Sky-Shop Blog Sklep internetowy Dostawy Czym jest fulfilment w sklepie internetowym i jak możesz dzięki niemu oszczędzać na kosztach magazynowania?

Czym jest fulfilment w sklepie internetowym i jak możesz dzięki niemu oszczędzać na kosztach magazynowania?

Czym jest fulfilment w sklepie internetowym i jak możesz dzięki niemu oszczędzać na kosztach magazynowania?
Sklep internetowy
6 min

Dla wielu osób rozpoczynających sprzedaż w sieci najbardziej kłopotliwą kwestią jest magazynowanie towarów. Nie da się ukryć, że logistyka w e-sklepie to prawdziwe i przede wszystkim czasochłonne wyzwanie. Może się nią jednak zająć firma zewnętrzna. Dzięki fulfillmentowi zapomnisz o konieczności kompletowania, pakowania i wysyłania zamówień.

Zamiast tego będziesz mógł się skupić na rozwoju sklepu i zdobywaniu nowych klientów. W wielu przypadkach jest to więc oszczędność czasu i pieniędzy, co może być kluczowe dla niewielkich biznesów.

Na czym dokładnie polega fulfillment i kiedy warto skorzystać z tego rozwiązania? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.

Co to jest fulfilment?

Fulfillment polega na przekazaniu działań logistycznych w e-commerce firmie zewnętrznej. Ty, jako sprzedawca, zajmujesz się jedynie obsługą klientów, zarządzaniem, marketingiem i rozwojem sklepu. Możesz skalować swój biznes, bez troszczenia się o najbardziej przyziemne kwestie w sprzedaży internetowej.

W praktyce chodzi o to, że firma logistyczna magazynuje Twój asortyment, a także pakuje i wysyła zamówienia do klientów. Pod warunkiem ustalenia odpowiednich warunków współpracy, może ona również zająć się obsługą zwrotów i reklamacji.

Jak dokładnie przebiega proces fulfillmentu?

  1. Hurtownia/producent/dostawca wysyła towar do firmy zajmującej się fulfillmentem (operatora logistycznego).
  2. Operator magazynuje u siebie asortyment.
  3. Zamówienie z Twojego sklepu internetowego trafia do operatora.
  4. Drukuje on dowód sprzedaży i etykiety przewozowe.
  5. Produkt jest pakowany (przesyłka może być przygotowana zgodnie z Twoimi wymaganiami).
  6. Zamówienie zostaje przekazane firmie kurierskiej.
  7. Przesyłka trafia do klienta.

👉 Dowiedz się więcej o logistyce w sklepie internetowym.

Czy warto zdecydować się na fulfilment w e-commerce?

Fulfillment nie jest rozwiązaniem uniwersalnym, które sprawdzi się w każdym sklepie. Jak każdy model logistyczny ma on swoje wady i zalety, z którymi warto się zapoznać, przed podjęciem ostatecznej decyzji o jego wyborze.

Jakie są plusy fulfillmentu?

Jego najważniejsze zalety to m.in:

  • Oszczędzasz czas na pakowaniu i wysyłaniu paczek.
  • Ograniczasz koszty związane z wynajmem magazynu i zatrudnianiem pracowników.
  • Usprawniasz procesy logistyczne w Twoim sklepie.
  • Nie zajmujesz się etykietowaniem opakowań, wyszukiwaniem usług kurierskich czy rozkładaniem towaru na półkach.
  • Nie interesują Cię wszelkie awarie urządzeń czy inne problemy, które mogą wystąpić w magazynie.
  • Możesz skupić się na sprzedaży i generowaniu zysków.

Jakie są minusy fulfillmentu?

Fulfilment to bez wątpienia ciekawe rozwiązanie, jednak nie dla każdego. Jakie są wady takiej usługi?

  • Brak pełnej kontroli nad stanem wysyłanego zamówienia.
  • Fulfilment nie jest dostępny dla najmniejszych sklepów. Zazwyczaj musisz realizować minimum 100 zamówień miesięcznie.
  • Gdy zamówień jest naprawdę sporo, fulfillment może przestać się opłacać.

Kiedy warto skorzystać z usługi fulfilmentu?

Fulfilment to idealne rozwiązanie logistyczne dla małych i średnich sklepów online, które nie posiadają swoich magazynów. Koszty nawiązania współpracy z usługodawcą przy 100 – 1000 zamówieniach miesięcznie powinny być niższe niż wydatki związane z wynajmem powierzchni magazynowej i zatrudnianiem pracowników.

Możesz również rozważyć skorzystanie z fulfillmentu, jeśli posiadasz stosunkowo mały magazyn, a wskaźniki sprzedaży dynamicznie rosną. Aby uniknąć konieczności wynajmowania większego pomieszczenia czy rekrutacji nowych pracowników, warto powierzyć przynajmniej część procesów logistycznych firmie zewnętrznej.

Teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie, by skorzystać z fulfillmentu w sklepach o dużej liczbie zamówień, czyli takiej, która przekracza wspomniany tysiąc miesięcznie. Musisz mieć jednak świadomość, że koszty takiej usługi znacznie wtedy rosną. Dlatego zanim zdecydujesz się na skorzystanie z tego modelu, zapoznaj się z ofertą firm oferujących fulfilment i oblicz, czy bardziej opłacalny nie będzie wynajem własnego magazynu.

Oczywiście możesz także korzystać z fulfilmentu tylko do pewnego momentu rozwoju Twojego biznesu albo tylko dla wybranych produktów. To elastyczny model, który pozwala na skalowalność.

Fulfillment by Amazon (FBA)

O fulfillmencie jest ostatnimi czasy coraz głośniej z powodu wejścia Amazona na polski rynek.

Usługa FBA (Fulfillment by Amazon) jest jednym z flagowych rozwiązań serwisu. Cieszy się ona sporą popularnością wsród sprzedających i pozwala spełnić wyśrubowane wymagania giganta związane z czasem realizacji zamówień. Jak dokładnie działa FBA? Dokładnie tak samo, jak w przypadku każdej innej firmy oferującej outsourcing usług logistycznych w e-commerce, czyli:

  • Przed rozpoczęciem sprzedaży wysyłasz swoje towary do jednego z centrów logistycznych Amazon.
  • Po złożeniu zamówienia takie centrum zajmuje się jego pakowaniem i wysyłką do klienta.
  • Co ważne, to po stronie Amazona leży kwestia obsługi klienta, a także zwrotów towarów i należności.

Usługa FBA nie jest oczywiście darmowa. Opłaty różnią się w zależności od liczby zamówień oraz zajmowanej powierzchni magazynowej.

👉 Dowiedz się więcej o sprzedaży na Amazonie z artykułu: Jak sprzedawać na Amazon?

Jakiś czas temu usługę fulfillmentu wprowadziło także Allegro. 

Dropshipping, czyli sprzedaż bez magazynu jako alternatywa dla fulfillmentu

Interesującą alternatywą dla fulfillmentu jest dropshipping. To model sprzedaży, w którym również możesz uniknąć przechowywania i wysyłki zamówień. Co więcej, nie ponosisz związanych z tym kosztów. 

dropshipping schemat

Dropshipping polega na ścisłej współpracy z hurtowniami, które odpowiadają za wspomniane wyżej obszary. Ty, jako właściciel sklepu, skupiasz się na zdobywaniu nowych klientów i obsłudze zamówień. To świetna opcja

Sam proces przebiega podobnie jak w przypadku fulfillmentu:

  1. Klient składa zamówienie w Twoim sklepie.
  2. Przekazujesz je do hurtowni (dostawcy).
  3. Hurtownia zajmuje się kompletowaniem zamówienia i wysyła je do klienta.
  4. Ty, jako sprzedawca, wystawiasz fakturę klientowi i prowadzisz z nim komunikację.

Oprogramowanie ecommerce Sky-Shop daje Ci dostęp do gotowych integracji z 295 hurtowniami dropshipping. Umożliwia to błyskawiczne pobranie produktów do Twojego sklepu, a także automatyczną aktualizację stanów magazynowych.

Dowiedz się więcej o dropshippingu 👇

Fulfillment dla sklepu internetowego – podsumowanie

Fulfillment to rozwiązanie, które pozwala Ci znacznie oszczędzić czas związany z prowadzeniem sklepu internetowego. Nie jest to jednak usługa darmowa – dlatego zanim zdecydujesz się na powierzenie procesów logistycznych zewnętrznej firmie, wykonaj niezbędne analizy i obliczenia.

Jeżeli prowadzisz niewielki sklep lub dopiero planujesz rozpocząć przygodę z branżą e-commerce, dużo lepszym i przede wszystkim bardziej opłacalnym rozwiązaniem może okazać się dropshipping. Miej na uwadze, że w praktyce oznacza on obniżenie kosztów związanych z magazynem i dostawą. Opłacalność tego modelu zależy jednak ostatecznie od warunków współpracy z hurtownią i ustalonej marży.

Jeśli masz jakiekolwiek pytania związane ze sprzedażą w dropshippingu, zachęcamy do kontaktu!

4.73 avg. rating (94% score) - 30 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.