Dla wielu osób rozpoczynających sprzedaż w sieci najbardziej kłopotliwą kwestią jest magazynowanie towarów. Nie da się ukryć, że logistyka w sklepie internetowym to prawdziwe i przede wszystkim czasochłonne wyzwanie. Może się nią jednak zająć firma zewnętrzna. Dzięki fulfillmentowi zapomnisz również o konieczności kompletowania, pakowania i wysyłania zamówień.
Zamiast tego będziesz mógł się skupić na rozwoju sklepu i zdobywaniu nowych klientów.
Na czym dokładnie polega fulfillment w sklepie internetowym i kiedy warto skorzystać z tego rozwiązania? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu ?
Spis treści artykułu
- Co to jest fulfillment?
- Jak dokładnie przebiega fulfillment?
- Fulfillment w sklepie internetowym – wady i zalety
- Jakie są plusy fulfillmentu?
- Jakie są minusy fulfillmentu?
- Kiedy warto skorzystać w fulfilmentu?
- Fulfillment by Amazon (FBA)
- Dropshipping jako alternatywa dla fulfillmentu
- Fulfillment dla sklepu internetowego – podsumowanie
Co to jest fulfillment?
Fulfillment polega na przekazaniu działań logistycznych w sklepie internetowym firmie zewnętrznej. Ty, jako jego właściciel, zajmujesz się jedynie obsługą klientów, marketingiem i rozwojem biznesu.
W praktyce chodzi o to, że taka firma magazynuje Twój asortyment, a także pakuje i wysyła zamówienia do klientów. Pod warunkiem ustalenia odpowiednich warunków współpracy, może ona również zająć się obsługą zwrotów i reklamacji.
Jak dokładnie przebiega fulfillment?
- Hurtownia/producent/dostawca wysyła towar do firmy zajmującej się fulfillmentem (operatora logistycznego).
- Operator magazynuje u siebie asortyment.
- Zamówienie z Twojego sklepu internetowego trafia do operatora.
- Drukuje on dowód sprzedaży i etykiety przewozowe.
- Produkt jest pakowany (przesyłka może być przygotowana zgodnie z Twoimi wymaganiami).
- Zamówienie zostaje przekazane kurierowi.
- Przesyłka trafia do klienta.
? Dowiedz się więcej o logistyce w sklepie internetowym.
Fulfillment w sklepie internetowym – wady i zalety
Fulfillment nie jest rozwiązaniem uniwersalnym, które sprawdzi się w każdym sklepie internetowym. Jak każdy model sprzedaży ma on swoje wady i zalety, z którymi warto się zapoznać, przed podjęciem ostatecznej decyzji o jego wyborze.
Jakie są plusy fulfillmentu?
- Oszczędzasz czas na pakowaniu i wysyłaniu paczek.
- Ograniczasz koszty związane z wynajmem magazynu i zatrudnianiem pracowników.
- Usprawniasz procesy logistyczne w Twoim sklepie.
- Nie interesują Cię wszelkie awarie urządzeń czy inne problemy, które mogą wystąpić w magazynie.
- Możesz skupić się na sprzedaży i generowaniu zysków.
Jakie są minusy fulfillmentu?
- Brak pełnej kontroli nad stanem wysyłanego zamówienia.
- Fulfillment nie jest dostępny dla najmniejszych sklepów. Zazwyczaj musisz realizować minimum 100 zamówień miesięcznie.
- Gdy zamówień jest naprawdę sporo, fulfillment może przestać się opłacać.
Kiedy warto skorzystać z fulfilmentu?
Fulfilment to idealne rozwiązanie logistyczne dla małych i średnich sklepów internetowych, które nie posiadają swoich magazynów. Koszty nawiązania współpracy z usługodawcą przy 100 – 1000 zamówieniach miesięcznie powinny być niższe niż wydatki związane z wynajmem powierzchni magazynowej i zatrudnianiem pracownika.
Możesz również rozważyć skorzystanie z fulfillmentu jeśli posiadasz stosunkowo mały magazyn, a wskaźniki sprzedaży dynamicznie rosną. Aby uniknąć konieczności wynajmowania większego pomieszczenia czy rekrutacji nowych pracowników, warto powierzyć przynajmniej część procesów logistycznych firmie zewnętrznej.
Teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie, by skorzystać z fulfillmentu w sklepach o dużej liczbie zamówień, czyli takiej, która przekracza wspomniany tysiąc miesięcznie. Musisz mieć jednak świadomość, że koszty takiej usługi znacznie wtedy rosną. Dlatego zanim zdecydujesz się na skorzystanie z fulfillmentu, zapoznaj się z ofertą firm dostępnych na rynku i oblicz, czy bardziej opłacalny nie będzie wynajem własnego magazynu.
Fulfillment by Amazon (FBA)
O fulfillmencie jest ostatnimi czasy coraz głośniej z powodu wejścia Amazona na polski rynek.
Usługa FBA (Fulfillment by Amazon) jest jednym z flagowych rozwiązań serwisu. Cieszy się ona sporą popularnością wsród sprzedających i pozwala spełnić wyśrubowane wymagania giganta związane z czasem realizacji zamówień. Jak dokładnie działa FBA? Dokładnie tak samo, jak w przypadku każdej innej firmy oferującej outsourcing usług logistycznych w e-commerce, czyli:
- Przed rozpoczęciem sprzedaży wysyłasz swoje towary do jednego z centrów logistycznych Amazon.
- Po złożeniu zamówienia takie centrum zajmuje się jego pakowaniem i wysyłką do klienta.
- Co ważne, to po stronie Amazona leży kwestia obsługi klienta, a także zwrotów towarów i należności.
Usługa FBA nie jest oczywiście darmowa. Opłaty różnią się w zależności od liczby zamówień oraz zajmowanej powierzchni magazynowej.
Co ciekawe, do wdrożenia podobnego rozwiązania przymierza się Allegro.
? Dowiedz się więcej o sprzedaży na Amazonie z artykułu: Jak sprzedawać na Amazon?
Dropshipping jako alternatywa dla fulfillmentu
Interesującą alternatywą dla fulfillmentu jest dropshipping. To model sprzedaży, w którym również możesz uniknąć magazynowania i wysyłki produktów. Co więcej, nie ponosisz związanych z tym kosztów.
Dropshipping polega na ścisłej współpracy z hurtowniami, które odpowiadają za wspomniane wyżej obszary. Ty, jako właściciel sklepu, skupiasz się na zdobywaniu nowych klientów i obsłudze zamówień.
Sam proces przebiega podobnie jak w przypadku fulfillmentu:
- Klient składa zamówienie w Twoim sklepie.
- Przekazujesz je do hurtowni.
- Hurtownia zajmuje się kompletowaniem zamówienia i wysyła je do klienta.
Oprogramowanie sklepów internetowych Sky-Shop daje Ci dostęp do gotowych integracji z ponad 150 hurtowniami dropshipping. Umożliwia to błyskawiczne pobranie produktów do Twojego sklepu, a także automatyczną aktualizację stanów magazynowych.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat dropshippingu? Sprawdź artykuły:
Fulfillment dla sklepu internetowego – podsumowanie
Fulfillment to rozwiązanie, które pozwala Ci znacznie oszczędzić czas związany z prowadzeniem sklepu internetowego. Nie jest to jednak usługa darmowa – dlatego zanim zdecydujesz się na powierzenie procesów logistycznych zewnętrznej firmie, wykonaj niezbędne analizy i obliczenia.
Jeżeli prowadzisz niewielki sklep lub dopiero planujesz rozpocząć przygodę z branżą e-commerce, dużo lepszym i przede wszystkim bardziej opłacalnym rozwiązaniem może okazać się dropshipping.
Jeśli masz jakiekolwiek pytania związane ze sprzedażą w dropshippingu, zachęcamy do kontaktu!