Jako właściciel sklepu internetowego skupiasz się na tym, co wyraźnie zwiększa sprzedaż. Idealna sytuacja to taka, w której płacisz za reklamę dopiero wtedy, gdy przyniesie realne efekty sprzedażowe. Na tym polega model rozliczeniowy CPS, czyli płatności za pozytywnie zakończone transakcje lub CPL – za pozostawienie danych kontaktowych. Aby prowadzić kampanie rozliczane za efekt potrzebny jest własny program partnerski z systemem śledzenia źródła transakcji. Zobacz, jak go najprościej uruchomić.
Program partnerski dla e-commerce: na czym to polega?
To bardzo skuteczne narzędzie sprzedażowe. Na dodatek dostępne dla każdego. Pod warunkiem, że przeznaczysz czas i całkiem spory budżet na stworzenie własnego oprogramowania. Czy w tym momencie stwierdziłeś, że to jednak nie jest dla Ciebie? Głowa do góry! Rozwiązaniem jest prowadzenie programu we współpracy z siecią afiliacyjną. To nieporównywalnie mniejsze koszty za dostęp do tysięcy wydawców i zaplecza technologicznego, czyli przede wszystkim systemu śledzenia statystyk sprzedaży.
Nie musisz być sklepem pokroju Zalando, aby poradzić sobie w prowadzeniu programu partnerskiego. Dzięki kilku praktycznym wskazówkom przeprowadzisz udaną kampanię. Ale zanim je poznasz, dowiedz się, jak działa program partnerski rozliczany za efekty.
Wyobraź sobie, że masz sztab wykwalifikowanych handlowców, którzy mają własne kontakty i sprzedają Twoje produkty w każdym zakątku kraju. Pewnie na myśl o ich wynagrodzeniu złapałeś się za głowę. To teraz pomyśl, że sprzedają dla Ciebie przez internet, nie ma więc żadnych ograniczeń zasięgu, a płacisz im jedynie prowizję od sprzedaży. Co więcej, sam ją ustalasz.
Tak właśnie działają programy partnerskie w modelu płatności za efekt. Cały schemat z łatwością mieści się w 5 punktach:
- Udostępniasz bazę produktów.
- Zapraszasz do programu partnerów.
- Partnerzy reklamują Twój asortyment na swoich powierzchniach reklamowych.
- Klienci z witryny partnera lądują prosto w Twoim sklepie i dokonują zakupu.
- Wypłacasz partnerom jedynie prowizję za sfinalizowane transakcje.
Przyznaj, że sprawa wygląda mało skomplikowanie, a na dodatek mało kosztownie. Za to masz gwarantowany efekt sprzedażowy. Czego chcieć więcej? Dobrego przygotowania! Zanim uruchomisz własny program partnerski, sprawdź, jak się do tego zabrać, aby sprzedawać jak najwięcej.
Oto praktyczna instrukcja sprzedaży w programach partnerskich dla e-commerce:
Zacznij od strategii
Kiedy chcesz osiągnąć konkretny cel, myśl strategicznie. Dlatego na początku zadaj sobie kilka pytań:
- Czego oczekuję od programu?
- Do jakiej grupy docelowej chcę dotrzeć?
- Jakich partnerów potrzebuję?
- Co ich zmotywuje do uczestnictwa w programie?
- Jak ich zatrzymam?
- Który model rozliczeniowy pozwoli mi osiągnąć ten cel?
- Jak mogę urozmaicić promocje, aby się nie powtarzały?
Jeśli strategię potraktujesz poważnie, dalsze kroki ułożą się same – określisz, co chcesz osiągnąć, więc łatwiej ustalisz, jak to zrobić. Każdy punkt będzie wynikał z drugiego i tworzył spójny plan działania.
Pozyskaj najlepszych partnerów
Stwórz listę top partnerów, którzy pomogą Ci zrealizować cel kampanii. Zaproponuj im przejrzyste warunki uczestnictwa w programie partnerskim. Jeśli prowadzisz kampanie w modelu efektywnościowym, czyli CPS lub CPL, ustal atrakcyjne prowizje.
Pozyskując partnerów samodzielnie przygotuj się na poświęcenie czasu na kontakt i wyższą barierę wejścia, szczególnie w przypadku opiniotwórczych portali czy znanych blogerów.
Ułatwieniem jest nawiązanie współpracy z siecią afiliacyjną, która udostępni Ci własną wielotysięczną sieć partnerów, zwanych wydawcami. Pracownicy sieci pełnią rolę pośrednika między Tobą a wydawcami. Nie tracisz więc czasu na dopilnowywanie formalności z każdym z osobna, w tym ustalanie warunków współpracy, rozliczanie się, dostarczanie kreacji reklamowych ani na wyszukiwanie wydawców pasujących do Twojego asortymentu – w większości zgłaszają się sami, a Ty ich akceptujesz. Jako średni czy mały sklep masz wtedy szansę reklamować się w witrynach pokroju Okazji.info czy ShopAlike.
Zastanów się, jak będziesz motywować swoich partnerów
Programy partnerskie nastawione są na długofalową sprzedaż. Dlatego tak ważne jest utrzymanie wartościowych partnerów. Ułatwiaj im prowadzenie kampanii, np. prześlij listę bestsellerów. Jeśli widzisz, że ktoś sprzedaje dla Ciebie więcej niż pozostali, odwdzięcz mu się przyznając ekskluzywny kod rabatowy. Formą motywacji jest też zwiększanie prowizji. A największym demotywatorem są nieterminowe płatności, obniżanie prowizji w trakcie kampanii i brak stałego kontaktu. Zwracaj szczególną uwagę na te aspekty, a nawiążesz trwałą relację z partnerami i zyskasz ich większe zaangażowanie.
Przygotuj różne narzędzia reklamowe
Partnerzy potrzebują grafik w optymalnych rozmiarach, pasujących do ich witryny. W przeciwnym razie ich nie wykorzystają. Dlatego projektując banery uwzględnij najpopularniejsze wymiary i zastosuj też różne grafiki, aby sprawdzać, które najlepiej sprzedają. Umożliwiaj partnerom promowanie Twojego sklepu za pośrednictwem linków partnerskich i plików XML (ten ostatni pozwala na masowy import całego asortymentu). Nie obawiaj się, że jest to skomplikowane. Sieci afiliacyjne mają gotowe narzędzia do generowania plików produktowych i innych form reklamowych. Oprogramowania dla sklepów również pozwalają wygenerować XML.
Bądź systematyczny i słowny
Handel istnieje tylko dzięki zaufaniu. – Napoleon Bonaparte
Zaufanie to klucz do stworzenia partnerskiej relacji. A podstawą do jego zdobycia jest terminowość. W programach partnerskich oznacza to systematyczne weryfikowanie transakcji i rozliczeń, a także dostarczanie na czas narzędzi reklamowych. Z powodu opóźnień łatwo jest stracić zaufanie partnerów, którego już tak łatwo się nie odzyska.
Autorem tekstu są eksperci z webePartners.
WebePartners to sieć marketingu afiliacyjnego dla e-commerce. Pomagamy sklepom internetowym rozliczać się za efekty reklamy. Z nami masz dostęp do wielotysięcznej sieci wydawców internetowych, którzy przystępują do programów partnerskich rozliczanych za efekty. Sprawdź, jak zwiększyć sprzedaż: www.webepartners.pl
Sky-Shop posiada wbudowaną integrację z systemem afiliacyjnym webePartners dostępną w każdym pakiecie abonamentowym