Autor:Klaudia Spiewak
Specjalista ds. Marketingu i PR
Analytics

Źródła ruchu w sklepie internetowym

Zanim klient złoży zamówienie w Twoim e-sklepie, najpierw musi do niego wejść. Jakie są źródła ruchu w sklepie internetowym? Poprzez jakie kanały odbiorcy wchodzą do Twojej witryny? Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci na pozyskanie ruchu czyli zwiększenie liczby odwiedzin oraz poprawienie wskaźnika konwersji, czytaj sprzedaży. Jeśli wgłębisz się w statystyki, zrozumiesz również jak przekonać do kolejnych zakupów konsumentów, którzy już kupili produkty w Twoim e-sklepie.

Podział źródeł ruchu w sklepie internetowym

Zanim przejdziemy do najpopularniejszych kanałów pozyskiwania klientów, najpierw powinieneś poznać podział ruchu w sklepie internetowym. W tym celu posłużę się terminologią z Google Analytics, niezastąpionego narzędzia do monitoringu i analizy strony.

Jeśli jeszcze nie zacząłeś korzystać z tego rozwiązania, to zdecydowanie przyszedł czas, aby się do niego przekonać 😉 Google Analytics pozwoli Ci zweryfikować, w które kanały opłaca się inwestować, a które są nieefektywne. Dzięki temu nie tylko zaoszczędzisz pieniądze na próbach na oślep, ale i poprawisz wyniki sprzedażowe.

Przejdźmy już do podziału źródeł ruchu w sklepie internetowym. Możemy wyróżnić następujące kanały:

  • Organic Search – ruch z bezpłatnych wyniki wyszukiwania w Google, tzw. ruch organiczny;
  • Paid Search – ruch z płatnych wyników wyszukiwania w Google, np. Google AdWords;
  • Referral – ruch pozyskany z wejść z innych stron, gdzie został zamieszczony link do naszej witryny, np. z artykułów gościnnych;
  • Direct – ruch pozyskany bezpośrednio przez sklep, np. poprzez wpisanie przez użytkownika adresu strony;
  • Social – ruch z mediów społecznościowych, np. z Facebooka , Instagrama czy Twittera.

Poznałeś już źródła ruchu w sklepie internetowym. Teraz przyszedł czas na ich umówienie i przedstawienie konkretnych kanałów pozyskiwania klientów.

Kanały pozyskiwania klientów

Google - główny kanał pozyskania ruchu

Zaczynamy oczywiście od organicznego ruchu. Tutaj kanałem pozyskiwania klientów jest wyszukiwarka Google. Zazwyczaj to właśnie organic search jest najpopularniejszym źródłem ruchu w sklepie internetowym.

Jednak ten kanał tylko teoretycznie jest darmowy. Tak naprawdę wejścia odbiorców do Twojego e-sklepu z wyszukiwarki to ciężka praca zarówno pod kątem optymalizacji witryny, jak i działań pozycjonerskich. Pamiętaj, że im lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania na dane frazy będą miały Twoje produkty, tym większe będą wskaźnik wejść oraz konwersja.

Zapewne zastanawiasz, jaka jest dalsza kolejność źródeł ruchu w sklepie internetowym. Jak to często bywa w e-commerce, nie można jednoznacznie określić następnych kanałów pozyskiwania klientów, ponieważ zależy to od wielu czynników, np. stadium rozwoju marki i strategii.

Załóżmy więc, że dla średniego sklepu drugim źródłem ruchu będą kanały referral. Taką typową stroną, gdzie klient znajdzie link do Twojej witryny, jest porównywarka cen. Generuje ona duży ruch – ale uwaga chociaż wskaźnik konwersji może być zadawalający, to konsumenci nie są lojalni.

Innym przykładem źródła ruchu referral jest blog. Gdy prawidłowo wybierzesz branżowego influencera, a on napisze pozytywną recenzję Twojego produktu, trafisz z odpowiednim komunikatem do Twojej grupy docelowej. Zachęcony przez autorytet odbiorca zapewne wejdzie do Twojego e-sklepu i sprawdzi ofertę.

Następnym źródłem ruchu w sklepie internetowym są kanały direct, które pokazują przede wszystkim siłę Twojej marki. W sytuacji gdy będziesz miał wielu lojalnych klientów, z pewnością wskaźnik wpisywania z pamięci adresu strony w przeglądarkę, uplasuje się jeszcze wyżej w liście kanałów pozyskiwania odbiorców. Wystarczy spojrzeć na znanych i silnych graczów na rynku e-commerce.

Jakie źródła ruchu w sklepie internetowym jeszcze nam zostały? Przede wszystkim płatne wyniki wyszukiwania, paid search, oraz social. Tak naprawdę ciężko stwierdzić, które będzie pierwsze. Wszystko zależy od tego na jakie działania przede wszystkim stawiasz, jaki budżet przeznaczasz na poszczególne kampanie i w jakiej branży funkcjonujesz.

Przykładowo w sklepie internetowym z segmentu fashion prościej będzie zgromadzić wielu fanów na Facebooku i w ten sposób generować ruch. Natomiast, gdy działasz w branży mniej interesującej, lepszym rozwiązaniem mogą okazać się reklamy Google AdWords, które będą należeć do kanałów paid search.

Podsumowanie

Poznałeś dzisiaj źródła ruchu w sklepie internetowym i dowiedziałeś się skąd pozyskać ruch w sklepie internetowym. Jak powinieneś wykorzystać tę wiedzę? Przede wszystkim załóż lub wejdź na swoje konto w Google Analytics i sprawdź, które kanały generują największy ruch w Twoim e-sklepie. Następnie zajmij się zwiększeniem wskaźnika konwersji. Na koniec znajdź sposób na zachęcenie klienta, który już skorzystał z Twojej oferty, do kolejnych zakupów. Powodzenia!


5.00 avg. rating (98% score) - 3 votes 5

Klaudia Spiewak

Specjalista ds. Marketingu i PR

  • Sprzedawca

    Ja w swoim sklepie największy ruch mam z Google oraz w porównywarek cen. Zapewne w każdym sklepie jest inaczej ale ciekawy artykuł

  • Klaudia Śpiewak

    Cieszymy się, że Ci się podoba nasz tekst 🙂 Faktycznie z porównywarek cen jest duży ruch, ale pamiętaj, że klienci z tego kanału nie są lojalni. Dlatego też trzeba tworzyć silną markę 🙂