Facebook to jeden z najpopularniejszych kanałów promocji sklepów internetowych w sieci. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że żaden inny portal nie pozwala na dotarcie do tak szerokiej grupy odbiorców. Po drugie – Facebook podaje niemalże na tacy marketerom i przedsiębiorcom wiele skutecznych narzędzi, które pomagają rozkręcić sprzedaż. Jasne, że za niektóre z nich trzeba zapłacić – jednak w większości przypadków jest to inwestycja, która zwraca się ze znaczną nadwyżką.
Jak zatem wykorzystać potencjał reklamowy Facebooka, by promować sklep internetowy? Poznaj sprawdzone sposoby!
Spis treści artykułu
Jak promować sklep internetowy na Facebooku?
Biznes e-commerce nie może istnieć bez marketingu, a media społecznościowe to jeden z głównych kanałów promocyjnych, wykorzystywanych przez sklepy internetowe.
Jakie masz zatem opcje? Dowiedz się, jak skutecznie reklamować sklep internetowy na Facebooku!
1. Określ grupę docelową
Żadne działania marketingowe nie będą skuteczne, jeśli będziesz je kierować do wszystkich, czyli do nikogo. Z Facebookiem nie jest inaczej.
Zanim stworzysz jakikolwiek post czy reklamę, musisz zastanowić się, kto ją wyświetli. Wszystko zaczyna się od odpowiedzi na proste pytanie: Kto i dlaczego może potrzebować oferowanych przez Ciebie produktów? Kto jest odbiorcą Twojej marki?
Warto pochylić się również nad bardziej szczegółowymi kwestiami i zastanowić, co dokładnie skłania przedstawicieli Twojej grupy docelowej do zakupu i jakim budżetem dysponują. Na co zwracają największą uwagę, jeśli chodzi o sklepy internetowe – obsługę klienta, UX sklepu, a może intrygujące opakowania produktów? Jakie wartości wyznają? Jaki styl komunikacji preferują?
W poznaniu potrzeb klientów pomoże Ci narzędzie Facebooka – Audience Insights. Znajdziesz w nim wiele danych na temat osób, które lubią Twoją stronę – między innymi ich zainteresowań, wykształcenia czy pracy.
👉 Zajrzyj również do szczegółowej instrukcji: Tworzenie buyer persony w sklepie internetowym
2. Sprzedawaj, nie sprzedając
Facebook to miejsce inspiracji, komunikacji, rozwijania zainteresowań, dzielenia się opiniami oraz wiedzą. To także cenne źródło informacji na temat otaczającego nas świata. W końcu – to rozrywka i wytchnienie od trosk dnia codziennego.
Czym jednak Facebook nie jest? Platformą sprzedażową.
Musisz mieć to na uwadze, opracowując strategię promocji Twojego sklepu. Posty, które będą krzyczeć “Kup mnie!”, nie niosąc przy tym żadnej wartości dla użytkowników, raczej odniosą pożądanego skutku.
Zamiast tego postaw na budowanie relacji. Osiągniesz to dzięki prowadzeniu spójnej komunikacji, która niesie ze sobą realną wartość dla użytkowników. Poszerzaj ich wiedzę, rozwiązuj problemy lub po prostu dostarczaj rozrywki. Wszystkie tego typu aktywności pośrednio wpływają na sprzedaż.
Na bardziej sprzedażowe komunikaty możesz pozwolić sobie w reklamach. Pamiętaj jednak, że tablica na Facebooku to nie tablica z ogłoszeniami. Użytkownicy szukają tam przede wszystkim treści, które ich zaciekawią. Wiesz już, jak planujesz to osiągnąć?
3. Jasno dawaj do zrozumienia, czego oczekujesz od użytkowników
Umieszczas posty na Facebooku, które nawiązują do oferty Twojego sklepu? Umieszczaj linki do stron, które pozwolą użytkownikom pogłębić widzę. Chcesz się pochwalić nowym artykułem na blogu? Nikt go nie przeczyta, jeżeli nie wskażesz, jak do niego trafić.
Jeżeli publikujesz posty, które mają inny cel niż budowanie świadomości marki czy dostarczanie rozrywki, zachowaj konsekwencje. Umieszczaj wezwania do działania (CTA), które sprawią, że użytkownicy wykonają pożądaną przez Ciebie akcję.
👉 Dowiedz się więcej o tworzeniu skutecznego CTA.
4. Utwórz konto w Menedżerze Firmy na Facebooku
Oddziel pracę od życia osobistego. W tym Menadżer Firmy ma Ci pomóc według samego Facebooka.
W praktyce umożliwi on także zarządzanie reklamami oraz uprawnieniami do konta. Jeżeli więc poważnie myślisz o promocji e-sklepu na Facebooku, Menedżer Firmy to absolutna podstawa. Będzie on także przydatny, jeśli nawiążesz współpracę z freelancerem czy agencją, która będzie miała pomóc w promowaniu Twojego sklepu na FB.
Potrzebujesz do tego tylko konta na Facebooku.
5. Wykorzystuj reklamy na Facebooku, czyli Facebook Ads
Reklamy Facebook Ads to odpowiedź na Google Ads w realiach social media.
Precyzyjne możliwości kierowania reklam pozwolą dotrzeć Ci do użytkowników, których uwagi nigdy nie przyciągnąłbyś za pomocą zwykłych postów. Innymi słowy – zwiększysz zasięgi swojego profilu, a co za tym idzie – grono potencjalnych klientów.
Przed uruchomieniem reklam, warto skonfigurować piksel Facebooka. To fragment kodu, który należy wkleić na swojej stronie – umożliwia od docieranie do użytkowników, którzy odwiedzili już Twój sklep.
Pamiętaj również o tym, by wykorzystywać różne formaty reklam na Facebooku. Reklamy wideo czy karuzele mogą generować znacznie wyższe konwersje niż zwykłe grafiki.
Nie zapominaj również o kampaniach remarketingowych. Facebook daje Ci możliwość kierowania komunikatów do użytkowników, którzy odwiedzili kiedyś Twoją stronę. Wykorzystaj to, by przypominać im o swoich produktach – i być może zachęcać do zakupu za pomocą niewielkich rabatów.
Co ważne, reklamy, tworzone w systemie Facebook Ads, mogą się wyświetlać także na Instagramie.
6. Angażuj odbiorców i mierz ich zaangażowanie
Co zrobisz, by publikowane przez Ciebie posty wzbudzały takie samo zainteresowanie jak zmiana statusu związku Twojego kolegi, zagorzałego singla?
Twórz konkursy, ankiety, stwarzaj pole do wypowiedzi. Żaden sposób na angażowanie odbiorców nie jest zły – pod warunkiem, że jest zgodny z regulaminem Facebooka.
Jeżeli Twoje treści nie będą angażujące, a więc tworzone ze zrozumieniem oczekiwań użytkowników, równie dobrze mógłbyś nie tworzyć ich w ogóle.
I choć skuteczności postów nie należy mierzyć wyłącznie na podstawie polubień czy udostępnień, są one cennym wskaźnikiem, a w dodatku poszerzają zasięgi. Kluczową metryką powinny być jednak dla Ciebie kliknięcia, czyli przejścia na stronę Twojego sklepu.
Pamiętaj także, że media społecznościowe to miejsce do nawiązywania relacji. Aby rzeczywiście tak się działo, aktywne muszą być dwie strony. Odpisuj na wszystkie komentarze – nawet te negatywne. W ich przypadku staraj się jednak przenieść rozmowę na Messengera. Pozostali użytkownicy nie muszą być świadkami długich, często nieobiektywnych dyskusji.
7. Trzymaj się harmonogramu postów
Tak, harmonogramu. Po co w ogóle go tworzyć? Promocja sklepu internetowego na Facebooku nie może być błądzeniem po omacku. Jeśli zależy Ci na jej maksymalnej efektywności, powinna być ona efektem przemyślanej strategii.
Na pewnym etapie jej tworzenia będziesz musiał zaplanować między innymi to, jak często na profilu Twojego sklepu będą pojawiać się posty. Codziennie? Kilka razy w ciągu dnia? A może 3 razy w tygodniu?
Ta strategia z czasem powinna przyjąć formę harmonogramu postów. Rozporządzaj czasem racjonalnie – pamiętaj, że będziesz musiał go poświęcić również na odpisywanie użytkownikom. Czasem mogą pojawić się także niespodziewane wydarzenia, o których będzie trzeba poinformować – od razu.
Korzystając z Google Analytics, sprawdź, kiedy Twój sklep online notuje największą sprzedaż. Publikacja postów w te dni może dodatkowo zwiększyć liczbę transakcji.
Pamiętaj, że konsekwencja to klucz do sukcesu.
8. Zadbaj o atrakcyjność wizualną postów i nie pozwalaj odbiorcom się nudzić
Posty nie mogą być po prostu zdjęciami produktów pochodzącymi z Twojego sklepu internetowego. Kupujemy oczami – to pozornie błahe stwierdzenie w mediach społecznościowych nabiera nowego wymiaru. Choć oczywiście teksty mają duże znaczenie, na Facebooku uwagę użytkowników przyciągają przede wszystkim treści wizualne – zwłaszcza gdy mowa o profilach firmowych.
Zainwestuj więc w profesjonalne grafiki i fotografie produktów. Pamiętaj równocześnie o tym, by urozmaicać swoje publikacje. Facebook daje w tym zakresie wiele możliwości. Zadbaj o to, by na profilu Twojego sklepu oprócz grafik promujących produkty pojawiały się:
- materiały wideo,
- relacje live,
- linki do artykułów na Twoim blogu,
- linki do interesujących branżowych artykułów.
Możliwości jest oczywiście o wiele więcej – wszystko zależy od Twojej kreatywności. Miej jednak na uwadze, że wideo na Facebooku wzbudza o 135% większe zaangażowanie od grafik.
9. Postaw na aktywność w grupach na Facebooku
Posty w grupach mogą podziałać jak idealnie targetowane reklamy. W końcu są to miejsca, gdzie gromadzą się wyłącznie osoby zainteresowane daną tematyką – i to w dodatku chcące o niej rozmawiać i poszerzać swoją wiedzę.
Tego typu komunikacja to ogromna szansa na wypromowanie produktów dla sklepów internetowych – zwłaszcza tych ze specjalistycznym asortymentem.
Aktywność na grupach to również świetny pomysł na dystrybucję treści. Prowadzisz bloga? Grupy to doskonałe miejsce, by informować użytkowników o najnowszych postach.
10. Pozwól użytkownikom dzielić się opiniami o Twoim sklepie
Google i Facebook to dziś dwa miejsca, w których najchętniej szukamy opinii na temat usług i produktów. Ich największą zaletą, a zarazem tym co dodaje im wiarygodności, jest fakt, że nie są one anonimowe. Ufamy im więc w podobnym stopniu co rekomendacjom rodziny czy znajomych. Właśnie dlatego warto dawać możliwość dzielenia się nimi na facebookowym profilu.
A co jeśli pojawi się negatywna opinia? Być może zachęci to milczących do tej pory klientów do wyrażenia odmiennego stanowiska. Jeżeli jednak wielu użytkowników dzieli się recenzjami o nieprzychylnym charakterze – to dla Ciebie cenna informacja, że pora wprowadzić zmiany w funkcjonowaniu sklepu.
Czy sklep na Facebooku to nadal sposób na reklamę?
Nie. Jeszcze do niedawna, sklep na FB był ciekawym sposobem, by promować własny sklep internetowy na FB. W sierpniu 2023 firma Meta wycofała jednak tę funkcje z Polski. Obecnie jest ona dostępna na terenie USA.
Warto jednak zdawać sobie sprawę, że nigdy nie był to sklep senstu stricto. Był to tak naprawdę katalog produktów, dzięki któremu mogłeś oznaczać towary ze swojego sklepu w postach. Po kliknięnciu w przycisk CTA, byli oni przekierowywani na stronę e-sklepu.
Reklama sklepu internetowego na Facebooku – podsumowanie
Powyżej zebraliśmy sprawdzone sposoby, które pomogą wypromować Ci Twój sklep. Nie traktuj ich jednak jak sztywnych wytycznych – możliwości jest oczywiście dużo więcej.
Pamiętaj także, aby testować i analizować wdrażane rozwiązania. Na podstawie wniosków ulepszaj swoją strategię tak, by dostarczać jak najbardziej trafne (i skuteczne!) treści swoim odbiorcom.
👉 Przeczytaj także: Jak sprzedawać na Facebooku?
Życzymy powodzenia!