Dobry pomysł na sklep internetowy to dopiero początek przygody z e-biznesem. Po jego założeniu zaczyna się ciężka, ale fascynująca praca związana z promocją i reklamą sklepu. Musisz znaleźć sposób na reklamowanie sklepu internetowego i wypromować go na tyle aby codziennie przynosił zyski.
Na początku o istnieniu Twojego sklepu wiesz przecież tylko Ty i być może Twoja rodzina czy znajomi. A klienci? Do nich możesz dotrzeć za pomocą przemyślanych działań marketingowych. Nowe sklepy internetowe powstają każdego dnia. Konkurencja jest więc spora. Co więcej, w Internecie kupuje już 77% polskich internautów, którzy z roku na rok mają coraz większy wybór i stają się coraz bardziej wymagający.
Bez efektywnej strategii marketingowej o sukcesie w e-commerce możesz więc tylko marzyć. Zaplanuj więc działania we wielu obszarach, które pomogą Ci dotrzeć do wymagających konsumentów oraz wygrać z konkurencją. Wierzymy, że poniższy artykuł pomoże Ci zrozumieć jak reklamować sklep internetowy!
Spis treści artykułu
- Jak przygotować sklep internetowy do reklamy w internecie?
- 10 skutecznych sposobów reklamowania sklepu internetowego w Google
- Zoptymalizuj swój sklep internetowy pod pozycjonowanie w wyszukiwarce Google
- Wypromuj sklep internetowy za pomocą ciekawych i angażujących treści
- Postaw na reklamę Google Ads
- Wykorzystaj potencjał Facebooka i promuj sklep internetowy w social media
- Korzystaj z innych mediów społecznościowych
- Jak promować sklep internetowy za pomocą email marketingu?
- Reklamuj sklep internetowy za pomocą powiadomień web-push
- Rozważ promocję sklepu za pomocą influencer marketingu
- Jak reklamować sklep internetowy w porównywarkach cen
- Skorzystaj z dodatkowych kanałów sprzedaży
- Podsumowanie
Jak przygotować sklep internetowy do reklamy w internecie?
Promocja sklepu internetowego wiąże się oczywiście z wydatkami. To całkowicie zrozumiałe, że wielu początkujących e-sprzedawców liczy się jednak z każdą wydaną złotówką. Aby żadna z nich nie została zmarnowana, przed promowaniem sklepu warto więc zadbać o to, aby był on w 100% gotowy na przyjęcie klientów.
Upewnij się, że:
- strona wczytuje się maksymalnie szybko i wyświetla się poprawnie na każdym rodzaju urządzenia,
- wszystkie integracje działają bez zarzutu,
- droga do zakupu jest maksymalnie skrócona – założenie konta nie jest obowiązkowe,
- wykupiłeś certyfikat SSL, który gwarantuje bezpieczeństwo transakcji,
- przygotowałeś regulamin i politykę prywatności,
- wszystkie produkty zawierają zdjęcia i opisy,
- opracowałeś procedury związane z obsługą klienta.
Jak wypromować sklep internetowy? – 10 skutecznych sposobów
Jeżeli nie ma Cię w Google, nie istniejesz. Wyszukiwarka jest dla internautów podstawowym źródłem informacji – również na temat sklepów internetowych i oferowanych w nich produktów. Prawdopodobnie doskonale o tym wiesz z doświadczenia.
O to, żeby użytkownicy odnaleźli Twoje oferty z poziomu wyszukiwarki możesz zadbać na kilka sposobów.
1. Zoptymalizuj swój sklep internetowy pod pozycjonowanie w wyszukiwarce Google
Dzięki pozycjonowaniu dotrzesz do osób, które rzeczywiście są zainteresowane ofertą Twojego sklepu.
Masz bowiem wpływ na to, na jakie zapytania Twoja strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google. Wybierz więc te o największym potencjale i zadbaj o to, aby Twój sklep zajmował na nie jak najwyższe pozycje w Google.
Co więcej, aż 68% wszystkich naszych doświadczeń w cyfrowym świecie zaczyna się od wyszukiwarki. I to właśnie ona jest jednym z podstawowych źródeł informacji o produktach.
Pozycjonowanie sklepu internetowego skupia się wokół kilku aspektów:
- Kwestii technicznych, takich jak przekierowania, meta tagi, szybkość ładowania strony czy indeksacja poszczególnych podstron. Sprawdź, czy wybrane przez Ciebie oprogramowanie sklepu internetowego pozwala na edycję tych elementów!
- Treści. Chodzi tu przede wszystkim o opisy produktów i kategorii, a także artykuły blogowe. Muszą być one pisane z uwzględnieniem wymagań wyszukiwarki, jak i użytkowników.
- Linków. Wysokiej jakości linki na serwisach zewnętrznych, które prowadzą do Twojego sklepu, zwiększają wartość Twojej domeny w oczach Google.
Dowiedz się więcej na temat pozycjonowania:
- Jak pozycjonować sklep internetowy?
- Porady SEO w sklepie internetowym
- Funkcje SEO platformy e-commerce Sky-Shop
2. Wypromuj sklep internetowy za pomocą ciekawych i angażujących treści
Content marketing idzie w parze z SEO. To między innymi dzięki treściom na Twojej stronie znajdą się słowa kluczowe, bez których proces pozycjonowania byłby niemożliwy. Nie należy go kojarzyć jednak wyłącznie z pozycjonowaniem.
Content odgrywa bardzo ważną rolę w budowaniu rozpoznawalności marki, a także lojalizacji klientów.
Na co zwracać szczególną uwagę w działaniach content marketingowych? Kluczowe jest, aby wszystkie tworzone przez Ciebie treści były unikalne i w maksymalnym stopniu pokrywały temat, jaki poruszają. W innym wypadku potencjalni klienci mogą szukać informacji u Twoich konkurentów. Pamiętaj także, że content marketing to nie tylko słowo pisane – to także różnego rodzaju grafiki czy materiały wideo.
Na jakie treści warto postawić?
- artykuły blogowe,
- opisy produktów i kategorii,
- infografiki – np. dotyczące konkretnych produktów czy ich użycia,
- rankingi czy zestawienia produktów – np. w formie wideo,
- podcasty, traktujące o ciekawych tematach związanych z Twoją branżą.
Przeczytaj także:
- 5 pomysłów na wpis na bloga w sklepie internetowym
- Content marketing, czyli skuteczna promocja e-sklepu
3. Postaw na reklamę Google Ads
Chcesz maksymalnie szybko wypromować swój sklep internetowy? Płatne reklamy takie, jak Google Ads, pozwolą Ci to osiągnąć.
Błyskawiczne efekty to jednak nie jedyna zaleta kampanii Google Ads. Stwarzają one ogromne możliwości w zakresie personalizacji – dzięki nim dotrzesz do osób, które szukają konkretnych produktów czy odwiedzały wcześniej Twoją stronę.
Zdecydowana większość reklam Google Ads jest rozliczana w modelu PPC – Pay Per Click. Oznacza to, że płacisz tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie w Twoją reklamę.
System Google Ads jest bardzo rozbudowany – możesz w nim tworzyć wiele typów reklam.
Na jakie formaty reklam warto zwrócić szczególną uwagę? W pierwszej kolejności skup się przede wszystkim na:
- Reklamach tekstowych w sieci wyszukiwania, czyli sponsorowanych linkach, wyświetlanych nad tradycyjnymi wynikami wyszukiwania.
- Reklamach produktowych, na których zaprezentujesz swoje produkty w Google.
- Remarketingu, czyli kampaniach które pozwolą Ci na dotarcie do użytkowników, którzy odwiedzili już Twój sklep.
👉 Więcej na temat Google Ads przeczytasz w artykule: Poradnik Google Ads dla sklepów internetowych
4. Wykorzystaj potencjał Facebooka i promuj sklep internetowy w social media
Media społecznościowe zawładnęły wieloma dziedzinami naszego życia – to poprzez nie komunikujemy się ze znajomymi, rozwijamy społeczności, przeglądamy treści rozrywkowe i informacyjne, a nawet – robimy zakupy. To ogromny potencjał, który możesz wykorzystać również w celach komercyjnych.
Facebooka prawdopodobnie nie trzeba Ci przedstawiać. Musisz jednak wiedzieć, że regularne wrzucanie postów nie jest jedynym sposobów, na wypromowanie sklepu internetowego na tym portalu.
Facebook posiada wiele opcji, które pomogą Ci wypromować swój sklep. Są to:
- Sklep na Facebooku
Nie jest to sklepu sensu stricto, a raczej katalog produktów. Użytkownicy nie mogą bowiem finalizować transakcji na FB – po kliknięciu w produkt zostaną jednak przekierowani na jego stronę w Twoim sklepie. Uruchomienie sklepu na Facebooku umożliwia Ci również oznaczanie produktów w publikowanych na Twoim profilu zdjęciach.
👉 Dowiedz się więcej o sklepie na Facebooku.
- Facebook Ads
Facebook posiada własny system reklamowy. Działa on podobnie jak Google Ads – również posiada wiele formatów reklam i daje duże możliwości w zakresie personalizacji.
Nie dotrzesz co prawda za pomocą reklam Facebook Ads do osób, które wpisują nazwy konkretnych produktów w Google, przykujesz jednak uwagę internautów, którzy szukają określonych produktów i przejawiają konkretne zainteresowania.
- Facebook Marketplace
Marketplace Facebooka sprawdzi się przede wszystkim w przypadku małych, lokalnych sprzedawców czy osób sprzedających rękodzieło. Jest on bowiem przeznaczony dla użytkowników prywatnych.
👉 Dowiedz się więcej o Facebook Marketplace.
- Opinie o Twoim sklepie
O pozytywne opinie powinieneś się starać już od pierwszego dnia działania Twojego sklepu. Klienci ufają im bardziej niż jakimkolwiek kanałom marketingowym.
Zachęcaj więc użytkowników Twojego sklepu do dzielenia się nimi – również na Facebooku!
👉 Dowiedz się więcej na temat działań marketingowych na Facebooku: Jak promować sklep internetowy na Facebooku?
5. Korzystaj z innych mediów społecznościowych
Facebook, choć oferuje wiele ciekawych funkcji, to oczywiście nie jedyne medium społecznościowe, które warto wdrożyć do swojej strategii marketingowej.
Możesz rozważyć także:
- Instagram, czyli młodszego brata Facebooka. Portal sprawdzi się przede wszystkim w przypadku sklepów związanych z sektorem beauty czy fashion, a także wszystkich innych, w których klienci kupują przede wszystkim oczami.
- YouTube. Marketing wideo to przyszłość. Wykorzystaj jego potencjał, aby dzielić się recenzjami czy przykładami wykorzystania sprzedawanych przez Ciebie produktów.
- TikTok, który sprawdzi się przede wszystkim, jeżeli adresujesz swoje produkty do przedstawicieli młodszego pokolenia.
Pamiętaj jednak, że media społecznościowe to przede wszystkim miejsca rozrywki. Zrezygnuj więc z nachalnych, sprzedażowych komunikatów i postaw na budowanie relacji ze swoimi odbiorcami!
6. Jak promować sklep internetowy za pomocą email marketingu?
Email marketing to bardzo efektywny sposób na budowanie relacji z klientami i zachęcanie ich do zakupu. Jak go wykorzystać? Przede wszystkim nie powinieneś ograniczać się do wysyłki wiadomości transakcyjnych.
Już od samego początku działania sklepu uruchom newsletter i zacznij zbierać na niego zapisy.
To świetne narzędzie, które pozwoli Ci informować klientów o:
- nowych produktach/kolekcjach
- promocjach w sklepie internetowym, wyprzedażach,
- aktualnościach związanych z działaniem sklepu,
- nowych artykułach/odcinkach podcastu itd.
Klucz do sukcesu? Regularność. Wysyłaj swoim klientom wiadomości systematycznie, stopniowo budując z nimi relację.
Pamiętaj, że newsletter to nie reklama sklepu internetowego, która wyświetla im się niezależnie od tego, czy chcą, czy nie, a treść, na której otrzymywanie wyrazili zgodę. Wykorzystaj to!
A jak już jesteśmy przy mailach, wspomnimy także, że za pomocą systemu Google Ads możesz również tworzyć reklamy, które będą wyświetlać się użytkownikom poczty Gmail.
Przeczytaj także: Newsletter w sklepie internetowym – jak go tworzyć?
7. Reklamuj sklep internetowy za pomocą powiadomień web-push
Powiadomienia web push możesz postrzegać jako alternatywę dla newsletterów lub ich uzupełnienie.
Są to niewielkie komunikaty, które wyświetlają się użytkownikom w prawym dolnym rogu ekranu. Aby je otrzymać, nie muszą oni absolutnie nic robić – wystarczy, że mają włączoną przeglądarkę.
Za ich pomocą możesz informować o promocjach w swoim sklepie internetowym, przesyłać kody rabatowe czy dystrybuować nowe artykuły blogowe.
Podobnie, jak w przypadku newsletterów, odbiorcy muszą wyrazić zgodę na otrzymywanie powiadomień. Mogą to jednak zrobić za pomocą jednego kliknięcia – bez konieczności podawania jakichkolwiek danych.
8. Rozważ promocję sklepu za pomocą influencer marketingu
Klienci znacznie bardziej niż zapewnieniom na stronie Twojego sklepu ufają poleceniom. Zwłaszcza, jeżeli pochodzą one od osób cieszących się autorytetem w danej branży.
Influencer marketing nie zawsze bowiem oznacza współpracę z celebrytami, a częściej z osobami, które zgromadziły wokół siebie społeczność zainteresowaną konkretną tematyką.
Sprzedajesz zabawki? Poszukaj na Instagramie czy YouTube kont mam, które dzielą się wskazówkami czy przemyśleniami dotyczącymi wychowania dzieci.
A może prowadzisz sklep z częściami motoryzacyjnymi? Odezwij się do internetowych ekspertów w zakresie motoryzacji i poproś ich o recenzję swoich produktów.
9. Jak reklamować sklep internetowy w porównywarkach cen
Porównywarki przyciągają użytkowników zainteresowanych zakupem konkretnych produktów, dla których kluczowym kryterium jest ich cena.
Warto jednak zdawać sobie sprawę, że mogą oni w nich znaleźć znacznie więcej informacji, które mogą zachęcić ich do sfinalizowania transakcji właśnie w Twoim sklepie. Mowa tu np. o darmowej dostawie czy stanie magazynowym.
Co ważne, porównywarki są bardzo dobrze wypozycjonowane. Oznacza to, że prezentowane w nich oferty wyświetlają się na wysokich pozycjach w wyszukiwarkach.
Dzięki temu dotrzesz do potencjalnych klientów nawet wtedy, jeżeli Twoje działania SEO nie przyniosły jeszcze zamierzonych efektów.
Które porównywarki warto rozważyć?
- Ceneo, które udostępnia możliwość zakupów bezpośrednio na portalu dzięki funkcji Kup Teraz (zintegrowanej ze Sky-Shop).
- Skąpiec,
- Nokaut,
- Domodi,
- Allani.
Wszystkie wymienione platformy są zintegrowane z oprogramowaniem Sky-Shop.
👉 Dowiedz się więcej: Porównywarki cenowe zwiększą zysk Twojego sklepu!
10. Skorzystaj z dodatkowych kanałów sprzedaży
Nie tylko marketing internetowy stwarza wiele możliwości. Sprzedaż internetowa również nie ogranicza się do jednej opcji, czyli sklepu internetowego.
Rozszerzając ją o kolejne kanały, automatycznie zwiększasz także grono swoich potencjalnych klientów.
W zależności od Twojej grupy i asortymentu, rozważ sprzedaż w następujących miejscach:
- Allegro,
- Amazon,
- eBay,
- Empik Marketplace,
- Morele Marketplace,
- OLX.
Sprzedażą w wielu kanałach możesz zarządzać z poziomu jednego miejsca – panelu administracyjnego Sky-Shop. Sprawdź wszystkie integracje platformy z portalami typu marketplace.
Podsumowanie
Wiesz już jak i gdzie reklamować sklep internetowy. Pamiętaj, aby na bieżąco analizować efekty podejmowanych działań. Pomogą Ci w tym podstawowe narzędzia analityczne – jak np. Google Analytics.
Zwracaj uwagę nie tylko na sam ruch na stronie, ale przede wszystkim – na konwersje.
Na tej podstawie decyduj o rezygnacji z poszczególnych kanałów czy wręcz przeciwnie – zwiększeniu budżetu na dane działania.
Nie możesz również zapominać o wykorzystaniu potencjału użytkowników, którzy już odwiedzili lub nawet aktualnie przebywają na Twojej stronie. Wspomnieliśmy o remarketingu, ale warto wykorzystać także możliwości marketing automation i uruchomić program lojalnościowy.
👉 Przeczytaj także: Marketing w sklepie internetowym – skuteczne sposoby i porady