Jak skutecznie promować sklep internetowy?

Katarzyna Kwartnik
Marketing sklepu

Dobry pomysł na sklep internetowy to dopiero początek przygody z e-biznesem. Po jego założeniu zaczyna się ciężka, ale fascynująca praca.

Na początku o istnieniu Twojego sklepu wiesz przecież tylko Ty i być może Twoja rodzina czy znajomi. A klienci? Do nich możesz dotrzeć za pomocą przemyślanych działań marketingowych.

Jak zatem wypromować sklep internetowy? Poznaj sprawdzone sposoby!

Zanim zaczniesz promować swój sklep – dopracuj go

Promocja sklepu internetowego wiąże się oczywiście z wydatkami. 

To całkowicie zrozumiałe, że wielu początkujących e-sprzedawców liczy się jednak z każdą wydaną złotówką. Aby żadna z nich nie została zmarnowana, przed promowaniem sklepu warto więc zadbać o to, aby był on w 100% gotowy na przyjęcie klientów. 

Upewnij się, że:

  • strona wczytuje się maksymalnie szybko i wyświetla się poprawnie na każdym rodzaju urządzenia,
  • wszystkie integracje działają bez zarzutu,
  • droga do zakupu jest maksymalnie skrócona – założenie konta nie jest obowiązkowe,
  • wykupiłeś certyfikat SSL, który gwarantuje bezpieczeństwo transakcji,
  • przygotowałeś regulamin i politykę prywatności,
  • wszystkie produkty zawierają zdjęcia i opisy,
  • opracowałeś procedury związane z obsługą klienta.

10 sposobów, jak wypromować sklep internetowy

Współczesny marketing internetowy stwarza wiele możliwości. 

Jeżeli dopiero zaczynasz działania marketingowe w Twoim sklepie, zwróć szczególną uwagę na te, które mają największą szansę sprawdzić się w przypadku Twojej grupy docelowej i sprzedawanego asortymentu.

👉 O tym, jak określić grupę docelową, przeczytasz w artykule: Buyer persona w sklepie internetowym. 

Na skróty

Załóż wydajny sklep internetowy - szybko i wygodnie!

  • Postaw na sklep internetowy zaprojektowany z myślą o użytkownikach.
  • Sprzedawaj na Allegro, Facebooku i w innych kanałach sprzedaży.
  • Korzystaj z integracji z najlepszymi narzędziami marketingowymi!
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Przejdźmy do meritum – z jakich kanałów korzystać, aby skutecznie wypromować swój sklep internetowy?

1. Pozycjonowanie

Dzięki pozycjonowaniu dotrzesz do osób, które rzeczywiście są zainteresowane ofertą Twojego sklepu.

Masz bowiem wpływ na to, na jakie zapytania Twoja strona wyświetla się w wyszukiwarce. Wybierz więc te o największym potencjale i zadbaj o to, aby Twój sklep zajmował na nie jak najwyższe pozycje w Google.

Co więcej, aż 68% wszystkich naszych doświadczeń w cyfrowym świecie zaczyna się od wyszukiwarki. I to właśnie ona jest jednym z podstawowych źródeł informacji o produktach. 

źródła informacji o produktach

Pozycjonowanie sklepu internetowego skupia się wokół kilku aspektów:

  1. Kwestii technicznych, takich jak przekierowania, meta tagi, szybkość ładowania strony czy indeksacja poszczególnych podstron. Sprawdź, czy wybrane przez Ciebie oprogramowanie sklepu internetowego pozwala na edycję tych elementów!
  2. Treści. Chodzi tu przede wszystkim o opisy produktów i kategorii, a także artykuły blogowe. Muszą być one pisane z uwzględnieniem wymagań wyszukiwarki, jak i użytkowników.
  3. Linków. Wysokiej jakości linki na serwisach zewnętrznych, które prowadzą do Twojego sklepu, zwiększają wartość Twojej domeny w oczach Google.

Dowiedz się więcej na temat pozycjonowania:

2. Content Marketing

Content marketing idzie w parze z  SEO. To między innymi dzięki treściom na Twojej stronie znajdą się słowa kluczowe, bez których proces pozycjonowania byłby niemożliwy.

Nie należy go kojarzyć jednak wyłącznie z pozycjonowaniem.

Content odgrywa bardzo ważną rolę w budowaniu rozpoznawalności marki, a także lojalizacji klientów. 

Na co zwracać szczególną uwagę w działaniach content marketingowych?

Kluczowe jest, aby wszystkie tworzone przez Ciebie treści były unikalne i w maksymalnym stopniu pokrywały temat, jaki poruszają. W innym wypadku potencjalni klienci mogą szukać informacji u Twoich konkurentów.

Pamiętaj także, że content marketing to nie tylko słowo pisane – to także różnego rodzaju grafiki czy materiały wideo. 

Na jakie treści warto postawić?

  • artykuły blogowe,
  • opisy produktów i kategorii, 
  • infografiki – np. dotyczące konkretnych produktów czy ich użycia,
  • rankingi czy zestawienia produktów – np. w formie wideo,
  • podcasty, traktujące o ciekawych tematach związanych z Twoją branżą.

Przeczytaj także:

3. Google Ads 

Chcesz maksymalnie szybko wypromować swój sklep internetowy? Płatne reklamy takie, jak Google Ads, pozwolą Ci to osiągnąć.

Błyskawiczne efekty to jednak nie jedyna zaleta kampanii Google Ads. Stwarzają one ogromne możliwości w zakresie personalizacji – dzięki nim dotrzesz do osób, które szukają konkretnych produktów czy odwiedzały wcześniej Twoją stronę.

Zdecydowana większość reklam Google Ads jest rozliczana w modelu PPC – Pay Per Click. Oznacza to, że płacisz tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie w Twoją reklamę.

System Google Ads jest bardzo rozbudowany – możesz w nim tworzyć wiele typów reklam.

Na jakie formaty reklam warto zwrócić szczególną uwagę? W pierwszej kolejności skup się przede wszystkim na:

  • Reklamach tekstowych w sieci wyszukiwania, czyli sponsorowanych linkach, wyświetlanych nad tradycyjnymi wynikami wyszukiwania.

reklama-google-ads-ecommerce

  • Reklamach produktowych, na których zaprezentujesz swoje produkty w Google.

reklama-produktowa-sklepu-z-ubraniami

  • Remarketingu, czyli kampaniach które pozwolą Ci na dotarcie do użytkowników, którzy odwiedzili już Twój sklep.

remarketing-reklama-sklepu-interenetowego

👉 Więcej na temat Google Ads przeczytasz w artykule: Poradnik Google Ads dla sklepów internetowych 

4. Facebook 

Facebooka prawdopodobnie nie trzeba Ci przedstawiać. 

Musisz jednak wiedzieć, że regularne wrzucanie postów nie jest jedynym sposobów, na wypromowanie sklepu internetowego na tym portalu.

Facebook posiada wiele opcji, które pomogą Ci wypromować swój sklep. Są to:

  • Sklep na Facebooku

Nie jest to sklepu sensu stricto, a raczej katalog produktów. Użytkownicy nie mogą bowiem finalizować transakcji na FB – po kliknięciu w produkt zostaną jednak przekierowani na jego stronę w Twoim sklepie.

Uruchomienie sklepu na Facebooku umożliwia Ci również oznaczanie produktów w publikowanych na Twoim profilu zdjęciach.

👉 Dowiedz się więcej o sklepie na Facebooku.  

  • Facebook Ads 

Facebook posiada własny system reklamowy. Działa on podobnie jak Google Ads – również posiada wiele formatów reklam i daje duże możliwości w zakresie personalizacji.

reklama-sklepu-odziezowego-fb

Nie dotrzesz co prawda za pomocą reklam Facebook Ads do osób, które wpisują nazwy konkretnych produktów w Google, przykujesz jednak uwagę internautów, którzy szukają określonych produktów i przejawiają konkretne zainteresowania.

  • Facebook Marketplace

Marketplace Facebooka sprawdzi się przede wszystkim w przypadku małych, lokalnych sprzedawców czy osób sprzedających rękodzieło. Jest on bowiem przeznaczony dla użytkowników prywatnych.

👉 Dowiedz się więcej o Facebook Marketplace.

  • Opinie o Twoim sklepie 

O pozytywne opinie powinieneś się starać już od pierwszego dnia działania Twojego sklepu. Klienci ufają im bardziej niż jakimkolwiek kanałom marketingowym.

opinie-facebook

Zachęcaj więc użytkowników Twojego sklepu do dzielenia się nimi – również na Facebooku!

👉 Dowiedz się więcej na temat działań marketingowych na Facebooku: Jak promować sklep internetowy na Facebooku?

5. Inne media społecznościowe

Facebook, choć oferuje wiele ciekawych funkcji, to oczywiście nie jedyne medium społecznościowe, które warto wdrożyć do swojej strategii marketingowej.

Możesz rozważyć także:

  • Instagram, czyli młodszego brata Facebooka. Portal sprawdzi się przede wszystkim w przypadku sklepów związanych z sektorem beauty czy fashion, a także wszystkich innych, w których klienci kupują przede wszystkim oczami.
  • YouTube. Marketing wideo to przyszłość. Wykorzystaj jego potencjał, aby dzielić się recenzjami czy przykładami wykorzystania sprzedawanych przez Ciebie produktów.
  • TikTok, który sprawdzi się przede wszystkim, jeżeli adresujesz swoje produkty do przedstawicieli młodszego pokolenia. 

Pamiętaj jednak, że media społecznościowe to przede wszystkim miejsca rozrywki. Zrezygnuj więc z nachalnych, sprzedażowych komunikatów i postaw na budowanie relacji ze swoimi odbiorcami!

6. Email marketing 

Maile to wciąż jeden z najskuteczniejszych kanałów komunikacji z klientami, a zarazem sposobów na budowanie z nimi relacji.

Nie powinieneś więc ograniczać się do wysyłki wiadomości transakcyjnych.

Już od samego początku działania sklepu uruchom newsletter i zacznij zbierać na niego zapisy. 

To świetne narzędzie, które pozwoli Ci informować klientów o:

  • nowych produktach/kolekcjach w Twoim sklepie,
  • promocjach, wyprzedażach, 
  • aktualnościach związanych z działaniem sklepu,
  • nowych artykułach/odcinkach podcastu itd.

Klucz do sukcesu? Regularność. Wysyłaj swoim klientom wiadomości systematycznie, stopniowo budując z nimi relację. 

Pamiętaj, że newsletter to nie reklama, która wyświetla im się niezależnie od tego, czy chcą, czy nie, a treść, na której otrzymywanie wyrazili zgodę. Wykorzystaj to!

A jak już jesteśmy przy mailach, wspomnimy także, że za pomocą systemu Google Ads możesz również tworzyć reklamy, które będą wyświetlać się użytkownikom poczty Gmail.

👉 Przeczytaj także: Newsletter w sklepie internetowym – jak go tworzyć?

7. Powiadomienia web push

Powiadomienia web push możesz postrzegać jako alternatywę dla newsletterów lub ich uzupełnienie.

Są to niewielkie komunikaty, które wyświetlają się użytkownikom w prawym dolnym rogu ekranu. Aby je otrzymać, nie muszą oni absolutnie nic robić – wystarczy, że mają włączoną przeglądarkę. 

web-push-marketing-sklepu

Za ich pomocą możesz informować o promocjach, przesyłać kody rabatowe czy dystrybuować nowe artykuły blogowe.

Podobnie, jak w przypadku newsletterów, odbiorcy muszą wyrazić zgodę na otrzymywanie powiadomień. Mogą to jednak zrobić za pomocą jednego kliknięcia – bez konieczności podawania jakichkolwiek danych.

8. Influencer marketing

Klienci znacznie bardziej niż zapewnieniom na stronie Twojego sklepu ufają poleceniom. Zwłaszcza, jeżeli pochodzą one od osób cieszących się autorytetem w danej branży.

Influencer marketing nie zawsze bowiem oznacza współpracę z celebrytami, a częściej z osobami, które zgromadziły wokół siebie społeczność zainteresowaną konkretną tematyką.

Sprzedajesz zabawki? Poszukaj na Instagramie czy YouTube kont mam, które dzielą się wskazówkami czy przemyśleniami dotyczącymi wychowania dzieci. 

A może prowadzisz sklep z częściami motoryzacyjnymi? Odezwij się do internetowych ekspertów w zakresie motoryzacji i poproś ich o recenzję swoich produktów.

jak szybko zacząć sprzedaż

9. Porównywarki cen

Porównywarki przyciągają użytkowników zainteresowanych zakupem konkretnych produktów, dla których kluczowym kryterium jest ich cena.

Warto jednak zdawać sobie sprawę, że mogą oni w nich znaleźć znacznie więcej informacji, które mogą zachęcić ich do sfinalizowania transakcji właśnie w Twoim sklepie. Mowa tu np. o darmowej dostawie czy stanie magazynowym.

ceneo-screen

Co ważne, porównywarki są bardzo dobrze wypozycjonowane. Oznacza to, że prezentowane w nich oferty wyświetlają się na wysokich pozycjach w wyszukiwarkach. 

Dzięki temu dotrzesz do potencjalnych klientów nawet wtedy, jeżeli Twoje działania SEO nie przyniosły jeszcze zamierzonych efektów.

Które porównywarki warto rozważyć?

  • Ceneo, które udostępnia możliwość zakupów bezpośrednio na portalu dzięki funkcji Kup Teraz (zintegrowanej ze Sky-Shop).
  • Skąpiec,
  • Nokaut,
  • Domodi,
  • Allani.

Wszystkie wymienione platformy są zintegrowane z oprogramowaniem Sky-Shop.

👉 Dowiedz się więcej: Porównywarki cenowe zwiększą zysk Twojego sklepu!

10. Dodatkowe kanały sprzedaży 

Nie tylko marketing internetowy stwarza wiele możliwości. Sprzedaż internetowa również nie ogranicza się do jednej opcji, czyli sklepu internetowego.

Rozszerzając ją o kolejne kanały, automatycznie zwiększasz także grono swoich potencjalnych klientów. 

gdzie sprzedawac w internecie

W zależności od Twojej grupy i asortymentu, rozważ sprzedaż w następujących miejscach:

  • Allegro,
  • Amazon,
  • eBay,
  • Empik Marketplace,
  • Morele Marketplace,
  • OLX.

Sprzedażą w wielu kanałach możesz zarządzać z poziomu jednego miejsca – panelu administracyjnego Sky-Shop. Sprawdź wszystkie integracje platformy z portalami typu marketplace.

Jak skutecznie wypromować sklep internetowy? Podsumowanie

Pamiętaj, aby na bieżąco analizować efekty podejmowanych działań. Pomogą Ci w tym podstawowe narzędzia analityczne – jak np. Google Analytics. 

Zwracaj uwagę nie tylko na sam ruch na stronie, ale przede wszystkim – na konwersje.

Na tej podstawie decyduj o rezygnacji z poszczególnych kanałów czy wręcz przeciwnie – zwiększeniu budżetu na dane działania.

Nie możesz również zapominać o wykorzystaniu potencjału użytkowników, którzy już odwiedzili lub nawet aktualnie przebywają na Twojej stronie. Wspomnieliśmy o remarketingu, ale warto wykorzystać także możliwości marketing automation i uruchomić program lojalnościowy.

👉 Przeczytaj także: Marketing w sklepie internetowym – skuteczne sposoby i porady 

4.60 avg. rating (91% score) - 10 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.