Jak sprzedawać na Facebooku? 8+ sprawdzonych sposobów

Katarzyna Kwartnik
Marketing i promocja

Liczba użytkowników Facebooka cały czas rośnie. W grudniu 2019 roku wynosiła ona 2.5 miliarda. W Polsce jest ich 18 milionów, czyli znacznie więcej niż liczy populacja Belgii, Szwecji, Finlandii, Grecji czy Holandii.

Niedziwne więc, że o niebieskim portalu dawno przestało się mówić jedynie w kontekście dzielenia się zdjęciami z wakacji czy składania życzeń urodzinowych. Facebook stał się platformą marketingowo-sprzedażową, a relacje budują tam już nie tylko znajomi z pracy czy szkoły, ale także marki i ich klienci. 

Jak wykorzystać ten potencjał i jak skutecznie sprzedawać na Facebooku?

Zacznij od uświadomienia sobie, że…

Użytkownicy Facebooka nie poszukują produktu. Szukają informacji, rozrywki, społeczności

Co? Jak to? Jakim prawem w ogóle piszę w takim razie o sprzedaży na Facebooku?

To bardzo proste. Owszem, użytkownicy nie przychodzą na Facebooka po produkt. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, żeby go tam znaleźli. Cała trudność tkwi w tym, by nie być zbyt nachalnym i dostosowywać charakter swojego przekazu do ich intencji.

Na Facebooku nie będziesz prowadził sprzedaży sensu stricto. Jednak poprzez umiejętne promowanie sklepu internetowego, przyciągniesz więcej użytkowników na swoją stronę, a co za tym idzie – zwiększysz sprzedaż na facebooku. Poniżej konkretne porady jak sprzedawać na facebooku?

1. Dostosuj rodzaj treści do etapu lejka sprzedażowego

To, że ludzie nie wchodzą na Facebooka, by kupować, to jedno. Druga strona medalu to fakt, że nie wszyscy są w ogóle gotowi na zakup – nieważne na jakim portalu. Facebook to genialne miejsce, by wzbudzić w nich tę potrzebę.

Właśnie dlatego planując komunikację na Facebooku, warto uwzględnić przynajmniej podstawowe etapy lejka sprzedażowego. Projektuj treści tak, by zwrócić uwagę użytkowników, którzy:

  • Są na etapie zauważenia/rozważania – zastanawiają się, jaki dokładnie produkt wybrać i w jakiej firmie go kupić.
  • Są o krok od konwersji.
  • Dokonali już zakupu.

To oczywiście bardzo uproszczony schemat, ale to też wystarczająca wiedza z psychologii sprzedaży, by móc zacząć skutecznie sprzedawać na Facebooku.

2. Sklep na Facebooku zwiększy Twoją sprzedaż

Sprzedaż przez Facebook jest możliwa dzięki temu, że portal oferuje możliwość prezentowania swoich produktów z poziomu profilu firmowego. Służy do tego sklep, czyli dodatkowa zakładka na Twoim fanpage’u.

Mimo, że używamy słowa “sklep” warto zdawać sobie sprawę, że w tej chwili nie ma w Polsce możliwości przeprowadzania transakcji za pośrednictwem Facebooka. Jak to zatem działa?

Sklep na facebooku jest tak naprawdę na katalogiem produktów. Po kliknięciu na jeden z nich, użytkownik zostanie przekierowany na stronę Twojego sklepu lub rozpocznie z Tobą rozmowę – wybór należy do Ciebie.

Jeżeli rozważasz otworzenie sklepu z wykorzystaniem Sky-Shop lub już korzystasz z naszej platformy, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość. Nasze oprogramowanie jest w pełni zintegrowane ze sklepem Facebooka

Przeczytaj też: Jak założyć sklep na Facebooku?

A już po założeniu sklepu pamiętaj o dwóch ważnych kwestiach:

CTA

Jeśli słusznie zdecydowałeś się na otwarcie sklepu na Facebooku, zadbaj o to, by był on widoczny. Możesz łatwo sprawić, że będzie jedna z pierwszych rzeczy, którą zobaczą użytkownicy odwiedzający Twój profil – wystarczy, że umieścisz przycisk CTA (Call To Action). Wygląda to tak:

przycisk CTA w sklepie na facebooku Media-Tech zwiększa szansę na sprzedaż

Domyślny tekst przycisku CTA to “Kup teraz”, możesz go jednak w dowolny sposób modyfikować.

Oznaczaj produkty w postach

Wystarczy, że przy tworzeniu posta klikniesz w przycisk “Oznacz produkt”. Dzięki temu użytkownik po kliknięciu w zdjęcie, będzie mógł od razu przejść do zakładki “sklep”, co zwiększy Twoje szanse na sprzedaż na Facebooku.

produkty w postach na Facebooku w sklepie ANSWER

 

3. Włącz recenzje

Aż 93% konsumentów przyznaje, że recenzje mają istotny wpływ na ich decyzje zakupowe. Co więcej, większość osób (91%) twierdzi, że ufa im w takim samym stopniu, jak poleceniom znajomych. 

Prawdopodobnie sam sprawdzasz opinie, zanim kupisz jakiś produkt. Daj swoim klientom taką możliwość – i wykorzystaj do tego Facebooka.

Wiem, co może Cię hamować – to pojawienie się negatywnych opinii. Nie powinno Cię to jednak powstrzymywać. Po pierwsze, negatywne głosy zazwyczaj budzą te pozytywne – to impuls, którego potrzebują orędownicy Twojej marki. A po drugie, poprzez odpowiadanie na złe recenzje, dasz się poznać jako profesjonalista, który potrafi przyznać się do błędu i zaproponować indywidualne rozwiązania – ludzie to docenią.

Nie zapominaj też o tym, by prosić klientów, którzy dokonali już zakupu o podzielenie się opinią.

opinie o firmie na facebooku

4. Jak sprzedawać? Wykorzystaj Facebook Ads

Facebook ciągle udoskonala swój algorytm, tak by w pierwszej kolejności wyświetlać użytkownikom treści tworzone przez ich znajomych czy publikowane w grupach. Content firmowy schodzi na dalszy plan – najważniejsze są społeczności i relacje.

Niektórzy twierdzą, że taka a nie inna polityka portalu ma na celu skłonienie przedsiębiorstw do inwestowania w reklamy. Prawdopodobnie mają rację, jednak niezależnie od podejścia reklamy na FB to jeden z najbardziej skutecznych sposobów na zwiększanie sprzedaży. I często stosunkowo tani. 

Piksel Facebooka

Jeśli wcześniej nie spotkałeś się z tym terminem, to już wyjaśniam – tajemniczo brzmiący piksel to niewielki fragment kodu, dzięki któremu stworzysz dużo efektywniejsze reklamy i będziesz mógł je potem w rzetelny sposób analizować.

Piksel umożliwia między innymi:

  • Tworzenie niestandardowych grup odbiorców.
  • Docieranie z reklamami do osób, które odwiedziły już Twój sklep.
  • Precyzyjną analitykę prowadzonych kampanii reklamowych.

Różne formaty reklam

Przy reklamach na Facebooku liczy się dokładnie to samo, co w przypadku postów – kreatywność i zaangażowanie odbiorców.

Facebook daje Ci naprawdę wiele możliwości. Dla sklepów internetowych prawdopodobnie najciekawszy typ reklam to karuzela, pozwalający na umieszczenie nawet 10 zdjęć z osobnymi linkami.

reklama produktów na fb

Inny format, który umożliwia Ci wykazanie się kreatywnością, to pokaz slajdów. Pozwala Ci on na wyświetlanie od 3 do 10 grafik, prezentowanych w postaci 15-sekundowego filmu.

Retargeting i remarketing

Przeglądałeś ostatnio koszule, a teraz widzisz je dosłownie wszędzie? Tak właśnie działa retargeting. Remarketing polega z kolei na wyświetlaniu reklam osobom, które dokonały już zakupu w danym e-sklepie.

Pamiętaj, że niewiele osób sfinalizuje transakcję podczas pierwszej wizyty w Twoim sklepie. Istnieje duża szansa, że opuszczą go bez wykonania żadnej akcji lub porzucą koszyk. Przypomnij im o swoich produktach przy użyciu opisanych wyżej kampanii – oba rodzaje

przeprowadzisz z wykorzystaniem Facebook Ads.

Uwaga! Kampanii retargetingowych ani remarketingowych nie przeprowadzisz bez wklejonego piksela.

Opcja promowania postów

Obok każdego opublikowanego przez Ciebie posta, pojawia się opcja “Promuj post”. Może być ona kusząca, dlatego postanowiłam ją omówić w tym artykule. To bowiem bardzo łatwe w użyciu, ale jednocześnie mało skuteczne rozwiązanie stworzone przez Facebook’a.

To prawda, że od stworzenia reklamy dzieli Cię w tej sytuacji tylko jedno kliknięcie – pozbawiasz się jednak wszystkich opcji ustalania tego, komu ma się ona wyświetlać.

Nie oznacza to oczywiście, że promowanie postów z poziomu profilu jest zawsze nieefektywne. Dobre wyniki należą jednak do rzadkości. Uruchomienie Menadżera firmy i skonfigurowanie reklamy tam to po prostu znacznie lepiej zainwestowane pieniądze.

Otwórz sklep w Sky-Shop i zacznij sprzedawać – nie tylko na Facebooku 🙂

5. Jak sprzedawać na Facebooku? Angażuj

Reklamy na Facebooku to nie jedyny sposób na to, by osiągnąć wysokie zasięgi. Pamiętasz te setki lajków pod zdjęciem ślubnym Twojej koleżanki z podstawówki? A może irytują Cię ciągle pojawiające się zdjęcia nowo narodzonych dzieci na Twojej tablicy?

Cóż, najwyraźniej budzą one zaangażowanie wśród innych użytkowników portalu 🙂

Podobne emocje powinny wywoływać Twoje posty. Reakcje, udostępnienia – to wszystko pozwoli Ci zbudować cenne zasięgi i to bez użycia płatnych reklam.

ciekawy post firmy krakus na facebooku

Jak tworzyć angażujące treści?

To temat na osobny artykuł, ale przedstawię Ci krótko dwa najważniejsze czynniki, które Ci w tym pomogą.

1.Stworzenie buyer persony

Kto kupuje w Twoim sklepie? W jakim jest wieku? Jakiej płci? Co lubi? Co robi w wolnym czasie? Jakie ma potrzeby i które z nich możesz spełnić?

To tylko kilka pytań, które pomogą Ci w stworzeniu persony marketingowej, zwanej inaczej buyer personą, czyli reprezentancie Twojej grupy docelowej, do którego będziesz kierować komunikaty marketingowe.

Uwaga! Person może być (i zazwyczaj jest) minimum kilka.

2. Tworzenie treści z uwzględnieniem etapu lejka zakupowego

O czym pisałam już w punkcie 1., dlatego zachęcam do scrollowania w górę, jeśli pominąłeś ten akapit 🙂

angażujący podst na facebooku firmy x-kom

6. Messenger jako kanał obsługi klienta

Obsługa klienta powinna odbywać się tam, gdzie… jest klient, a zapewniam Cię, że znajdziesz go w mediach społecznościowych. Nie każ mu wędrować na stronę Twojego sklepu w poszukiwaniu numeru infolinii, zamiast tego zapewnij mu wsparcie za pośrednictwem Messengera. Klienci na pewno docenią możliwość łatwego i szybkiego kontaktu, a Ty zauważysz wzrost sprzedaży.

Choć nie zostało to jeszcze oficjalnie potwierdzone, mówi się o tym, że Facebook planuje rozwijać funkcje Messengera i być może nawet w przyszłości umożliwi sprzedaż za pośrednictwem komunikatora.

7. Siła społeczności – grupy na Facebooku

Kiedyś były fora, dziś są grupy na Facebooku. To tam użytkownicy pytają o rady, proszą o polecenia produktów czy opinie. Jeśli zależy Ci więc na zwiększaniu sprzedaży na Facebooku, nie może Cię na nich zabraknąć.

Nie musisz wcale zakładać swojej grupy, by docierać do nowych odbiorców. Wykorzystaj je, by opowiadać o swoim sklepie i polecać produkty. Uważaj jednak, by Twoje wypowiedzi nie przybierały zbyt sprzedażowego tonu – mów o swojej ofercie w jak najmniej nachalny sposób i tylko i wyłącznie tam, gdzie może ona się okazać naprawdę istotna i komuś pomóc.

Dołącz do grupy Sky-Shop na Facebooku 

8. Proponuj specjalne oferty swoim fanom

Motywacją wielu osób do polubienia profilu na Facebooku, jest chęć dowiadywania się w pierwszej kolejności o przecenach, wyprzedażach i wszelkiego rodzaju promocjach. Twoją rolą jest spełnienie tych oczekiwań.

Dobrym pomysłem może okazać się oferowanie specjalnych promocji tylko fanom Twojego profilu. Zachęci to więcej osób do polubienia strony, a także wytworzy lojalną społeczność wokół Twojego sklepu, co w konsekwencji zwiększy sprzedaż.

Czy sprzedawać na Facebooku?

Facebook to miejsce budowania relacji. Miejsce, w którym stworzysz społeczność, skupioną wokół Twojego sklepu. Pamiętaj zatem, że profil firmowy na tym portalu powinien służyć głównie do angażowania Twoich odbiorców poprzez dostarczanie im ciekawych treści – przyczyni się do oczywiście do zwiększenia sprzedaży, ale jest to tylko miły efekt uboczny.

Miejscem, w którym odbywa się realna sprzedaż, jest Twój sklep internetowy (lub Allegro czy eBay) – i to właśnie jemu powinieneś zawsze poświęcać najwięcej uwagi. Facebook to portal społecznościowy, dlatego warto postrzegać go raczej jako narzędzie marketingowe, a nie narzędzie sprzedaży.

Nie lekceważ jednak jego ogromnego potencjału – wierzymy, że powyższe wskazówki w tym pomogą.

5.00 avg. rating (99% score) - 5 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.