Sky-Shop Blog Kanały sprzedaży Inne marketplaces Marketplace czy własny sklep internetowy – co wybrać?

Marketplace czy własny sklep internetowy – co wybrać?

Marketplace czy własny sklep internetowy – co wybrać?
Kanały sprzedaży
11 min

Zgodnie z raportem E-commerce w Polsce 2023, w Internecie kupuje dziś 79% polskich internautów. 52% z nich robi zakupy w sklepach internetowych, a 38% – na różnego rodzaju platformach zakupowych.

Możliwości zarówno w kwestii zakupu, jak i sprzedaży online jest więc wiele. Na które z nich warto postawić? O tym przeczytasz w poniższym artykule.

  • Marketplace to platforma, która gromadzi oferty od wielu sprzedawców. Najlepszy przykład tego typu rozwiązania to Allegro.
  • W Polsce działa wiele platform typu marketplace. Sprzedaż na nich oznacza wiele korzyści, ale nie daje takich możliwości w zakresie budowania własnej marki, jak prowadzenie swojego sklepu internetowego.
  • Najlepszym rozwiązaniem jest prowadzenie sprzedaży wielokanałowej – poszerzysz w ten sposób grono potencjalnych klientów. Musisz jednak wybierać kanały sprzedaży w zgodzie ze swoją grupą docelową i asortymentem.

Dostępne kanały sprzedaży w e-commerce

Istnieją trzy podstawowe drogi prowadzenia sprzedaży w Internecie:

  1. Założenie własnego sklepu internetowego.
  2. Uruchomienie sprzedaży na platformie typu marketplace.
  3. Wystartowanie ze sprzedażą w obu tych kanałach jednocześnie.

Żadna z nich nie jest uniwersalna czy najlepsza na początek. Wszystkie z nich mają wady i zalety, o których przeczytasz poniżej. Już teraz zdradzimy jednak, że kluczem do sukcesu jest łączenie sprzedaży w kilku kanałach – a więc wykorzystywanie potencjału zarówno sklepu internetowego, jak i platform typu marketplace.

To, że sprzedaż internetowa może mieć wiele różnych twarzy, najlepiej pokazują wybory klientów Sky-Shop. Poza e-sklepem 76% z nich sprzedaje na Allegro, a 28% korzysta z porównywarki Ceneo.

Czym jest marketplace?

Marketplace to platforma, która w jednym miejscu agreguje oferty od wielu przedsiębiorców. Innymi słowy, jest to pośrednik między sprzedawcą a kupującym online. Marketplace można porównać do wirtualnej galerii handlowej czy targowiska.

Jak działa marketplace?

Jest to bardzo proste:

  1. Rejestrujesz się na danej platformie i wystawiasz na niej produkty.
  2. Klient kupuje produkt.
  3. Po zakupie marketplace przekazuje Ci opłatę i informację o zamówieniu.
  4. Zajmujesz się realizacją zamówienia i wysyłką towarów do klienta.

Zastanawiasz się, czy marketplace jest darmowy? Nie. Platformy tego typu pobierają prowizje od sprzedaży, a czasem również inne opłaty.

Ogromnym ułatwieniem dla sprzedawców, korzystających z kilku różnych kanałów, są platformy e-commerce działające w modelu SaaS – jak Sky-Shop. Dzięki licznym integracjom z serwisami marketplace, nie musisz nawet wchodzić na dany portal, by wystawić na nim oferty – obsługujesz całą sprzedaż z poziomu jednego panelu administracyjnego.

Przykłady marketplace, na których możesz sprzedawać

W Polsce działa wiele platform marketplace, które umożliwiają Ci dotarcie zarówno do polskich, jak i zagranicznych klientów:

  • Allegro, którego raczej nie trzeba nikomu przedstawiać. Portal każdego miesiąca odwiedza około 18 milionów użytkowników, co czyni go najpopularniejszą platformą zakupową w Polsce. Za pośrednictwem Allegro sprzedaje 117 tysięcy użytkowników.
  • Amazon. To kolejny gigant, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Od kilku lat działa już na rynku polskim, choć popularnością nie dorównał Allegro. Może jednak pozwolić Ci dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców, jeśli rozważasz sprzedaż zagraniczną.
  • eBay. Wybierany przez osoby, które chcą podbić zagraniczne rynki. Możesz za jego pośrednictwem dotrzeć do klientów w ponad 200 krajach.
  • Empik Place. Obok Allegro to jedna z największych platform typu marketplace w Polsce. Empik odwiedza miesięcznie ponad 2,5 miliona użytkowników i jest najbardziej rozpoznawalnym marketplace’em, gdy mowa o sprzedaży multimediów. Można jednak na nim sprzedawać produkty również z innych kategorii.
  • Morele Marketplace. W skład Morele Group Marketplace wchodzą platformy takie jak sklep-presto.pl (sport i turystyka), budujesz.pl (dom i ogród), hulahop.pl (zabawki i artykuły dziecięce), amfora.pl (kosmetyki) i oczywiście morele.net (elektronika). Wszystkie sklepy odwiedza łącznie ponad 8 milionów użytkowników miesięcznie.
  • OLX. To już nie tylko portal z ogłoszeniami czy strona, gdzie możesz sprzedawać różnego rodzaju używane produkty. Dziś platforma robi coraz więcej, by zainteresować profesjonalnych e-sprzedawców i zmierza w kierunku marketplace.
  • Facebook Marketplace. Marketplace Facebooka to miejsce, które gromadzi przede wszystkim użytkowników prywatnych social media. Sprawdzi się również w przypadku sprzedaży lokalnej.

Wszystkie wspomniane platformy marketplace są zintegrowane z platformą Sky-Shop. Oznacza to, że sprzedaż na wszystkich z nich możesz obsługiwać z poziomu jednego panelu administracyjnego.

👉 Sprawdź także: 5 najlepszych miejsc do sprzedaży w Internecie

Na skróty

Rozpocznij sprzedaż w Internecie już dziś!

  • Postaw na sklep internetowy z supportem w Sky-Shop.pl.
  • Sprzedawaj na Allegro, Empik Place, OLX, Morele i w innych kanałach sprzedaży.
  • Obsługuj całą sprzedaż z jednego, wygodnego panelu administracyjnego.
  • Testuj bezpłatnie przez 14 dni!
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Wady i zalety sprzedaży na platformach marketplace

Serwisy marketplace stwarzają wiele możliwości dla e-sprzedawców. Nie oznacza to jednak, że są to rozwiązania idealne. Sprawdź, jakie korzyści i wyzwania wiążą się z ich wykorzystaniem.

Zalety sprzedaży na marketplace

1. Popularność platform = dostęp do stałych klientów

Wszelkie platformy typu marketplace cieszą się na rynku rozpoznawalnością, o której nowe sklepy online mogą tylko pomarzyć. Ta popularność wiąże się z dostępem do ogromnej bazy klientów owych platform.

Liczby są naprawdę imponujące. Allegro każdego miesiąca odwiedza ponad 20 milionów użytkowników, Empik Marketplace – 2,5, a Marketplace Grupy Morele – 8 milionów.

2. Łatwe i szybkie rozpoczęcie sprzedaży, a później jej obsługa

Założenie konta przebiega bardzo podobnie na każdym z portali marketplace i nie ma sensu opisywać ich wszystkich z osobna.

Musisz podać podstawowe dane, wybrać rodzaj konta (np. w przypadku Allegro będzie to wybór między prywatnym a firmowym), a następnie zweryfikować swoją tożsamość. W praktyce już nawet tego samego dnia możesz wystawiać oferty i zacząć sprzedawać. Niski próg wejścia jest więc ogromną zaletą sprzedaży swoich produktów na marketplace’ach.

3. Wiele możliwości w zakresie promowania ofert

Każda z omawianych tu platform daje Ci różne możliwości w zakresie promowania ofert. Najwięcej jest ich oczywiście na Allegro – programy takie jak Smart czy Monety skutecznie zachęcają do wydawania pieniędzy właśnie na tym portalu.

Allegro oferuje również wiele możliwości, by wyróżnić się na tle konkurencji – Allegro Ads, status Super Sprzedawca oraz wiele innych opcji wizualnego wyróżniania ofert.

4. Wysokie pozycje ofert w wyszukiwarkach

Markeplace’y są świetnie dostosowane pod SEO. Wystawiane na nich oferty często wyprzedzają w wyszukiwarkach nawet największe sklepy internetowe.

Oznacza to, że dzięki obecności na tego typu portalach Twoje produkty mogą pojawiać się na pierwszej stronie Google – bez żadnych dodatkowych działań.

Wady marketplace

1. Prowizje od sprzedaży i inne opłaty

Tego typu platformy muszą jakoś zarabiać, co wiąże się z tym, że pobierają prowizje od sprzedaży. Różnią się one oczywiście w zależności od portalu oraz kategorii produktów. Ich wysokość waha się jednak w przedziale od kliku do kilkunastu procent.

Niektóre serwisy, jak np. eBay i w nielicznych przypadkach Allegro, pobierają również stałą opłatę za wystawienie oferty.

2. Duża konkurencja i wojna cenowa

Platformy typu marketplace cieszą się popularnością nie tylko wśród klientów, ale także sprzedawców. Wiąże się to z dużą aktywnością konkurencji, co w branży e-commerce nie jest niczym nadzwyczajnym.

Problemem jest jednak to, że w serwisach marketplace panuje wojna cenowa. To cena jest bowiem głównym kryterium, dla którego klienci decydują się na dany produkt, a sprzedawcy nie mają zbyt wielu innych możliwości, by zabiegać o uwagę konsumentów.

3. Ograniczone możliwości budowania własnej marki

Ile razy zdarzyło Ci się, że gdy zapytałeś znajomego o to, gdzie coś kupił, odpowiedział on, że po prostu “na Allegro”? No właśnie – klienci tych platform nie zwracają raczej uwagi na konkretnych sprzedawców, a ci z kolei nie mają zbyt wielu możliwości, by przebijać się do ich świadomości.

Sprzedając na platformach sprzedażowych, musisz więc liczyć się z tym, że dla zdecydowanej większości klientów pozostaniesz anonimowy.

Wady i zalety sprzedaży we własnym sklepie internetowym

Gdy mowa o rynku e-commerce, większość osób pomyśli o sklepach internetowych. Nie bez powodu.

Zalety sklepu internetowego

1. Niezależność i możliwość realizacji własnej wizji

Sklep internetowy to Twój biznes – w 100%. Daje Ci on możliwość realizowania własnej wizji, które nie ograniczają sztywne zasady jak w przypadku marketplace. Jesteś całkowicie niezależny i możesz zapomnieć o poleceniach szefa czy ciążących nad Tobą regułach narzucanych przez marketplace’y.

2. Wyższe marże

Prowadząc sklep internetowy, nie płacisz żadnych prowizji. To Ty decydujesz o wszelkich wydatkach. Pracujesz na własną firmę i z nikim nie musisz dzielić się zyskiem ze sprzedaży.

3. Możliwość budowania własnej marki

Jeżeli ograniczysz swoją sprzedaż do platform marketplace, praktycznie zawsze będziesz anonimowy. To prawda, że sprzedają na nich najwięksi gracze na rynku – jednak swoją markę zbudowali oni za pośrednictwem sklepu internetowego i przemyślanej komunikacji.

Co ważne, prowadzenie własnego e-sklepu oznacza całkowitą dowolność w wyborze kanałów marketingu. W przypadku marketplace’ów musisz ograniczać się do promocji w obrębie danego portalu.

4. Nieograniczony rozwój

Sprzedając na marketplace, musisz liczyć się z pewnymi ograniczeniami. Mogą one dotyczyć np. krajów, w których obecna jest dana platforma. Swój sklep możesz rozwijać według własnych upodobań, sprzedając na dowolnych rynkach.

Wady sklepu internetowego

1. Konieczność wykupienia domeny i konfiguracji sklepu

Aby rozpocząć sprzedaż na platformie marketplace, musisz jedynie założyć na niej konto i dopracować oferty. W przypadku własnego sklepu internetowego sytuacja wygląda inaczej – konieczne jest wykupienie domeny, a następnie stworzenie sklepu.

Dzięki oprogramowaniu na abonament Sky-Shop jest to jednak bardzo proste – własny sklep otworzysz bez umiejętności graficznych czy programistycznych. Otrzymasz dostęp do gotowego, działającego systemu, który musisz jedynie dostosować do swoich potrzeb i preferencji. Nie musisz inwestować w jakiekolwiek prace programistyczne czy graficzne.

👉 Dowiedz się więcej o zakładaniu sklepu internetowego.

2. Konieczność prowadzenia działań marketingowych na szeroką skalę

Uruchamiając sprzedaż na jednej z platform typu marketplace, zyskujesz natychmiastowy dostęp do grona stałych klientów. Otwierając sklep internetowy, o jego istnieniu nie wie nikt.

Od samego początku musisz więc prowadzić działania marketingowe. Miej jednak na uwadze, że sprzedaż na innych portalach może być również częścią strategii reklamowej Twojej firmy.

Sklep internetowy czy marketplace – co wybrać?

Najlepsze wyniki w e-commerce możesz osiągnąć dzięki sprzedaży wielokanałowej – rozszerzasz w ten sposób zasięg swojej marki i zwiększasz sprzedaż. Handel za pośrednictwem sklepu internetowego i dodatkowego kanału to dziś standard dla sprzedawców, którym zależy na dotarciu do jak największego grona potencjalnych klientów.

Nie oznacza to jednak, że powinieneś działać w każdym możliwym kanale. Wszystko zależy od Twojego asortymentu i grupy docelowej.

Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji, upewnij się, że możesz sprzedawać produkty na danej platformie i czy bywają na niej Twoi potencjalni klienci. Na Twoją decyzję powinny wpłynąć także następujące czynniki:

  • liczba użytkowników na danej platformie,
  • wysokość prowizji i innych opłat,
  • aktywność konkurencji.

Pamiętaj, że za pośrednictwem platform marketplace docierasz przede wszystkim do osób zdecydowanych na zakup konkretnego produktu.

Bardzo istotny, jest również asortyment, który sprzedajesz. Jeżeli jest on specjalistyczny, powinieneś postawić na równie wyspecjalizowaną platformę. Warto w tym miejscu wspomnieć o poszczególnych portalach grupy Morele czy Empiku, który każdemu kojarzy się ze sprzedażą płyt czy książek.

Do marketplace’ów trzeba podchodzić bardzo uważnie w przypadku niszowego asortymentu. Takich produktów nie szuka się zazwyczaj na Allegro. Zamiast tego możesz postawić na sklep internetowy i media społecznościowe – oczywiście pod warunkiem prowadzenia przemyślanej komunikacji marketingowej.

Warto również wiedzieć, że platformy typu marketplace i sklepy internetowe to nie jedyne miejsca, w których możesz sprzedawać w sieci. Umożliwiają to także porównywarki cen, a przede wszystkim Ceneo.

Dowiedz się więcej 👇

 Sklep internetowy vs marketplace – podsumowanie

Zarówno marketplace, jak i sklep internetowy to świetne sposoby na sprzedaż produktów w sieci. Najlepsze efekty pozwala osiągnąć jednak ich równoczesne wykorzystanie.

Decydując się na sprzedaż wielokanałową, musisz zadbać o zapewnienie klientom doświadczeń na najwyższym poziomie – niezależnie od kanału. Upewnij się więc, że:

  • stany magazynowe w każdym z kanałów są regularnie aktualizowane,
  • aktualizujesz również informacje dotyczące ich zakupu, wysyłki czy odbioru,
  • prowadzisz spójną politykę cenową,
  • dbasz o działania promocyjne w wielu kanałach.

W razie pytań związanych z rozpoczęciem handlu w Internecie zachęcamy do komentowania artykułu lub kontaktu!

5.00 avg. rating (98% score) - 4 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.