Sky-Shop Blog Kanały sprzedaży Inne marketplaces Jak włączyć Marketplace na Facebooku? Poradnik dla sprzedających

Jak włączyć Marketplace na Facebooku? Poradnik dla sprzedających

Kanały sprzedaży
11 min

Facebook nie służy wyłącznie wymianie informacji, zdjęć czy wiadomości między użytkownikami. Jest to też wielkie centrum sprzedaży przez Internet, które oferuje mnóstwo możliwości dotarcia do potencjalnych nabywców. Za pośrednictwem największego portalu społecznościowego w sieci, z którego korzysta 1.84 miliarda aktywnych użytkowników dziennie, można sprzedawać m.in. na prywatnym profilu, w grupach, przez Fanpage i połączony z nim sklep na Facebooku, Messenger czy w marketplace Facebooka, o którym powiemy nieco więcej w tym artykule.

  • Jak podaje Statista, Facebook Marketplace ma dominującą pozycję wśród platform pozwalających dokonywać zakupów w mediach społecznościowych. Jego udział w rynku social commerce wynosił w lipcu 2020 roku ponad 84%!
  • Marketplace Facebooka to nie to samo co sklep na Facebooku! Zobacz, czym różni się Fb Marketplace od sklepu na Facebooku.
  • Sprawdź, jak wykorzystać Fb Marketplace w sprzedaży online, niezależnie od tego czy chcesz sprzedawać jako osoba prywatna, czy właściciel sklepu internetowego.

Czym jest Marketplace Facebooka?

W wyniku dynamicznego rozwoju e-commerce, w Internecie funkcjonuje dziś mnóstwo serwisów, które przypominają znane portale aukcyjne czy ogłoszeniowe, ale działają na nieco innych zasadach. Marketplace’ y, czy inaczej – targowiska online, bo o nich właśnie mowa, depczą po piętach konkurencji i markom takim jak eBay, Amazon czy rodzime Allegro. Własne serwisy zakupowe prowadzą najwięksi gracze w polskim i światowym Internecie – w tym cieszący się niesłabnącą popularnością Facebook, imperium Marka Zuckerberga.

Marketplace to dedykowana podstrona zakupowa, w ramach której można sprzedawać i kupować przedmioty bez konieczności opuszczania portalu czy jego aplikacji mobilnej. Funkcja została udostępniona użytkownikom z Polski w 2017 roku i od tego czasu dość intensywnie się rozwijała. Jak wygląda i działa Fb Marketplace w 2021 roku, czy opłaca się na nim sprzedawać i w jakiego rodzaju handlu sprawdzi? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w dalszej części artykułu.

👉 Zobacz, jak sprzedawać na Facebooku.

Jakie są różnice pomiędzy Marketplace FB a sklepem na Facebooku?

Marketplace Facebooka bywa mylnie kojarzony ze sklepem na Facebooku, czyli podpiętą pod Fanpage firmowy sekcją prezentacji produktów z linkami do zakupów w sklepie internetowym. 10 sierpnia 2023 funkcja sklepu na Facebooku została wycofana przez Meta, dlatego nie można z niej już korzystać.

Zobacz: Funkcja sklepu znika z Facebooka. Jak przygotować się na zmiany?

Marketplace Facebooka jest jednak czymś zupełnie innym – to osobna funkcja dostępna na dodatkowej podstronie serwisu oznaczonej ikoną targowiska.

1. Marketplace Facebooka | Widok użytkownika

  • Facebook Marketplace dedykowany jest użytkownikom prywatnym. Usłudze najbliżej do OLX (dawniej:tablica.pl), Gumtree, Gratki czy Allegro Lokalnie. W Fb Marketplace można ogłaszać się bezpłatnie – płaci się głównie za promowanie ogłoszeń czy sprzedaż w określonych kategoriach. Sprzedaż przez Facebook Marketplace odbywa się wewnątrz portalu, zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie, w oparciu o metody Facebooka. Marketplace jest dostępny dla każdego użytkownika serwisu (UWAGA: również fałszywego profilu) i nie można z niego korzystać z poziomu konta firmowego. Zasięg ofert Fb Marketplace jest duży, ale niemożliwy do zweryfikowania – można go ocenić jedynie na postawie liczby ich wyświetleń.
  • Sklep na Facebooku jest rozwiązaniem rekomendowanym użytkownikom biznesowym. Uwaga! Funkcja od sierpnia 2023 nie jest dostępna w Polsce! Jest to podpięty pod Fanpage katalog produktów z linkami, które przekierowują użytkownika Facebooka do witryny sklepu lub kontaktu przez Messenger. Sprzedaż przez sklep na Facebooku odbywa się na poziomie strony internetowej określonego e-commerce, na zasadach i z wykorzystaniem indywidualnych metod na niej obowiązujących. Ze sklepu na Facebooku mogą skorzystać tylko właściciele zweryfikowanych stron firmowych, którzy mają możliwość łatwego kontrolowania, badania i analizowania skuteczności tej formy reklamy internetowej. Przydatne dane znajdą m.in. w statystykach Fanpage czy Google Analytics (jeśli zainstalowali wcześniej piksel Facebooka w sklepie internetowym).

Marketplace Facebooka sprawdza się głównie w sprzedaży detalicznej między użytkownikami. W marketplace skutecznie sprzedasz:

  • przedmioty używane i „przydasie”, np. ozdoby, książki, gry;
  • wyposażenie domu, np. meble, tekstylia, urządzenia AGD;
  • rzeczy dla dziecka, np. wózek, zabawki, akcesoria do pielęgnacji;
  • rośliny doniczkowe i ogrodowe, w tym szczepki i sadzonki;
  • lokal, mieszkanie, dom, budynek, działkę i inne nieruchomości;
  • rower, samochód, komputer i inne drogie urządzenia.

💡 Jak twierdzi redakcja serwisu Autogaleria.pl, Marketplace jest jedynym miejscem w sieci, w którym można obecnie znaleźć tak wiele tanich samochodów używanych! [źródło] Jeśli zajmujesz się mechaniką (np. tuningiem), prowadzeniem komisu samochodowego czy detailingiem, Fb Marketplace to istna kopalnia okazji dla Ciebie.

Mimo to, że Facebook Marketplace został stworzony z myślą o handlu C2C (na linii konsument-konsument), platformę możesz wykorzystać również jako przedsiębiorca. Właściciele sklepów internetowych traktują Fb Marketplace jak komplementarny kanał sprzedaży, który umożliwia im:

  • wyświetlanie dopasowanych reklam przekierowujących do sklepu internetowego;
  • pozbycie się końcówek serii i ostatnich egzemplarzy produktów z minionych kolekcji;
  • sprzedanie wyrobów uszkodzonych, wybrakowanych lub pozbawionych opakowania;
  • wyprzedanie produktów II kategorii jakościowej, powystawowych czy poleasingowych;
  • przekierowywanie do zakupów w sklepie czy bezpośredniego kontaktu w sprawie oferty.

marketplace-fb-widok-uzytkownika

W Marketplace Facebooka możesz zaprezentować ofertę ogromnej ilości użytkowników zainteresowanych produktami, które sprzedajesz. Do części z nich nie dotarłbyś innymi sposobami promocji e-sklepu takimi jak content marketing, pozycjonowanie czy płatne reklamy – na Facebooku czekają na Ciebie nowi odbiorcy! Zastanów się, czy chcesz użyć platformy Marketplace Fb jedynie do wyświetlania reklam Twojego sklepu, czy działać wielowymiarowo i sprawdź nasze porady dotyczące promowania sklepu internetowego w Marketplace na Facebooku.

👉 Dowiedz się więcej o tym, jak promować sklep internetowy na Facebooku.

Jak włączyć Facebook Marketplace w 2024 roku?

Uzyskanie dostępu do Marketplace jest bardzo proste. Oto, co musisz zrobić:

  1. Otwórz aplikację Facebook na swoim urządzeniu.
  2. Znajdź pasek skrótów w prawym górnym rogu ekranu.
  3. Wybierz pozycję „Marketplace” w pasku skrótów.

Nie widzisz ikonki targowiska, pod którą mieści się Marketplace? Jest tak prawdopodobnie dlatego, że korzystasz z nieaktualnej wersji aplikacji Facebook lub Messenger. 😉

Wystarczy, że zaktualizujesz obie aplikacje – ikonka, która pozwoli Ci przejść do Marketplace powinna się pojawić automatycznie. Jeśli tak się nie stanie, zaloguj się na Facebooka z poziomu przeglądarki w komputerze. W wersji desktopowej serwisu znacznie łatwiej znaleźć targowisko.

⚠️ Nie dostaniesz się do Marketplace, jeśli w wyniku Twoich działań na portalu Twoje konto zostało częściowo lub całkowicie zablokowane z powodu naruszenia tzw. standardów społeczności. Możesz też utracić dostęp do funkcji, gdy nie będziesz przestrzegał obowiązujących na FB zasad handlowych.

Jak wyłączyć powiadomienia z Marketplace?

Nie chcesz już korzystać z Marketplace? A może po prostu irytują Cię powiadomienia, a bez nich i tak masz wszystko pod kontrolą? Możesz je zatrzymać.

Wyłączenie powiadomień z Marketplace Facebooka przebiega następująco:

  1. Wybierz „Marketplace” w pasku skrótów.
  2. Przejdź do sekcji „Ustawienia powiadomień”.
  3. Zastopuj powiadomienia związane z Marketplace.

Marketplace na Facebooku – porady

Marketplace możesz wykorzystać dwojako – jako firma i użytkownik portalu. Opcje dostępne z poziomu konta firmowego nie są dostępne przy korzystaniu profilu prywatnego i na odwrót!

Jak reklamować się na Facebook Marketplace?

Jako administrator Fanpage możesz ustawić reklamę w Facebook Marketplace. Jeśli chcesz to zrobić, musisz dokonać w Menedżerze Reklam następujących czynności:

  1. Wybierz oczekiwany cel reklamy (np. Rozpoznawalność marki, Zasięg, Ruch, Wiadomości, Konwersje czy Sprzedaż z katalogu) i kliknij Kontynuuj.;
  2. Określ miejsce docelowe (np. karta produktu, podstrona kategorii, landing page promocji) i odbiorców poprzez odpowiednie targetowanie.;
  3. Zaznacz Automatyczne umiejscowienia lub Edytuj umiejscowienia (Facebook zaleca automatyczne) i kliknij Dalej.
  4. Oszacuj budżet, ustaw harmonogram i kliknij Dalej.
  5. Wybierz format reklamy (Zgodnie z zaleceniami dla reklamy w Aktualnościach) i kliknij Gotowe.;

Z konta firmowego nie możesz dodawać ogłoszeń w Marketplace jako Fanpage. Możesz to robić tylko korzystając z profilu prywatnego. W dalszej części artykułu dowiesz się, jak sprzedawać na Marketplace.

Marketplace Facebooka w promocji e-commerce

Polskie sklepy internetowe i marki e-commerce wykorzystują Facebook Marketplace do:

  • prezentacji bestsellerowych produktów, które wzbudzają zainteresowanie całą ofertą firmy i jej stroną;
  • szybkich wyprzedaży towarów przecenionych z powodu uszkodzeń, klasy jakości czy końcówek kolekcji;
  • oferowania usług i produktów wymagających kontaktu ze sprzedawcą przed dokonaniem zakupu.

Warto zaznaczyć, że sposób, w jaki działa Marketplace, doprowadza do bezpośrednich interakcji z klientami. W każdej chwili możesz ich przekierować do swojego sklepu online (nie wolno Ci tego robić w serwisie oficjalnie, np. dodając linki do strony!) lub zachęcić do kontaktu przez e-mail, telefon czy videochat. Marketplace Facebooka nadaje się więc świetnie do pozyskiwania leadów!

👉 Przeczytaj artykuł lejek sprzedażowy w sklepie internetowym.

💡 Pamiętaj, że powiadomienia o odpowiedziach na ogłoszenia w Facebook Marketplace otrzymasz na prywatną skrzynkę mailową, a wiadomości dotyczące ofert będą spływały na Twój własny Messenger. Pomyśl o stworzeniu osobnego konta do obsługi sprzedaży bezpośredniej i promocji przez Marketplace Facebooka. Możesz też nadać mu uprawnienia administratorskie na stronie, co pozwoli na działanie w sklepie na Facebooku i Fb Marketplace jednocześnie, bez konieczności przełączania się między kontami.

Otwórz własny sklep internetowy!

Wybierz oprogramowanie Sky-Shop:

  • Responsywny sklep internetowy z łatwym w obsłudze panelem administracyjnym i aplikacją mobilną;
  • Wbudowane integracje z bramkami płatności, kurierami, systemami księgowymi, narzędziami marketingowymi, hurtowniami dropshipping i marketplace'ami;
  • Bezpłatne wsparcie techniczne, darmowe materiały edukacyjne i 14 dni okresu testowego!
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Dodawanie ogłoszeń na Marketplace

Upewnij się, że korzystasz z właściwego typu konta i przejdź do Marketplace. W lewym górnym rogu strony znajdziesz opcję Dodaj ogłoszenie.

2. Facebook Marketplace | Dodawanie ogłoszenia

Zauważ, że możesz edytować nie tylko tytuł oferty, opis produktu i zdjęcia, ale także wybrać, czy chcesz sprzedać jeden czy więcej przedmiotów, zmodyfikować lokalizację oraz uzupełnić ofertę o tagi, dzięki którym odbiorcy szybciej trafią na Twoje ogłoszenie! Jeśli chcesz, możesz też ukryć ofertę przed znajomymi (przydatne, jeśli korzystasz z faktycznego prywatnego konta) i wybrać funkcję promowania ogłoszenia (płatna).

wstawianie-ogloszenia

Jak sprzedawać na Facebook Marketplace?

Jeśli chcesz maksymalnie wykorzystać Marketplace Facebooka, weź pod uwagę następujące wskazówki:

📌Wykorzystuj realistyczne zdjęcia – Kupujący na Facebook Marketplace chcą dokonywać transakcji z osobami prywatnymi, a nie sklepami internetowymi czy wielkimi markami. Dlatego, na Facebook Marketplace możesz używać realistycznych, a nawet amatorskich zdjęć produktowych, które są uznawane przez użytkowników platformy za autentyczne.

📌Stosuj przyjazne ceny – Użytkownicy Marketplace Facebooka szukają okazji – tanich przedmiotów używanych oraz rzeczy nowych, ale mocno przecenionych. Pamiętając o tym, zoptymalizuj ceny. Jeśli czujesz, że mogą odstraszać Twoich klientów, wystawiaj oferty za złotówkę. Ogłoszenia z tak ustawionymi cenami, wyświetlają się użytkownikom sortującym wg. ceny w pierwszej kolejności.

📌Przemyśl lokalizację – Osobom korzystającym z Fb Marketplace wyświetlają się domyślnie ogłoszenia z najbliższej okolicy. Zastanów się więc, jaką lokalizację ofert chcesz podawać. Jeżeli udostępniasz klientom możliwość odbioru osobistego, postaw na tą faktyczną. Jeśli zaś proponujesz jedynie zakupy z wysyłką, ustaw taką, która może Ci przynieść najwięcej klientów (np. Warszawa/Kraków/Wrocław/Gdańsk).

Platforma sklepów internetowych Sky-Shop posiada funkcję dostawy lokalnej. Zobacz, jak to działa!

Jakie są wady i zalety Facebook Marketplace?

Targowisko online stworzone przez Facebooka ma sporo atutów, ale też wiele wad, które musisz zaakceptować, jeśli chcesz wykorzystać je do promocji swojego sklepu online.

Zalety

  • docierasz do odbiorców zainteresowanych Twoimi produktami;
  • oferujesz klientom szybkie, łatwe i wygodne zakupy online;
  • kontaktujesz się z klientami w sposób bezpośredni;
  • sprzedajesz bezpłatnie lub za niewielką opłatą;
  • prosto i szybko dodajesz i edytujesz ogłoszenia;
  • obsługujesz Marketplace tak samo wygodnie z komputera i telefonu.

Wady

  • nie możesz korzystać z możliwości platformy z poziomu konta firmowego;
  • nie masz możliwości automatycznego importowania produktów ze swojego sklepu;
  • oferujesz klientom jedynie te opcje płatności i wysyłki, które są dostępne w serwisie;
  • nie masz dostępu do szczegółowych statystyk dotyczących ogłoszeń;
  • możesz spotkać się z wieloma nierzetelnymi lub fałszywymi klientami;
  • musisz zaakceptować ograniczone możliwości prezentacji produktów;
  • jeśli nie promujesz ofert, szybko tracą na popularności.

Podsumowanie

Facebook Marketplace to serwis zakupowy, który pozwala na finalizowanie transakcji bez konieczności opuszczania witryny/aplikacji Facebook. W odróżnieniu od sklepu na Facebooku, Marketplace Facebooka jest niezależną podstroną portalu, z której mogą korzystać wszyscy zarejestrowani w nim użytkownicy, nie tylko firmowi. Platforma dedykowana jest głównie osobom prywatnym, dlatego takie też mogą się na niej ogłaszać.

Nie zmienia to faktu, że Marketplace wykorzystują również właściciele sklepów internetowych, którzy nauczyli się jak sprzedawać na Facebooku. Serwis nadaje się świetnie do prezentacji bestsellerów ze sklepu online, prowadzenia wyprzedaży (np. końcówek kolekcji czy towarów uszkodzonych) oraz pozyskiwania leadów.

Zastosuj porady z artykułu, przetestuj Marketplace i sprawdź, czy to dobra platforma wsparcia sprzedaży dla Ciebie.

Masz jakieś pytania? Skontaktuj się z nami lub skomentuj artykuł!

4.56 avg. rating (91% score) - 16 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.