Facebook nie służy wyłącznie wymianie informacji, zdjęć czy wiadomości między użytkownikami. Jest to też wielkie centrum sprzedaży przez Internet, które oferuje mnóstwo możliwości dotarcia do potencjalnych nabywców. Za pośrednictwem największego portalu społecznościowego w sieci, z którego korzysta 1.84 miliarda aktywnych użytkowników dziennie, można sprzedawać m.in. na prywatnym profilu, w grupach, przez Fanpage i połączony z nim sklep na Facebooku, Messenger czy w marketplace Facebooka, o którym powiemy nieco więcej w tym artykule.
- Jak podaje Statista, Facebook Marketplace ma dominującą pozycję wśród platform pozwalających dokonywać zakupów w mediach społecznościowych. Jego udział w rynku social commerce wynosił w lipcu 2020 roku ponad 84%!
- Marketplace Facebooka to nie to samo co sklep na Facebooku! Zobacz, czym różni się Fb Marketplace od sklepu na Facebooku.
- Sprawdź, jak wykorzystać Fb Marketplace w sprzedaży online, niezależnie od tego czy chcesz sprzedawać jako osoba prywatna, czy właściciel sklepu internetowego.
Czym jest Marketplace Facebooka?
W wyniku dynamicznego rozwoju e-commerce, w Internecie funkcjonuje dziś mnóstwo serwisów, które przypominają znane portale aukcyjne czy ogłoszeniowe, ale działają na nieco innych zasadach. Marketplace’ y, czy inaczej – targowiska online, bo o nich właśnie mowa, depczą po piętach konkurencji i markom takim jak eBay, Amazon czy rodzime Allegro. Własne serwisy zakupowe prowadzą najwięksi gracze w polskim i światowym Internecie – w tym cieszący się niesłabnącą popularnością Facebook, imperium Marka Zuckerberga.
Marketplace Facebooka to dedykowana podstrona zakupowa, w ramach której można sprzedawać i kupować przedmioty bez konieczności opuszczania portalu czy jego aplikacji mobilnej. Funkcja została udostępniona użytkownikom z Polski w 2017 roku i od tego czasu dość intensywnie się rozwijała. Jak wygląda i działa Fb Marketplace w 2021 roku, czy opłaca się na nim sprzedawać i w jakiego rodzaju handlu sprawdzi? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w dalszej części artykułu.
👉 Zobacz, jak sprzedawać na Facebooku.
Jakie są różnice pomiędzy Marketplace FB, a sklepem na Facebooku?
Marketplace Facebooka bywa mylnie kojarzony ze sklepem na Facebooku, czyli podpiętą pod Fanpage firmowy sekcją prezentacji produktów z linkami do zakupów w sklepie internetowym.
👉 Sprawdź, jak założyć sklep na Facebooku.
Marketplace Facebooka jest jednak czymś zupełnie innym – to osobna funkcja dostępna na dodatkowej podstronie serwisu oznaczonej ikoną targowiska.

1. Marketplace Facebooka | Widok użytkownika
Oprogramowanie dla sklepu internetowego Sky-Shop jest w pełni zintegrowane ze sklepem na Facebooku. Sprawdź, co to oznacza!
Marketplace Facebooka sprawdza się głównie w sprzedaży detalicznej między użytkownikami. W marketplace skutecznie sprzedasz:
- przedmioty używane i „przydasie”, np. ozdoby, książki, gry;
- wyposażenie domu, np. meble, tekstylia, urządzenia AGD;
- rzeczy dla dziecka, np. wózek, zabawki, akcesoria do pielęgnacji;
- rośliny doniczkowe i ogrodowe, w tym szczepki i sadzonki;
- lokal, mieszkanie, dom, budynek, działkę i inne nieruchomości;
- rower, samochód, komputer i inne drogie urządzenia.
💡 Jak twierdzi redakcja serwisu Autogaleria.pl, Marketplace Facebooka jest jedynym miejscem w sieci, w którym można obecnie znaleźć tak wiele tanich samochodów używanych! [źródło] Jeśli zajmujesz się mechaniką (np. tuningiem), prowadzeniem komisu samochodowego czy detailingiem, Fb Marketplace to istna kopalnia okazji dla Ciebie.
Mimo to, że Facebook Marketplace został stworzony z myślą o handlu C2C (na linii konsument-konsument), platformę możesz wykorzystać również jako przedsiębiorca. Właściciele sklepów internetowych traktują Fb Marketplace jak komplementarny kanał sprzedaży, który umożliwia im:
- wyświetlanie dopasowanych reklam przekierowujących do sklepu internetowego;
- pozbycie się końcówek serii i ostatnich egzemplarzy produktów z minionych kolekcji;
- sprzedanie wyrobów uszkodzonych, wybrakowanych lub pozbawionych opakowania;
- wyprzedanie produktów II kategorii jakościowej, powystawowych czy poleasingowych;
- przekierowywanie do zakupów w sklepie czy bezpośredniego kontaktu w sprawie oferty.
W Marketplace Facebooka możesz zaprezentować ofertę ogromnej ilości użytkowników zainteresowanych produktami, które sprzedajesz. Do części z nich nie dotarłbyś innymi sposobami promocji e-sklepu takimi jak content marketing, pozycjonowanie czy płatne reklamy – na Facebooku czekają na Ciebie nowi odbiorcy! Zastanów się, czy chcesz użyć platformy Marketplace Fb jedynie do wyświetlania reklam Twojego sklepu, czy działać wielowymiarowo i sprawdź nasze porady dotyczące promowania sklepu internetowego w Marketplace na Facebooku.
👉 Dowiedz się więcej o tym, jak promować sklep internetowy na Facebooku.
Jak włączyć Marketplace na Facebooku?
Nie widzisz ikonki targowiska, pod którą mieści się Facebook marketplace? Jest tak prawdopodobnie dlatego, że korzystasz z nieaktualnej wersji aplikacji Facebook lub Messenger. 😉 Wystarczy, że zaktualizujesz obie aplikacje – ikonka, która pozwoli Ci przejść do Facebook Marketplace powinna się pojawić automatycznie. Jeśli tak się nie stanie, zaloguj się na Facebooka z poziomu przeglądarki w komputerze. W wersji desktopowej serwisu znacznie łatwiej znaleźć targowisko.
⚠️ Nie dostaniesz się do Marketplace na Facebooku, jeśli w wyniku Twoich działań na portalu Twoje konto zostało częściowo lub całkowicie zablokowane z powodu naruszenia tzw. standardów społeczności. Możesz też utracić dostęp do funkcji, gdy nie będziesz przestrzegał obowiązujących w Marketplace Fb zasad handlowych.
Marketplace na Facebooku – porady
Facebook Marketplace możesz wykorzystać dwojako – jako firma i użytkownik portalu. Opcje dostępne z poziomu konta firmowego nie są dostępne przy korzystaniu profilu prywatnego i na odwrót!
Jak reklamować się w marketplace facebooka?
Jako administrator Fanpage możesz ustawić reklamę w Facebook Marketplace. Jeśli chcesz to zrobić, musisz dokonać w Menedżerze Reklam następujących czynności:
- Wybierz oczekiwany cel reklamy (np. Rozpoznawalność marki, Zasięg, Ruch, Wiadomości, Konwersje czy Sprzedaż z katalogu) i kliknij Kontynuuj.;
- Określ miejsce docelowe (np. karta produktu, podstrona kategorii, landing page promocji) i odbiorców poprzez odpowiednie targetowanie.;
- Zaznacz opcję Automatyczne umiejscowienia lub Edytuj umiejscowienia (Facebook zaleca automatyczne) i kliknij Dalej.
- Oszacuj budżet, ustaw harmonogram i kliknij Dalej.
- Wybierz format reklamy (Zgodnie z zaleceniami dla reklamy w Aktualnościach) i kliknij Gotowe.;
Z konta firmowego nie możesz dodawać ogłoszeń w Marketplace Facebooka jako Fanpage. Możesz to robić tylko korzystając z profilu prywatnego. W dalszej części artykułu dowiesz się, jak sprzedawać na Facebook Marketplace.
Marketplace Facebooka w promocji e-commerce
Polskie sklepy internetowe i marki e-commerce wykorzystują Facebook Marketplace do:
- prezentacji bestsellerowych produktów, które wzbudzają zainteresowanie całą ofertą firmy i jej stroną;
- szybkich wyprzedaży towarów przecenionych z powodu uszkodzeń, klasy jakości czy końcówek kolekcji;
- oferowania usług i produktów wymagających kontaktu ze sprzedawcą przed dokonaniem zakupu.
Warto zaznaczyć, że sposób, w jaki działa Facebook Marketplace, doprowadza do bezpośrednich interakcji z klientami. W każdej chwili możesz ich przekierować do swojego sklepu online (nie wolno Ci tego robić w serwisie oficjalnie, np. dodając linki do strony!) lub zachęcić do kontaktu przez e-mail, telefon czy videochat. Marketplace Facebooka nadaje się więc świetnie do pozyskiwania leadów!
👉 Przeczytaj artykuł lejek sprzedażowy w sklepie internetowym.
💡 Pamiętaj, że powiadomienia o odpowiedziach na ogłoszenia w Facebook Marketplace otrzymasz na prywatną skrzynkę mailową, a wiadomości dotyczące ofert będą spływały na Twój własny Messenger. Pomyśl o stworzeniu osobnego konta do obsługi sprzedaży bezpośredniej i promocji przez Marketplace Facebooka. Możesz też nadać mu uprawnienia administratorskie na stronie, co pozwoli na działanie w sklepie na Facebooku i Fb Marketplace jednocześnie, bez konieczności przełączania się między kontami.
Dodawanie ogłoszeń
Upewnij się, że korzystasz z właściwego typu konta i przejdź do Marketplace. W lewym górnym rogu strony znajdziesz opcję Dodaj ogłoszenie.

2. Facebook Marketplace | Dodawanie ogłoszenia
Zauważ, że możesz edytować nie tylko tytuł oferty, opis produktu i zdjęcia, ale także wybrać, czy chcesz sprzedać jeden czy więcej przedmiotów, zmodyfikować lokalizację oraz uzupełnić ofertę o tagi, dzięki którym odbiorcy szybciej trafią na Twoje ogłoszenie! Jeśli chcesz, możesz też ukryć ofertę przed znajomymi (przydatne, jeśli korzystasz z faktycznego prywatnego konta) i wybrać opcję promowania ogłoszenia (płatna).
Jak sprzedawać na Facebook marketplace?
Jeśli chcesz maksymalnie wykorzystać Marketplace Facebooka, weź pod uwagę następujące wskazówki:
📌Wykorzystuj realistyczne zdjęcia – Kupujący na Facebook Marketplace chcą dokonywać transakcji z osobami prywatnymi, a nie sklepami internetowymi czy wielkimi markami. Dlatego, na Facebook Marketplace możesz używać realistycznych, a nawet amatorskich zdjęć produktowych, które są uznawane przez użytkowników platformy za autentyczne.
📌Stosuj przyjazne ceny – Użytkownicy Marketplace Facebooka szukają okazji – tanich przedmiotów używanych oraz rzeczy nowych, ale mocno przecenionych. Pamiętając o tym, zoptymalizuj ceny. Jeśli czujesz, że mogą odstraszać Twoich klientów, wystawiaj oferty za złotówkę. Ogłoszenia z tak ustawionymi cenami, wyświetlają się użytkownikom sortującym wg. ceny w pierwszej kolejności.
📌Przemyśl lokalizację – Osobom korzystającym z Fb Marketplace wyświetlają się domyślnie ogłoszenia z najbliższej okolicy. Zastanów się więc, jaką lokalizację ofert chcesz podawać. Jeżeli udostępniasz klientom możliwość odbioru osobistego, postaw na tą faktyczną. Jeśli zaś proponujesz jedynie zakupy z wysyłką, ustaw taką, która może Ci przynieść najwięcej klientów (np. Warszawa/Kraków/Wrocław/Gdańsk).
Platforma sklepów internetowych Sky-Shop posiada funkcję dostawy lokalnej. Zobacz, jak to działa!
Jakie są wady i zalety Facebook Marketplace?
Targowisko online stworzone przez Facebooka ma sporo atutów, ale też wiele wad, które musisz zaakceptować, jeśli chcesz wykorzystać je do promocji swojego sklepu online.
Zalety
- docierasz do odbiorców zainteresowanych Twoimi produktami;
- oferujesz klientom szybkie, łatwe i wygodne zakupy online;
- kontaktujesz się z klientami w sposób bezpośredni;
- sprzedajesz bezpłatnie lub za niewielką opłatą;
- prosto i szybko dodajesz i edytujesz ogłoszenia;
- obsługujesz Marketplace tak samo wygodnie z komputera i telefonu.
Wady
- nie możesz korzystać z możliwości platformy z poziomu konta firmowego;
- nie masz możliwości automatycznego importowania produktów ze swojego sklepu;
- oferujesz klientom jedynie te opcje płatności i wysyłki, które są dostępne w serwisie;
- nie masz dostępu do szczegółowych statystyk dotyczących ogłoszeń;
- możesz spotkać się z wieloma nierzetelnymi lub fałszywymi klientami;
- musisz zaakceptować ograniczone możliwości prezentacji produktów;
- jeśli nie promujesz ofert, szybko tracą na popularności.
Podsumowanie
Facebook Marketplace to serwis zakupowy, który pozwala na finalizowanie transakcji bez konieczności opuszczania witryny/aplikacji Facebook. W odróżnieniu od sklepu na Facebooku, Marketplace Facebooka jest niezależną podstroną portalu, z której mogą korzystać wszyscy zarejestrowani w nim użytkownicy, nie tylko firmowi. Platforma dedykowana jest głównie osobom prywatnym, dlatego takie też mogą się na niej ogłaszać.
Nie zmienia to faktu, że Facebook Marketplace wykorzystują również właściciele sklepów internetowych, którzy nauczyli się jak sprzedawać na Facebook Marketplace. Serwis nadaje się świetnie do prezentacji bestsellerów ze sklepu online, prowadzenia wyprzedaży (np. końcówek kolekcji czy towarów uszkodzonych) oraz pozyskiwania leadów. Zastosuj porady z artykułu, przetestuj Marketplace Facebooka i sprawdź, czy to dobra platforma wsparcia sprzedaży dla Ciebie.
Masz jakieś pytania? Skontaktuj się z nami lub skomentuj artykuł!