Platformy sprzedażowe, które warto znać – lista TOP9

Katarzyna Kwartnik
Marketplaces

Branża e-commerce należy dziś do najdynamiczniej rozwijających się sektorów rynku – zarówno polskiego, jak i światowego. Sprzedawcy internetowi, a także sami klienci korzystają z przeróżnych kanałów, które pozwalają im czerpać korzyści z zakupów online. 

Zgodnie z danymi zawartymi w raporcie E-commerce w Polsce 2020, że 52% z polskich internautów robi zakupy w sklepach internetowych, a 38% – na różnego rodzaju platformach zakupowych. 

Sklepy internetowe to więc kluczowa, ale wciąż tylko jedna z dostępnych opcji. Równie istotną rolę odgrywają marketplaces.

Zastanawiasz się, jakie platformy sprzedażowe są obecne na polskim rynku? Które z nich warto włączyć do swojej strategii? O tym przeczytasz w poniższym artykule. 

Spis treści artykułu

  1. Czym jest marketplace (platforma sprzedażowa)?
  2. Lista polskich i zagranicznych platform sprzedażowych
  3. Na co zwrócić uwagę, wybierając platformę do sprzedaży?
  4. Wygodna sprzedaż wielokanałowa ze Sky-Shop

Czym jest marketplace (platforma sprzedażowa)?

Przenieśmy się na chwilę do świata fizycznego. Obok samodzielnych sklepów działają tu np. galerie handlowe, w których znajdziesz wiele marek, oferujących przeróżny asortyment. Istnieją także targowiska, skupiające bardziej anonimowych sprzedawców.

Dokładnie tak samo funkcjonuje handel w Internecie. Tutaj funkcję centrów handlowych czy targów pełnią właśnie platformy sprzedażowe. Agregują one oferty wielu sprzedawców i umożliwiają zawieranie transakcji bezpośrednio. W zamian pobierają oczywiście prowizje od sprzedaży. 

jak dziala marketplace

Lista polskich i zagranicznych platform sprzedażowych 

Zakupów w sieci dokonuje aż 77% polskich internautów. Są to świadomi konsumenci, którzy porównują oferty od wielu sprzedawców w różnych miejscach. Właśnie dlatego warto zadbać o prezentację swojej oferty w wielu kanałach – oczywiście, jeżeli jest to spójne ze sprzedawanym asortymentem i zachowaniami Twojej grupy docelowej. 

Przyjrzyjmy się, jak dokładnie prezentuje się znajomość serwisów e-commerce wśród polskich e-kupujących:

(źródło: raport E-commerce w Polsce 2021)

Jak łatwo zauważyć, polscy konsumenci wymieniają zarówno sklepy internetowe, jak i portale sprzedażowe. To wskazówka, jak powinna wyglądać Twoja strategia.

Sprawdź listę platform sprzedażowych, które warto w niej uwzględnić. 

1. Allegro

Na pierwszym miejscu nie mógł znaleźć się nikt inny. Allegro to zdecydowanie lider rynku platform zakupowych w Polsce, którego raczej nie trzeba nikomu dokładnie przedstawiać. Według danych samego portalu, odwiedza go aż 18 milionów użytkowników miesięcznie. 

I choć sprzedawcy narzekają na częste zmiany zasad czy wysokości prowizji, rozpoznawalność Allegro wśród konsumentów pozostaje tak ogromną zaletą portalu, że nie sposób przejść obok niej obojętnie. 

 👉 Dowiedz się, jak zacząć sprzedawać na Allegro. 

2. Empik Place

Empik to nie tylko sieć popularnych księgarń. To także platforma sprzedażowa, na której możesz zaprezentować swoją ofertę – i to nie tylko związaną z książkami czy multimediami. 

Jest to 3. najpopularniejsza platforma sprzedażowa w naszym kraju, która każdego miesiąca notuje 22 miliony wyświetleń. 

Na Empik Place możesz prowadzić sprzedaż w następujących kategoriach:

  • Książki, Ebooki i audiobooki, Prasa, Muzyka, Filmy, Gry i konsole, Kolekcje własne, Szkolne i papiernicze, Zdrowie i uroda, Zabawki, Dziecko i mama, Elektronika, Dom i ogród, AGD, Sport, Motoryzacja, Delikatesy. 

👉 Dowiedz się więcej o sprzedaży na Empik.

3. Morele Marketplace

Morele to znacznie więcej niż sklep z elektroniką. Podobnie jak Empik, jest to rozbudowany marketplace, który umożliwia Ci prowadzenie sprzedaży na portalach wchodzących w skład Grupy Morele.

Są to następujące strony:

  • morele.net (elektornika),
  • sklep–presto.pl (sport i turystyka),
  • budujesz.pl (dom i ogród),
  • hulahop.pl (zabawki i artykuły dziecięce),
  • amfora.pl (kosmetyki).

Co ciekawe, wszystkie z nich łącznie notują odwiedziny na poziomie 8 milionów miesięcznie. 

4. OLX

OLX to kolejna bardzo rozpoznawalna marka, która wprowadza coraz więcej ciekawych funkcji dla sprzedawców. To dziś nie tylko serwis ogłoszeniowy, ale także pełnoprawna platforma sprzedażowa. 

Portal oferuje bowiem możliwość dokonywania bezpośrednich płatności oraz ciekawe rozwiązania w zakresie przesyłek (OLX Przesyłki). 

👉 Dowiedz się więcej o sprzedaży na OLX

5. Ceneo

Ceneo to oczywiście najpopularniejsza porównywarka cenowa w Polsce. Portal umożliwia jednak także dokonywanie zakupów bezpośrednio z jego poziomu – dzięki funkcji Kup Teraz. 

Ceneo odwiedza 23 miliony użytkowników miesięcznie, a co 8 transakcja realizowana w polskim internecie odbywa się na właśnie tam. Warto także zdawać sobie sprawę, że użytkownicy, którzy tam trafiają, to osoby zainteresowane konkretnymi produktami, a więc wielu przypadkach zdecydowane na ich zakup. 

👉 Dowiedz się, jak sprzedawać na Ceneo. 

6. eBay

eBay to jeden z najstarszych, a także najpopularniejszych serwisów zakupowych na świecie. Korzystają z niego aż 182 miliony użytkowników z 200 krajów, co stwarza ogromne możliwości w zakresie sprzedaży zagranicznej.

Zgodnie z danymi z raportu E-commerce w Polsce 2020, w ciągu ostatnich 6 miesięcy za pośrednictwem eBay kupiło 18% konsumentów, co plasuje portal na drugim miejscu, gdy mowa o popularności zagranicznych serwisów w naszym kraju. Pierwsze miejsce zajmuje oczywiście Amazon. 

👉 Dowiedz się, jak sprzedawać na eBay. 

7. Amazon 

Amazon to niekwestionowany lider światowego rynku e-commerce, który od 2021 roku działa również w Polsce. Może się on pochwalić liczbą 300 milionów aktywnych klientów w ponad 180 krajach.

Jest on najbardziej rozpoznawalną platformą sprzedażową przez polskich e-kupujących. Nie udało mu się jednak wygrać z największym konkurentem na polskim rynku, czyli Allegro. Nie zmienia to jednak faktu, że warto śledzić poczynania zachodniego giganta i uwzględniać Amazon przede wszystkim w strategii sprzedaży zagranicznej. 

👉 Dowiedz się więcej o sprzedaży na Amazon. 

8. G2A

G2A Marketplace to ciekawa propozycja dla sprzedawców związanych z branżą gamingową. Z platformy korzysta aż 20 milionów klientów z 35 krajów.

Za jej pośrednictwem możesz sprzedawać nie tylko gry, ale także gadżety dla geeków czy sprzęt komputerowy dla graczy.

9. Facebook Marketplace

Facebook to największy portal społecznościowy na świecie, który posiada także swój marketplace. To osobna funkcja dostępna na dodatkowej podstronie serwisu oznaczonej ikoną targowiska.

To platforma przeznaczona przede wszystkim dla użytkowników prywatnych. Sprzedawcom biznesowym rekomendowany jest sklep na Facebooku. 

Na co zwrócić uwagę, wybierając platformę do sprzedaży?

Jak widzisz, portali sprzedażowych na naszym rynku jest sporo. Nie oznacza to jednak, że warto sprzedawać na nich wszystkich. W większości przypadków byłoby to marnowanie czasu i zasobów. 

Zamiast tego postaw na te platformy, które mają szansę najlepiej sprawdzić się w przypadku Twojej branży i grupy docelowej. Kieruj się przede wszystkim:

  • Kategoriami produktów, które możesz oferować na danej platformie. Tutaj ograniczenia narzucają same platformy. Zwróć też uwagę na to, czy konkretny marketplace jest wyspecjalizowany bądź kojarzony z jakimś asortymentem. Np. na Empik Place konsumenci będą szukać książek, a Morele – elektroniki. 
  • Wysokością prowizji na danej platformie. Sprzedaż musi być dla Ciebie opłacalna – przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji upewnij się, na wybranym portalu uda Ci się uzyskać satysfakcjonującą marżę. Zwróć również uwagę na to, że np. Allegro pobiera różne prowizje w zależności od kategorii. 
  • Preferencjami Twojej grupy docelowej. Upewnij się, że osoby zainteresowane Twoimi produktami w ogóle bywają na danej platformie zakupowej i dokonują na niej zakupów. 
  • Konkurencją. Przeprowadź dokładną analizę konkurencji. Zastanów się, czy masz szansę podjąć z nią równą walkę i określ, jakie działania pozwolą Ci dotrzeć do klientów. 

Miej jednak na uwadze, że samo założenie konta na którymś z portali i wystawienie ofert nic Cię nie kosztuje. Dlatego nie wahaj się testować różnych możliwości i wybierz te, które najlepiej sprawdzą się w przypadku Twojej marki. 

👉 Przeczytaj także: Marketplace vs. własny sklep internetowy

Wygodna sprzedaż wielokanałowa ze Sky-Shop

Z doświadczenia wiemy, że sprzedawcy często zwlekają z uruchomieniem sprzedaży w wielu kanałach ze względu na trudności związane z jej obsługą. Istnieją jednak narzędzia, które maksymalnie upraszczają cały proces.

Korzystając ze Sky-Shop, sprzedaż w wielu kanałach możesz obsługiwać z poziomu jednego panelu administracyjnego. Za jego pomocą wystawisz oferty na różnych portalach, a następnie będziesz nimi zarządzać. Do panelu automatycznie będą również napływać dane dotyczące zamówień. 

Oprogramowanie jest aktualnie zintegrowane z:

  • Allegro,
  • Empik Place,
  • eBay,
  • Ceneo,
  • OLX,
  • Morele Marketplace,
  • Facebook Marketplace,
  • G2A Marketplace.

Integracja z Amazon jest w przygotowaniu. 

? Sprawdź wszystkie integracje z portalami aukcyjnymi i marketplace’ami w Sky-Shop!

Chcesz rozpocząć sprzedaż wielokanałową z wykorzystaniem oprogramowania Sky-Shop? Skontaktuj się z nami lub zadaj pytanie w komentarzu. 

4.56 avg. rating (91% score) - 9 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.