Idealny koszyk zakupowy w sklepie internetowym


Alfabet e-commerce

Koszyk zakupowy jest obok karty produktowej jednym z najważniejszych elementów sklepu internetowego. Liczne analizy wskazują, że przeszło 70% klientów rezygnuje z zakupu właśnie po wrzuceniu artykułów do wirtualnego wózka. Nie ulega więc wątpliwości, że to sposób optymalizacji koszyka w e-sklepie oraz zamieszczone w nim kroki mają bezpośredni wpływ na ilość sfinalizowanych transakcji. Zobacz, jak skonstruować koszyk zakupowy, by nie tracić klientów, którzy jedną nogą weszli już w posiadanie wymarzonego sprzętu bądź akcesoriów.

Koszyk zakupowy w sklepie internetowym

Choć koszyk zakupowy przywodzi na myśl zestawienie produktów, które klient chce kupić, w rzeczywistości jego mianem określa się wszystkie kroki, które należy przejść od wybrania towaru do finalizacji transakcji. Oczywistym jest, że stopień ich złożoności będzie różnił się w poszczególnych branżach. I tak – koszyk dla produktów personalizowanych będzie zdecydowanie dłuższy niż ten stosowany przy towarach o standardowych parametrach. Istnieją jednak elementy, na które każdy z kupujących zwraca uwagę:

  • Krótki koszyk zakupowy stosowany w Sky-Shop. To w Twoim interesie leży zaoszczędzenie czasu klienta. Jeśli każesz mu uzupełniać kolejne pola, a on będzie miał wrażenie, że nie zbliża się do sfinalizowania transakcji, z pewnością opuści stronę sklepu i prawdopodobnie nie wróci na nią nigdy więcej. Podczas projektowania koszyka w sklepie internetowym musisz zadbać o zminimalizowanie liczby kroków i maksymalne uproszczenie procedury zamawiania. Sklepy wykorzystujący oprogramowanie Sky-Shop mają pewność, że ich klienci będą kupować produkty sprawnie i wygodnie.
  • Przejrzystość prezentowanych danych. Nic tak nie rozwścieczy klienta, jak ukryte koszty, które ujawnione zostaną dopiero w koszyku. Skuszony atrakcyjną ceną przechodzi do finalizacji transakcji, a tam… koszt wysyłki przekraczający wartość wybranego artykułu. Biorąc pod uwagę własne doświadczenia zakupowe, warto wystrzegać się ceny dostawy, która może zaskoczyć potencjalnego konsumenta. Co więcej, w koszyku zakupowym prócz wszystkich dodatkowych opłat powinien znaleźć się podgląd, który na każdym etapie transakcji pozwoli przyjrzeć się zarówno poszczególnym towarom, jak i wybranym wcześniej parametrom.
  • Bezpieczeństwo transakcji. Nie sposób ukryć, że płatności on-line wiążą się ze zwiększoną czujnością ze strony kupujących. Klienci martwią się zarówno o to, czy płatność dotrze do sklepu, jak i o to, czy ich dane nie zostaną wykorzystane w niewłaściwy sposób. W zredukowaniu niepewności pomoże m.in. certyfikat SSL, dzięki któremu strona nie zostanie oznaczona jako niebezpieczna. Ciekawostkę stanowi fakt, że szerokie grono klientów narzeka także na przesadną dbałość o bezpieczeństwo, która uniemożliwia szybkie dokonywanie zakupów i wymusza wieloetapową autoryzację. Tej przy standardowych płatnościach lepiej nie stosować.

Etapy w koszyku zakupowym

Im mniej kroków do przejścia w koszyku zakupowym, tym lepiej. Zbyt duża ilość stron stanowi doskonałą okazję do rozmyślenia się, a także poirytowania czasem niezbędnym do sfinalizowania transakcji. Koszyki Sky-Shop zostały maksymalnie uproszczone. Są przyjaznym dla klienta miejscem, w którym nie spotka się z wielokrotnym wpisywaniem tych samych danych, zmuszaniem do rejestracji przed zakupem produktu, ani innymi praktykami znienawidzonymi przez klientów. W koszyku zostały zawarte jedynie niezbędne pola, które w 3 prostych krokach pozwolą opłacić wybrane artykuły.

Podsumowanie

Każdy z klientów liczy na to, że przed ostatecznym potwierdzeniem transakcji będzie mógł ponownie przyjrzeć się kupowanym produktom. Istotna okazuje się nie tylko sumaryczna kwota do zapłaty, ale także określone parametry przedmiotu. To właśnie podsumowanie w koszyku zakupowym pozwala upewnić się, że rozmiar oraz kolor zostały kliknięte poprawnie. W Sky-Shop wgląd do koszyka będzie towarzyszył konsumentowi nie tylko w pierwszym kroku właściwej realizacji zamówienia, ale także później – by nikt nie był zmuszony do cofania się.

Co więcej, jedną z wartościowych funkcji jest możliwość pobrania koszyka w formacie PDF. Opcja zainteresowane są zarówno firmy, jak i osoby prywatne, które dokonują licznych porównań ofert oraz wspólnie podejmują decyzje zakupowe.

koszyk zakupowy w sklepie internetowym sky shop - gdzie wpisac kod rabatowy

 

Kod rabatowy

Niejednokrotnie to kod rabatowy kieruje klientów do e-sklepu. Doskonałym przykładem jest kuszący rabat będący wynikiem współpracy z blogerami, którego celem jest zaciekawienie ofertą szerokiego grona odbiorców influencera. Podczas wykorzystania kodów rabatowych w marketingu musisz zadbać o jasne oznaczenie pola, w którym mogą zostać wpisane. Klienci poszukują go zazwyczaj w koszyku, przy podsumowaniu zamówienia – tam też powinno się ono znaleźć. Dodatkowe udogodnienie stanowi możliwość ponownego przeliczenia wartości zamówienia po wprowadzeniu rabatu, której nie zabrakło w funkcjach oprogramowania Sky-Shop.

Dodatkowe pola w koszyku zakupowym

Pozostawione przez klienta dane niezbędne do wysyłki produktów warto wykorzystać w inny sposób. Możliwości jest wiele, toteż daj klientowi wybór! Wykorzystaj pole rejestracji, która może przysporzyć Ci uczestników programu lojalnościowego, a także możliwość wystawienia faktury, którą cenią osoby prowadzące firmę. Wartym rozważenia elementem koszyka jest także pole uwag, w którym klienci wpisują swoje prośby. Te dotyczą zarówno personalizacji produktów, jak i niedołączania paragonu do paczki stanowiącej prezent.

idealny koszyk w sklepie internetowym

Jakie płatności powinny znaleźć się w e-sklepie?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie jakie płatności powinny znaleźć się w sklepie internetowym. Wszelkie dane wskazują, że powinno być ich jak najwięcej. Znacząca liczba klientów opuszczających Twój sklep na etapie płatności za towar robi to nie dlatego, że cena była nieatrakcyjna (w końcu zapoznali się z nią wcześniej), a dlatego, że nie są w stanie zapłacić w preferowany przez siebie sposób. Rozmaite formy płatności powinny przede wszystkim przysłużyć się wygodzie klienta, jednak w trakcie ich wprowadzania nie powinieneś zapominać o konsekwencjach, jakie niosą dla Twojego biznesu.

  • Płatność pobraniowa. Zdawać by się mogło, że dziś odchodzi w niepamięć, tymczasem korzystają z niej nie tylko starsze pokolenia, ale także młodsi ludzie, którzy nie mają zaufania do konkretnego e-sklepu lub dysponują gotówką na wybrany przedmiot. Pobranie wiąże się z wydłużonym oczekiwaniem na środki, jednak nie jest wykorzystywane notorycznie, toteż w ostatecznym rozrachunku może się opłacić. W końcu klienci płacący gotówką sfinalizują transakcję, a nie opuszczą skompletowanego koszyka.
  • Płatność kartą. Wielu właścicieli sklepów daje się zwieść przekonaniom o szybkich płatnościach. W końcu przelew to przelew – jaka różnica, czy klient może zapłacić kartą? Otóż dość wyraźna. Prawdą jest, że wielu klientów chcących opłacić swoje zakupy kartą, może w ostateczności zdecydować się na szybki przelew, ale nie wszyscy. Rezygnując z płatności kartą w sklepie internetowym tracisz wszystkich klientów, którzy zaplanowali transakcję z użyciem karty kredytowej, a tych wcale nie ma tak mało, jak mogłoby się zdawać.
  • Płatność przelewem tradycyjnym. Duża popularność szybkich przelewów spowodowała wyparcie tradycyjnej formy. Jest problematyczna zarówno dla klienta wprowadzającego dane, jak i personelu sklepu internetowego, który jest zmuszony do odszukania odpowiedniej płatności. Pomimo tego, wciąż ma swoich zwolenników, o których powinieneś zadbać, licząc się z dodatkowym czasem na obsługę zamówień – tych nie powinno być zbyt dużo.
  • Szybkie przelewy. Są formą płatności, bez której nie obejdzie się żaden e-sklep. Stanowią bramkę płatniczą, która pozwala na automatyczne przekierowanie klienta do jego banku i uzupełnienie pól z kwotą oraz danymi odbiorcy. Jako że jest to absolutnie podstawowa metoda płatności, każdy z klientów Sky-Shop może skorzystać z naszej autorskiej bramki płatniczej Sky-Pay, w której prowizje od transakcji rozpoczynają się już o 1,69%. Warto zaznaczyć, że płatności działają analogicznie do procesów znanych z popularnych rozwiązań, a klient nie odczuwa żadnej różnicy w użytkowaniu. Jeśli jednak zdecydujesz się na mniej ekonomiczne rozwiązania – swobodnie zintegrujesz się z systemami takimi jak: Przelewy24, PayU, DotPay, PayPal.

Dostawa w sklepie internetowym

Brak preferowanej formy dostawy jest kolejną z przyczyn częstej rezygnacji z zakupów. Choć niejednokrotnie zdaje się, że klient, który nie otrzyma wyboru, zdecyduje się na którąś z dostępnych opcji, wcale tak nie jest. Oczywiście, zmotywowani klienci będą w stanie odstąpić od swoich przyzwyczajeń i oczekiwań, jednak wielu z nich odejdzie do konkurencji.
Za aktualny standard e-commerce uznawani są kurierzy, paczkomaty InPost oraz wciąż popularna Poczta Polska, stanowiąca dobre rozwiązanie dla osób poszukujących ekonomicznej wysyłki. Co więcej, rosnącą popularnością odznacza się model click & collect. Sklepy internetowe mogą wprowadzić go zarówno wtedy, gdy dysponują stacjonarną filią, jak i w formie punktu odbioru przy magazynie firmowym.

Porzucone koszyki w sklepie internetowym

Prawdziwą zmorą sklepów internetowych są porzucone koszyki. Ułatwienie procesu zakupowego wpłynie na ich zminimalizowanie, co przełoży się na zwiększenie zysków z transakcji. Zadbaj o to by:

  • zakupy były możliwe bez rejestracji,
  • każdy z klientów mógł w szybki sposób założyć konto np. przy wykorzystaniu danych ze składanego zamówienia,
  • pole wprowadzenia kodu promocyjnego zostało dobrze oznaczone,
  • klient mógł wybierać spośród szerokiego wachlarza form płatności i dostawy,
  • każdy mógł kontynuować zakupy po wyborze jednego artykułu. Klienci często narzekają na to, że w niektórych przypadkach od razu kierowani są do pola płatności. Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie komunikatu, który umożliwi wybór pomiędzy finalizacją transakcji i wybraniem dodatkowych produktów.

Dowiedz się więcej, skąd biorą się porzucone koszyki!

koszyk zakupowy w sklepie internetowym - produkt został dodany do koszyka

Nawet idealny koszyk zakupowy w sklepie internetowym nie stanowi gwarancji tego, że klient się nie rozmyśli. Jeśli doszło do takiej sytuacji, warto postawić na odzyskiwanie porzuconych koszyków w sklepie internetowym. Biorąc pod uwagę, że część z klientów zdecyduje się jednak kupić wybrane artykuły, możesz liczyć na zysk znacząco wyższy niż 0 zł, które pozostałoby na Twoim koncie bez podejmowania żadnych działań.

 

Pozostałe części Alfabetu e-commerce czekają na Ciebie!

4.83 avg. rating (96% score) - 12 votes 5

Senior Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.