Autor:Kinga Tobała
Specjalistka ds. Copywritingu
skąd biorą się porzucone koszyki

Skąd biorą się porzucone koszyki?

Niektóre szacunki wskazują, że nawet do 70% towarów, które zostały zamieszczone w koszyku nie zostaje kupionych! Porzucone koszyki stanowią prawdziwą plagę e-commerce, z którą sprzedawcy starają się walczyć. Batalię o klienta należy rozpocząć od optymalizacji procesu zakupowego i jego maksymalnego uproszczenia. Rozwiązania zastosowane w oprogramowaniu Sky-Shop pozwalają na redukcję niesfinalizowanych zamówień nawet do 51%! Nim zwiększysz swoją sprzedaż musisz dowiedzieć się skąd biorą się porzucone koszyki w Twoim sklepie i wyeliminować wszelkie utrudnienia.

Co to jest porzucony koszyk?

Definicja porzuconego koszyka nie powinna nikomu przysporzyć trudności, bowiem wpisuje się w nią każda transakcja, której nie zrealizowano pomimo wybrania artykułów. Klient przegląda ofertę, wybiera produkty, konfiguruje je, dodaje do koszyka i… wychodzi ze sklepu zamiast zrealizować transakcję. Porzucony koszyk to nie tylko niesprzedane setki artykułów, ale także zaprzepaszczony budżet marketingowy. W końcu za konsumentem trafiającym na Twoją ofertę niejednokrotnie stoi inwestycja w:

 

Są to wydatki, które miały przynieść Ci wymierną korzyść. Na Twoją sprzedaż składa się nie tylko moment decyzji konsumenta, ale przede wszystkim szereg kroków, jakie doprowadziły go właśnie do Ciebie. Z tego względu nie możesz pozwolić sobie na ignorowanie niezrealizowanych zamówień! By skutecznie minimalizować ich ilość musisz wiedzieć skąd biorą się porzucone koszyki i na co powinieneś zwracać uwagę podczas poszukiwania powodu rezygnacji z zakupów w Twoim sklepie.

Skąd biorą się porzucone koszyki?

Przyczyn porzucania koszyków można doszukiwać się na każdym etapie procesu zakupowego. I choć niesfinalizowana transakcja może być wynikiem wielu niedogodności zauważonych przez klienta, można uogólnić je do zbyt skomplikowanego, niejasnego i zajmującego zbyt dużą ilość czasu procesu zakupowego.

 

Przyczyny porzuconych koszyków wynikające z oprogramowania:

  • Zbyt duża ilość kroków w koszyku zakupowym.
  • Konieczność rejestracji w serwisie przed zakupem.
  • Niemożność znalezienia pola na kod rabatowy i wygodnego przeliczania rabatu.
  • Brak podsumowania zakupów, dzięki któremu klient ponownie sprawdzi wybrane wcześniej parametry produktu.

 

Koszyk zakupowy Sky-Shop odznacza się maksymalnym uproszczeniem, które doceniają konsumenci.

 

Przyczyny porzuconych koszyków związane z Twoją ofertą:

  • Brak preferowanej formy dostawy.
  • Zbyt droga wysyłka towarów lub ukryte koszty.
  • Niemożność zapłacenia w wybrany wcześniej sposób np. kartą kredytową.
  • Niepełny asortyment, który uniemożliwia Tobie wykorzystanie cross – sellingu, a klientowi zakup produktów komplementarnych.

 

Jak analizować porzucone koszyki?

Nim zaczniesz wysnuwać jakiekolwiek wnioski na temat możliwości poprawy procesu zakupowego, musisz wziąć pod uwagę fakt, że wielu kupujących przyszło do Ciebie z zamiarem spojrzenia na towar, sprawdzenia, czy kupon rabatowy zadziała i nie miało w zamiarze finalizowania transakcji w tej chwili.

W analizie porzuconych koszyków nie należy brać pod uwagę pojedynczych zachowań. Wyłącznie powtarzalne dane pozwolą nam wyciągać trafne wnioski na temat ogółu.

Wszystkie istotne dane zostały uwzględnienie w narzędziu porzuconych koszyków znajdującym się w zakładce marketing, w panelu administracyjnym sklepu.

 

skad biora sie porzucone koszyki

 

  1. Czas trwania sesji
    Można wnioskować, że osoby, których sesja na stronie sklepu internetowa trwała bardzo krótko, chciały jedynie sprawdzić cenę bądź dostępność artykułów i nie miały w zamiarze finalizacji transakcji. Właśnie z tego względu Twoje obserwacje powinny skupić się na klientach, którzy poświęcili na przeglądanie oferty dłuższą chwilę. To od Ciebie i branży, w której działasz będzie zależało określenie progu, po przekroczeniu którego wizyta jest brana pod uwagę.
  2. Stopień złożoności procesu zakupowego
    Informacja o odwiedzanych przez klienta częściach sklepu nie może pozostać przez Ciebie ominięta. Na podstawie odwiedzanych podstron możesz wnioskować np. o niejasnej formie segregacji towarów. Co więcej, złożony proces zakupowy może być oznaką żywego zainteresowania produktem, który ostatecznie nie został zakupiony.
  3. Miejsce porzucenia koszyka
    Miejsce porzucenia koszyka przez klienta wskaże Ci moment, w którym występuje niedogodność zniechęcająca do zakupu. Klient porzuca koszyk na etapie zamawiania? Być może nie ma jego preferowanych form płatności i dostawy. Opuszcza sklep po przejściu kilku podstron? Być może nie znalazł interesujących go artykułów.
  4. Źródło ruchu
    Dzięki widoczności źródła ruchu możesz badać skuteczność Twojej reklamy. Na podstawie wyświetlonych po prawej stronie stron internetowych sprawdzisz konwersję z rozmaitych źródeł ruchu. Być może któraś z form okaże się znacząco mniej skuteczna od innych?

Jak zmniejszyć ilość porzuconych koszyków?

Dane widoczne w narzędziu porzuconych koszyków Sky-Shop należy podzielić na dwie kategorie:

  • Klienci zalogowani w sklepie – pozostawione adresy e-mail pomogą Ci w odzyskaniu porzuconego koszyka. Doskonale sprawdzą się tutaj techniki remarketingu, które przypomną Twoim klientom o niedokończonych zakupach.
  • Klienci niezalogowani i nowi – w związku z tym, że osoby odwiedzające sklep po raz pierwszy nie podały Ci żadnych danych, nie jesteś w stanie przeprowadzić remarketingu. Nie oznacza to, że uzyskane informacje są bezużyteczne. Wręcz przeciwnie! Choć każdy ze sklepów należy rozważać indywidualnie, istnieją pewne prawidłowości będące wskazówką w udoskonalaniu procesu zakupowego.

 

O czym może świadczyć porzucenie na etapie koszyka zakupowego?

  • Niedziałający kod rabatowy bądź trudności z odnalezieniem pola.
  • Traktowanie koszyka jako przechowalni.
  • Zbyt wysokie ceny, których nie spodziewał się klient.

 

porzucony koszyk zakupowy

Struktura koszyka w Sky-Shop pozwala uniknąć wyżej wymienionych przyczyn rezygnacji z zakupu

 

O czym może świadczyć porzucenie na etapie zamówienia?

  • Zbyt wysoki koszt dostawy.
  • Brak dogodnej formy doręczenia produktu i zapłaty.
  • Konieczność wypełnienia zbyt dużej ilości pól.
  • Przymus założenia konta przed finalizacją transakcji.
  • Brak wysyłki np. za granicę.

 

dlaczego klienci rezygnują z zakupu

Brak preferowanych sposobów płatności i dostawy jest jedną z najczęstszych przyczyn świadomego porzucania koszyka

 

O czym może świadczyć porzucenie po powrocie do kontynuowania zakupów?

  • Nieintuicyjny sposób poruszania się po stronie i niemożność odnalezienia poszukiwanego asortymentu.
  • Brak towaru bądź jego wystarczającej ilości.
  • Nietrakcyjne ceny.

 

Dokładne prześledzenie ruchów kupujących jest doskonałym sposobem na poznanie ich potrzeb – szczególnie dotyczących formy zapłaty i dostawy. Prócz zastosowania maksymalnie uproszczonego koszyka zakupowego i pozyskiwania najmniejszej możliwej ilości danych, o której mówi RODO w sklepie internetowym, warto zdecydować się na udogodnienie w postaci przechowalni. Chęć zapisania produktów na później jest jednym z częstych sposobów niestandardowego wykorzystania koszyka przez klientów. Udostępnienie przeznaczonej do tego funkcji pozwoli Ci wyeliminować znaczną część porzuconych koszyków.

Porzucone koszyki w sklepie internetowym

Z pewnością niejednokrotnie zdarzyło Ci się wejść do sklepu, wrzucić kilka produktów do koszyka i ostatecznie wyjść z niczym. Niespodziewany telefon, zbyt długa kolejka, wysoka cena – to tylko niektóre przyczyny rezygnacji z zakupów. Zasady rządzące rynkiem e-commerce nie odbiegają od wzorców poznanych w handlu stacjonarnym. Porzucone koszyki w sklepie internetowym są naturalnym zjawiskiem, które obecne jest w każdej branży. Tym samym niemożliwe jest zredukowanie ich ilości do zera, co należy uświadomić sobie już na samym początku obserwacji zachowania klientów. Równocześnie, nie oznacza to, że mamy patrzeć na rosnącą ilość porzuconych koszyków z założonymi rękami. Pamiętaj, że jesteś w Internecie i w przeciwieństwie do kolegów handlujących w sklepach stacjonarnych, masz szansę śledzić proces zakupowy. To wychwycone w nim prawidłowości pomogą Ci w lokalizacji niedogodności i optymalizacji procesu zakupowego.

Nie zapominaj, że e-merchandising, czyli skuteczna prezentacja produktów w sklepie internetowym pozwoli Ci dostarczyć klientowi wszelkich informacji i zachęci go do zakupu!

 

gotowy sklep internetowy

5.00 avg. rating (99% score) - 12 votes 5

Kinga Tobała

Specjalistka ds. Copywritingu