Sky-Shop Blog Inspiracje E-commerce Co to jest personalizacja produktu i jak wykorzystać ją w e-commerce?

Co to jest personalizacja produktu i jak wykorzystać ją w e-commerce?

Co to jest personalizacja produktu i jak wykorzystać ją w e-commerce?
E-commerce
6 min

Personalizacja produktów jest trendem, który pozwala przyciągnąć klientów do sklepu internetowego. Użytkownicy poszukują bowiem artykułów idealnie dopasowanych do ich preferencji i są w stanie zapłacić za nie więcej. Z kolei dla sprzedawców to korzystne rozwiązanie ze względu na niższe ryzyko zwrotów. Dowiedz się, czym jest personalizacja produktów, dlaczego warto ją stosować i jak wykorzystać ją w sklepie internetowym.

Co to jest personalizacja produktu?


Personalizacja produktu polega na dostosowaniu pewnych cech artykułu do indywidualnych preferencji, oczekiwań czy zainteresowań użytkownika. Może jej podlegać wygląd produktu, ale także jego inne atrybuty, np. opakowanie, sposób dostawy lub cena.

Personalizacja produktów następuje jedynie na podstawie informacji, jakie przedsiębiorstwo uzyskało o odbiorcy. Do tego potrzebne jest stałe zbieranie danych i analiza klientów. Zazwyczaj opiera się ona na wcześniejszej aktywności użytkowników i wybieranych przez nich produktach. Takie działanie pozwala zaoferować klientom dokładnie takie artykuły, jakich oczekują.

Przeczytaj również: Grupa docelowa – czym jest i jak ją określić?

Personalizacja a kastomizacja


Mimo iż te dwa terminy często używane są zamiennie, mają nieco inne znaczenie. Produkty kastomizowane to takie, które użytkownik może sam dostosować do swoich potrzeb. Dzięki temu ma możliwość współtworzenia produktu.

W przypadku kastomizacji przedsiębiorstwo nie potrzebuje informacji o potrzebach użytkownika, ponieważ to on sam określa kształt modyfikacji. Produkty personalizowane są tworzone wyłącznie na podstawie wiedzy firmy o klientach. Odbiorca ma wtedy możliwość wyboru najlepszej opcji spośród zaproponowanych. Z kolei kastomizacja produktu pozwala na wybór opcji niestandardowych, zaproponowanych przez klienta.

Przykładem produktu kastomizowanego mogą być np. koszulki z grafiką zaprojektowaną przez użytkownika. O personalizacji mówimy zaś, kiedy klient może wybrać motyw, który pojawi się na T-shircie, w obrębie dostępnych wariantów.

Sposoby personalizacji produktów:

  • artykuły dostępne w kilku wariantach,
  • możliwość wyboru produktów przy pomocy filtrów i parametrów,
  • możliwość samodzielnego skomponowania zestawu (np. herbat lub słodyczy),
  • możliwość samodzielnego stworzenia produktu z dostępnych elementów (np. wybór łańcuszka i zawieszek do bransoletki lub stworzenie własnej kompozycji zapachowej perfum),
  • oferowanie rozszerzenia do produktu (np. etui na konkretny model telefonu),
  • rekomendowane artykuły,
  • imienna wiadomość dołączona do produktu,
  • możliwość wyboru sposobu zapakowania (np. na prezent).

Sposoby kastomizacji produktów:

  • grawer (np. grawerowana biżuteria),
  • dodanie wiadomości napisanej przez klienta (np. liścik z życzeniami),
  • własna grafika, zdjęcie lub projekt (np. na kubku lub T-shircie),
  • produkt na miarę lub według wzoru.
Na skróty

Załóż własny sklep internetowy - szybko i wygodnie!

  • Postaw na sklep internetowy z supportem w Sky-Shop.pl.
  • Sprzedawaj na Allegro, Facebooku i w innych kanałach sprzedaży.
  • Obsługuj całą sprzedaż z jednego, wygodnego panelu administracyjnego.
  • Testuj przez 14 dni za darmo - bez zobowiązań!
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Jak personalizować produkty w sklepie internetowym?


Jeśli korzystasz z oprogramowania Sky-Shop, możesz skorzystać z wielu rozwiązań, które pozwolą Ci wyróżnić Twój asortyment na tle innych sklepów. Wśród nich znajdziesz także funkcje umożliwiające personalizację oraz kastomizację produktów.

  • Parametr tekstowy – pozwala na dodanie opcji graweru, własnego napisu na koszulce czy kubku lub wiadomości załączonej do produktu – taki parametr może, ale nie musi wpływać na cenę. Zobacz, jak dodać parametr tekstowy.

Personalizacja produktu parametr tekstowy

  • Dodanie filtrów – umożliwia klientowi znalezienie artykułów o pożądanych przez nich cechach.

Personalizacja produktu filtry

  • Panel rekomendacji – pozwala na zaprezentowanie użytkownikom produktów podobnych do tych, które przeglądali.
Personalizacja produktów rekomendacje

Sklep shelbi.pl korzystający z oprogramowania Sky-Shop.pl

Produkty personalizowane a zwroty


W wielu przypadkach kastomizowane i personalizowane produkty nie podlegają zwrotowi. Dotyczy to artykułów przygotowanych na indywidualne zamówienie, wykonanych na podstawie specyfikacji użytkownika i odchodzących od standardowej oferty. Będą to zatem np. produkty na wymiar, grawerowane czy zaprojektowane przez klienta.

Takie towary nie mogą być zwrócone, ponieważ sklep nie ma możliwości odsprzedania ich innej osobie. Nadal jednak podlegają one reklamacji, szczególnie jeśli zostały wykonane źle lub niezgodnie z Twoimi wymaganiami.

Jak personalizacja i kastomizacja wpływają na sprzedaż?


Personalizacja i kastomizacja produktów dają klientowi poczucie, że firma oferuje mu asortyment idealnie dopasowany do jego potrzeb. Ma on poczucie, że dostał coś innego i wyjątkowego. To pozwala na zacieśnienie więzi z klientem, co sprawia, że chętniej dokonuje on zakupów w danym sklepie i staje się jego lojalnym odbiorcą.

Dlaczego warto zdecydować się na sprzedaż produktów personalizowanych?

  • To szansa na wyróżnienie się na tle konkurencji oraz dodanie do oferty czegoś wyjątkowego.
  • W ten sposób dajesz swoim klientom poczucie, że dbasz o ich potrzeby.
  • Personalizacja produktów pozwala lepiej zrozumieć odbiorców i poznać grupę docelową, a przez zoptymalizować ofertę sklepu.
  • Zapewnia użytkownikowi indywidualne doświadczenie zakupowe, co pozytywnie wpływa na jego wrażenia związane z wizytą w sklepie.
  • Daje możliwość uzyskania większej marży, ponieważ klienci są w stanie zapłacić więcej za produkty idealnie dopasowane do ich potrzeb.
  • Produkty personalizowane oraz kastomizowane to świetny pomysł na prezent.
  • Produkty personalizowane rzadziej są zwracane – także przez ograniczenia prawne.

Personalizacja pozwala również odkryć produkt na nowo. Doskonale znanym przykładem są tutaj personalizowane etykiety Coca-Coli, na których pojawiały się popularne imiona, fragmenty piosenek czy napisy z podziękowaniami dla bliskich. Projekty były częścią większych kampanii, a zdjęcia produktów były chętnie udostępniane w mediach społecznościowych.

Dodatkowo, w ramach jednej z akcji Coca-Cola wprowadziła do sprzedaży produkty z etykietą z przestrzenią, na której konsumenci mogli samodzielnie napisać wiadomość dla bliskich. Miała ona zapraszać do wspólnego spędzania czasu przy stole. Aby zachęcić do dzielenia się zdjęciami produktów, firma zorganizowała konkurs w mediach społecznościowych.

Personalizacja wiąże się zatem nie tylko z nabyciem produktów, ale także z przeżyciem. To z kolei przekłada się na tworzenie indywidualnych relacji z klientami, którzy łatwiej przywiązują się do marki czy sklepu. Wszystkie te elementy sprzyjają poszerzaniu grona stałych odbiorców oraz zwiększaniu zysków ze sprzedaży.

👉 Zobacz, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym.

Podsumowanie

Personalizacja produktów to odpowiedź na coraz bardziej sprecyzowane oczekiwania i potrzeby odbiorców. Stanowi także świetny pomysł na urozmaicenie oferty sklepu internetowego. Takie rozwiązanie sprawdzi się szczególnie w przypadku sklepów odzieżowych czy z biżuterią, ale możesz także bez problemu zastosować je w innych branżach, np. kosmetycznej, spożywczej czy elektronicznej.

Jeśli myślisz o sprzedaży produktów personalizowanych, skorzystaj z funkcji, które oferuje Sky-Shop.pl. Możesz je przetestować w ramach bezpłatnego okresu próbnego. W przypadku pytań napisz do nas na adres info@sky-shop.pl lub zostaw komentarz.

4.78 avg. rating (95% score) - 18 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.