Klienci lubią mieć wybór. Im więcej opcji, tym lepiej – dotyczy to zarówno asortymentu, jak i metod płatności czy dostawy. Właśnie dlatego dobrym pomysłem jest umożliwienie dokonywania swoim klientom zakupów na raty.
Dzięki gotowym integracjom z systemami ratalnymi jest to banalnie proste. Dowiedz się, dlaczego warto wdrożyć raty w swoim e-sklepie i jak przebiega taki proces.
Spis treści artykułu
Kto robi zakupy na raty przez Internet?
Raty nie są oczywiście najpopularniejszą formą płatności online. Według najnowszych danych z raportu E-commerce w Polsce 2023 wynika, że taki sposób wybiera 11% kupujących w sieci. Można jednak zakładać, że jeszcze więcej osób go rozważa i mogłoby z niego skorzystać, jeżeli pojawiłaby się taka możliwość.
Raport dostarcza nawet więcej szczegółów dotyczących osób płacących za pośrednictwem systemów ratalnych. Dowiadujemy się między innymi także, że płatność na raty wybiera 12% kobiet i 10% mężczyzn oraz, że tylko 2% ankietowanych osób z grupy wiekowej 15-24 lata płaci w ratach, w grupie – 25-34 jest to już 18%, w grupie 35-49 – 13%, a 50+ – 9%.
👉 Sprawdź, jakie formy płatności wybrać do swojego sklepu.
Jak przebiega płatność na raty w sklepie internetowym?
Popularność rat zdecydowanie rośnie. Wynika to z faktu, że jest to po prostu coraz łatwiejsze. Dziś zakup na raty nie wymaga wizyty w banku i wypełniania szeregu papierowych wniosków. Wszystko załatwia się za pomocą kilku kliknięć i oczywiście bez wychodzenia z domu. Choć oczywiście wciąż musisz posiadać zdolność kredytową.
Z perspektywy klienta wygląda to następująco:
- Po przejściu do koszyka wybierasz opcję płatności na raty.
- Najpierw wybierasz bank, który Ci najbardziej odpowiada, a następnie musisz wypełnić wniosek kredytowy. Podajesz kwotę i liczbę rat, na jakie chcesz podzielić płatność.
- Wykonujesz przelew weryfikujący tożsamość. Jest to zazwyczaj symboliczna kwota, np. 1 zł, którą musisz przelać z konta bankowego, z którego będziesz spłacać raty. W większości przypadków istnieje także opcja potwierdzenia tożsamości za pomocą SMSa. Nie zawsze musisz więc okazywać nawet dowód osobisty.
- Czekasz na decyzję kredytową. Powinna ona pojawić się w krótkim czasie, prawdopodobnie otrzymasz ją w kilka minut. Jeśli decyzja jest pozytywna, otrzymujesz umowę o kredyt na zakup towaru do podpisania.
- Cieszysz się ze swojego zakupu. Po podpisaniu umowy kredytu sklep wysyła Ci zamówiony produkt.
- Spłacasz raty zgodnie z harmonogramem.
Co zyskujesz, wprowadzając sprzedaż na raty w swoim sklepie?
Wciąż masz wątpliwości, czy raty sprawdzą się w Twoim sklepie online? Wprowadzenie płatności ratalnych wiąże się z następującymi korzyściami:
- Poszerzasz grono odbiorców Twoich produktów. Docierasz do klientów, którzy bez rat nie mogliby sobie pozwolić na zakupy w Twoim sklepie. Lub po prostu nie chcą tego robić.
- Sprzedajesz więcej. Możliwość dokonania płatności na raty może być dla wielu osób czynnikiem decydującym w momencie zakupu. Jeżeli jej nie oferujesz możesz tracić klientów – wg danych przytoczonych wyżej, nawet 11%!
- Twój sklep zyskuje lepszą reputację. Oferowanie możliwości płatności za pośrednictwem rat świadczy o wiarygodności finansowej.
- Ograniczasz zjawisko porzuconych koszyków. Obserwujesz, że użytkownicy dodają produkty do koszyka, ale nie finalizują transakcji? Oczywiście jest to złożone zjawisko, które ma wiele przyczyn. Nie można jednak wykluczyć scenariusza, że dzieje się tak również przez brak oczekiwanych możliwości płatności – jak np. raty.
- Zwiększasz średnią wartość koszyka zakupowego. Klienci kupując na raty, mogą sobie pozwolić na więcej. Składają więc zamówienia na wyższe kwoty.
- Maksymalizujesz wyniki z kampanii cross-sellingowych i up-sellingowych. Klienci chętniej kupują więcej produktów lub droższe odpowiedniki, jeśli mogą je spłacać w ratach (oczywiście najlepiej tych RRSO 0%).
Koszty sprzedaży na raty dla e-sklepu
Płatności na raty nie są dla Twojego sklepu obciążeniem. W przypadku standardowych rat w zdecydowanej większości przypadków nie ma mowy o żadnych dodatkowych kosztach. Kosztami kredytu obarczany jest klient – płaci on po prostu odsetki, jak w przypadku każdej pożyczki.
Wydatki dla sklepu pojawiają się w przypadku rat 0%. W takiej sytuacji prowizja może wynosić kilka procent – w zależności od banku. We własnym zakresie musisz więc przeliczyć, czy oferowanie takich rat jest dla Ciebie opłacalne.
Jak wdrożyć szybkie raty w sklepie online?
Jeżeli korzystasz z oprogramowania SaaS, jak Sky-Shop, z technicznego punktu widzenia wdrożenie rat nie jest skomplikowane. Wystarczy, że za pomocą kilku kliknięć uruchomisz integracje z wybranym przez Ciebie systemem ratalnym.
👉 Sprawdź, jak to zrobić w przypadku systemu eRaty Santander.
Oczywiście wcześniej musisz podpisać umowę z bankiem. Konieczne będzie też podanie Twoich danych – przede wszystkim kontaktowych oraz numeru NIP. Bank może także zweryfikować wiarygodność Twojego sklepu i dostosowanie go do aktualnych przepisów prawa.
Integracje z systemami ratalnymi, które możesz wybrać w Sky-Shop
Prowadzisz sklep na Sky-Shop lub zamierzasz go uruchomić? Możesz skorzystać z integracji z systemami ratalnymi, które pozwolą oferować Twoim klientom raty na zakup towarów i usług.
Sky-Shop daje Ci dostęp do integracji z:
- systemem ratalnym Santander (eRaty Santander);
- ratami dla biznesu PragmaGO;
- systemami PayPo i Twisto – nie są to co prawda raty, ale pełniące zbliżoną funkcję płatności odroczone.
👉 Sprawdź wszystkie systemy płatnicze zintegrowane ze Sky-Shop!
Raty są popularną metodą płatności również na Allegro. Poznaj szczegóły integracji Sky-Shop z największym marketplace w Polsce.
—
Masz pytania związane z uruchomieniem płatności na raty w Sky-Shop? Skontaktuj się z nami na info@sky-shop.pl.
Pamiętaj, że nasze oprogramowanie możesz testować bezpłatnie przez 14 dni. Załóż konto już dziś i przekonaj się, czy jest to dla Ciebie dobry wybór.