Jak budować zaufanie klienta do sklepu internetowego?

Magdalena Wilk
Sklep internetowy

Jednym z największych wyzwań, szczególnie dla początkujących przedsiębiorców, jest zdobycie zaufania klientów. Od tego w dużej mierze zależy Twój sukces w biznesie. Jeśli nie masz ugruntowanej pozycji na rynku, trudno będzie Ci jednak zachęcić konsumentów do zakupów w Twoim sklepie. Jak budować zaufanie klienta? Przeczytaj nasz poradnik i poznaj praktyczne sposoby.

Dlaczego zaufanie klienta jest tak ważne?

Zaufanie klienta jest jednym z najważniejszych czynników, które decydują o sukcesie Twojego biznesu. Bez niego nie zdobędziesz nowych klientów, ani nie sprawisz, że dotychczasowi powrócą do Twojego sklepu. Budowanie wiarygodności Twojego e-biznesu wymaga zaangażowania, dlatego nie licz na to, że samo uruchomienie sprzedaży i zainwestowanie w działania marketingowe przełożą się na zyski.

Zakupy online są dzisiaj bardzo popularne, ale zwiększa się też konkurencja w e-commerce. Pojawiają się także firmy, które stosują nieuczciwe praktyki, dlatego konsumenci z dużą dozą ostrożności podchodzą do zakupów online. Zwłaszcza jeśli jest to ich pierwszy kontakt z danym sklepem. Właśnie dlatego mniejsi oraz początkujący przedsiębiorcy powinni dołożyć szczególnych starań, aby zdobyć zaufanie klientów.

Zaufanie klienta bezpośrednio przekłada się na wzrost sprzedaży. Z jednej strony pozwala przyciągnąć nowych użytkowników, a z drugiej wspomaga proces lojalizacij kupujących, którzy chętniej wracają do sklepu. W przypadku takich klientów możesz także liczyć na pozytywne opinie i polecenia, które pomogą Ci zwiększyć zasięgi.

Na skróty

Załóż własny sklep internetowy - szybko i wygodnie!

  • Postaw na sklep internetowy z supportem w Sky-Shop.pl.
  • Sprzedawaj na Allegro, Facebooku i w innych kanałach sprzedaży.
  • Obsługuj całą sprzedaż z jednego, wygodnego panelu administracyjnego.
  • Testuj przez 14 dni za darmo - bez zobowiązań!
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Jak budować zaufanie klienta do sklepu?

Nawet atrakcyjne ceny produktów nie przełożą się na wyniki, jeśli konsumenci nie będą mieć pewności co do Twojego biznesu. Na wiarygodność sklepu internetowego składa się wiele czynników. Skorzystaj z gotowych pomysłów, jak wzbudzić zaufanie u klienta.

Opinie o Twoim sklepie

Według raportu E-commerce w Polsce 2021 opinie są dla klientów najważniejszym czynnikiem wpływającym na wiarygodność sklepu internetowego. Wielu z nich, zanim podejmie decyzję o zakupie, sprawdza najpierw, jak oceniany jest sam sklep.

Zaufanie klientów

Raport E-commerce w Polsce 2021

Pozytywne opinie użytkowników, którzy już dokonali zakupu i byli zadowoleni z całego procesu, są najlepszą reklamą dla Twojego biznesu. Dla nowych klientów stanowią także najbardziej wiarygodne źródło informacji. To jeden z najpopularniejszych sposobów na wykorzystanie społecznego dowodu słuszności. Jeśli klient nie będzie wiedział, na jaki sklep internetowy się zdecydować, wybierze ten, który jest najlepiej oceniany przez innych.

Zadbaj o odpowiednią prezentację opinii o Twoim sklepie. W tym celu możesz wykorzystać portale takie jak Opineo czy Ceneo, gdzie konsumenci mają okazję porównać oferty sklepów z interesującej ich branży. Warto także zwiększyć wiarygodność Twojego sklepu przy pomocy certyfikatu TrustedShops, dzięki któremu na Twojej stronie będzie pojawiać się widget z opiniami.

Opinie warto również zamieścić bezpośrednio na karcie produktu. Dzięki temu klienci widzą, że ktoś kupił już wcześniej dany artykuł. Wykorzystaj do tego funkcjonalności dostępne w Sky-Shop.pl. Podsumowanie opinii widoczne jest na górze karty, a rozbudowany widok w sekcji Opinie i oceny.

Zaufanie u klienta

Sklep ss24.pl działający na oprogramowaniu Sky-Shop.pl

Możliwość wyboru sposobu płatności

Oferujesz swoim klientom tylko możliwość zapłaty przelewem na konto? Możesz w ten sposób budzić podejrzenie. Kwestia płatności jest bowiem kolejną najczęściej wymienianą przez konsumentów, jeśli chodzi o wiarygodność sklepów internetowych.

Warto oferować odbiorcom różne metody transakcji, aby mogli wybrać najdogodniejszą dla nich. Podstawą dla sklepu internetowego są szybkie płatności przez bramkę płatniczą. Rozważ także umożliwienie płatności przy odbiorze – aż 30% konsumentów przyznaje, że taka opcja wpływa na ich poczucie wiarygodności sklepu. Zadbaj także o bezpieczeństwo transakcji, korzystając ze sprawdzonych platform i operatorów.

Zintegruj Twój sklep z systemami płatności w Sky-Shop.pl!

Obecność w rankingach i porównywarkach

Pokaż Twoim klientom, że masz konkurencyjną ofertę poprzez obecność w rankingach i popularnych wyszukiwarkach. Dzięki temu nie tylko dotrzesz do licznej grupy odbiorców, ale także wzbudzisz zaufanie odbiorców. To również jeden z elementów, wskazywany przez respondentów raportu E-commerece w Polsce, wpływający na wiarygodność sklepu internetowego podczas pierwszego zakupu.

Jak budować zaufanie klientów

Raport E-Commerce w Polsce 2021

Porównywarki cen pomagają zyskać zaufanie klientów poprzez budowanie rozpoznawalności marki, bezpieczeństwo transakcji dokonywanych z poziomu tych platform oraz możliwość bezpośredniego zestawienia ofert.

Zintegruj Twój sklep z porównywarkami cen w Sky-Shop.pl.

Wygląd sklepu internetowego

Pierwsze wrażenie możesz zrobić tylko raz, a to ono w dużej mierze decyduje o tym, jak będziesz odebrany. Zwróć zatem uwagę na to, żeby Twój sklep internetowy wzbudzał zaufanie klienta już na pierwszy rzut oka. Na pewno nie pomogą Ci w tym przestarzały wygląd strony, rozjechane grafiki, nieintuicyjna nawigacja czy długi czas ładowania. Te wszystkie elementy sprawiają, że stajesz się w oczach klientów mało profesjonalny, a co za tym idzie – mniej wiarygodny.

Jak sprawić, żeby sklep internetowy wyglądał atrakcyjnie dla klienta?

  • Postaw na profesjonalne logo.
  • Zadbaj o przejrzysty wygląd – w Sky-Shop możesz skorzystać z gotowych szablonów, które dowolnie zmodyfikujesz przy pomocy prostego w obsłudze kreatora, lub zdecydować się na indywidualną grafikę.
  • Upewnij się, że strona jest responsywna i wyświetla się poprawnie na wszystkich urządzeniach.
  • Zbuduj wygląda sklepu w oparciu o zasady UX.
  • Zadbaj, aby strona szybko się ładowała – sklepy na Sky-Shop działają w technologii SpeedCache, dzięki czemu szybko się wczytują, zapewniając komfort użytkownikom.

Prezentacja produktów

Wspomnieliśmy już o odpowiednim wyglądzie strony, który w pierwszej kolejności decyduje o tym, czy klient będzie chciał zostać w Twoim sklepie. Równie ważna jest prezentacja produktów. Brak zdjęć czy skąpe informacje o artykułach nie będą dobrze wpływały na wiarygodność Twojej oferty. Pamiętaj, że na karcie produktu powinieneś umieścić wszystkie informacje istotne z perspektywy kupującego. Jeśli nie znajdzie ich u Ciebie, prawdopodobnie będzie szukał ich w innym sklepie.

Jeśli chcesz wzbudzić zaufanie klienta, powinieneś zadbać o następujące elementy:

  • wysokiej jakości zdjęcia przedstawiające produkt z różnych perspektyw,
  • wyszczególnioną specyfikacja,
  • opis produktu,
  • dodatkowe informacje, takie jak stan magazynowy, ocena, czas wysyłki, a w przypadku żywności czy kosmetyków – data ważności.

Obsługa klienta

Pamiętaj, że obsługa kupujących również ma niebagatelny wpływ na poziom zaufania do Twojego sklepu. Z jednej strony nieprofesjonalne podejście z pewnością odbije się negatywnie na opiniach o Twoim biznesie. Z drugiej – utrudniony kontakt może spowodować, że nowy klient nie będzie wiedział, czy może spodziewać się realizacji swojego zamówienia.

W jaki sposób powinna wyglądać obsługa w Twoim sklepie, aby klient miał do Ciebie zaufanie?

  • Uzupełnij dane kontaktowe – podaj adres, telefon, e-mail oraz odnośniki do mediów społecznościowych.
  • Odpowiadaj klientom jak najszybciej i w profesjonalny sposób.
  • Skonfiguruj czat na żywo, aby pozostać w stałym kontakcie z klientami.
  • Sformułuj przejrzyste zasady składania zamówień, dokonywania zwrotów i reklamacji.
  • W stopce udostępnij regulamin, politykę prywatności, informacje o płatności i dostawie oraz zwrotach i reklamacji.
  • Daj klientom możliwość śledzenia statusu zamówienia.

Komunikacja z klientem

Jak wzbudzić zaufanie u klienta? Poprzez nawiązanie relacji. Najlepiej osiągnąć to poprzez otwartą komunikację. Świetnie sprawdzą się tutaj media społecznościowe, które pomogą nawiązać kontakt z odbiorcami. Umożliwią też nawiązanie bardziej bezpośredniej relacji z klientami, co wpłynie na ich zaufanie.

Warto tworzyć posty zachęcające do dyskusji, odpowiadać na komentarze oraz obsługiwać klientów za pomocą komunikatorów. Za pomocą mediów społecznościowych możesz także informować klientów o ewentualnych utrudnieniach w dostawie lub problemach technicznych.

Regulamin

Jeśli klient ma mieć do Ciebie zaufanie, powinien otrzymać wszystkie najważniejsze informacje, zanim złoży zamówienie. Przed wykonaniem transakcji musi mieć także możliwość zapoznania się z regulaminem, który stanowi niezbędny element sklepu internetowego. Dzięki temu wie, na jakich warunkach może skorzystać z oferty.

Regulamin powinien być umieszczony w widocznym miejscu (najlepiej w stopce) i dostosowany do obowiązujących wymogów prawnych. Jeśli chcesz mieć pewność, że dokument będzie sporządzony w prawidłowy sposób, skorzystaj z pomocy profesjonalistów.

Odbierz rabat na dokumenty prawne dla sklepu internetowego od Legal Geek

Zgodność sklepu z RODO

Jeśli chcesz, aby klient miał do Ciebie zaufanie, musisz zatroszczyć się o bezpieczeństwo jego danych osobowych. Podstawą jest tutaj zgodność sklepu internetowego z RODO. Oprogramowanie Sky-Shop pozwala Ci spełnić wszystkie niezbędne wymagania, które nakłada RODO, takie jak:

  • informacja o cookies wyświetlana na pasku,
  • prawo do zapomnienia, czyli możliwość usunięcia danych ze sklepu,
  • dostęp do swoich danych przez klienta (możliwość pobrania danych w formie XML),
  • zbieranie zgód marketingowych do archiwum,
  • zgody w formie checkboxów,
  • newsletter w modelu Double Opt-in, w którym trzeba potwierdzić zapis.

👉 Dowiedz się więcej na temat RODO w sklepie internetowym.

Prezentacja marki

Jeśli chcesz zdobyć zaufanie klientów, musisz dać się im poznać. Jak to zrobić? W pierwszej kolejności uzupełnij zakładkę „O nas” na stronie Twojego sklepu. Opisz w niej swoją firmę i wymień korzyści z wybrania jej usług. Możesz także krótko opisać historię powstania oraz kulturę organizacji. Postaw na autentyczność i bezpośredniość w komunikacji. Pamiętaj, że tekst powinien być prosty i konkretny, ponieważ pisany jest dla Twoich klientów i to na ich pytania powinien odpowiadać.

Jak wzbudzić zaufanie u klientów

Sklep grycan.pl działający na oprogramowaniu Sky-Shop.pl

Warto również stworzyć wizytówkę firmy w Google. Dzięki temu Twoi klienci w łatwy sposób znajdą Cię w wyszukiwarce i będą mieć pewność, że mają do czynienia z prawdziwym miejscem. W tym miejscu możesz także odpowiadać na opinie użytkowników, dzięki czemu zwiększysz swoją wiarygodność.

Na początku prowadzenia biznesu warto także skupić się na działaniach brandingowych oraz budowaniu wizerunku eksperta, np. poprzez prowadzenie bloga branżowego. Takie działania pomogą Ci to zdobyć rozpoznawalność i zaufanie klientów.

Bezpieczeństwo transakcji

Jakie elementy na stronie wzbudzają zaufanie klientów? Daj im pewność, że transakcja przebiegnie pomyślnie, a ich dane nie zostaną wykorzystane w nieuprawniony sposób. Podstawą dla bezpieczeństwa Twojego sklepu jest certyfikat SSL. Bez niego Twoja strona będzie oznaczona jako niezabezpieczona, co z pewnością może wzbudzić obawy Twoich klientów. Brak certyfikatu SSL wpływa również niekorzystanie na Twoją pozycję w wyszukiwarce.

Uzyskaj certyfikat SSL dla Twojego sklepu w Sky-Shop. 

Lojalizacja

Zdobycie zaufania nowych klientów nie jest łatwe, ale nie możesz przy tym zapominać o użytkownikach, którzy już znają Twój sklep. W końcu to oni mogą przyczynić się do zwiększenia Twoich zasięgów, np. poprzez polecanie znajomym.

Jak budować zaufanie klienta? Zaoferuj mu dodatkowe korzyści za korzystanie z Twojej oferty. Możesz postawić na bonusy lojalnościowe, np. zbieranie punktów, rabat czy darmową dostawę. Dzięki temu pokażesz, że Twojej firmie zależy na klientach, co wpłynie na jej wiarygodność.

Podsumowanie

Pierwszym krokiem do pozyskania klientów jest wzbudzenie ich zaufania. Jeśli odbiorca pomyśli, że zakup w Twoim sklepie może wiązać się z jakimś ryzykiem, prawdopodobnie zrezygnuje z dokonania transakcji i poszuka innego sklepu. Zadbaj zatem o wszystkie elementy, które wpływają na wiarygodność Twojego e-biznesu.

Pamiętaj, że w Sky-Shop.pl możesz skorzystać z narzędzi i integracji, dzięki którym zbudujesz zaufanie klientów i nawiążesz z nimi długofalowe relacje. Jeśli masz jakieś pytania, zostaw komentarz pod artykułem lub napisz do nas na info@sky-shop.pl 

4.64 avg. rating (92% score) - 11 votes 5
Magdalena Wilk
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.