Zastanawiasz się nad założeniem własnego sklepu internetowego? To świetny pomysł, ponieważ coraz więcej konsumentów decyduje się na zakupy online. Sprzedaż w Internecie wiąże się jednak z systematyczną pracą. Tylko w ten sposób możesz przyciągnąć klientów, zapewnić sprawną obsługę zamówień i zwiększać swoje zyski. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, na czym polega obsługa sklepu internetowego.
5 kluczowych elementów obsługi sklepu internetowego
- Kontakt z klientem
- Obsługa wysyłek, zwrotów i reklamacji
- Obsługa strony internetowej
- Prowadzenie działań marketingowych
- Obsługa spraw administracyjnych
1. Kontakt z klientem
Obsługa sklepu internetowego w dużej mierze opiera się na kontakcie z klientami. Podobnie jak w przypadku tradycyjnych sklepów często potrzebują oni porady przed dokonaniem zakupu oraz mają wiele pytań, ponieważ nie mogą zobaczyć produktów „na żywo”. Musisz zatem zwrócić uwagę na ułatwienie komunikacji z odbiorcami.
Profesjonalna obsługa klienta to fundament dobrze funkcjonującego sklepu internetowego. Kupujący muszę mieć możliwość szybkiego skontaktowania się ze sprzedawcą za pomocą różnorodnych kanałów. W związku z tym powinieneś zatroszczyć się o bieżącą obsługę za pomocą:
- telefonu,
- formularza kontaktowego,
- maila,
- live czatu,
- mediów społecznościowych.
Pamiętaj, że kluczem do zadowolenia klientów jest udzielanie szybkich, konkretnych i profesjonalnych odpowiedzi na pytania. Dzięki temu możesz zachęcić użytkowników do zakupów, pomóc im w wyborze produktów, a także sprawić, że chętnie wrócą do sklepu ponownie i polecą go innym.
👉 Sprawdź najważniejsze zasady obsługi klienta w sklepie internetowym.
2. Obsługa wysyłek, zwrotów i reklamacji
Obsługa sklepów internetowych to także wszystkie kwestie związane z dostarczeniem towaru do klientów. Jeżeli prowadzisz sklep w modelu dropshipping, nie musisz zajmować się tą kwestią, ponieważ wysyłka produktów leży po stronie hurtowni. W innym przypadku musisz samodzielnie się o to zatroszczyć.
W Sky-Shop masz do dyspozycji integracje z wieloma firmami kurierskimi oraz spedytorami. Dzięki temu możesz wygenerować etykiety kurierskie bezpośrednio w panelu administracyjnym sklepu, co znacząco skraca czas potrzebny do nadania przesyłek.
👉 Dowiedz się więcej na temat wysyłek w sklepie internetowym.
Przy prowadzeniu sklepu internetowego zdarzają się także zwroty i reklamacje. Najważniejsze kwestie z nimi związane powinieneś zawrzeć w regulaminie sklepu. Pamiętaj, żeby ułatwiać klientom składanie reklamacji i dokonywanie zwrotów. W ten sposób zbudujesz dobre relacje ze swoimi odbiorcami.
👉 Przeczytaj więcej na temat zwrotów w sklepie internetowym.
3. Obsługa strony internetowej
Prowadząc sklep internetowy, musisz zadbać o jego szatę graficzną. Wygląd sklepu to w końcu coś, na co klienci zwracają uwagę w pierwszej kolejności. Przejrzysta i nowoczesna szata wizualna sprawi, że odbiorcy chętniej zapoznają się z Twoją ofertą. Jeżeli nie chcesz samodzielnie tworzyć wyglądu sklepu, możesz skorzystać z gotowych szablonów lub indywidualnego projektu.
👉 Sprawdź, co powinieneś wiedzieć na temat grafiki dla sklepu internetowego.
Na kolejnym etapie musisz także zająć się obsługą samej strony: dodawaniem produktów, zdjęć oraz opisów. Wiele z tych czynności możesz zautomatyzować, np. poprzez integrację z hurtownią, dzięki której szybko zapełnisz swój sklep towarami. Warto jednak systematycznie zamieszczać autorskie opisy i zdjęcia, aby wyróżnić się na tle konkurencji i uzyskać wyższe pozycje w wyszukiwarce.
Jeżeli tworzysz produkty samodzielnie, musisz zająć się ich wprowadzaniem do sklepu od początku do końca. Zadbaj zatem o wysokiej jakości zdjęcia i wyczerpujące opisy towarów. Ważna jest również ich odpowiednia ekspozycja na stronie Twojego sklepu.
👉 Dowiedz się więcej na temat prezentacji produktów w sklepie internetowym.
Pamiętaj także o systematycznym aktualizowaniu wiadomości na stronie, w tym informowaniu o aktualnie trwających promocjach czy nowościach w sklepie. Niech treści na Twojej stronie nie ograniczają się jedynie do opisów produktów. Dodaj zakładkę „O nas”, FAQ oraz twórz interesujące poradniki i dodatkowe materiały przydatne dla klientów.
👉 Zobacz, jak tworzyć skuteczny content w sklepie internetowym.
4. Prowadzenie działań marketingowych
Obsługa sklepu internetowego nie ogranicza się wyłącznie do działań w obrębie strony. Aby przyciągnąć klientów do sklepu, potrzebne są przemyślane działania marketingowe. Zanim je zaplanujesz, poznaj swoją grupę docelową. Dzięki temu opracujesz skuteczną strategię marketingową, dopasujesz język komunikacji i kanały do odbiorców oraz stworzysz skuteczne przekazy reklamowe.
Jakie działania marketingowe warto wziąć pod uwagę?
- Media społecznościowe – Twoi klienci z pewnością spędzają mnóstwo czasu w social mediach, dlatego Ty również musisz się tam pojawiać. Prowadź profile swojej marki w kanałach społecznościowych (mogą to być Facebook, Instagram, TikTok czy YouTube), angażuj odbiorców interesującymi treściami i buduj z nimi relacje, odpowiadając na ich komentarze.
- E-mail marketing – mail to nadal jeden z najbardziej skutecznych sposobów dotarcia do klienta. Zachęć swoich odbiorców do zapisu do newslettera (np. oferując rabat na pierwsze zakupy) i zbuduj swoją bazę mailingową. Dzięki temu będziesz mógł regularnie wysyłać do użytkowników wiadomości o nowościach i promocjach w Twoim sklepie.
- SEO – zadbaj o to, aby Twój sklep był widoczny w wyszukiwarce, czyli tam, gdzie zaczyna się ścieżka zakupowa większości klientów. W pozycjonowaniu Twojej strony pomogą umiejętnie dobrane słowa kluczowe, tworzenie wartościowych treści oraz dbałość o kwestie techniczne. Ważny jest również wybór odpowiedniej platformy sklepowej zoptymalizowanej pod SEO.
- Blog – ciekawe i przydatne dla użytkowników treści na blogu pomogą Ci przyciągnąć więcej odbiorców do Twojego sklepu oraz wpłyną na lojalizację obecnych kupujących. Odpowiednio zoptymalizowane teksty będą również wspierać działania SEO.
- Płatne reklamy – płatne kampanie pozwolą najszybciej przyciągnąć klientów do Twojego sklepu. Zainwestuj w Google Ads, aby wyświetlać linki sponsorowane oraz reklamy produktowe w wyszukiwarce. System pozwoli Ci także dotrzeć do użytkowników, którzy byli już w Twoim sklepie poprzez remarketing. Dobrym pomysłem będzie również promocja za pośrednictwem Facebook Ads.
👉 Sprawdź, jak skutecznie promować sklep internetowy.
5. Obsługa spraw administracyjnych
Ważnym elementem obsługi sklepu internetowego jest również dbanie o wszelkie sprawy administracyjne. Do Twoich zadań należy dbanie o bezpieczeństwo zakupów, poprawność działania wszystkich form płatności oraz regulowanie zobowiązań firmy. W szczególności zwróć uwagę na:
- regulamin sklepu i politykę prywatności
- zainstalowanie oraz odnawianie certyfikatu SSL,
- regularne opłacanie domeny i abonamentu sklepu internetowego,
- kontrolowanie stanów magazynowych,
- prowadzenie księgowości,
- rozliczanie z podwykonawcami,
- kwestie podatkowe,
- dostosowywanie sklepu do obecnych wymagań rynkowych i prawnych.
Wiele z tych zadań możesz sobie ułatwić, np. korzystając z systemów księgowych i ERP. W Sky-Shop możesz liczyć także na profesjonalną pomoc techniczną oraz regularne aktualizacje oraz rozwój oprogramowania zgodnie z bieżącymi wymaganiami i trendami w e-commerce.
Podsumowanie
Obsługa sklepu internetowego polega na codziennej pracy z klientem, czuwaniu nad poprawnym działaniem całego procesu zakupowego oraz nadzorowanie bieżących spraw. To także ciągła praca nad rozwojem biznesu i pozyskiwaniem nowych odbiorców.
W przypadku większej firmy część z tych zadań możesz powierzyć innym osobom, jednak nic nie szkodzi na przeszkodzie, aby prowadzić sklep online samodzielnie. Sky-Shop ułatwia obsługę sklepów internetowych poprzez szereg funkcji i integracji automatyzujących codzienną pracę. W ramach abonamentu możesz liczyć na:
- intuicyjny kreator szablonu pozwalający na szybkie dostosowanie wyglądu sklepu,
- gotowe integracje z setkami hurtowni,
- integracje z kurierami, bramkami płatności, platformami sprzedażowymi, porównywarkami cen oraz systemami księgowymi,
- narzędzia marketingowe,
- wygodną aplikację mobilną pozwalającą na obsługę sklepu z każdego miejsca,
- nieustanny rozwój oprogramowania,
- darmową pomoc techniczną.
Załóż sklep na Sky-Shop i przez 14 dni testuj możliwości platformy za darmo. W razie jakichkolwiek pytań napisz do nas na adres info@sky-shop.pl.