Na czym polega obsługa sklepu internetowego?


7 min
Sklep internetowy

Zastanawiasz się nad założeniem własnego sklepu internetowego? To świetny pomysł, ponieważ coraz więcej konsumentów decyduje się na zakupy online. Sprzedaż w Internecie wiąże się jednak z systematyczną pracą. Tylko w ten sposób możesz przyciągnąć klientów, zapewnić sprawną obsługę zamówień i zwiększać swoje zyski. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, na czym polega obsługa sklepu internetowego.

5 kluczowych elementów obsługi sklepu internetowego

  1. Kontakt z klientem
  2. Obsługa wysyłek, zwrotów i reklamacji
  3. Obsługa strony internetowej
  4. Prowadzenie działań marketingowych
  5. Obsługa spraw administracyjnych

1. Kontakt z klientem


Obsługa sklepu internetowego w dużej mierze opiera się na kontakcie z klientami. Podobnie jak w przypadku tradycyjnych sklepów często potrzebują oni porady przed dokonaniem zakupu oraz mają wiele pytań, ponieważ nie mogą zobaczyć produktów „na żywo”. Musisz zatem zwrócić uwagę na ułatwienie komunikacji z odbiorcami.

Profesjonalna obsługa klienta to fundament dobrze funkcjonującego sklepu internetowego. Kupujący muszę mieć możliwość szybkiego skontaktowania się ze sprzedawcą za pomocą różnorodnych kanałów. W związku z tym powinieneś zatroszczyć się o bieżącą obsługę za pomocą:

  • telefonu,
  • formularza kontaktowego,
  • maila,
  • live czatu,
  • mediów społecznościowych.

Pamiętaj, że kluczem do zadowolenia klientów jest udzielanie szybkich, konkretnych i profesjonalnych odpowiedzi na pytania. Dzięki temu możesz zachęcić użytkowników do zakupów, pomóc im w wyborze produktów, a także sprawić, że chętnie wrócą do sklepu ponownie i polecą go innym.

👉 Sprawdź najważniejsze zasady obsługi klienta w sklepie internetowym.

2. Obsługa wysyłek, zwrotów i reklamacji


Obsługa sklepów internetowych to także wszystkie kwestie związane z dostarczeniem towaru do klientów. Jeżeli prowadzisz sklep w modelu dropshipping, nie musisz zajmować się tą kwestią, ponieważ wysyłka produktów leży po stronie hurtowni. W innym przypadku musisz samodzielnie się o to zatroszczyć.

W Sky-Shop masz do dyspozycji integracje z wieloma firmami kurierskimi oraz spedytorami. Dzięki temu możesz wygenerować etykiety kurierskie bezpośrednio w panelu administracyjnym sklepu, co znacząco skraca czas potrzebny do nadania przesyłek.

👉 Dowiedz się więcej na temat wysyłek w sklepie internetowym.

Przy prowadzeniu sklepu internetowego zdarzają się także zwroty i reklamacje. Najważniejsze kwestie z nimi związane powinieneś zawrzeć w regulaminie sklepu. Pamiętaj, żeby ułatwiać klientom składanie reklamacji i dokonywanie zwrotów. W ten sposób zbudujesz dobre relacje ze swoimi odbiorcami.

👉 Przeczytaj więcej na temat zwrotów w sklepie internetowym.

3. Obsługa strony internetowej


Prowadząc sklep internetowy, musisz zadbać o jego szatę graficzną. Wygląd sklepu to w końcu coś, na co klienci zwracają uwagę w pierwszej kolejności. Przejrzysta i nowoczesna szata wizualna sprawi, że odbiorcy chętniej zapoznają się z Twoją ofertą. Jeżeli nie chcesz samodzielnie tworzyć wyglądu sklepu, możesz skorzystać z gotowych szablonów lub indywidualnego projektu.

👉 Sprawdź, co powinieneś wiedzieć na temat grafiki dla sklepu internetowego.

Na kolejnym etapie musisz także zająć się obsługą samej strony: dodawaniem produktów, zdjęć oraz opisów. Wiele z tych czynności możesz zautomatyzować, np. poprzez integrację z hurtownią, dzięki której szybko zapełnisz swój sklep towarami. Warto jednak systematycznie zamieszczać autorskie opisy i zdjęcia, aby wyróżnić się na tle konkurencji i uzyskać wyższe pozycje w wyszukiwarce.

Jeżeli tworzysz produkty samodzielnie, musisz zająć się ich wprowadzaniem do sklepu od początku do końca. Zadbaj zatem o wysokiej jakości zdjęcia i wyczerpujące opisy towarów. Ważna jest również ich odpowiednia ekspozycja na stronie Twojego sklepu.

👉 Dowiedz się więcej na temat prezentacji produktów w sklepie internetowym.

Pamiętaj także o systematycznym aktualizowaniu wiadomości na stronie, w tym informowaniu o aktualnie trwających promocjach czy nowościach w sklepie. Niech treści na Twojej stronie nie ograniczają się jedynie do opisów produktów. Dodaj zakładkę „O nas”, FAQ oraz twórz interesujące poradniki i dodatkowe materiały przydatne dla klientów.

👉 Zobacz, jak tworzyć skuteczny content w sklepie internetowym.

4. Prowadzenie działań marketingowych


Obsługa sklepu internetowego nie ogranicza się wyłącznie do działań w obrębie strony. Aby przyciągnąć klientów do sklepu, potrzebne są przemyślane działania marketingowe. Zanim je zaplanujesz, poznaj swoją grupę docelową. Dzięki temu opracujesz skuteczną strategię marketingową, dopasujesz język komunikacji i kanały do odbiorców oraz stworzysz skuteczne przekazy reklamowe.

Jakie działania marketingowe warto wziąć pod uwagę?

  • Media społecznościowe – Twoi klienci z pewnością spędzają mnóstwo czasu w social mediach, dlatego Ty również musisz się tam pojawiać. Prowadź profile swojej marki w kanałach społecznościowych (mogą to być Facebook, Instagram, TikTok czy YouTube), angażuj odbiorców interesującymi treściami i buduj z nimi relacje, odpowiadając na ich komentarze.
  • E-mail marketing – mail to nadal jeden z najbardziej skutecznych sposobów dotarcia do klienta. Zachęć swoich odbiorców do zapisu do newslettera (np. oferując rabat na pierwsze zakupy) i zbuduj swoją bazę mailingową. Dzięki temu będziesz mógł regularnie wysyłać do użytkowników wiadomości o nowościach i promocjach w Twoim sklepie.
  • SEO – zadbaj o to, aby Twój sklep był widoczny w wyszukiwarce, czyli tam, gdzie zaczyna się ścieżka zakupowa większości klientów. W pozycjonowaniu Twojej strony pomogą umiejętnie dobrane słowa kluczowe, tworzenie wartościowych treści oraz dbałość o kwestie techniczne. Ważny jest również wybór odpowiedniej platformy sklepowej zoptymalizowanej pod SEO.
  • Blog – ciekawe i przydatne dla użytkowników treści na blogu pomogą Ci przyciągnąć więcej odbiorców do Twojego sklepu oraz wpłyną na lojalizację obecnych kupujących. Odpowiednio zoptymalizowane teksty będą również wspierać działania SEO.
  • Płatne reklamy – płatne kampanie pozwolą najszybciej przyciągnąć klientów do Twojego sklepu. Zainwestuj w Google Ads, aby wyświetlać linki sponsorowane oraz reklamy produktowe w wyszukiwarce. System pozwoli Ci także dotrzeć do użytkowników, którzy byli już w Twoim sklepie poprzez remarketing. Dobrym pomysłem będzie również promocja za pośrednictwem Facebook Ads.

👉 Sprawdź, jak skutecznie promować sklep internetowy.

5. Obsługa spraw administracyjnych


Ważnym elementem obsługi sklepu internetowego jest również dbanie o wszelkie sprawy administracyjne. Do Twoich zadań należy dbanie o bezpieczeństwo zakupów, poprawność działania wszystkich form płatności oraz regulowanie zobowiązań firmy.  W szczególności zwróć uwagę na:

  • regulamin sklepu i politykę prywatności
  • zainstalowanie oraz odnawianie certyfikatu SSL,
  • regularne opłacanie domeny i abonamentu sklepu internetowego,
  • kontrolowanie stanów magazynowych,
  • prowadzenie księgowości,
  • rozliczanie z podwykonawcami,
  • kwestie podatkowe,
  • dostosowywanie sklepu do obecnych wymagań rynkowych i prawnych.

Wiele z tych zadań możesz sobie ułatwić, np. korzystając z systemów księgowych i ERP. W Sky-Shop możesz liczyć także na profesjonalną pomoc techniczną oraz regularne aktualizacje oraz rozwój oprogramowania zgodnie z bieżącymi wymaganiami i trendami w e-commerce.

Na skróty

Załóż własny sklep internetowy - szybko i wygodnie!

  • Postaw na sklep internetowy z supportem w Sky-Shop.pl.
  • Sprzedawaj na Allegro i w innych kanałach sprzedaży.
  • Obsługuj całą sprzedaż z jednego, wygodnego panelu administracyjnego!
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Podsumowanie

Obsługa sklepu internetowego polega na codziennej pracy z klientem, czuwaniu nad poprawnym działaniem całego procesu zakupowego oraz nadzorowanie bieżących spraw. To także ciągła praca nad rozwojem biznesu i pozyskiwaniem nowych odbiorców.

W przypadku większej firmy część z tych zadań możesz powierzyć innym osobom, jednak nic nie szkodzi na przeszkodzie, aby prowadzić sklep online samodzielnie. Sky-Shop ułatwia obsługę sklepów internetowych poprzez szereg funkcji i integracji automatyzujących codzienną pracę. W ramach abonamentu możesz liczyć na:

  • intuicyjny kreator szablonu pozwalający na szybkie dostosowanie wyglądu sklepu,
  • gotowe integracje z setkami hurtowni,
  • integracje z kurierami, bramkami płatności, platformami sprzedażowymi, porównywarkami cen oraz systemami księgowymi,
  • narzędzia marketingowe,
  • wygodną aplikację mobilną pozwalającą na obsługę sklepu z każdego miejsca,
  • nieustanny rozwój oprogramowania,
  • darmową pomoc techniczną.

Załóż sklep na Sky-Shop i przez 14 dni testuj możliwości platformy za darmo. W razie jakichkolwiek pytań napisz do nas na adres info@sky-shop.pl.

5.00 avg. rating (98% score) - 6 votes 5

Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.