E-mail marketing i e-commerce dziaลajฤ w swoistej symbiozie wลaลciwie od poczฤ tku. To za pomocฤ maila wysyลasz potwierdzenie zลoลผonego zamรณwienia, czy najnowsze informacje o swoich produktach. Jednak oprรณcz podstawowych funkcji tego kanaลu komunikacji, w kontekลcie oczywiลcie sklepu internetowego, istnieje szereg funkcji i moลผliwoลci, aby dotrzeฤ do odbiorcรณw z dopasowanymi treลciami.
W jaki sposรณb prowadziฤ e-mail marketing w swoim sklepie internetowym? Jakie to daje korzyลci? I na jakich aspektach skupiฤ siฤ w szczegรณlnoลci? Wszystkiego dowiesz siฤ z poniลผszego artykuลu.ย
Spis treลci artykuลu
Czym jest e-mail marketing?
E-mail marketingย to jedna z najstarszych i najbardziej efektywnych form marketingu online. Polega na wysyลaniu wiadomoลci e-mail zarรณwno do nowych klientรณw, jak i tych juลผ pozyskanych w celu promowania produktรณw, informowania o nowoลciach czy budowania relacji na inny sposรณb.ย
Dlaczego warto stosowaฤ e-mail marketing w sklepie internetowym?
E-mail marketing to potฤลผne narzฤdzie, ktรณre moลผe przynieลฤ liczne korzyลci dla Twojego sklepu internetowego.ย ย
ย Oto kilka powodรณw, dlaczego warto go stosowaฤ:
- Bezpoลrednia komunikacja z klientami. Za pomocฤ wiadomoลci e-mail moลผesz dostarczaฤ im spersonalizowane treลci, oferty i informacje, co zwiฤksza szanse na zaangaลผowanie i lojalnoลฤ.
- Niskie koszty. W porรณwnaniu do tradycyjnych form reklamy, takich jak telewizja czy druk, e-mail marketing jest stosunkowo tani. Koszty zwiฤ zane z kampaniami e-mailowymi sฤ niskie, a zwrot z inwestycji (ROI) moลผe byฤ bardzo wysoki.
- Segmentacja i personalizacja. Moลผliwoลฤ segmentowania bazy klientรณw i tworzenia spersonalizowanych kampanii to jedna z najwiฤkszych zalet e-mail marketingu. Dziฤki temu moลผesz wysyลaฤ odpowiednie treลci do odpowiednich grup odbiorcรณw, co zwiฤksza skutecznoลฤ kampanii.
- Budowanie relacji z klientami. Regularne wysyลanie wartoลciowych treลci i ofert moลผe pomรณc w budowaniu dลugotrwaลych relacji ze swoimi klientami. E-maile mogฤ zawieraฤ nie tylko promocje, ale rรณwnieลผ poradniki, artykuลy blogowe czy informacje o nowych produktach.
- Zwiฤkszanie sprzedaลผy. Dobrze zaplanowane kampanie e-mailowe mogฤ znaczฤ co zwiฤkszyฤ sprzedaลผ. E-maile promocyjne, przypomnienia o porzuconych koszykach czy oferty specjalne mogฤ skutecznie zachฤciฤ klientรณw do zakupรณw.
- ลledzenie i analiza wynikรณw. E-mail marketing umoลผliwia dokลadne ลledzenie i analizowanie wynikรณw kampanii. Moลผesz monitorowaฤ wskaลบniki takie jak otwarcia e-maili, klikniฤcia w linki, konwersje czy wskaลบnik rezygnacji, co pozwala na ciฤ gลe doskonalenie strategii marketingowej.
- Zwiฤkszanie ruchu na stronie. E-maile z linkami do bloga, nowych produktรณw czy specjalnych ofert mogฤ przyciฤ gaฤ klientรณw na Twojฤ stronฤ internetowฤ , zwiฤkszajฤ c tym samym ruch i potencjalnie konwersje.
- Automatyzacja marketingu.ย Dziฤki narzฤdziom do automatyzacji e-mail marketingu, moลผesz tworzyฤ zลoลผone kampanie, ktรณre dziaลajฤ automatycznie. Moลผesz na przykลad ustawiฤ sekwencje powitalne dla nowych subskrybentรณw, przypomnienia o porzuconych koszykach czy automatyczne oferty urodzinowe.
Skuteczny e-mail marketing w e-commerce w 7 krokach
Oto kilka pomysลรณw, jak moลผesz wykorzystaฤ email marketing w sklepie internetowym:
1. Wysyลaj maile informacyjne
To chyba najwaลผniejsza funkcja email marketingu w e-commerce.ย Za pomocฤ poczty elektronicznej informujesz o stanie zamรณwienia czy dostawy, z kolei przez zapisanie siฤ do newslettera odbiorca spodziewa siฤ, ลผe poinformujesz go o planowanych akcjach, promocjach, nowoลciach itp.
Jak to wykorzystaฤ? Wysyลajฤ c mailingi i newslettery, w ktรณrych odbiorcy otrzymajฤ ciekawe i wartoลciowe dla nich treลci. Czyli przede wszystkim informacje o zbliลผajฤ cych siฤ wyprzedaลผach, akcjach promocyjnych, ale teลผ konkursach czy dodatkowych usลugach, jak np. program lojalnoลciowy.
Dlaczego warto? Choฤby dlatego, ลผe aลผ 54% odbiorcรณw bardziej woli otrzymywaฤ wiadomoลci o ofertach i nowoลciach wลaลnie na maila. Oznacza to, ลผe klienci nie tylko nie majฤ nic przeciwko wiadomoลciom reklamowym, ale oczekujฤ , ลผe poinformujesz ich o tym mailowo. Jedyny warunek jest taki, ลผeby informacje te byลy na temat i odpowiadaลy na ich potrzeby. Wysyลajฤ c wiฤc maile ofertowe o interesujฤ cej odbiorcรณw treลci, masz duลผฤ szansฤ na konwersjฤ.
2. Buduj jak najwiฤkszฤ bazฤ mailingowฤ
Email jest jednym z narzฤdzi, ktรณre ma najwiฤkszy zasiฤg. Na caลym ลwiecie istnieje juลผ ponad 4,9 miliarda kont mailowych, a liczba ta stale roลnie.
Porรณwnujฤ c z social mediami, gdzie Facebook ma ok 3 miliardy uลผytkownikรณw, Twitter 328 milionรณw, Instagram 700 milionรณw, a Snapchat 255 milionรณw, to wciฤ ลผ wiฤcej uลผytkownikรณw niลผ najpopularniejsze portale spoลecznoลciowe razem wziฤte (dane od Statista).
W jaki sposรณb wykorzystaฤ ten szeroki potencjaล zasiฤgowy email marketingu? Choฤby poprzez nastawienie siฤ na pozyskiwanie leadรณw i przemyลlanฤ strategiฤ. Zbieranie nowych kontaktรณw poszerza zasiฤg Twoich kampanii, a strategia nakierowana na odbiorcฤ i maksymalnฤ personalizacjฤ moลผe przynieลฤ mnรณstwo korzyลci. Jakich? O tym w kolejnym akapicie.
3. Pamiฤtaj o personalizacji kampanii e-mail
Email marketing stwarza bardzo duลผe moลผliwoลci personalizacji, czyli dopasowywania oferty do oczekiwaล i potrzeb poszczegรณlnych odbiorcรณw.ย Przede wszystkim bฤdziesz mรณgล targetowaฤ na podstawie danych, jakie odbiorca Ci przekazuje (np. zyskujฤ c jego imiฤ, moลผesz zwrรณciฤ siฤ do niego osobiลcie, ale takลผe dopasujesz szablon i ofertฤ do pลci). Taki rodzaj personalizacji jest bardzo prosty do wdroลผenia, a juลผ w pewnym stopniu rozrรณลผnia treลci, jakie klient od Ciebie otrzyma.
Ponadto dziฤki danym pozyskiwanym przez program do email marketingu moลผesz dostosowaฤ swojฤ komunikacjฤ do zachowania odbiorcรณw. Przykลadowo do osรณb, ktรณre dawno nie otwieraลy Twoich maili, moลผesz wysลaฤ kampaniฤ aktywacyjnฤ (przykลad, jak to zrobiฤ, moลผesz znaleลบฤ w Case Study Dr Tusza), z kolei tym, ktรณrzy chฤtnie otwierajฤ wiadomoลci i dokonujฤ zakupรณw, warto wysลaฤ np. zaproszenie do programu lojalnoลciowego.
Wspomnฤ jeszcze o jednym, wyลผszy poziomie personalizacji. Opiera siฤ on na danych transakcyjnych. W tym przypadku musisz poลฤ czyฤ swoje konto w programie do wysyลania mailingรณw ze swoim CRMem. Dane o tym, czy subskrybent jest po pierwsze nowym czy staลym klientem, co kupowaล i za ile, kiedy ostatnio itp. pozwoli Ci lepiej dopasowaฤ ofertฤ do jego potrzeb.
Jednak najlepsze efekty osiฤ gniesz wtedy, kiedy poลฤ czysz powyลผsze metody personalizacji.
Dlaczego personalizacja jest taka waลผna? Poniewaลผ idฤ za tym statystyki. Wedลug DMA, 58% przychodรณw generujฤ personalizowane i targetowane maile, a dane od platformy FreshMail mรณwiฤ , ลผe dodanie imienia odbiorcy w temacie wiadomoลci zwiฤkszyฤ moลผe Open Rate nawet o 126%. Z kolei dane od Aberdeen mรณwiฤ , ลผe personalizacja zwiฤksza CTR (wspรณลczynnik klikniฤฤ) o ลrednio 14%.
4. Konsekwentnie buduj relacje z klientami
Ze wspomnianฤ wczeลniej personalizacjฤ wiฤ ลผe siฤ rรณwnieลผ inny temat. A jest nim budowanie relacji. E-mail marketing ลwietnie siฤ do tego nadaje.
Jednym ze sposobรณw na budowanie dobrych relacji z odbiorcami czy klientami jest wprowadzenie do swojej komunikacji programu powitalnego. Polega on na tym, ลผe po zapisaniu siฤ do newslettera, subskrybent otrzymuje najpierw wiadomoลฤ powitalnฤ , w ktรณrej moลผesz zawrzeฤ najwaลผniejsze informacje o swoim sklepie, pokazaฤ siฤ z jak najlepszej strony, czy obdarowaฤ obiecanym prezentem, kuponem lub zniลผkฤ .
Oczywiลcie warto nie poprzestawaฤ tylko na tym jednym mailu, ale przygotowaฤ seriฤ autoresponderรณw informujฤ cych, edukujฤ cych itp. Poniลผej znajdziesz przykลadowy schemat takiego programu powitalnego.
Moลผesz teลผ stwarzaฤ poczucie wyjฤ tkowoลci u swoich subskrybentรณw, zapewniajฤ c im treลci lub rabaty dostฤpne tylko dla zapisanych do newslettera.
5. Znajdลบ efektywny sposรณb na pozyskiwanie adresรณw e-mail
Taka lista mailingowa to skarb. Osoby, ktรณre zapiszฤ siฤ do Twojego newslettera, niejako โnaleลผฤ โ do Ciebie. Nie jak np. w przypadku fanรณw na Facebooku โ do Facebooka.
Oczywiลcie mรณwiฤ tu o liลcie maili pozyskanej w sposรณb legalny, czyli osรณb, ktรณre zapisaลy siฤ ลwiadomie i dobrowolnie. Tylko taka baza subskrybentรณw bฤdzie reagowaฤ na Twoje wysyลki, przez co przyniesie Ci realne korzyลci. Pamiฤtaj teลผ o zasadzie permission marketingu i by umoลผliwiฤ raz zapisanym osobom ลatwe wypisanie siฤ z Twojego newslettera.
Najpopularniejszym sposobem na pozyskanie maili do w e-commerce bazy jest formularz zapisu. Moลผesz go z powodzeniem umieลciฤ na swojej stronie czy to w formie statycznej czy pop-upu. Systemy do wysyลki kampanii email marketingowych majฤ w swoich funkcjach proste kreatory formularzy, my we FreshMailu mamy jego bardziej rozbudowanฤ , ale wciฤ ลผ intuicyjnฤ formฤ.
6. Mierz skutecznoลฤ swoich kampanii e-mail marketingowych
Dziฤki temu nie bฤdziesz bลฤ dziฤ po omacku, tylko bฤdziesz mรณgล sprawdziฤ, jakie kampanie siฤ sprawdzajฤ , ktรณrego typu promocje cieszฤ siฤ najwiฤkszym zainteresowaniem, jaki typ kreacji lepiej odpowiada preferencjom odbiorcรณw.
Raporty dostฤpne w systemach do wysyลki maili mogฤ daฤ Ci peลny oglฤ d na sytuacjฤ. Mierzฤ c Open Rate czy CTR najpierw dowiesz siฤ, czy temat wiadomoลci przyciฤ ga uwagฤ, a nastฤpnie czy szablon wiadomoลci jest jasny i klarowny dla odbiorcy, a takลผe czy CTA motywuje do przejลcia na stronฤ. Raporty, poลฤ czone z np. Google Analytics, dajฤ Ci teลผ moลผliwoลฤ zmierzenia konwersji z wysyลki kampanii mailowych.
Bฤdziesz mรณgล szybko reagowaฤ na zachowania odbiorcรณw wzglฤdem maili, zarรณwno jak sฤ to wskazรณwki pozytywne jak i negatywne. Kaลผdฤ informacjฤ, nawet jeลli jest to wzrost wypisรณw z newslettera, moลผesz przekuฤ na wartoลciowy feedback. Masz wtedy szansฤ naprawiฤ to, co mogลo siฤ zepsuฤ.
7. Zwiฤkszaj sprzedaลผ w sklepie internetowym
Nie bez powodu najwaลผniejsze zostawiลam na koniec. ๐ Tej sekcji chcฤ bowiem poลwiฤciฤ najwiฤcej miejsca.
O tym, ลผe e-mail marketing sprzedaje, pokazujฤ choฤby statystyki od Custora: 20% zamรณwieล w ecommerce realizuje siฤ po przejลciu z maila. Juลผ samo to daje Ci powรณd do zainwestowania w email wiฤcej energii i ลrodkรณw.
Oprรณcz wysyลania regularnej komunikacji newsletterowej, czy mailingรณw sprzedaลผowych, moลผesz z powodzeniem wykorzystaฤ maile transakcyjne.
Kupujฤ c coล w sklepie internetowym klienci chcฤ otrzymaฤ potwierdzenie zamรณwienia. Takie maile transakcyjne to zapewne najwiฤksza czฤลฤ wysyลanych przez Twรณj system wiadomoลci. Bardzo czฤsto idฤ bezpoลrednio z CRMa. Jednak przez odpowiednie โodpicowanieโ maili transakcyjnych moลผesz przemyciฤ wiele treลci marketingowych i sprzedaลผowych, zwiฤkszajฤ c w konsekwencji wartoลฤ zamรณwienia.
Warto teลผ wspomnieฤ, ลผe maile transakcyjne sฤ aลผ 8x chฤtniej otwierane i klikane, w porรณwnaniu ze โzwykลymiโ wiadomoลciami komercyjnymi. Dlaczego tak siฤ dzieje? Jak wspomniaลam wczeลniej โ odbiorcy oczekujฤ i spodziewajฤ siฤ tych maili. Przez co zwiฤksza siฤ szansa na zapoznanie siฤ z treลciฤ w nich zawartฤ .
Zamiast wiฤc wysyลaฤ tylko suche informacje o stanie zamรณwienia, umieลฤ w mailu dodatkowe treลci. W ten sposรณb moลผesz zwiฤkszyฤ swojฤ przewagฤ rynkowฤ .
Przede wszystkim skup siฤ na przejrzystym ukลadzie szablonu, ktรณry od razu wskaลผe odbiorcy najwaลผniejsze dla niego informacje. Dobrze jest uatrakcyjniฤ go jakฤ ล grafikฤ , jednak z tym nie przesadzaj, bo skrzynki mailowe mogฤ rรณลผnie reagowaฤ na zbyt ciฤลผkie maile.
Pamiฤtaj, ลผe budowanie zaangaลผowania i dobrych relacji z klientem wpลywa na jego przywiฤ zanie do marki. Umieszczajฤ c w mailu transakcyjnym ikony social media moลผesz nie tylko rozszerzyฤ zasiฤg swoich profili, ale teลผ uwiarygodniฤ swojฤ markฤ (szczegรณlnie, jeลli jesteล maลym ecommercem).
Stawiaj na utwierdzanie klienta w dobrej decyzji. Wybraล Twรณj sklep i na pewno poczuje siฤ pewniej, jeลli zapewnisz go o bezpieczeลstwie zakupรณw, moลผliwoลciach zwrotu towaru, czy podajฤ c kontakt do BOKu. W tak kluczowym i gorฤ cym momencie jakim jest dokonanie zakupu, klient musi mieฤ 100% zaufania do Twojej marki.
Nie kaลผdy klient musi byฤ zapisany do newslettera. I tu masz peลne pole do widzenia. Wystarczy, ลผe umieลcisz zachฤtฤ do zapisania siฤ do Twojej bazy w stopce maila transakcyjnego, oferujฤ c np. maลฤ zniลผkฤ na kolejne zamรณwienie. Tylko pamiฤtaj o odpowiednim okreลleniu targetu odbiorcรณw takich maili โ i nie wysyลaฤ zaproszenia do newslettera osobom, ktรณre sฤ juลผ zapisane.
Czy wiesz, ลผe w wiadomoลciach transakcyjnych moลผesz teลผ stosowaฤ cross selling? Jest to zwiฤkszenie wartoลci sprzedaลผy przez proponowanie produktรณw komplementarnych. Na przykลad gdy klient kupiล u Ciebie telefon komรณrkowy, w mailu transakcyjnym moลผesz umieลciฤ propozycjฤ dokupienia jeszcze pamiฤci SD.
Z kolei jeลli chcesz zastosowaฤ technikฤ sprzedaลผy up selling, moลผesz wskazywaฤ, ile np. klientowi brakuje do darmowej dostawy bฤ dลบ ile punktรณw w klubie lojalnoลciowym uzyska jeลli zwiฤkszy zamรณwienie o okreลlonฤ kwotฤ. Byฤ moลผe ktoล bฤdzie chciaล zmodyfikowaฤ swoje zamรณwienie.
๐ Dowiedz siฤ wiฤcej o cross-sellingu i upsellingu w sklepie internetowym.
Email marketing dla sklepu internetowego – podsumowanie
Jak widzisz, e-mail marketing w e-commerce nie sลuลผy jedynie do prostej wysyลki mailingรณw. Daje wiele moลผliwoลci wykorzystania tego prostego mimo wszystko narzฤdzia do zwiฤkszania zaangaลผowania odbiorcรณw, budowania relacji, zbierania nowych kontaktรณw czy zwiฤkszania zasiฤgu. Niestandardowe wykorzystanie standardowych do tej pory form moลผe przynieลฤ Ci wzrost zamรณwieล. Z kolei uลผycie automatyzacji w email marketingu zaoszczฤdzi Twรณj czas, co w dลuลผszej perspektywie rรณwnieลผ przekลada siฤ na spore oszczฤdnoลci.
O Autorze:
Eliza Bzdoล, FreshMail
Tworzy treลci online, aktualnie jako Content Designer we FreshMailu. Posiada doลwiadczenie w dziedzinie social media i e-commerce. Szczegรณlnie interesuje siฤ nowymi i niestandardowymi formami promocji w Internecie.