Sky-Shop Blog Sklep internetowy Marketing sklepu Skuteczny e-mail marketing w sklepie internetowym โ€“ poradnik

Skuteczny e-mail marketing w sklepie internetowym โ€“ poradnik

Skuteczny e-mail marketing w sklepie internetowym โ€“ poradnik
Sklep internetowy
11 min

E-mail marketing i e-commerce dziaล‚ajฤ… w swoistej symbiozie wล‚aล›ciwie od poczฤ…tku. To za pomocฤ… maila wysyล‚asz potwierdzenie zล‚oลผonego zamรณwienia, czy najnowsze informacje o swoich produktach. Jednak oprรณcz podstawowych funkcji tego kanaล‚u komunikacji, w kontekล›cie oczywiล›cie sklepu internetowego, istnieje szereg funkcji i moลผliwoล›ci, aby dotrzeฤ‡ do odbiorcรณw z dopasowanymi treล›ciami.

W jaki sposรณb prowadziฤ‡ e-mail marketing w swoim sklepie internetowym? Jakie to daje korzyล›ci? I na jakich aspektach skupiฤ‡ siฤ™ w szczegรณlnoล›ci? Wszystkiego dowiesz siฤ™ z poniลผszego artykuล‚u.ย 

Czym jest e-mail marketing?

E-mail marketingย to jedna z najstarszych i najbardziej efektywnych form marketingu online. Polega na wysyล‚aniu wiadomoล›ci e-mail zarรณwno do nowych klientรณw, jak i tych juลผ pozyskanych w celu promowania produktรณw, informowania o nowoล›ciach czy budowania relacji na inny sposรณb.ย 

Dlaczego warto stosowaฤ‡ e-mail marketing w sklepie internetowym?

E-mail marketing to potฤ™ลผne narzฤ™dzie, ktรณre moลผe przynieล›ฤ‡ liczne korzyล›ci dla Twojego sklepu internetowego.ย ย 

ย Oto kilka powodรณw, dlaczego warto go stosowaฤ‡:

  • Bezpoล›rednia komunikacja z klientami. Za pomocฤ… wiadomoล›ci e-mail moลผesz dostarczaฤ‡ im spersonalizowane treล›ci, oferty i informacje, co zwiฤ™ksza szanse na zaangaลผowanie i lojalnoล›ฤ‡.
  • Niskie koszty. W porรณwnaniu do tradycyjnych form reklamy, takich jak telewizja czy druk, e-mail marketing jest stosunkowo tani. Koszty zwiฤ…zane z kampaniami e-mailowymi sฤ… niskie, a zwrot z inwestycji (ROI) moลผe byฤ‡ bardzo wysoki.
  • Segmentacja i personalizacja. Moลผliwoล›ฤ‡ segmentowania bazy klientรณw i tworzenia spersonalizowanych kampanii to jedna z najwiฤ™kszych zalet e-mail marketingu. Dziฤ™ki temu moลผesz wysyล‚aฤ‡ odpowiednie treล›ci do odpowiednich grup odbiorcรณw, co zwiฤ™ksza skutecznoล›ฤ‡ kampanii.
  • Budowanie relacji z klientami. Regularne wysyล‚anie wartoล›ciowych treล›ci i ofert moลผe pomรณc w budowaniu dล‚ugotrwaล‚ych relacji ze swoimi klientami. E-maile mogฤ… zawieraฤ‡ nie tylko promocje, ale rรณwnieลผ poradniki, artykuล‚y blogowe czy informacje o nowych produktach.
  • Zwiฤ™kszanie sprzedaลผy. Dobrze zaplanowane kampanie e-mailowe mogฤ… znaczฤ…co zwiฤ™kszyฤ‡ sprzedaลผ. E-maile promocyjne, przypomnienia o porzuconych koszykach czy oferty specjalne mogฤ… skutecznie zachฤ™ciฤ‡ klientรณw do zakupรณw.
  • ลšledzenie i analiza wynikรณw. E-mail marketing umoลผliwia dokล‚adne ล›ledzenie i analizowanie wynikรณw kampanii. Moลผesz monitorowaฤ‡ wskaลบniki takie jak otwarcia e-maili, klikniฤ™cia w linki, konwersje czy wskaลบnik rezygnacji, co pozwala na ciฤ…gล‚e doskonalenie strategii marketingowej.
  • Zwiฤ™kszanie ruchu na stronie. E-maile z linkami do bloga, nowych produktรณw czy specjalnych ofert mogฤ… przyciฤ…gaฤ‡ klientรณw na Twojฤ… stronฤ™ internetowฤ…, zwiฤ™kszajฤ…c tym samym ruch i potencjalnie konwersje.
  • Automatyzacja marketingu.ย Dziฤ™ki narzฤ™dziom do automatyzacji e-mail marketingu, moลผesz tworzyฤ‡ zล‚oลผone kampanie, ktรณre dziaล‚ajฤ… automatycznie. Moลผesz na przykล‚ad ustawiฤ‡ sekwencje powitalne dla nowych subskrybentรณw, przypomnienia o porzuconych koszykach czy automatyczne oferty urodzinowe.

Skuteczny e-mail marketing w e-commerce w 7 krokach

Oto kilka pomysล‚รณw, jak moลผesz wykorzystaฤ‡ email marketing w sklepie internetowym:

1. Wysyล‚aj maile informacyjne

To chyba najwaลผniejsza funkcja email marketingu w e-commerce.ย Za pomocฤ… poczty elektronicznej informujesz o stanie zamรณwienia czy dostawy, z kolei przez zapisanie siฤ™ do newslettera odbiorca spodziewa siฤ™, ลผe poinformujesz go o planowanych akcjach, promocjach, nowoล›ciach itp.

Jak to wykorzystaฤ‡? Wysyล‚ajฤ…c mailingi i newslettery, w ktรณrych odbiorcy otrzymajฤ… ciekawe i wartoล›ciowe dla nich treล›ci. Czyli przede wszystkim informacje o zbliลผajฤ…cych siฤ™ wyprzedaลผach, akcjach promocyjnych, ale teลผ konkursach czy dodatkowych usล‚ugach, jak np. program lojalnoล›ciowy.

Dlaczego warto? Choฤ‡by dlatego, ลผe aลผ 54% odbiorcรณw bardziej woli otrzymywaฤ‡ wiadomoล›ci o ofertach i nowoล›ciach wล‚aล›nie na maila. Oznacza to, ลผe klienci nie tylko nie majฤ… nic przeciwko wiadomoล›ciom reklamowym, ale oczekujฤ…, ลผe poinformujesz ich o tym mailowo. Jedyny warunek jest taki, ลผeby informacje te byล‚y na temat i odpowiadaล‚y na ich potrzeby. Wysyล‚ajฤ…c wiฤ™c maile ofertowe o interesujฤ…cej odbiorcรณw treล›ci, masz duลผฤ… szansฤ™ na konwersjฤ™.

2. Buduj jak najwiฤ™kszฤ… bazฤ™ mailingowฤ…

Email jest jednym z narzฤ™dzi, ktรณre ma najwiฤ™kszy zasiฤ™g. Na caล‚ym ล›wiecie istnieje juลผ ponad 4,9 miliarda kont mailowych, a liczba ta stale roล›nie.

Porรณwnujฤ…c z social mediami, gdzie Facebook ma ok 3 miliardy uลผytkownikรณw, Twitter 328 milionรณw, Instagram 700 milionรณw, a Snapchat 255 milionรณw, to wciฤ…ลผ wiฤ™cej uลผytkownikรณw niลผ najpopularniejsze portale spoล‚ecznoล›ciowe razem wziฤ™te (dane od Statista).

W jaki sposรณb wykorzystaฤ‡ ten szeroki potencjaล‚ zasiฤ™gowy email marketingu? Choฤ‡by poprzez nastawienie siฤ™ na pozyskiwanie leadรณw i przemyล›lanฤ… strategiฤ™. Zbieranie nowych kontaktรณw poszerza zasiฤ™g Twoich kampanii, a strategia nakierowana na odbiorcฤ™ i maksymalnฤ… personalizacjฤ™ moลผe przynieล›ฤ‡ mnรณstwo korzyล›ci. Jakich? O tym w kolejnym akapicie.

3. Pamiฤ™taj o personalizacji kampanii e-mail

Email marketing stwarza bardzo duลผe moลผliwoล›ci personalizacji, czyli dopasowywania oferty do oczekiwaล„ i potrzeb poszczegรณlnych odbiorcรณw.ย Przede wszystkim bฤ™dziesz mรณgล‚ targetowaฤ‡ na podstawie danych, jakie odbiorca Ci przekazuje (np. zyskujฤ…c jego imiฤ™, moลผesz zwrรณciฤ‡ siฤ™ do niego osobiล›cie, ale takลผe dopasujesz szablon i ofertฤ™ do pล‚ci). Taki rodzaj personalizacji jest bardzo prosty do wdroลผenia, a juลผ w pewnym stopniu rozrรณลผnia treล›ci, jakie klient od Ciebie otrzyma.

Ponadto dziฤ™ki danym pozyskiwanym przez program do email marketingu moลผesz dostosowaฤ‡ swojฤ… komunikacjฤ™ do zachowania odbiorcรณw. Przykล‚adowo do osรณb, ktรณre dawno nie otwieraล‚y Twoich maili, moลผesz wysล‚aฤ‡ kampaniฤ™ aktywacyjnฤ… (przykล‚ad, jak to zrobiฤ‡, moลผesz znaleลบฤ‡ w Case Study Dr Tusza), z kolei tym, ktรณrzy chฤ™tnie otwierajฤ… wiadomoล›ci i dokonujฤ… zakupรณw, warto wysล‚aฤ‡ np. zaproszenie do programu lojalnoล›ciowego.

Wspomnฤ™ jeszcze o jednym, wyลผszy poziomie personalizacji. Opiera siฤ™ on na danych transakcyjnych. W tym przypadku musisz poล‚ฤ…czyฤ‡ swoje konto w programie do wysyล‚ania mailingรณw ze swoim CRMem. Dane o tym, czy subskrybent jest po pierwsze nowym czy staล‚ym klientem, co kupowaล‚ i za ile, kiedy ostatnio itp. pozwoli Ci lepiej dopasowaฤ‡ ofertฤ™ do jego potrzeb.

Jednak najlepsze efekty osiฤ…gniesz wtedy, kiedy poล‚ฤ…czysz powyลผsze metody personalizacji.

Dlaczego personalizacja jest taka waลผna? Poniewaลผ idฤ… za tym statystyki. Wedล‚ug DMA, 58% przychodรณw generujฤ… personalizowane i targetowane maile, a dane od platformy FreshMail mรณwiฤ…, ลผe dodanie imienia odbiorcy w temacie wiadomoล›ci zwiฤ™kszyฤ‡ moลผe Open Rate nawet o 126%. Z kolei dane od Aberdeen mรณwiฤ…, ลผe personalizacja zwiฤ™ksza CTR (wspรณล‚czynnik klikniฤ™ฤ‡) o ล›rednio 14%.

4. Konsekwentnie buduj relacje z klientami

Ze wspomnianฤ… wczeล›niej personalizacjฤ… wiฤ…ลผe siฤ™ rรณwnieลผ inny temat. A jest nim budowanie relacji. E-mail marketing ล›wietnie siฤ™ do tego nadaje.

Jednym ze sposobรณw na budowanie dobrych relacji z odbiorcami czy klientami jest wprowadzenie do swojej komunikacji programu powitalnego. Polega on na tym, ลผe po zapisaniu siฤ™ do newslettera, subskrybent otrzymuje najpierw wiadomoล›ฤ‡ powitalnฤ…, w ktรณrej moลผesz zawrzeฤ‡ najwaลผniejsze informacje o swoim sklepie, pokazaฤ‡ siฤ™ z jak najlepszej strony, czy obdarowaฤ‡ obiecanym prezentem, kuponem lub zniลผkฤ….

Oczywiล›cie warto nie poprzestawaฤ‡ tylko na tym jednym mailu, ale przygotowaฤ‡ seriฤ™ autoresponderรณw informujฤ…cych, edukujฤ…cych itp. Poniลผej znajdziesz przykล‚adowy schemat takiego programu powitalnego.

Moลผesz teลผ stwarzaฤ‡ poczucie wyjฤ…tkowoล›ci u swoich subskrybentรณw, zapewniajฤ…c im treล›ci lub rabaty dostฤ™pne tylko dla zapisanych do newslettera.

5. Znajdลบ efektywny sposรณb na pozyskiwanie adresรณw e-mail

Taka lista mailingowa to skarb. Osoby, ktรณre zapiszฤ… siฤ™ do Twojego newslettera, niejako โ€œnaleลผฤ…โ€ do Ciebie. Nie jak np. w przypadku fanรณw na Facebooku โ€“ do Facebooka.

Oczywiล›cie mรณwiฤ™ tu o liล›cie maili pozyskanej w sposรณb legalny, czyli osรณb, ktรณre zapisaล‚y siฤ™ ล›wiadomie i dobrowolnie. Tylko taka baza subskrybentรณw bฤ™dzie reagowaฤ‡ na Twoje wysyล‚ki, przez co przyniesie Ci realne korzyล›ci. Pamiฤ™taj teลผ o zasadzie permission marketingu i by umoลผliwiฤ‡ raz zapisanym osobom ล‚atwe wypisanie siฤ™ z Twojego newslettera.

Najpopularniejszym sposobem na pozyskanie maili do w e-commerce bazy jest formularz zapisu. Moลผesz go z powodzeniem umieล›ciฤ‡ na swojej stronie czy to w formie statycznej czy pop-upu. Systemy do wysyล‚ki kampanii email marketingowych majฤ… w swoich funkcjach proste kreatory formularzy, my we FreshMailu mamy jego bardziej rozbudowanฤ…, ale wciฤ…ลผ intuicyjnฤ… formฤ™.

6. Mierz skutecznoล›ฤ‡ swoich kampanii e-mail marketingowych

Dziฤ™ki temu nie bฤ™dziesz bล‚ฤ…dziฤ‡ po omacku, tylko bฤ™dziesz mรณgล‚ sprawdziฤ‡, jakie kampanie siฤ™ sprawdzajฤ…, ktรณrego typu promocje cieszฤ… siฤ™ najwiฤ™kszym zainteresowaniem, jaki typ kreacji lepiej odpowiada preferencjom odbiorcรณw.

Raporty dostฤ™pne w systemach do wysyล‚ki maili mogฤ… daฤ‡ Ci peล‚ny oglฤ…d na sytuacjฤ™. Mierzฤ…c Open Rate czy CTR najpierw dowiesz siฤ™, czy temat wiadomoล›ci przyciฤ…ga uwagฤ™, a nastฤ™pnie czy szablon wiadomoล›ci jest jasny i klarowny dla odbiorcy, a takลผe czy CTA motywuje do przejล›cia na stronฤ™. Raporty, poล‚ฤ…czone z np. Google Analytics, dajฤ… Ci teลผ moลผliwoล›ฤ‡ zmierzenia konwersji z wysyล‚ki kampanii mailowych.

Bฤ™dziesz mรณgล‚ szybko reagowaฤ‡ na zachowania odbiorcรณw wzglฤ™dem maili, zarรณwno jak sฤ… to wskazรณwki pozytywne jak i negatywne. Kaลผdฤ… informacjฤ™, nawet jeล›li jest to wzrost wypisรณw z newslettera, moลผesz przekuฤ‡ na wartoล›ciowy feedback. Masz wtedy szansฤ™ naprawiฤ‡ to, co mogล‚o siฤ™ zepsuฤ‡.

7. Zwiฤ™kszaj sprzedaลผ w sklepie internetowym

Nie bez powodu najwaลผniejsze zostawiล‚am na koniec. ๐Ÿ˜‰ Tej sekcji chcฤ™ bowiem poล›wiฤ™ciฤ‡ najwiฤ™cej miejsca.

O tym, ลผe e-mail marketing sprzedaje, pokazujฤ… choฤ‡by statystyki od Custora: 20% zamรณwieล„ w ecommerce realizuje siฤ™ po przejล›ciu z maila. Juลผ samo to daje Ci powรณd do zainwestowania w email wiฤ™cej energii i ล›rodkรณw.

Oprรณcz wysyล‚ania regularnej komunikacji newsletterowej, czy mailingรณw sprzedaลผowych, moลผesz z powodzeniem wykorzystaฤ‡ maile transakcyjne.

Kupujฤ…c coล› w sklepie internetowym klienci chcฤ… otrzymaฤ‡ potwierdzenie zamรณwienia. Takie maile transakcyjne to zapewne najwiฤ™ksza czฤ™ล›ฤ‡ wysyล‚anych przez Twรณj system wiadomoล›ci. Bardzo czฤ™sto idฤ… bezpoล›rednio z CRMa. Jednak przez odpowiednie โ€œodpicowanieโ€ maili transakcyjnych moลผesz przemyciฤ‡ wiele treล›ci marketingowych i sprzedaลผowych, zwiฤ™kszajฤ…c w konsekwencji wartoล›ฤ‡ zamรณwienia.

Warto teลผ wspomnieฤ‡, ลผe maile transakcyjne sฤ… aลผ 8x chฤ™tniej otwierane i klikane, w porรณwnaniu ze โ€œzwykล‚ymiโ€ wiadomoล›ciami komercyjnymi. Dlaczego tak siฤ™ dzieje? Jak wspomniaล‚am wczeล›niej โ€“ odbiorcy oczekujฤ… i spodziewajฤ… siฤ™ tych maili. Przez co zwiฤ™ksza siฤ™ szansa na zapoznanie siฤ™ z treล›ciฤ… w nich zawartฤ….

Zamiast wiฤ™c wysyล‚aฤ‡ tylko suche informacje o stanie zamรณwienia, umieล›ฤ‡ w mailu dodatkowe treล›ci. W ten sposรณb moลผesz zwiฤ™kszyฤ‡ swojฤ… przewagฤ™ rynkowฤ….

Przede wszystkim skup siฤ™ na przejrzystym ukล‚adzie szablonu, ktรณry od razu wskaลผe odbiorcy najwaลผniejsze dla niego informacje. Dobrze jest uatrakcyjniฤ‡ go jakฤ…ล› grafikฤ…, jednak z tym nie przesadzaj, bo skrzynki mailowe mogฤ… rรณลผnie reagowaฤ‡ na zbyt ciฤ™ลผkie maile.

Pamiฤ™taj, ลผe budowanie zaangaลผowania i dobrych relacji z klientem wpล‚ywa na jego przywiฤ…zanie do marki. Umieszczajฤ…c w mailu transakcyjnym ikony social media moลผesz nie tylko rozszerzyฤ‡ zasiฤ™g swoich profili, ale teลผ uwiarygodniฤ‡ swojฤ… markฤ™ (szczegรณlnie, jeล›li jesteล› maล‚ym ecommercem).

Stawiaj na utwierdzanie klienta w dobrej decyzji. Wybraล‚ Twรณj sklep i na pewno poczuje siฤ™ pewniej, jeล›li zapewnisz go o bezpieczeล„stwie zakupรณw, moลผliwoล›ciach zwrotu towaru, czy podajฤ…c kontakt do BOKu. W tak kluczowym i gorฤ…cym momencie jakim jest dokonanie zakupu, klient musi mieฤ‡ 100% zaufania do Twojej marki.

Nie kaลผdy klient musi byฤ‡ zapisany do newslettera. I tu masz peล‚ne pole do widzenia. Wystarczy, ลผe umieล›cisz zachฤ™tฤ™ do zapisania siฤ™ do Twojej bazy w stopce maila transakcyjnego, oferujฤ…c np. maล‚ฤ… zniลผkฤ™ na kolejne zamรณwienie. Tylko pamiฤ™taj o odpowiednim okreล›leniu targetu odbiorcรณw takich maili โ€“ i nie wysyล‚aฤ‡ zaproszenia do newslettera osobom, ktรณre sฤ… juลผ zapisane.

Czy wiesz, ลผe w wiadomoล›ciach transakcyjnych moลผesz teลผ stosowaฤ‡ cross selling? Jest to zwiฤ™kszenie wartoล›ci sprzedaลผy przez proponowanie produktรณw komplementarnych. Na przykล‚ad gdy klient kupiล‚ u Ciebie telefon komรณrkowy, w mailu transakcyjnym moลผesz umieล›ciฤ‡ propozycjฤ™ dokupienia jeszcze pamiฤ™ci SD.

Z kolei jeล›li chcesz zastosowaฤ‡ technikฤ™ sprzedaลผy up selling, moลผesz wskazywaฤ‡, ile np. klientowi brakuje do darmowej dostawy bฤ…dลบ ile punktรณw w klubie lojalnoล›ciowym uzyska jeล›li zwiฤ™kszy zamรณwienie o okreล›lonฤ… kwotฤ™. Byฤ‡ moลผe ktoล› bฤ™dzie chciaล‚ zmodyfikowaฤ‡ swoje zamรณwienie.

๐Ÿ‘‰ Dowiedz siฤ™ wiฤ™cej o cross-sellingu i upsellingu w sklepie internetowym.

Email marketing dla sklepu internetowego – podsumowanie

Jak widzisz, e-mail marketing w e-commerce nie sล‚uลผy jedynie do prostej wysyล‚ki mailingรณw. Daje wiele moลผliwoล›ci wykorzystania tego prostego mimo wszystko narzฤ™dzia do zwiฤ™kszania zaangaลผowania odbiorcรณw, budowania relacji, zbierania nowych kontaktรณw czy zwiฤ™kszania zasiฤ™gu. Niestandardowe wykorzystanie standardowych do tej pory form moลผe przynieล›ฤ‡ Ci wzrost zamรณwieล„. Z kolei uลผycie automatyzacji w email marketingu zaoszczฤ™dzi Twรณj czas, co w dล‚uลผszej perspektywie rรณwnieลผ przekล‚ada siฤ™ na spore oszczฤ™dnoล›ci.

O Autorze:
Eliza Bzdoล„, FreshMail

Tworzy treล›ci online, aktualnie jako Content Designer we FreshMailu. Posiada doล›wiadczenie w dziedzinie social media i e-commerce. Szczegรณlnie interesuje siฤ™ nowymi i niestandardowymi formami promocji w Internecie.

5.00 avg. rating (96% score) - 2 votes 5

Powiฤ…zane posty

Wyprรณbuj platformฤ™ Sky-Shop bezpล‚atnie.

Przez 14 dni bez zobowiฤ…zaล„ z peล‚nฤ… funkcjonalnoล›ciฤ… platformy.