Sklep stawiający na prowadzenie sprzedaży na wielu płaszczyznach może liczyć na docieranie do szerokiego grona odbiorców, co bezpośrednio przekłada się na zwiększenie zysków. Marketplace to dodatkowy kanał sprzedaży, którego nie możesz pominąć. Z uwagi na fakt, że jest to przyszłość e-commerce, warto skorzystać z niej już teraz. Dowiedz się co to jest marketplace i jak działa!
- Marketplace jest miejscem, w którym swoje oferty przedstawia wielu sprzedawców.
- Sklep internetowy współpracujący z marketplacem używa przygotowanej infrastruktury, korzysta z promocji i może liczyć na szerokie grono klientów, do których dociera oferta.
- Marketplaces odpowiadają za 62% generowanego zysku na globalnym rynku e-commerce.
Spis treści artykułu
Co to jest marketplace?
Marketplace jest obszarem gromadzącym w jednym miejscu dużą ilość produktów, pochodzących od zróżnicowanych dostawców. Stanowi innowacyjne podejście do sprzedaży, przypominające internetowe targowisko. W zależności od segmentu rynku, w którym działa wybrany marketplace, możemy mówić o wąskiej, branżowej ofercie bądź szerszym asortymencie, który można znaleźć na platformie.
Ciekawostkę stanowi fakt, że marketplace’y to nie tylko miejsca stworzone z myślą o przedstawianiu ofert partnerów biznesowych. To coraz częściej rozpoznawalne, duże sklepy, które udostępniają swoją powierzchnię dla innych, by zapewnić pełną wygodę zakupów każdemu z klientów.
Poznaj portale aukcyjne, dzięki którym zwiększysz swoją sprzedaż!
Jak działa marketplace?
Marketplace działa w prosty i intuicyjny sposób. Przedstawia klientowi ofertę sklepów internetowych zgodną z towarem, którego poszukuje, a następnie przekierowuje go na stronę wybranego sprzedawcy. Dzięki zgromadzeniu dużej ilości danych pozwala na zdobycie szeregu informacji nie tylko o cenach, ale i dostępności towarów oraz czasie dostawy. Tym samym zakupy przebiegają niezwykle sprawnie i szybko, co stanowi znaczne udogodnienie dla kupujących.
W związku z tym, że marketplace musi być rozpoznawalny i przyciągać użytkowników na swoją stronę, prowadzi szeroko zakrojone działania marketingowe. Doskonałym przykładem jest Allani (zintegrowane ze sklepami na platformie Sky-Shop), które umożliwia dzielenie się stworzonymi przez internautów stylizacjami i prezentuje nowinki ze świata mody. Wiedza pozyskana w ten sposób przekłada się na zadowolenie użytkowników serwisu, a bezpośrednie odnośniki do poszczególnych elementów garderoby umożliwiają zakup całych zestawów, a także wybranych ich części.
5 najlepszych platform marketplace w Polsce
Wśród najpopularniejszych platform sprzedażowych w naszym kraju są nie tylko polskie marketplace, ale także zagraniczne portale z powodzeniem działające na naszym rynku. Zobacz przegląd najlepszych marketplace’ów oraz ich zalet.
1. Allegro
Allegro to polski marketplace, który niezmiennie od lat cieszy się największą popularnością wśród rodzimych konsumentów. Według raportu „E-commerce w Polsce 2022” jest najbardziej rozpoznawalną spontanicznie marką spośród wszystkich platform sprzedażowych.
Z portalu miesięcznie korzysta ponad 21 mln użytkowników, co daje dostęp do olbrzymiej bazy klientów. Dla wielu z nich jest to pierwsze miejsce, w którym zaczynają poszukiwanie produktów, ponieważ mogą liczyć na duży wybór, wygodne opcje dostawy, możliwość porównania ofert oraz darmową przesyłkę w ramach programu SMART.
Allegro daje również olbrzymie możliwości sprzedażowe: dostęp do wielu różnorodnych kategorii produktów, zaawansowane opcje promocji czy sprzedaż za pośrednictwem kilku kont. Musisz jednak pamiętać, że działalność na portalu wiąże się z dużą konkurencją oraz koniecznością opłacanie prowizji.
👉 Wszystkie szczegóły na ten temat znajdziesz w naszym kompleksowym poradniku „Jak sprzedawać na Allegro”.
Sky-Shop oferuje wiele udogodnień dla sprzedawców w ramach dwukierunkowej integracji z Allegro. Pozwala ona m.in. na:
- automatyczne pobieranie zamówień,
- automatyczne aktualizacje cen i ilości sztuk,
- masowe zarządzanie aukcjami,
- obsługę wielu kont Allegro,
- obsługę etykiet kurierskich Allegro i Allegro Smart.
Dodatkowo, jeśli chcesz zacząć sprzedawać na Allegro, możesz skorzystać ze specjalnej oferty dla klientów Sky-Shop, w ramach której otrzymasz 0% prowizji na start oraz 500 zł do wydania na w serwisie.
Zintegruj Twój sklep internetowy z Allegro!
2. OLX
OLX jest po Allegro drugą najbardziej rozpoznawalną spontanicznie platformą sprzedażową. Działa w ponad 40 krajach, w tym w Polsce. W tym momencie to już nie tylko popularny serwis ogłoszeniowy, ale także pełnoprawny marketplace. Możesz na nim sprzedawać zarówno za pośrednictwem konta prywatnego, jak i firmowego, które daje znacznie większe opcje budowania świadomości marki.
👉 Dowiedz się, jak sprzedawać na OLX.
W prowadzeniu sprzedaży na OLX pomoże Ci integracja ze Sky-Shop. Umożliwia ona:
- działania w zakresie kategorii dostępnych na OLX,
- wygodne zamykanie i wznawianie ogłoszeń,
- pojedyncze i masowe wystawianie ogłoszeń z poziomu panelu administracyjnego,
- podgląd listy ogłoszeń i jej aktualizacje.
Zintegruj Twój sklep internetowy z OLX!
3. EmpikPlace
Na platformie sprzedażowej Empiku znajdziesz nie tylko książki, filmy i multimedia, ale także wiele innych kategorii produktów (np. zabawki, artykuły dziecięce, kosmetyki czy dekoracje do domu). Marketplace odwiedza miesięcznie średnio 32 mln użytkowników, dzięki czemu jest 3 najpopularniejszym wśród kupujących w Internecie e-commercem.
Sprzedając na EmpikPlace, zyskujesz zatem dostęp do olbrzymiej bazy klientów. Dodatkowo marketplace nie pobiera opłat za listing ani opłat abonamentowych. Możesz także ułatwić sobie działanie na platformie dzięki integracji oferowanej przez Sky-Shop, która pozwala na:
- przesyłanie produktów ze sklepu do serwisu Empik,
- aktualizację ofert,
- automatyczne pobieranie zamówień do panelu sklepu.
Zintegruj Twój sklep z Empik Marketplace!
4. Morele
Morele to polski marketplace, który specjalizuje się głównie w sprzedaży elektroniki. Znajdziesz tu jednak także artykuły do domu i ogrodu, akcesoria sportowe, zabawki, kosmetyki czy książki. Platforma pobiera prowizję tylko od zrealizowanej sprzedaży, a do tego oferuje rozbudowane możliwości promowania.
Prowadzenie e-bzinesu na Morele jest jeszcze łatwiejsze ze Sky-Shop. Możliwości integracji z platformą obejmują m.in.:
- wystawianie i aktualizowanie ofert,
- mapowanie produktów,
- pobieranie zamówień do sklepu,
- przekazywanie numeru wysyłki zamówień.
Zintegruj Twój sklep z Morele!
5. Kup Teraz Ceneo
Ceneo to jedna z najpopularniejszych porównywarek cen w Polsce. Co miesiąc odwiedza ją 23 mln użytkowników. Warto także wykorzystać jej możliwości sprzedażowe dzięki funkcji Kup Teraz. Pozwala ona na sprzedaż produktów bezpośrednio na Ceneo – bez konieczności przechodzenia do sklepu internetowego.
👉 Sprawdź, jak sprzedawać na Ceneo.
Już samo prezentowanie produktów na Ceneo pozwala przyciągnąć klientów zainteresowanych konkretnymi artykułami. Daje zatem większą szansę na konwersję. Integracja dostępna na Sky-Shop pozwala jeszcze lepiej zarządzać sprzedażą na Ceneo poprzez:
- automatyczne wystawianie ofert ze sklepu w porównywarce Ceneo,
- wiązanie kategorii sklepu ze strukturą kategorii porównywarki,
- wiązanie form dostaw ze sklepu z formami dostępnymi w Ceneo,
- pobieranie zamówień od klientów, którzy dokonali zakupu dzięki funkcji „Kup Teraz”.
Zintegruj Twój sklep z Kup Teraz Ceneo!
Co zyskuje klient kupujący przez marketplace?
Klienci chętnie korzystają z marketplace’ów, ponieważ rozbudowany system niezwykle ułatwia robienie zakupów przez internet:
- pozwala łatwo zapoznać się z ofertą bez czasochłonnego przeglądania wielu serwisów,
- udostępnia informacje o cenach, ilości dostępnych sztuk oraz czasie dostawy, na podstawie którego wybierzemy zaspokajającą potrzeby ofertę,
- skraca czas zakupów, ponieważ klient nie jest zmuszony do przeglądania wielu stron internetowych w poszukiwaniu produktu,
- pomaga dobierać produkty zgodnie z trendami,
- zapewnia szeroki asortyment, w którym znajdują się specjalistyczne produkty dla wybranych branż,
- weryfikuje sprzedawców, dzięki czemu wzrasta bezpieczeństwo zakupów.
Marketplace – jakie oferuje korzyści dla sklepu internetowego?
Nie od dziś wiadomo, że prowadzenie sprzedaży w wielu kanałach jest konieczne dla osiągania jak najwyższych zysków. Marketplace doskonale wpisuje się w wykorzystywanie strategii omnichannel, która pozwala nie tylko sprzedawać więcej, ale i zatrzymuje klientów na dłużej. Dostępność Twoich produktów w większej ilości miejsc nie jest jedyną zaletą korzystania z marketplace’u. Współpracując z marketplacem:
- zyskujesz dostęp do dziesiątek tysięcy klientów,
- nie martwisz się o działania marketingowe,
- korzystasz z rozpoznawalności marki i zaufania jej klientów,
- zyskujesz miejsce w ofercie branżowej,
- zapewniasz lepsze pozycjonowanie Twojego asortymentu,
- budujesz rozpoznawalność swojej marki.
Marketplace jest ogromną szansą dla sklepu internetowego, bowiem pozwala niemalże bez wysiłku dotrzeć do szerokiego grona konsumentów. Samodzielne budowanie szerokiego zasięgu byłoby nie tylko niezwykle czasochłonne, ale wymagałoby poświęcenia znacznych nakładów finansowych, na co mniejsze sklepy nie mogą sobie pozwolić.
Marketplace’y jako dodatkowy kanał sprzedaży w Polsce
Podczas gdy w USA marketplace’y stanowią jedną z podstaw sprzedaży w internecie, w Polsce obserwujemy ich dynamiczny rozwój. Allani i Domodi to tylko niektóre z cenionych przez klientów serwisów. Emocje wywołało udostępnienie miejsca do sprzedaży dla innych przedsiębiorców przez gigantów takich jak Empik, w którym od niedawna możemy znaleźć produkty dotychczas niedostępne. Co więcej, niejednokrotnie są one znacznie tańsze niż w klasycznych kanałach ich dystrybucji.
Klienci Sky-Shopu mogą już korzystać z wystawiania swoich produktów w rozpoznawalnych serwisach, które stanowiąc dodatkowe kanały sprzedaży, poszerzają możliwości. Wygodny eksport produktów ze sklepu internetowego sprawia, że z marketplace’u będziesz mógł zacząć korzystać niedługo po jego aktywacji! Udostępnienie rozbudowanej infrastruktury jest szansą, którą należy wykorzystać.