Prowadzenie własnego sklepu to jeden z najbardziej popularnych pomysłów na biznes. Dziś, w 2022 roku, może być on wciąż opłacalny – pod warunkiem przemyślanego doboru asortymentu oraz kanału sprzedaży.
Z poniższego artykułu dowiesz się, jaki sklep warto założyć, jakie rozwiązania sprzedaży internetowej warto wykorzystać i jak rozpocząć przygodę z e-commerce. Owocnej lektury!
- Internet to kanał sprzedaży, który stwarza zdecydowanie najwięcej możliwości. Sklep internetowy możesz prowadzić z dowolnego miejsca na świecie – zarówno małego miasta, jak i metropolii.
- Jeżeli chcesz ograniczyć obszar swojej działalności, możesz skorzystać z funkcji dostawy regionalnej, dostępnej w Sky-Shop.
- Sprzedaż za pośrednictwem sklepu internetowego możesz wspierać sprzedając w innych kanałach, jak Allegro czy Empik Marketplace.
Spis treści
- Jaki sklep otworzyć? Internetowy!
- Jak otworzyć sklep internetowy?
- Sklep w małym mieście? Poznaj dostawę regionalną
- Sklep internetowy w dropshippingu
- Sklep internetowy + sklep stacjonarny
- Inne możliwości sprzedaży w Internecie, czyli sprzedaż wielokanałowa
- Jaki sklep internetowy otworzyć?
Jaki sklep otworzyć? Internetowy!
Chcesz otworzyć sklep? Nie powinieneś ograniczać się jedynie do handlu stacjonarnego. Internet stwarza dziś ogrom możliwości, z których korzystają zarówno sprzedający, jak i klienci. W sieci kupuje dziś już 77% Internautów, a liczba ta z roku na rok rośnie.
Sklep internetowy pozwoli Ci dotrzeć do tych klientów, do których nie miałbyś dostępu, sprzedając wyłącznie stacjonarnie. Co ważne, jego założenie jest bardzo łatwe i nie wymaga umiejętności technicznych ani graficznych – pod warunkiem wyboru odpowiedniego oprogramowania.
Dlaczego warto postawić na sklep internetowy?
- Nie będzie Cię ograniczać miejsce prowadzenia biznesu. Dotrzesz do klientów z całej Polski, a nawet świata.
- Nie musisz dysponować dużym budżetem, by wystartować z własnym sklepem online. Koszty związane z oprogramowaniem, które Ci to umożliwi, zaczynają się już od 69 zł miesięcznie.
- Jeżeli prowadzisz lub planujesz otworzyć sklep stacjonarny, równoczesne uruchomienie sklepu internetowego znacznie rozszerzy grono Twoich potencjalnych klientów.
Jak otworzyć sklep internetowy?
Dzięki platformom e-commerce działającym modelu abonamentowym możesz otworzyć własny sklep bez konieczności przejmowania się technologicznymi zawiłościami. Chodzi o to, byś mógł skupić się na doborze odpowiedniego asortymentu, skutecznym marketingu i ponadprzeciętnej obsłudze klienta.
W efekcie założenie sklepu internetowego sprowadza się do wykonania kilku prostych kroków:
- Znajdź pomysł na sklep internetowy i potencjalnych dostawców.
- Załóż konto w Sky-Shop.pl i rozpocznij konfigurację sklepu.
- Załóż firmę, choć możesz także sprzedawać w ramach działalności nierejestrowanej.
- Wykup domenę u dowolnego dostawcy.
- Wybierz metody płatności i dostawy.
- Stwórz regulamin sklepu i politykę prywatności.
- Rozpocznij sprzedaż i działania marketingowe.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj: Tworzenie sklepów internetowych w 7 krokach.
Otwierając sklep na Sky-Shop, zyskujesz dostęp do:
- Praktycznie gotowego sklepu internetowego, zaprojektowanego w technologii RWD. Oznacza to, że będzie on poprawnie wyświetlał się na każdym rodzaju urządzenia.
- Kreatora szablonu sklepu, na który składa się z 70 modułów, działających na zasadzie “przeciągnij i upuść”. Dzięki temu dostosujesz sklep do swoich preferencji wizualnych bez umiejętności graficznych.
- Gotowych integracji z kurierami, bramkami płatności i innymi narzędziami niezbędnymi w branży e-commerce.
- Gotowych integracji z hurtowniami, dzięki czemu w kilka sekund pobierzesz informacje o produktach do swojego panelu administracyjnego.
- Miniksięgowości, która pozwala na wystawianie podstawowych dokumentów sprzedaży. W razie potrzeby możesz również korzystać z integracji z bardziej zaawansowanymi systemami księgowymi.
- Integracji z platformami handlowymi i portalami aukcyjnymi (Allegro, Empik Marketplace, eBay). Umożliwia to prowadzenie sprzedaży w wielu kanałach z poziomu jednego panelu administracyjnego.
- Aplikacji mobilnej, która pozwala zarządzać Ci twoim sklepem gdziekolwiek jesteś.
Sklep w małym mieście? Poznaj dostawę regionalną
Skoro interesuje Cię temat otwierania sklepu w małym mieście, być może wcale nie chcesz prowadzić sprzedaży na skalę ogólnopolską. Wciąż możesz jednak wyjść ze swoją ofertą poza granice swojego miasta.
W Sky-Shop uruchomiliśmy funkcję dostawy regionalnej. Funkcja ta jest przeznaczona dla sklepów oferujących dostawy w określonym rejonie i pozwala na ograniczenie wysyłki do państw, miast, kodów pocztowych oraz ulic.
Dzięki temu prowadząc sklep internetowy możesz docierać do klientów z tylko okolicznych miast czy wiosek lub ograniczyć dostawę do obszaru swojego województwa, dzięki podaniu odpowiednich kodów pocztowych. To świetne rozwiązanie dla małych, lokalnych biznesów.
? Sprawdź, jak skonfigurować dostawę regionalną w Sky-Shop.
Sklep internetowy w dropshippingu
Dropshipping sprawdzi się zwłaszcza, jeśli dopiero chcesz przetestować pomysł na sklep. Dzięki niemu nie będziesz musieć zajmować się magazynowaniem i wysyłką produktów, co wiąże się z dużymi oszczędnościami – zarówno czasu, jak i pieniędzy.
To model sprzedaży, który pozwala Tobie, jako właścicielowi sklepu, zajmować się wyłącznie jego rozwojem i obsługą klientów. Z kolei za wspomnianą wysyłkę i magazynowanie produktów odpowiadają hurtownie, z którymi współpracujesz.
Jak dokładnie to działa?
1. Klient składa zamówienie w Twoim sklepie.
2. Przekazujesz zamówienie hurtowni lub jest ono przekazywane automatycznie dzięki integracji.
3. Hurtownia pakuje przesyłkę i wysyła zamówienie do klienta.
4. Rozliczasz się z hurtownią.
Oprogramowanie Sky-Shop jest zintegrowane z około 150 hurtowniami dropshipping. Sprawdź ich listę.
Sklep internetowy + sklep stacjonarny
W małych miejscowościach wielu ludzi jest przyzwyczajonych do zakupów stacjonarnych i wciąż sceptycznie podchodzi do kupowania Internecie. Miej jednak na uwadze, że te przyzwyczajenia się zmieniają – do e-commerce przekonuje się coraz więcej osób, w tym seniorów.
Mimo wszystko, połączenie sklepu stacjonarnego z internetowym to świetne rozwiązanie. Pozwoli Ci ono maksymalnie wykorzystać potencjał drzemiący w oferowanym przez Ciebie asortymencie i dotrzeć do największego grona potencjalnych klientów.
Daje Ci to także ogromną przewagę na konkurencją. Prowadząc sklep stacjonarny, masz już przecież dostęp do towarów, a w dodatku powierzchnię magazynową – przed Tobą więc znacznie mniej formalności i wydatków.
Inne możliwości sprzedaży w Internecie, czyli kilka słów o sprzedaży wielokanałowej
Możliwości sprzedaży internetowej nie ograniczają się do prowadzenia własnego sklepu internetowego. Jeżeli chcesz dotrzeć do jak największej liczby klientów, możesz uruchomić również sprzedaż w innych kanałach.
Wykorzystać możesz również:
- Allegro, czyli najpopularniejszą w Polsce platformę zakupową.
- Empik Marketplace.
- Ceneo – dzięki funkcji “Kup teraz” możliwy jest zakup bezpośrednio na portalu.
- Sklep na Facebooku.
- eBay.
- Amazon.
Pamiętaj, że Sky-Shop umożliwia prowadzenie sprzedaży we wszystkich tych kanałach z poziomu jednego panelu administracyjnego.
Przeczytaj także: Jak i gdzie sprzedawać w Internecie?
Jaki sklep internetowy otworzyć?
Decyzja dotycząca tego, co sprzedawać w sklepie internetowym czy stacjonarnym, ma największy wpływ na przyszłość i powodzenie Twojego biznesu.
W Internecie masz znacznie większą dowolność niż w przypadku sprzedaży stacjonarnej. Tutaj nawet niszowy asortyment znajdzie nabywców – oczywiście pod warunkiem wdrożenia skutecznej strategii marketingowej.
Zacznijmy od tego, że istnieją dwie najlepsze drogi pozyskiwania asortymentu do sklepu internetowego:
- Możesz sprzedawać własny asortyment, czyli np. rękodzieło czy towary, których jesteś producentem. Sprawdź, co możesz robić własnoręcznie i sprzedawać.
- Możesz nawiązać współpracę z hurtownią i pozyskiwać produkty od innych producentów. Oprogramowanie Sky-Shop jest zintegrowane z ponad 350 hurtowniami – warunki współpracy musisz jednak ustalić z nimi samodzielnie.
Czym kierować się przy wyborze asortymentu do sklepu?
Wybierając produkty do sklepu internetowego, musisz zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników:
Trendy
Ostatnie lata przyniosły wzrost świadomości konsumentów w zakresie ekologii. Stąd zainteresowanie ekologiczną żywnością czy kosmetykami, a także odzieżą używaną. Z kolei pandemia zwiększyła popyt na środki ochrony osobistej czy produkty związane z pracą zdalną.
Właśnie takie tendencje powinieneś uwzględniać, decydując o tym, jaki sklep otworzyć.
Konkurencyjność
Im większa konkurencja, tym trudniej będzie Ci dotrzeć ze swoją ofertą do potencjalnych klientów.
Rozwiązania są dwa – musisz odnaleźć niszę lub sposób, by wyróżnić się na tle konkurencji.
? Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: USP w sklepie internetowym
Sezonowość
Planując sprzedaż w Internecie, jak i formie tradycyjnej, musisz brać pod uwagę to, że popyt na określone towary nie zawsze utrzymuje się na tym samym poziomie. Nie jest żadną tajemnicą, że stroje kąpielowe najlepiej sprzedają się w lecie, a zabawki – w grudniu. Podobne przykłady można mnożyć.
Aktualne trendy oraz sezonowość produktów możesz sprawdzać za pomocą narzędzia Google Trends (przykład zastosowania znajdziesz powyżej).
? Jaki sklep internetowy otworzyć? Zainspiruj się: 24 pomysły na sklep internetowy.
Pamiętaj, że branża e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie. Niewykluczone, że sytuacja na rynku zmusi Cię kiedyś do zmiany asortymentu, jego rozszerzenia czy modyfikacji. Musisz stale trzymać więc rękę na pulsie i szybko reagować na zmiany.
Jaki sklep stacjonarny otworzyć w małym mieście?
Otwierając sklep stacjonarny w małym mieście, musisz liczyć się z tym, że sprzedaż niszowych towarów nie będzie najlepszym pomysłem. Twoim celem powinno być odnalezienie asortymentu, którym zainteresowane będzie jak największe grono potencjalnych klientów – a tych w mniejszych miejscowościach jest mniej niż dużych miastach czy Internecie.
Oto kilka pozycji, które sprawdzą się w małym mieście (i nie tylko):
- sklep spożywczy,
- drogeria,
- apteka,
- sklep z upominkami,
- sklep zoologiczny,
- sklep z akcesoriami ogrodniczymi,
- sklep ze zdrową żywnością,
- sklep odzieżowy lub obuwniczy,
- sklep budowlany/z narzędziami,
- sklep meblowy.
Przed podjęciem decyzji musisz jednak dokładnie przeanalizować rynek – zwłaszcza pod kątem aktywności konkurencji.
Jaki sklep warto otworzyć? Podsumowanie
Na pytanie o to, jaki sklep najlepiej otworzyć, dziś odpowiedź może być jedna – internetowy. W dobie pandemii, aż 27% osób przyznaje, że częściej robi zakupy w sieci (dane: raport E-commerce w Polsce 2020). Wszystko wskazuje na to, że nie jest to chwilowy trend, a zjawisko, które pozostanie z nami na dłużej. Coraz więcej osób przekonuje się do e-zakupów – również tych z małych miast.
Pamiętaj, że dostęp do największej bazy klientów da Ci połączenie sprzedaży internetowej ze stacjonarną. Jeżeli mimo wszystko chcesz więc otworzyć tradycyjny sklep, nie musisz z tego rezygnować. Sklep internetowy to jednak nie jedyna opcja, aby sprzedawać w sieci – warto korzystać również z możliwości stwarzanych przez inne kanały.