E-commerce – jak zacząć? Poradnik

Magdalena Wilk
Rynek E-commerce

E-commerce jest jedną z najszybciej rozwijających się branż w Polsce. Sklepy online cieszą się dziś olbrzymią popularnością, a przy tym pozwalają na zarządzanie biznesem w wygody sposób. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak zacząć sprzedaż w internecie. Sprawdź, jaką platformę wybrać i o jakie kwestie prawne zadbać przy zakładaniu biznesu e-commerce.

Spis treści artykułu

  1. Jak wygląda rynek e-commerce w Polsce?
  2. Jak zacząć działać w ecommerce? 5 ważnych kroków
  3. Jakie platformy e-commerce możesz wybrać?
  4. Pozostałe kanały sprzedaży w e-commerce
  5. W jakiej formie możesz prowadzić sprzedaż internetową?
  6. Jakie są wymagania prawne przy prowadzeniu handlu internetowego?
  7. Zacznij swój biznes e-commerce ze Sky-Shop

Jak wygląda rynek e-commerce w Polsce?


Wartość rynku e-commerce w Polsce rośnie z roku na rok. W 2021 odsetek Polaków kupujących przez Internet wynosił 77%. Największą popularnością cieszą się odzież i akcesoria, obuwie, kosmetyki, książki i sprzęt RTV/AGD.

Zakupy online są doceniane przede wszystkim ze względu na wygodę, prostotę i dużą możliwość wyboru. Ponadto, z raportu „E-commerce w Polsce 2021” wynika, że 3/4 e-konsumentów odwiedza w tym celu polskie strony internetowe.

E-commerce w Polsce

Raport E-commerce w Polsce 2021

Wśród najczęściej wymienianych powodów robienia zakupów przez internet wymieniane są dostępność, brak konieczności jechania do sklepu i nieograniczony czas wyboru. Ważnym czynnikiem są również atrakcyjne ceny.

E-commerce handel internetowy

Raport E-commerce w Polsce 2021

E-commerce – jak zacząć? 5 ważnych kroków

  1. Wybierz formę prawną działalności
  2. Wybierz miejsce sprzedaży
  3. Wykup domenę
  4. Zadbaj o asortyment
  5. Zadbaj o promocję


Dzisiaj wystartowanie z własnym sklepem internetowym wcale nie jest trudne. Co więcej, biznes online nie wymaga ponoszenia dużych kosztów początkowych, a przez to wiąże się z mniejszym ryzykiem. Właśnie dlatego wiele osób decyduje się na działalność e-commerce.

Zalety handlu internetowego sprawiają także, że często korzystniej jest przenieść sklep do Sieci lub wykorzystać Internet jako dodatkowy kanał sprzedaży. Jeśli zastanawiasz się, jak zacząć działać w e-commerce, zapoznaj się z poniższymi krokami.

1. Wybierz formę prawną działalności


Pierwszym krokiem do założenia własnego biznesu e-commerce jest zarejestrowanie firmy. Możesz zdecydować się na jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę. W określonych przypadkach możliwe jest również prowadzenie sprzedaży w ramach działalności nierejestrowanej. Więcej na ten temat dowiesz się z kolejnej części artykułu.

2. Wybierz miejsce sprzedaży


Kolejny krok to wybór miejsca, gdzie będziesz sprzedawać. Najlepszym pomysłem będzie własny sklep internetowy, który pomoże Ci zbudować świadomość marki i zaprezentować produkty zgodnie z Twoją wizją. W tym przypadku nie musisz także przejmować się dodatkowymi opłatami za pośrednictwo sprzedaży.

👉 Dowiedz się, jak założyć sklep internetowy.

Możesz także zdecydować się na handel za pomocą portali aukcyjnych i marketplace’ów. Umożliwiają one niemal natychmiastowy start sprzedaży, jednak musisz liczyć się z prowizjami. Dobrym wyjściem będzie także sprzedaż wielokanałowa. Dzięki temu połączysz sprzedaż w sklepie i na innych platformach.

3. Wykup domenę


Domena to adres internetowy, pod którym będzie się znajdował Twój sklep internetowy. Powinna być ona tożsama z nazwą Twojego sklepu, dzięki czemu klienci bez problemu znajdą ją w wyszukiwarce. Możesz zdecydować się na zakup nowej domeny lub obecnie wolnej, np. poprzez giełdę domen.

👉 Sprawdź, jak wybrać domenę dla sklepu internetowego.

4. Zadbaj o asortyment


Po stworzeniu sklepu musisz zadbać o jego zaopatrzenie. Jeżeli nie masz pomysłu na asortyment, możesz zainspirować się 24 pomysłami na sklep internetowy. Sukces w branży e-commerce w dużej mierze zależy bowiem od odpowiedniego doboru produktów.

Skąd brać towar do sklepu internetowego? Masz do wyboru trzy opcje:

  • sprzedaż własnych artykułów (np. rękodzieła),
  • współpracę z dostawcami (w Sky-Shop otrzymasz dostęp do ponad 500 gotowych integracji z hurtowniami, możesz także wykonać integrację z nową hurtownią za darmo),
  • dropshipping – w tym przypadku magazynowaniem i wysyłką towaru zajmuje się hurtownia.

5. Zadbaj o promocję


Nawet najlepszy pomysł na biznes e-commerce nie przyniesie rezultatów bez działań marketingowych. Zaplanuj je jeszcze przed startem sprzedaży, aby jak najszybciej zgromadzić klientów. Skup się zarówno na działaniach płatnych (reklamy Google Ads i Facebook Ads), jak i bezpłatnych (SEO, content marketing, prowadzenie kanałów społecznościowych).

👉 Dowiedz się więcej o tym, jak wypromować sklep internetowy.

Jakie platformy e-commerce możesz wybrać?


Najlepszy sposób na start w e-commerce to założenia własnego sklepu internetowego. Umożliwi Ci on stworzenie rozpoznawalnej marki, prezentowanie produktów w wybrany przez Ciebie sposób oraz budowanie lojalnej grupy klientów. Aby założyć sklep internetowy, musisz uzyskać dostęp do oprogramowania. Zobacz, jakie platformy możesz wybrać.

1. Platforma SaaS

Oprogramowanie dla sklepów internetowych SaaS (Software as a Service) pozwala Ci uzyskać dostęp do niemal gotowego sklepu po opłaceniu abonamentu. Dzięki temu rozwiązaniu możesz w całości skupić się na prowadzeniu sprzedaży, ponieważ wszelkie kwestie techniczne leżą po stronie usługodawcy. Dostawca oprogramowania odpowiada także za rozwój systemu i dostosowanie go do bieżących trendów czy wymogów prawnych.

Platforma SaaS to przede wszystkim wygodne rozwiązanie, dzięki któremu szybko uruchomisz w pełni funkcjonalny sklep internetowy. Nie potrzebujesz do tego pomocy programisty ani grafika. Sklep bez problemu skonfigurujesz samodzielnie, a odpowiedni wygląd osiągniesz przy pomocy kreatora szablonu lub gotowych skórek. System abonamentowy pozwoli Ci także ograniczyć koszty początkowe zakładania Twojego e-biznesu.

Jakie możliwości daje oprogramowanie SaaS od Sky-Shop?

Na skróty

Wypróbuj platformę SaaS!

  • Postaw na sklep internetowy z supportem w Sky-Shop.pl.
  • Zyskaj dostęp do setek integracji.
  • Poświęcaj uwagę rozwojowi biznesu, a nie technicznym zawiłościom.
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

2. Platformy Open Source

Platformy Open Source cieszą się dużą popularnością ze względu na łatwy i darmowy dostęp. Otwarty kod pozwala na dowolną modyfikację i dostosowanie do potrzeb. Do popularnych platform tego typu należą np. PrestaShop czy Magento.

Pamiętaj, że sam dostęp do oprogramowania Open Source jest darmowy, jednak wdrożenie i konfiguracja sklepu na takiej platformie wiążą się z dodatkowymi opłatami. W Twoim zakresie leżą aktualizacja i rozwój oprogramowania. Nie masz też dostępu do wsparcia technicznego.

3. Rozwiązania dedykowane

Jeśli potrzebujesz rozwiązania szytego na miarę, możesz zdecydować się na dedykowane oprogramowanie. Dzięki temu otrzymasz możliwość personalizacji wszystkich elementów sklepu. Jest to jednak najdroższe i najbardziej czasochłonne rozwiązanie, które wymaga również stałych aktualizacji i wsparcia technicznego.

Pozostałe kanały sprzedaży w e-commerce


Branża e-commerce stwarza dziś ogromne możliwości. Obok sklepów internetowych funkcjonują też platformy gromadzące wielu sprzedawców oraz kupujących. W zamian za pośrednictwo w transakcjach pobierają prowizje.

Poza typowymi marketplace’ami funkcje sprzedażowe oferują także porównywarki cen oraz portale społecznościowe. Sprzedaż na platformach możesz połączyć z prowadzenie sklepu internetowego – pozwoli Ci to zmaksymalizować zyski.

Do najpopularniejszych platform sprzedażowych w Polsce należą:

  • Allegro – największy portal aukcyjny w Polsce, który gromadzi miesięcznie ponad 21 mln użytkowników. Charakteryzuje się niskim progiem wejścia i łatwą obsługą zamówień.
  • eBay – jeden z najpopularniejszych portali na świecie, który cieszy się także zainteresowaniem w naszym kraju. Sprawdzi się szczególnie w przypadku przedsiębiorców, którzy są zainteresowani również sprzedażą zagraniczną.
  • Empik Marketplace – platforma umożliwia sprzedaż w takich kategoriach jak m.in.: książki, e-booki i audiobooki, prasa, muzyka, filmy, gry i konsole, zdrowie i uroda, zabawki, elektronika oraz dom i ogród.
  • Morele – marketplace pozwala na prowadzenie sprzedaży na portalach wchodzących w skład Grupy Morele, które oferują klientom elektronikę, kosmetyki, zabawki i artykuły dziecięce, asortyment sportowy oraz produkty do domu i ogrodu.
  • OLX – dziś to nie tylko serwis ogłoszeniowy, ale przede wszystkim portal sprzedażowy o szerokim zasięgu. Do rozpoczęcia sprzedaży wystarczy założenie konta.
  • Kup Teraz Ceneo – najpopularniejsza porównywarka cenowa w Polsce pozwala na bezpośrednie zakupy z jej poziomu dzięki opcji Kup Teraz.
  • Sklep na Facebooku – aby założyć sklep na najpopularniejszym portalu społecznościowym, musisz mieć stronę na Facebooku wraz z uprawnieniami do zarządzania nią oraz być administratorem Menedżera Firmy. Platforma nie umożliwia dokonywania transakcji bezpośrednio na portalu, ale pozwala na kierowanie klientów z fanpage’a bezpośrednio do Twojego sklepu.

👉 Dowiedz się więcej o platformach sprzedażowych w Internecie.

W jakiej formie możesz prowadzić sprzedaż internetową?


W Polsce nie ma określonej żadnej szczególnej formy prawnej dla sprzedaży internetowej. W zależności od profilu Twojego biznesu możesz skorzystać z różnych rodzajów działalności. Zwróć jednak uwagę na cele oraz sposób opodatkowania, które będą najbardziej odpowiadały Twojej firmie.

1. Działalność nierejestrowana

Jeśli chcesz zacząć handel w internecie, nie musisz zakładać firmy. Działalność nierejestrowana pozwala na prowadzenie sklepu internetowego, którego przychody w żadnym miesiącu nie przekraczają 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia. Mogą z niej korzystać osoby, które w ciągu ostatnich 5 lat nie prowadziły firmy.

Ta forma prowadzenia handlu w internecie to dobry wybór, jeżeli nie planujesz dużych przychodów, chcesz dorobić do pensji lub przetestować pomysł na biznes. Dzięki niej unikniesz:

  • opłacania składek ZUS,
  • rejestrowania się w CEIDG, ZUS czy US,
  • prowadzenia skomplikowanej księgowości.

Działalność nierejestrowana nie jest możliwa w przypadku biznesu, który wymaga zezwolenia, koncesji albo wpisu do rejestru działalności regulowanej.

👉 Przeczytaj więcej o działalności nierejestrowanej w e-commerce.

2. Jednoosobowa działalność gospodarcza

To jedna z najczęściej wybieranych form w przypadku sklepów internetowych. Stanowi dobrą opcję, jeżeli zamierzasz prowadzić biznes e-commerce samodzielnie. Jednoosobową działalność gospodarczą założysz bezpłatnie, składając wniosek CEIDG-1.

Warto wybrać tę formę działalności, jeżeli:

  • nie masz dużego kapitału początkowego,
  • chcesz skorzystać z różnego rodzaju ulg na start,
  • chcesz otrzymać dotację na firmę – przy tej formie prawnej Twoje szanse są naprawdę duże.

3. Spółki

W przypadku prowadzenia działalności ze wspólnikami odpowiednią formą będą spółki. Wyróżniamy wśród nich spółki cywilne oraz spółki prawa handlowego.

Spółka cywilna

Ten rodzaj spółki sprawdzi się szczególnie dla początkujących przedsiębiorców ze względu na stosunkowo niskie koszty jej założenia oraz prowadzenia. Zarejestrujesz ją bezpłatnie, a przy tym nie musisz mieć określonego minimalnego wkładu założycielskiego. Spółka cywilna nie ma osobowości prawnej, dlatego nie może być nazywana przedsiębiorstwem. Możesz ją jednak przekształcić w dowolną spółkę handlową.

Spółka prawa handlowego

Spółki prawa handlowego dzielą się na spółki osobowe i kapitałowe.

Spółki osobowe opierają się na osobistej więzi między jej wspólnikami. Wspólnicy za ewentualne zobowiązania odpowiadają w całości lub częściowo majątkiem osobistym.

Do spółek osobowych należą:

  • spółka jawna,
  • spółka partnerska,
  • spółka komandytowa,
  • spółka komandytowo-akcyjna.

Spółki kapitałowe posiadają kapitał zakładowy, osobowość prawną i własny majątek odrębny od majątku osobistego wspólników lub akcjonariuszy.

Do spółek kapitałowych należą:

  • spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka z o.o.),
  • spółka akcyjna.

👉 Dowiedz się więcej o formach prawnych działalności gospodarczej.

Jakie są wymagania prawne przy prowadzeniu sprzedaży ecommerce?


Prowadzenie własnej działalności wiąże się oczywiście z koniecznością spełnienia pewnych wymagań prawnych. Do najważniejszych kwestii, na które należy zwrócić uwagę przy sprzedaży internetowej, należą:

  • określenie numeru PKD – podstawy kod dla sprzedaży internetowej to 47.91.Z. Należy go uzupełnić o dodatkowe numery, dopasowane do branży;
  • odprowadzanie podatku VAT – w przypadku sprzedaży produktów objętych obowiązkowym VAT-em i każdorazowo po osiągnięciu obrotu przekraczającego 200 000 zł rocznie;
  • korzystanie z kasy fiskalnej – większość sklepów jest zwolnionych z obowiązku wystawiania paragonów. W tym przypadku sprzedaż powinna się odbywać jedynie wysyłkowo, a całość kwoty za zakupy trafiać na konto bankowe. Konieczność posiadania kasy fiskalnej w sklepie internetowym dotyczy niektórych produktów (np. perfum, nośników danych cyfrowych i analogowych czy wyrobów z metali szlachetnych);
  • regulamin sklepu internetowego – stanowi zabezpieczenie prawne, określając najważniejsze zasady dotyczące transakcji w sklepie;
  • polityka prywatności RODO i cookies – pozwala na spełnienie wobec użytkowników sklepu obowiązku informacyjnego dotyczącego przetwarzania ich danych.

Dowiedz się więcej na temat kwestii prawnych dla sklepu internetowego 👇

Zacznij swój biznes e-commerce ze Sky-Shop


E-commerce to świetny sposób na wystartowanie z własną działalnością. Dzięki dostępnym rozwiązaniom możesz założyć biznes online samodzielnie, bez posiadania umiejętności technicznych oraz dużego budżetu na start. Wystarczy, że wybierzesz odpowiednią platformę.

Sky-Shop oferuje dostęp do łatwego w obsłudze oprogramowania, dzięki któremu szybko uruchomisz własny sklep internetowy. Sprzedaż możesz prowadzić także za pomocą portali aukcyjnych i marketplace’ów. Zamówienia z wielu kanałów wygodnie obsłużysz z poziomu jednego panelu administracyjnego, dzięki czemu zaoszczędzisz czas i pieniądze.

Co więcej, możesz liczyć na szereg integracji pozwalających automatyzować sprzedaż w Twoim sklepie internetowym oraz bezpłatne wsparcie konsultantów.

Chcesz sprawdzić wszystkie funkcje oprogramowania? Załóż konto na Sky-Shop i testuj możliwości platformy przez 14 dni za darmo! A jeśli masz jakieś pytania, skontaktuj się z nami pod adresem info@sky-shop.pl.

4.60 avg. rating (91% score) - 10 votes 5
Magdalena Wilk
Content Marketing Specialist

Powiązane posty