Autor:Kinga Tobała
Specjalistka ds. Copywritingu
licencja dedykowana a sklep

Samodzielna licencja sklepu kosztuje więcej niż Ci się wydaje

Jeszcze kilka lat temu samodzielna licencja była symbolem zaawansowanych e-sklepów. Dziś, dzięki dynamicznemu rozwojowi oprogramowania, nawet największe z nich mogą z powodzeniem korzystać z oprogramowania typu SaaS np. takich jak Sky-Shop dla sklepów internetowych. Pomimo szeregu zaawansowanych funkcji, wygody użytkowania oraz niskich kosztów eksploatacji, wielu użytkowników wciąż decyduje się na zakup tzw. oprogramowania pudełkowego, czyli licencji samodzielnej sklepu.

  • Korzystanie z licencji dedykowanej wymaga posiadania wiedzy programistycznej i administarcyjno-serwerowej.
  • Wybór oprogramowania pudełkowego wygeneruje większe koszty obsługi niż ma to miejsce w przypadku korzystania z modelu abonamentowego SaaS. Co więcej, do korzystania z niego na co dzień, w wielu przypadkach konieczna będzie pomoc programisty i administratora.
  • Dynamiczny rozwój platform sklepów internetowych pozwala na ich wykorzystanie do prowadzenia małych i dużych sklepów internetowych.

Czym jest dedykowane oprogramowanie sklepu?

Dedykowane oprogramowanie sklepu internetowego jest określane rozwiązaniem szytym na miarę. W rezultacie każdy z e-sklepów decydujący się na jego zakup otrzymuje dostęp do wybranych przez siebie funkcji. Charakterystyczny dla oprogramowania pudełkowego jest fakt, że tworzone jest dla konkretnego klienta, który zyskuje możliwość całkowitej personalizacji jego sposobu funkcjonowania. Istnieje więc szansa na wdrażanie rozwiązań, których nie ma nikt inny. Jak nietrudno się domyślić, proces ten jest złożony, wymaga czasu i odpowiednich nakładów finansowych zależnych od zakresu wykonywanych prac. Średnio są to koszty rzędu kilkudziesięciu, a nawet kilkuset tysięcy złotych za samo wdrożenie, do których należy doliczyć cenę rozwoju oprogramowania oraz jego utrzymanie na przestrzeni lat.

Zalety samodzielnej licencji sklepu internetowego

Zwolennicy stosowania samodzielnych licencji oprogramowania wskazują, że ich użytkownicy uzyskują pełen dostęp do kodu strony, dzięki czemu mogą wprowadzać w nim modyfikacje. Dla osób zaznajomionych z branżą, będzie to plus. Jednakże zdecydowana większość właścicieli sklepów internetowych nie ma większej wiedzy na tematy związane z jego funkcjonowaniem od strony technicznej. Co więcej, nie ma żadnej konieczności zaznajamiania się z nią, bowiem do codziennej obsługi e-sklepu jest całkowicie zbyteczna. Dostęp do kodu strony jest zaletą jedynie wtedy, gdy samodzielnie chcesz ingerować w jego konstrukcję i wprowadzać stworzone specjalnie dla Ciebie modyfikacje. W związku z tym możliwość, a nawet konieczność, samodzielnej edycji staje się uciążliwym obowiązkiem, który należy przekazać programiście lub administratorowi, co wygeneruje wysokie koszty. Lepszym rozwiązaniem dla osób chcących skupić się na prowadzeniu swojego sklepu, a nie wdrażaniu nowych rozwiązań jest skorzystanie z usług zespołu ekspertów Sky-Shop.

Dlaczego koszt samodzielnej licencji sklepu jest wysoki?

Wielu przyszłych właścicieli sklepu internetowego nie zdaje sobie sprawy z tego, że koszty jego prowadzenia z użyciem dedykowanego oprogramowania nie kończą się na zakupie licencji i niejednokrotnie wielomiesięcznym wdrożeniu. Sposób jego funkcjonowania generuje dodatkowe wydatki takie jak:

  • cena instalacji i konfiguracji, jeśli nie potrafisz przeprowadzić jej samodzielnie. Przeważnie proces ten wymaga wiedzy doświadczonego administratora, którego należy znaleźć,
  • wykupienie serwera bądź opłacenie hostingu – należy wybrać rozwiązanie zgodne z wymaganiami, jakie stawia oprogramowanie pudełkowe. Przed podjęciem decyzji o korzystaniu z wybranych usług, trzeba upewnić się, że wszystkie skrypty są obsługiwane,
  • stałe kontrolowanie działania serwera, co wiąże się z koniecznością zatrudnienia administratora,
  • stworzenie grafiki sklepu,
  • naprawa usterek technicznych – największe koszty wygeneruje awaria wymagająca ingerencji programisty, przez którą Twój sklep nie będzie działał przez czas od kilku godzin do nawet kilku dni. Jeśli nie zatrudniasz go na stałe, musisz liczyć się nie tylko z większą ceną, ale przede wszystkim z długim czasem oczekiwania,
  • opłata za aktualizacje oprogramowania – modernizacja sklepu zgodnie z wymaganiami przepisów prawnych, rozwojem rynku oraz ewolucją systemów zewnętrznych zintegrowanych ze sklepem jest złożonym procesem, podczas którego będziesz zmuszony do skorzystania z pomocy specjalistów,
  • dodawanie nowych integracji, przebudowa bądź modyfikacja sklepu – zintegrowanie swojego panelu z zewnętrznymi podmiotami i usługodawcami będzie wymagało wprowadzenia poprawek i dodatkowej pracy nad rozwinięciem wybranego przez Ciebie oprogramowania.

 

Obsługa e-sklepu z wykorzystaniem licencji dedykowanej wiąże się z koniecznością stałego monitorowania stanu technicznego oraz podążania za zmieniającymi się standardami prawnymi np. RODO, a także nowinkami ze świata IT np. aktualizacją Chrome, która związana jest z koniecznością aktualizacji certyfikatów SSL. W rezultacie z czasu, który mógłby zostać poświęcony na promocję asortymentu i osiąganie celów sprzedażowych, musimy wydzielić czas na skupienie się na samym funkcjonowaniu oprogramowania.

programista sklep internetowy

SaaS da Ci więcej możliwości niż licencja samodzielna

Prowadzenie sklepu internetowego z wykorzystaniem licencji SaaS pozwala na opłacanie abonamentu (podobnie jak w przypadku rachunku za telefon komórkowy bądź telewizję), który umożliwia korzystanie z szeregu udogodnień. Korzystając z takiej usługi, otrzymujesz:

  • możliwość uruchomienia sklepu internetowego w sposób natychmiastowy, po uzupełnieniu formularza,
  • prosty w obsłudze kreator szablonu,
  • dostęp do prostego w obsłudze panelu administracyjnego umożliwiającego obsługę i konfigurację sklepu,
  • hosting (czyli miejsce na serwerze przeznaczone dla Twojego sklepu), firmową pocztę e-mail oraz inne niezbędne narzędzia,
  • możliwość modyfikacji szablonu zgodnie ze swoimi wymaganiami,
  • stałe aktualizacje obejmujące oprogramowanie oraz przygotowanie do wdrażania regulacji określonych przez prawo,
  • telefoniczne i mailowe wsparcie techniczne,
  • możliwość skorzystania z wiedzy i poradników dostępnych na blogu i w e-bookach oraz instrukcji obsługi sklepu internetowego,
  • dostęp do licznych integracji z kurierami, bramkami płatniczymi, hurtowniami oraz innymi usługami
    e-commerce,
  • pakiet korzyści i szeroki wybór usług dodatkowych, w tym dedykowanych dla Twojego sklepu,
  • stabilne działanie sklepu – to Sky-Shop odpowiada za poprawne i ciągłe działanie,
  • linię awaryjną 24/7 dostępną w przypadku sytuacji nadzwyczajnych. Co więcej wszystkie pojawiające się błędy zostaną wychwycone i usunięte szybciej niż ma to miejsce w oprogramowaniu dedykowanym, gdzie usterka niejednokrotnie zostaje wykryta wiele dni po jej wystąpieniu. W związku z tym, że Sky-Shop samodzielnie aktualizuje i monitoruje swój system, reakcja na ewentualne nieprawidłowości jest niemalże natychmiastowa.

 

W rzeczywistości, korzystając z oprogramowania Sky-Shop, wiesz że nad działaniem Twojego sklepu internetowego czuwa zespół specjalistów, w którego skład wchodzą: programiści, graficy i eksperci
e-commerce. Nie musisz martwić się utrzymaniem infrastruktury oraz doborem parametrów technicznych serwerów, bowiem wszystko zostało już poprawnie skonfigurowane. Platforma sklepów internetowych jest miejscem, w którym szereg uzupełniających się funkcji, pozwala wygodnie i intuicyjnie prowadzić sprzedaż internetową nawet przez osoby niemające z nią wcześniej styczności. Co więcej, oprogramowanie jest tworzone i aktualizowane przez wiele lat. Powstało z użyciem wiedzy i doświadczenia setek ekspertów oraz nakładu finansowego sięgającego milionów złotych. Z uwagi na koszt jego powstania oraz długotrwały czas pracy, poziom zaawansowania rozwiązań oferowanych przez Sky-Shop jest nieosiągalny dla rozwiązań dedykowanych.

Cały pakiet usług dostępny jest w formie wygodnego, niskiego abonamentu, którego ceny zaczynają się już od kilkunastu złotych miesięcznie!

 

koszt licencji sklep internetowy

 

Korzystanie z platformy sklepów internetowych Sky-Shop w  codziennym funkcjonowaniu stanowi znaczną oszczędność pieniędzy i czasu, dając dostęp do większej ilości możliwości niż ma to miejsce w przypadku oprogramowania pudełkowego. Zebrane w jednym miejscu usługi stanowią gwarancję kompleksowej obsługi, podczas której możemy skorzystać z rabatów przygotowanych przez partnerów np. na napisanie regulaminu sklepu internetowego.

Na obecnym poziomie rozwoju oprogramowania typu SaaS, jednoznacznie można stwierdzić, że korzystanie z licencji dedykowanej przez przedsiębiorców prowadzących sprzedaż niewymagającą specjalistycznych funkcji sklepu jest możliwe, ale zupełnie zbyteczne.  Nie daje dużo większych możliwości, a generuje zwiększoną liczbę trudności, zwłaszcza dla osób, które nie są na co dzień związane z branżą IT i będą zmuszone do korzystania z usług firm zewnętrznych.

Abonament czy licencja dedykowana sklepu internetowego?

Jeśli wahasz się pomiędzy skorzystaniem z oprogramowania SaaS a dedykowanym oprogramowaniem dla sklepu internetowego, odpowiedz sobie na kilka pytań:

  • Dlaczego potrzebujesz dedykowanego rozwiązania dla sklepu internetowego?
  • Co da Ci własna licencja samodzielna sklepu?
  • Co dostaniesz, czego nie możesz znaleźć w sklepie stworzonym w modelu abonamentowym?

 

Jeśli nie możesz wskazać konkretnych korzyści, jakie będą wynikały z inwestowania w dedykowane oprogramowanie, to najlepszy znak, że z powodzeniem skorzystasz z oferty platformy sklepów internetowych Sky-Shop i poczynisz znaczne oszczędności na przestrzeni lat.
Jesteś małą, średnią, a może dużą firmą? Masz 100, a może 20 000 tysięcy zamówień miesięcznie? Platforma będzie działała równie dobrze! Poznaj historie przedsiębiorstw, które już nam zaufały. Liczy się to, jakich funkcji potrzebujesz, a nie ile zamówień przetwarzasz.

Jedną z kluczowych kwestii, o których nie mogą zapominać sklepy internetowe, są nagłe wzrosty ruchu w okresie świątecznym. Częstym problemem w oprogramowaniu dedykowanym jest przeciążenie serwerów, które skutkuje uciążliwym i bardzo odczuwalnym spowolnieniem sklepu, a niejednokrotnie jego całkowitym wyłączeniem z możliwości użytkowania przez klientów. Sky-Shop korzysta z technologii chmury (cloud), dzięki czemu jest w stanie dynamicznie przydzielić większe zasoby, aby bez problemu sklep był w stanie obsłużyć zwiększony ruch (także w święta). Przydzielanie zasobów zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem stanowi gwarancję wygodnej i stabilnej obsługi każdego z Twoich klientów.

E-commerce zmierza w kierunku oprogramowania SaaS

Analizy rynku e-commerce wskazują, że zmierza on w stronę korzystania z usług w chmurze. Od 2016 roku, wartość rynku SaaS wzrosła o ponad 20 bilionów dolarów, a prognozy przewidują, że do 2020 roku osiągnie on wartość prawie 100 bilionów dolarów. Utrzymująca się tendencja pokazuje, że firmy coraz chętniej doskonalą opracowane rozwiązania, które będą mogły docierać do szerokiego grona osób. Intensywna praca wiąże się z uzyskiwaniem zaawansowanych, dopracowanych rozwiązań. Nie zamykamy się w niewielkich, pojedynczych programach, które z uwagi na ilość niezbędnego do ich rozwoju czasu i pieniędzy, nigdy nie osiągną takiego stopnia zaawansowania jak platformy, nad których pracą czuwają setki ekspertów. Konsumenci z roku na rok coraz bardziej doceniają bezpieczeństwo i wygodę oferowanych w modelu SaaS oprogramowań i powierzają się w ręce specjalistów.

saas czy licencja samodzielna sklepu

Czy tworzenie dedykowanego sklepu ma sens?

To zależy. W zdecydowanej większości przypadków, rozwiązania przygotowane przez platformy oferujące oprogramowanie sklepów w systemie SaaS np. Sky-Shop są wystarczające. Rynek
e-commerce zmierza w kierunku pakietów abonamentowych, które dają możliwość dynamicznego wprowadzania zmian i nowości w krótkim czasie dla dużej liczby klientów. Segment oprogramowań dedykowanych dla sklepów internetowych pozostanie zawężony do dziedzin, w których są one niezbędne. Przykładem są tutaj apteki, które ze względu na złożoność segregacji leków, a także uwzględnienie recept i innych obostrzeń prawnych będą potrzebowały programu z dodatkowymi, specjalnymi funkcjami. Oprogramowanie dedykowane jest rozwiązaniem polecanym dużym firmom, dla których niezbędne jest wdrożenie rozwiązań projektowanych w sposób indywidualny.

Wszystkie pozostałe sklepy z ofertą i asortymentem niewymagającym indywidualnych rozwiązań mogą korzystać z oprogramowania SaaS. Co więcej, Sky-Shop dysponuje szeregiem funkcji, które są charakterystyczne dla rozwiązań dedykowanych. Możliwość sprzedaży produktów w przeliczeniu nie na sztuki, a metry kwadratowe, litry bądź inne jednostki sprawia, że z gotowego sklepu internetowego może korzystać zdecydowana większość branż. Z tego względu, warto zapoznać się z pełną ofertą, ponieważ istnieje duża szansa na to, że wszystkie potrzebne Ci funkcje uzyskasz bez płacenia za oprogramowanie dedykowane. Co więcej, Twoja praca zostanie usprawniona dzięki możliwości skorzystania z licznych modułów m.in.:

 

Ciągły rozwój funkcji oraz nieustanne usprawnianie działania platformy sprawia, że duża ilość zamówień, a także bardzo szeroki asortyment nie są przeszkodą do skorzystania z gotowego sklepu internetowego.

 

sklep internetowy saas

5.00 avg. rating (98% score) - 4 votes 5

Kinga Tobała

Specjalistka ds. Copywritingu