Wysyłka towaru w sklepie internetowym – formy i koszty dostawy


Alfabet e-commerce

Podczas gdy produkty ze sklepów internetowych pakowane są coraz lepiej, puste przestrzenie w kartonach wypełniane, a do paczek dorzucane drobne podarki, prawdziwą zagwozdkę może stanowić wybór form dostawy dostępnej dla klientów. Wybrać paczkomat, kuriera, a może Pocztę Polską? Inwestować w darmową przesyłkę dla wszystkich, a może wprowadzić ją jako bonus dla koszyków o większej wartości? To właśnie na tych tematach skupimy się dzisiaj!

Formy wysyłki w sklepie internetowym

Nie da się ukryć, że preferencje klientów są zróżnicowane, toteż poszukują oni odmiennych rozwiązań. Jednak różnorodność form dostawy nie powinna skupiać się na szeregu firm kurierskich do wyboru, a rozwiązaniach odpowiadających na potrzeby klientów.

formy dostawy towaru wybierane najczęściej podczas zakupów przez internet

Preferowane formy dostawy według raportu Gemius z 2018 r.

Przy wyborze dostępnych opcji wysyłki w sklepie internetowym warto zastanowić się nad tym, jak do zakupów będą podchodzili klienci i przeanalizować każdą z form w podobny do poniższego sposób:

  • Poczta Polska – wybierana zazwyczaj przez osoby, dla których czas dostawy nie jest kluczowy i wolą zaoszczędzić na kosztach wysyłki.
  • Paczkomaty – chętnie wykorzystywane przez kupujących, którzy nie mają możliwości odbioru paczki w domu bądź pracy.
  • Przesyłka kurierska – kojarzona z szybką dostawą na wybrany adres.

Nie jest możliwe jednoznaczne określenie idealnych form dostawy i jej kosztów. Wybór najlepszego rozwiązania wymaga wprowadzania zmian i testowania poszczególnych wariantów aż do momentu odnalezienia tego optymalnego. Pewnym jest jednak to, że na podstawie zbiorczych danych możemy wnioskować, których form wysyłki będą oczekiwali od nas lubiący je kupujący. Każdorazowo warto zapewnić rozwiązanie odpowiadające osobom, którym zależy na szybkiej dostawie, a także tym skupiającym się na jak najniższych kosztach.

Koszty dostawy w sklepie internetowym

Oczywistym jest, że im mniej wydamy na zaplanowane zakupy, tym jesteśmy bardziej usatysfakcjonowani. Jednak wyjście poza schemat jak największego obniżania kosztów dostawy w sklepie internetowym pomoże Ci wpływać na zachowania konsumentów. Co ciekawe, umiejętne manipulowanie ceną wysyłki w sklepie internetowym sprawi, że klient będzie zadowolony, a Twój portfel nieco grubszy. Jak się do tego zabrać?

  • Premiuj korzystne dla Ciebie rozwiązania. Choć szybkie płatności są najchętniej wybieraną metodą zapłaty, wciąż dużo osób korzysta z możliwości uiszczenia opłaty przy odbiorze przesyłki. Chcąc skłonić klientów do korzystania z preferowanych przez Ciebie rozwiązań, pokaż, że im też się to opłaca.

Przykładowo, jeśli chcesz zmniejszyć ilość zamówień pobraniowych, spraw by inne formy wysyłki były tańsze od pobrania. W końcu aspekt finansowy jest jednym z powodów, dla których kupujemy w internecie. Podobne kroki możesz zastosować w sytuacji, gdy wolisz by to paczkomaty były wybierane chętniej niż przesyłki kurierskie.

  • Zwiększ wartość koszyka. Oferując darmową wysyłkę zyskujesz nie tylko sympatię klientów, ale i ryzyko dodatkowych kosztów. Rozwiązaniem, które nie tylko ochroni Cię przed ewentualnymi stratami, ale i zwiększy wartość koszyka zakupowego jest wprowadzenie darmowej dostawy od wyznaczonej wcześniej wartości zamówienia. Chcąc zyskać darmową wysyłkę, chętnie dorzucamy dodatkowe produkty do koszyka.

Zdawać by się mogło, że efekt będzie widoczny jedynie, gdy do darmowej wysyłki brakuje 20-30 zł. Tymczasem w wielu przypadkach samodzielnie nie zamawiamy produktów za 200 zł, nie płacimy też za wysyłkę, bowiem decydujemy się na zachęcenie znajomych do wyboru kilku drobiazgów dla siebie i złożenie wspólnego zamówienia!

Czy darmowa dostawa w sklepie internetowym jest dla wszystkich?

Rozpoznawalne sklepy internetowe takie jak: zalando.pl i eobuwie.pl zbudowały swoją unikalną propozycję sprzedaży na systemie darmowej wysyłki i darmowych zwrotów. Sukces, a także badania wskazują, że koszty wysyłki są jednym z ważniejszych kryteriów, jakimi klienci kierują się podczas wyboru oferty, z której skorzystają. Niestety, nie każdy sklep internetowy będzie mógł pozwolić sobie na wydatki związane z darmową wysyłką. Na szczęście nie jest to równoznaczne z poniesieniem sprzedażowej klęski!

koszty wysylki w e sklepie

Dane z raportu Gemius z 2018 r.

Darmowa dostawa w sklepie internetowym nie jest koniecznością! Klienci doskonale zdają sobie sprawę z tego, że sama wysyłka jest dodatkową usługą, za którą trzeba będzie zapłacić. Klucz w tym, by koszty były dostosowane do cen produktów i asortymentu, który oferujesz. Przestrzegając kilku zasad zapobiegniesz niesmakowi, jaki mogłaby pozostawić po sobie korzystna oferta połączona z horrendalnym kosztem dostawy.

  • Postaraj się, by koszty przesyłki nie były znacząco wyższe niż same produkty. Nie zawsze jest to możliwe, jednak handlując drobiazgami umożliw kupującym wybór taniego listu ekonomicznego.
  • Na samym początku w jasny sposób określ obowiązujące ceny dostawy. Dobrą praktyką jest zamieszczenie polityki dostaw i zwrotów (z uwzględnieniem wagi poszczególnych paczek) w osobnej zakładce, w stopce strony.
  • Nie zapominaj o usługach dodatkowych np. wniesieniu sprzętów AGD do mieszkania.

Prawdą jest też fakt, że koszty wysyłki będą odgrywały większą rolę przy zakupach za niewielką kwotę. Wtedy złotówka bądź dwie mogą stanowić dla kupującego różnicę. W momencie zakupu sprzętu za 300 zł z pewnością nie zwróci szczególnej uwagi na to, czy koszt zamówienia kuriera wynosi 15 czy też 16 zł. Sklepy, w których ofercie nie znalazł się darmowy transport produktów mogą miło zaskoczyć swoich klientów biorąc udział w Dniu Darmowej Dostawy, podczas którego obroty mogą wzrosnąć nawet o kilkadziesiąt procent.

Jaki kurier do sklepu internetowego?

Zanim zaczniesz zastanawiać się nad tym, jakich kurierów wybrać do sklepu internetowego, warto uświadomić sobie, że decyzja może w znaczący sposób wpłynąć na Twój wizerunek.

Choć ogromne znaczenie ma zabezpieczenie przesyłki, jej estetyczny sposób pakowania oraz szybkość opuszczenia sklepowego magazynu, ostateczne zadowolenie klienta będzie zależało od szybkości dostawy.

Z tego względu warto przyjrzeć się nie tylko zapewnieniom i deklaracjom usługodawcy, ale także opiniom – zarówno kupujących, jak i sprzedawców nadających przesyłki. Podczas przeglądania ofert warto zwrócić uwagę nie tylko na ceny, ale i na udogodnienia takie jak:

  • sprawny system śledzenia przesyłki,
  • możliwość zmiany punktu lub godziny dostarczenia,
  • dostępność zarówno opcji odbioru w punkcie, jak i dostarczenia przez kuriera.

Co ciekawe, poszukując najbardziej korzystnego rozwiązania skorzystasz z integracji z kurierami i brokerami. Początkujący sprzedawcy powinni kierować się w stronę brokerów, którzy są w stanie zaoferować nieco niższe ceny niż te zamieszczone w ofertach poszczególnych kurierów dla niewielkich e-sklepów. Wraz ze wzrostem ilości paczek wysyłanych co miesiąc powinieneś jednak zainteresować się współpracą z konkretnym partnerem i na podstawie dotychczas zebranych danych negocjować cenę wysyłki, argumentując, że zleceń z Twojej strony będzie przybywać!

 

Pozostałe części Alfabetu e-commerce czekają na Ciebie!

5.00 avg. rating (99% score) - 12 votes 5

Senior Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.