Sky-Shop Blog Sklep internetowy Dostawy Sposoby dostawy w sklepie internetowym – formy i koszty wysyłki

Sposoby dostawy w sklepie internetowym – formy i koszty wysyłki

Sklep internetowy
9 min

Czy wiesz, co sprawia, że klienci decydują się na zakup w konkretnym serwisie? Według raportu E-commerce w Polsce 2023 jest to oczywiście konkurencyjna cena, na co wskazuje 46% respondentów. Już na drugim miejscu są jednak niskie koszty przesyłki (42%). 17% ankietowanych wskazuje również na różne dostępne formy dostawy.

Nie ulega więc wątpliwościom, że jest to kluczowa kwestia w e-commerce.

Zastanawiasz się, czy wybrać Paczkomat, kuriera, a może Pocztę Polską? Inwestować w darmową przesyłkę dla wszystkich, a może wprowadzić ją jako bonus dla koszyków o większej wartości? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Jakie sposoby wysyłki cieszą się największą popularnością wśród klientów sklepów internetowych?

Klienci lubią mieć wybór. Mają też jednak konkretne preferencje. Możemy się o nich przekonać dzięki raportowi E-commerce w Polsce 2023.

Ranking jest następujący:

  1. Dostawa do automatu paczkowego.
  2. Dostawa kurierem bezposrednio do domu/pracy.
  3. Dostawa do punktu partnerskiego (np. Zabka, ORLEN, Ruch).
  4. Dostawa poczta bezposrednio do domu/pracy przez listonosza.
  5. Transfer bezposrednio ze strony (np. w przypadku e_booków, utworów muzycznych itp.).
  6. Dostawa do oddziału sklepu (click & collect).
  7. Dostawa do placówki pocztowej.

najpopularniejsze formy dostawy

(źródło: E-commerce w Polsce 2023)

Najpopularniejsze formy dostawy w sklepie internetowym

Wybory klientów są zróżnicowane. Kluczowe jest to , by oferować rozwiązania, które odpowiadają na ich różne potrzeby.

Automaty paczkowe

To najpopularniejsza opcja dostawy w przypadku towarów zakupionych przez Internet. Paczkomaty InPost od lat podbijają polski rynek e-commerce w zawrotnym tempie. Nie bez powodu! To bardzo wygodna, a jednocześnie ekologiczna forma wysyłki produktów.

Na czas dostawy również nie można narzekać. Zazwyczaj nie jest on dłuższy niż 48 godzin, a często znacznie krótszy. Tyle samo czasu przesyłka może spędzić w Paczkomacie. Klienci nie muszą jej więc odbierać tuż po umieszczeniu – mają na to dwa dni. Ich minusem jest to, że przesyłki o większych gabarytach po prostu się w nich nie mieszczą.

Automaty paczkowe udostępniają dziś również inne firmy  jak chociażby DPD czy DHL. Na popularności zyskuje także usługa Orlen Paczka i Allegro One Box, co znajduje odzwierciedlenie w danych:

popularność automatów paczkowych

Przesyłka kurierska

Przed pojawieniem się automatów paczkowych był to wybór nr 1. Jest on na pewno doskonale Ci znany i nie wymaga szerszego komentarza.

Można w ten sposób wysłać praktycznie wszystkie towary. To także dla wielu osób (zwłaszcza tych, przebywających w domu czy w biurze) najwygodniejsza forma dostawy. Należy również do jednej z najszybszych. Dziś standardem doręczania przesyłki przez kurierów są 2 dni robocze.

Punkty odbioru

Działają podobnie jak automaty paczkowe, z tą różnicą, że po drugiej stronie jest człowiek, a nie ekran. To najczęściej różnego rodzaju sklepy, kioski czy stacje benzynowe.

Aby odebrać zamówione produkty, klient najczęściej musi podać kilkucyfrowy kod odbioru. Jest to więc kolejna bardzo dogodna forma wysyłki. Zwłaszcza, jeżeli swój sklep ma się bliżej, niż automat paczkowy.

Poczta polska

To zdecydowanie jeden z najważniejszych i największych przewoźników, działających na terenie Polski.

Wśród niektórych osób budzi on największe zaufanie. Możesz się tego spodziewać np. po starszych klientach Twojego sklepu. Właśnie dlatego i tę formę dostawy warto uwzględnić w swojej ofercie.

Odbiór osobisty

Możliwość odbioru osobistego oznacza zazwyczaj w praktyce najkrótszy możliwy czas realizacji zamówienia. Jest to także zazwyczaj bezpłatny wariant „dostawy” produktów. Nie dziwne więc, że wielu klientów chce po niego sięgać zwłaszcza, jeśli mieszkają w pobliżu siedziby danego sklepu czy sprzedawcy.

Jeżeli masz możliwość, by oferować ją kupującym, szczerze radzimy to zrobić. Pamiętaj tylko, by jasno opisać zasady odbioru osobistego w siedzibie firmy. Wyznacz godziny, w których klienci mogą odbierać przesyłki i wyraźnie je komunikuj.

Transfer bezpośrednio ze strony

To forma dostarczenia zamówienia, która dotyczy sprzedaży produktów cyfrowych.

Na czym polega? To proste. Od razu po opłaceniu zamówienia, klient otrzymuje dostęp do kupionego pliku  zostaje on np. wysłany na podany przez niego adres e-mail.

Dowiedz się więcej o dostawie w e-commerce 👇

Koszty dostawy w sklepie internetowym

Im mniej wydamy na zaplanowane zakupy, tym lepiej. To oczywiste!

Warto jednak wyjść poza schemat maksymalnego obniżania kosztów dostawy. Umiejętne manipulowanie ceną wysyłki w sklepie internetowym sprawi, że klient będzie zadowolony, a Twój portfel nieco grubszy.

Jak się do tego zabrać?

  • Premiuj korzystne dla Ciebie rozwiązania. Choć szybkie płatności są najchętniej wybieraną metodą zapłaty, wciąż dużo osób korzysta z możliwości uiszczenia opłaty przy odbiorze przesyłki. Chcąc skłonić klientów do korzystania z preferowanych przez Ciebie rozwiązań, pokaż, że im też się to opłaca.

Chcesz zmniejszyć ilość zamówień pobraniowych? Spraw, by inne formy wysyłki były tańsze od pobrania. Podobne kroki możesz zastosować w sytuacji, gdy wolisz by to paczkomaty były wybierane chętniej niż przesyłki kurierskie.

  • Zwiększ wartość koszyka. Oferując darmową wysyłkę zyskujesz nie tylko sympatię klientów, ale i ryzyko dodatkowych kosztów. Rozwiązaniem, które nie tylko ochroni Cię przed ewentualnymi stratami, ale i zwiększy wartość koszyka zakupowego jest wprowadzenie darmowej dostawy od wyznaczonej wcześniej wartości zamówienia. Mechanizm jest prosty klienci chcąc zyskać bezpłatną wysyłkę, chętnie dorzucają dodatkowe produkty do koszyka.

Zdawać by się mogło, że efekt będzie widoczny jedynie, gdy do darmowej wysyłki brakuje 20-30 zł. W rzeczywistości jest inaczej. Nie każdy musi samodzielnie zamawiać produkty za np. 200 zł, by uzyskać bezpłatną dostawę. Wystarczy, że zachęci swoich znajomych do zakupu kilku drobiazgów i złożenia wspólnego zamówienia.

Czy darmowa dostawa w sklepie internetowym jest dla wszystkich?

Największe sklepy internetowej, jak chociażby Zalando, zbudowały swoją rozpoznawalność m.in. na systemie darmowej wysyłki i bezpłatnych zwrotów.

Jak już wiesz, koszty wysyłki są jednym z ważniejszych kryteriów, jakimi klienci kierują się podczas wyboru oferty, z której skorzystają. Niestety, nie każdy sklep internetowy może pozwolić sobie na wydatki związane z darmową wysyłką. Na szczęście istnieją inne sposoby, by rozwiązać tę kwestie.

Darmowa dostawa w sklepie internetowym nie jest koniecznością! Klienci doskonale zdają sobie sprawę z tego, że sama wysyłka jest dodatkową usługą, za którą trzeba będzie zapłacić. Klucz w tym, by koszty były dostosowane do cen produktów i asortymentu, który oferujesz.

Przestrzegając kilku zasad zapobiegniesz niesmakowi, jaki mogłaby pozostawić po sobie korzystna oferta połączona z horrendalnym kosztem dostawy. Co robić?

  • Postaraj się, by koszty przesyłki nie były znacząco wyższe niż same produkty. Nie zawsze jest to możliwe, jednak handlując drobiazgami, umożliw kupującym wybór taniego listu ekonomicznego.
  • Na samym początku w jasny sposób określ obowiązujące ceny dostawy. Dobrą praktyką jest zamieszczenie polityki dostaw i zwrotów (z uwzględnieniem wagi poszczególnych paczek) w osobnej zakładce, w stopce strony.
  • Nie zapominaj o usługach dodatkowych np. wniesieniu sprzętów AGD do mieszkania. To coś, co może zrekompensować klientom wydatki na dostawę.

Koszty wysyłki będą odgrywały większą rolę przy zakupach za niewielką kwotę. Wtedy złotówka bądź dwie mogą stanowić dla kupującego różnicę. W momencie zakupu sprzętu za 300 zł z pewnością nie zwróci szczególnej uwagi na to, czy koszt zamówienia kuriera wynosi 15 czy też 16 zł.

Możesz też rozważyć oferowanie darmowej dostawy tylko w wybrane dni w roku. Np. z okazji Black Friday.

Jaki kurier do sklepu internetowego?

Choć ogromne znaczenie ma zabezpieczenie przesyłki, jej estetyczny sposób pakowania oraz szybkość opuszczenia sklepowego magazynu, ostateczne zadowolenie klienta będzie zależało od szybkości dostawy.

Podczas przeglądania ofert poszczególnych firm warto zwrócić uwagę nie tylko na ceny, ale i na kwestie takie jak:

  • sprawny system śledzenia przesyłki,
  • możliwość zmiany punktu lub godziny dostarczenia,
  • integracja z wybranym oprogramowaniem e-commerce,
  • ewenualne ograniczenia co do wielkości lub wagi paczek (to ważne np. jeśli sprzedajesz meble czy innne przedmioty o dużych gabarytach)
  • dostępność zarówno opcji odbioru w punkcie, jak i dostarczenia przez kuriera,
  • opinie o danej firmie i jej popularność wśród e-kupujących.

Kurier czy broker kurierski?

Koszty dostawy dla sprzedawcy są jednym z najważniejszych czynników decydujących o współpracy z danym przewoźnikiem. To całkowicie naturalne.

Właśnie dlatego początkujący sprzedawcy powinni wybierać brokerów, którzy są w stanie zaoferować nieco niższe ceny niż te zamieszczone w ofertach poszczególnych kurierów dla niewielkich e-sklepów. Wraz ze wzrostem liczby paczek wysyłanych co miesiąc powinieneś jednak zainteresować się współpracą z konkretnym partnerem i na podstawie dotychczas zebranych danych negocjować cenę wysyłki, argumentując, że zleceń z Twojej strony będzie przybywać!

Skorzystaj z oferty specjalnej na niskie ceny wysyłki od brokera Apaczka!

Jakie są wady i zalety obu rozwiązań?

Firma kurierska:

  • Bezpośrednia współpraca z firmą kurierską może zapewnić bardziej spersonalizowane usługi.
  • Firmy kurierskie często oferują możliwość negocjacji cen, szczególnie przy stałej współpracy.
  • Możliwość bezpośredniego kontaktu z kurierem i śledzenia przesyłek.

Broker kurierski:

  • Brokerzy kurierscy współpracują z wieloma firmami kurierskimi, co może zapewnić szerszy wybór opcji dostawy.
  • Mogą oferować niższe ceny dzięki większej liczbie zleceń przekazywanych firmom kurierskim.
  • Proces współpracy z brokerem jest zazwyczaj mniej skomplikowany i nie wymaga załatwianiu tylu formalności.

👉 Dowiedz się więcej: Broker czy umowa z firmą kurierską?

Podsumowanie

Określenie idealnych, uniwersalnych form dostawy i jej kosztów jest niemożliwe. Wybór najlepszego rozwiązania wymaga wprowadzania zmian i testowania poszczególnych wariantów aż do momentu odnalezienia tego optymalnego.

Na podstawie zbiorczych danych możesz wnioskować, których form wysyłki będą oczekiwali od nas lubiący je kupujący. Warto proponować odpowiednie rozwiązania zarówno osobom, którym zależy na szybkiej dostawie, jak i tym skupiającym się na jak najniższych kosztach.

Powodzenia!

5.00 avg. rating (99% score) - 12 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.