Sky-Shop Blog Inspiracje E-commerce Na czym polega marketing treści, czyli content marketing?

Na czym polega marketing treści, czyli content marketing?

E-commerce
12 min

W branży marketingowej od wielu lat mówi się, że content is the king. To tak często powtarzane słowa, że wielu podchodzi już do nich z przymrużeniem oka. Tymczasem to wciąż prawda – a marketing treści po prostu działa.

Content to nie zwykle ważny element zarówno, gdy mowa o pozycjonowaniu, jak i budowaniu świadomości marki i lojalności wśród klientów. Dowiedz się, jak stworzyć strategię content marketingu i maksymalnie wykorzystać jego potencjał.

Definicja content marketingu

Content marketing to strategia marketingowa polegająca na tworzeniu różnego rodzaju treści, by przyciągnąć odbiorców do danej marki. Głównym celem content marketingu jest budowanie długotrwałych relacji z potencjalnymi klientami, zwiększanie ich lojalności oraz wpływanie na ich decyzje zakupowe. 

Co ważne, nie chodzi tu o teksty typowo reklamowe. Tak nie działa content marketing. Polega on raczej na tworzeniu wartościowych treści, które rozwiązują problemy i odpowiadają na potrzeby potencjalnych klientów.

Możesz spotkać się także z określeniem marketing treści, co jest polską nazwą dla content marketingu.

Jakie rodzaje treści warto tworzyć?

Możesz tworzyć następujące formy content marketingu:

  • Artykuły blogowe edukujące klientów i ułatwiające im podejmowanie decyzji zakupowych.
  • Wszelkie opisy – np. produktów czy kategorii.
  • E-booki i raporty online, zawierające ciekawe dane branżowe.
  • Podcasty.
  • Newslettery, w których będziesz dzielić się nowościami dotyczącymi Twojej firmy, jak i przesyłać informacje o zniżkach czy wyprzedażach.
  • Treści wideo, publikowane np. na stronie sklepu czy YouTube, np. wyjaśniające, jak korzystać z danych produktów.

Jak stworzyć strategię content marketingową?

Content marketing nie powinien polegać na działaniach podejmowanych ad hoc czy wrzuceniu jednego artykułu blogowego na 3 miesiące na temat, który akurat przyszedł Ci do głowy. Twoje działania powinny być wynikiem przemyślanej strategii, która pozwoli Ci zmaksymalizować wyniki publikowanych treści.

Jak ją opracować?

  • Zdefiniuj swoją grupę docelową. Poznaj swoich odbiorców i zrozum ich potrzeby i problemy. Sprawdź, jaki rodzaj treści najlepiej sprawdza się w ich przypadku i jakie tematy są dla nich interesujące. Dowiedz się, jak stworzyć buyer personę.
  • Określ swoje cele biznesowe. Zastanów się, co dokładnie chcesz osiągnąć dzięki content marketingowi. Ułatwi Ci to mierzenie jego skuteczności.
  • Znajdź tematy interesujące Twoich potencjalnych klientów. Bardzo przydatne mogą tu się okazać rozmowy z odbiorcami, ale przede wszystkim – analiza słów kluczowych i konkurencji.
  • Zdecyduj, jakie typy treści będą najbardziej efektywne. Jak już wiesz, masz do wyboru m.in.: blogi, artykuły, e-booki, infografiki, filmy, podcasty, infografika, webinary itp.
  • Opracuj harmonogram publikacji. Stwórz kalendarz treści, określający, kiedy i jakie treści będą publikowane. Upewnij się, że harmonogram jest realistyczny
  • Zaplanuj dystrybucję Twoich treści. Marketing internetowy stwarza pod tym względem wiele możliwości, a wymieniamy je poniżej.

Dystrybucja treści w content marketingu kluczem do sukcesu

Content marketing nie może kończyć się na publikacji artykułu czy wideo. Musisz upewnić się, że dotrze on do osób, które będą nim zainteresowane. Nie możesz liczyć na to, że znajdą go sami.

Jakie kanały dystrybucji możesz uwzględnić w swojej strategii contentowej?

  • SEO. Jeżeli prowadzisz bloga firmowego czy publikujesz artykuły w innych miejscach, zadbaj o ich optymalizację. To tylko odrobina dodatkowego wysiłku, na której skorzystają również czytelnicy, a Ty zyskasz bezpłatny kanał dystrybucji Twoich treści.
  • Media społecznościowe. Napisałeś nowy artykuł? A może dodałeś wideo na YouTube? Wrzuć o nim wzmiankę do social media, zachęcając użytkowników do zapoznania się z daną treścią.
  • Email marketing. Informacje o nowych treściach możesz wysyłać za pomocą newslettera. W ten sposób dotrzesz do tych osób, które zapisały się już do Twojej bazy.
  • Płatne reklamy – Google Ads i Facebook Ads. Treści warto promować przede wszystkim za pomocą reklam w wyszukiwarce, które wyświetlają się po wpisaniu konkretnych zapytań, i reklam na Facebooku.
  • Strona główna sklepu. Jeżeli korzystasz ze Sky-Shop z łatwością wyświetlisz na swojej stronie głównej najnowsze artykuły blogowe. Dzięki temu potencjalni odbiorcy treści ich nie przeoczą!
artykuły blogowe na głównej

prezentacja artykułów blogowych na głównej stronie sklepu na Sky-Shop krainatuptusia.pl

Jak zwiększać skuteczność content marketingu?

Aby zwiększyć skuteczność działań content marketingowych, warto stosować kilka sprawdzonych technik:

  • Personalizacja treści. Warto dostosowywać content do specyficznych potrzeb i zainteresowań odbiorców. Być może docenią oni video content? A może są zwolennikami długich, pisanych form i formalnego języka?
  • Interaktywny content. Tworzenie treści, które angażują użytkowników, takich jak quizy, ankiety, konkursy, może okazać się świetnym pomysłem.
  • Recykling treści. Aktualizacja starszych treści i dostosowywanie ich do bieżących potrzeb i trendów, a także zmieniających się algorytmów Google jest kluczowa dla utrzymania efektów w content marketingu.
  • Analiza wyników. Pamiętaj, że dobry content marketing to ciągła optymalizacja działań. 

Content marketing i SEO – para idealna?

Warto zdawać sobie sprawę, że content marketing jest integralną częścią SEO. To działania, które są ze sobą ściśle powiązane i wzajemnie się uzupełniają.

Dzięki optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek, możesz zwiększyć widoczność i zasięg swoich materiałów. To sprawia, że przyciągasz większy ruch organiczny na swoją stronę internetową.

Jak łączyć content marketing i SEO, by zwiększać widoczność strony w wynikach wyszukiwania?

  • Wybierz odpowiednie słowa kluczowe, w czym pomogą Ci takie narzędzia, jak Senuto, Google Keyword Planner, Ahrefs, SEMrush. W kontekście content marketingu warto przede wszystkim skupić się na frazach z długiego ogona, czyli długich i bardziej szczegółowych zapytaniach.
  • Sprawdź także, na jakie frazy pozycjonuje się Twoja konkurencja, i zidentyfikuj możliwości, których jeszcze nie wykorzystuje.
  • Twórz treści, które odpowiadają na pytania i problemy Twoich odbiorców. Korzystaj z narzędzi takich jak AnswerThePublic, aby znaleźć popularne pytania.
  • Długie, wyczerpujące dane zagadnienie artykuły lepiej pozycjonują się w wyszukiwarkach.
  • Upewnij się, że treści są dobrze zorganizowane i zawierają nagłówki, wypunktowania, ilustracje czy wykresy.
  • Skup się na tworzeniu wysokiej jakości treści, które są merytoryczne i angażujące. Pamiętaj także, że unikalność to podstawa!
  • Używaj słów kluczowych w tytułach tekstów i nagłówkach (H1, H2, H3).
  • Twórz unikalne, atrakcyjne meta opisy, które będą zachęcały do przejścia na Twoją stronę z poziomu wyszukiwarki.
  • Upewnij się, że adresy URL są krótkie, zrozumiałe i powiązane z zawartością danej podstrony. Sky-Shop stworzy je automatycznie.
  • Optymalizuj obrazy w treściach, używając odpowiednich nazw plików i atrybutów alt.
  • Wzmacniaj strukturę strony, linkując do innych istotnych treści na Twojej stronie. Linkuj także do wiarygodnych źródeł zewnętrznych, co może poprawić autorytet Twojej witryny.

Sprawdź także, jak pozycjonować sklep internetowy. 

Jak mierzyć efektywność w marketingu treści?

Mierzenie efektywności content marketingu jest kluczowe do oceny, czy obrana strategia przynosi oczekiwane rezultaty.

Oto kilka wskaźników, które warto monitorować:

  • Ruch na stronie, który generują poszczególne treści.
  • Zaangażowanie użytkowników (średni czas spędzony na stronie, liczba odsłon, współczynnik odrzuceń).
  • Konwersje, które generują poszczególne treści. Zwróć również uwagę na konwersje wspomagane.
  • Interakcje w social media – liczba udostępnień, polubień, komentarzy.
  • Pozycje w wynikach wyszukiwania na frazy typowo informacyjne czy poradnikowe.
  • Feedback od odbiorców. Opinie użytkowników są kluczowe, jeśli zależy Ci na udoskonalaniu jakości treści. W końcu to dla nich je tworzysz.

Aby ułatwić sobie mierzenie skuteczności treści w content marketingu, połącz swoją stronę z Google Analytics. 

Jakie treści tworzyć w content marketingu w e-commerce?

Mogłoby się zdawać, że dla specjalistów w swoim fachu stworzenie opisów produktów oraz rozmaitych poradników bądź infografiki nie będzie stanowiło trudności. Tymczasem content tworzony w sklepie internetowym powinien trafiać do określonej grupy docelowej. W końcu oferta dla nastolatków różni się od tej, która kierowana jest do młodych rodziców. Podczas gdy jedni szczególną uwagę zwrócą na modę, inni postawią na bezpieczeństwo i użyteczność, spychając wygląd na drugi plan.

Pojawiając się w różnych miejscach nie możesz zapominać o spójności przekazu.

Jeśli w akcjach marketingowych wykorzystałeś dbałość o środowisko bądź akcje na rzecz zwierząt, nie możesz pakować swoich produktów w duże ilości folii, a także rekomendować produktów testowanych na zwierzętach, bowiem konsumenci szybko to wychwycą i stracą do Ciebie zaufanie. Będąc sklepem posiadającym luźne i zabawne opisy produktów, nie powinieneś mieszać ich z bardzo formalnym przekazem pojawiającym się w innych miejscach.

Tworzenie contentu w sklepie internetowym powinno obejmować:

Opisy produktów i kategorii

Kategorie produktów w sklepie internetowym są miejscem wykorzystywanym do zamieszczenia fraz kluczowych. Nie sposób ukryć, że ich większa ilość, jak najlepsze opisanie produktów znajdujących się w danym miejscu oraz użycie synonimów pozwoli uzyskać wyższą pozycję podstrony w Google. Należy jednak pamiętać, że sklep internetowy jest miejscem tworzonym dla klienta, który nie chce poprzedzić oglądania zdjęć kilkustronicowym wywodem o historii marki lub wyborze butów sportowych.

Doskonałym sposobem na pogodzenie wartości SEO i wygody klienta jest podzielenie opisu kategorii na dwie części. W pierwszej, znajdującej się na górze strony powinny znaleźć się odpowiedzi na ewentualne pytania oraz intrygujące fragmenty zachęcające do zakupu. Trzy do czterech linijek tekstu nie przytłoczą odwiedzających i pozwolą im przejść do przeglądania oferty. Druga część opisu kategorii powinna znaleźć się pod wszystkimi produktami. To tu możesz pokusić się o zamieszczenie większej ilości fraz kluczowych takich jak: buty damskie, obuwie sportowe, zegarki wielofunkcyjne czy inne dotyczące Twoich produktów.

Każdy z opisów produktów musi być unikalny. W przeciwnym razie sklep będzie borykał się z problemem duplicate content, który sprawia, że wyszukiwarka potraktuje go po macoszemu i znacznie utrudni wybicie się spośród konkurencyjnych ofert. Zanim przejdziesz do opisów, warto zobaczyć, jak powinna wyglądać idealna karta produktu. To ona pozwoli zwrócić uwagę na stworzony przez Ciebie content. Autorskie opisy powinny obejmować:

  • Tytuł, który zawiera model produktu bądź jego cechy charakterystyczne, po których klienci będą go poszukiwać.
  • Opis jasno wskazujący na zalety produktu, jego wykorzystanie oraz wyróżniające go spośród innych elementy.
  • Schludnie i czytelnie przedstawione dane techniczne np. w formie tabeli bądź buttonów dostępnych w karcie produktu Sky-Shop.
  • Długość w okolicy 1000 – 1500 zzs (znaków ze spacją).

Dowiedz się, jak stworzyć opis produktu w sklepie internetowym i wyróżnij się spośród innych!

Zdjęcia i animacje

Pierwszym, co rzuca się w oczy każdej osobie odwiedzającej sklep internetowy są zdjęcia produktów. To one decydują o tym, czy dana pozycja zainteresuje nas na tyle, by w nią kliknąć. Jeśli nie zyskasz uwagi klienta, nie będzie miał szansy zapoznać się z żadną dalszą informacją. Właśnie z tego względu warto postawić na przejrzyste i czytelne fotografie, które wyróżnią się spośród innych ofert. Tu niezbędne okażą się autorskie zdjęcia produktów, bowiem te, którymi dysponuje hurtownia pojawiają się w większości ofert, na które trafił wcześniej klient.

Wartą przemyślenia możliwością jest wykonanie zdjęć produktowych na modelach, w sytuacjach ich użytkowania, a także animacji. To one pozwolą nam przedstawić produkt z wielu stron, a także jednoznacznie wskazać ich przeznaczenie i korzyści wynikające z ich wyboru. W końcu wodoodporny zegarek zachlapany wodą wygląda bardziej przekonująco niż ten sam model przedstawiony na białym tle.

Zakładka „o nas”

Sztuka opowiadania historii jest ważną częścią tworzenia wizerunku marki. Zakładka „o nas” jest miejscem, w którym pochwalisz się swoją działalnością. Opowiedz o tym, co wyróżnia Cię spośród konkurencji. Jako pierwszy wprowadziłeś dane rozwiązania? Działasz na rynku od wielu lat i cieszysz się zaufaniem klientów? Pochwal się wszystkim, co może zainteresować odbiorcę. Pomyśl, czego chciałbyś się dowiedzieć jako klient sklepu internetowego!

Poradniki i filmiki

Jednym z najlepszych sposobów zaskarbienia sobie sympatii nowego klienta jest przekazanie mu wiedzy. Odpowiadając na nurtujące go pytania, doradzając i analizując własne produkty masz szansę na zwiększenie sprzedaży. Osoby zadowolone z doradztwa najczęściej zostaną u Ciebie na dłużej. Do tworzenia poradników najlepiej użyć bloga sklepu internetowego, na którym będą pojawiać się:

  • instrukcje,
  • zestawienia produktów,
  • propozycje ich używania,
  • wypowiedzi eksperta np. na temat odpowiedniego doboru farb, opon czy kosmetyków.

Do zwiększenia rozpoznawalności swojej marki warto wykorzystać filmiki zamieszczane w serwisie YouTube. To one mogą wygenerować większy ruch i sprawić, że duże grupy osób dowiedzą się o Twojej ofercie.

Wartościowy content zamieszczany w różnych mediach pozwoli Ci reklamować produkty sezonowe. Walentynki, Święta Bożego Narodzenia, a także Nowy Rok są świetną okazją do podsunięcia klientom prezentowych propozycji!

Content w social media dla e-sklepu

Social media sklepu internetowego stanowią naturalny kanał komunikacji z klientami. Nic dziwnego, że wykorzystujemy je także w marketingu. Choć założenie fanpage’a lub grupy na Facebooku nie stanowi wyzwania, zamieszczenie na nich odpowiedniego contentu już tak. Przy tworzeniu treści trafiających do różnych mediów społecznościowych należy pamiętać o kilku zasadach:

  • Przekaz musi być spójny! Używaj tego samego stylu komunikacji i kolorów stosowanych do wizualnej prezentacji marki.
  • Nie duplikuj treści! Jeśli prowadzisz bloga, na fanpage’u nie mogą pojawiać się identyczne informacje.
  • Postaw na przeplatanie się przekazu w różnych miejscach.

Ostatni z punktów stanowi podstawę do większego zaangażowania użytkowników. Na fanpage’u podaj im kilka ciekawych informacji i odeślij po więcej na bloga. Opowiedz o swoich produktach, a rabat zamieść na Instagramie.

Content marketing zwiększa sprzedaż

Promocja sklepu internetowego musi być prowadzona wielopłaszczyznowo. I choć content marketing często stawiany jest w opozycji do płatnych narzędzi promocyjnych, w rzeczywistości działania te idą w parze i doskonale się uzupełniają.

Pamiętaj, że w przypadku bardzo konkurencyjnych branż, sam content nie zwiększy sprzedaży. Co więcej, nawet ogromny budżet reklamowy bez odpowiedniego contentu też jej nie podniesie. Content w sklepie internetowym pokaże Twój profesjonalizm i holistyczne podejście do obsługi klienta, który chętnie do Ciebie wróci.

5.00 avg. rating (99% score) - 9 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.