Autor:maciek

#6: Logistyka sklepu internetowego od pakowania paczek po dropshipping

Głównym filarem sprawnie działającego sklepu internetowego jest jego logistyka. Nawet designerska grafika, bestsellerowe produkty czy ich profesjonalne zdjęcia mogą zostać zaprzepaszczone przez długą dostawę zamówionego towaru do Klienta.

Dlatego już dzisiaj powinieneś wybrać swój model logistyczny. Przedstawiamy najpopularniejsze rozwiązania logistyczne w e-commerce i cenne wskazówki związane z procesem wysyłki.

1. Własny magazyn w sklepie internetowym

Posiadanie własnego magazynu jest najbardziej oczywistą formą logistyki. Jeżeli prowadziłeś sklep stacjonarny lub zetknąłeś się z taką działalnością, to doskonale wiesz co mamy na myśli. Dla uściślenia, na czym to polega?

Zamawiasz duże partie towarów u dostawcy, a następnie odkładasz je w swoim magazynie. Po dokonaniu zakupu przez Klienta, wysyłasz produkt do niego bezpośrednio ze swojej firmy.

Dzięki temu skracasz czas realizacji zamówienia oraz uniezależniasz się od dostawców – nie spotkasz się z problemem że coś sprzedałeś, a u dostawcy tego towaru nie ma. Dodatkowo zamawiając większe partie towaru uzyskujesz lepszą cenę.

Jednak takie rozwiązanie ma również minusy. Musisz posiadać odpowiednią powierzchnię magazynową oraz zamrażasz gotówkę w towarze – jednak dzięki temu masz go na stanie i to w dobrej cenie.

2. Pseudo – Just In Time

Metoda Just In Time związana jest z zarządzaniem produkcją, jednak z sukcesem została przeszczepiona na realia magazynowania w sklepach internetowych jako Pseudo Just In Time.

W tym modelu wystawiasz w swoim sklepie internetowym wszystkie towary dostępne u dostawcy, jednak zamawiasz je dopiero w momencie wpłynięcia zamówienia od Klienta lub posiadasz tylko kilka sztuk danego towaru jako minimalny zapas.

Plusem tego rozwiązania jest ograniczenie miejsca magazynowania i co za tym idzie zaoszczędzenie sporej gotówki dzięki czemu możesz mieć bardzo dużą rozpiętość asortymentu w małych ilościach.

Jednak może to wpłynąć negatywnie na jakość obsługi Klienta. Niestety dostawa przesyłki do odbiorcy może mieć znaczne opóźnienia lub towaru u dostawcy może zabraknąć.

Ponadto Twój sklep internetowy powinien być ściśle zintegrowany z dostawcą asortymentu i dobrze z nim współpracować w szczególności jeżeli chodzi o stany magazynowe i dostępność towaru. Dlatego warto korzystać z integracji z hurtowniami których na platformie Sky-Shop jest aktualnie ponad 140 – LISTA TUTAJ

3. Dropshipping jako model „idealny”

Coraz bardziej popularnym modelem logistycznym w Polsce jest dropshipping. Jak to działa? Dostawca wysyła towar bezpośrednio do Klienta, a Ty w ten sposób stajesz się jedynie pośrednikiem sprzedaży i nie musisz magazynować asortymentu.

Dzięki temu skracasz także czas wysyłki do odbiorcy i możesz zająć się innymi czynnościami związanymi z prowadzeniem sklepu internetowego, np. promocją.

Jednak ten model jak każdy ma również swoje minusy. Koszty logistyczne są po stronie dostawcy, więc przez to Twoje zyski mogą być mniejsze. Ponadto nie masz wpływu na obsługę Klienta, a dostawca nie zawsze dopasuje się do Twoich oczekiwań.

dropshipping

Musisz wiedzieć także że w modelu dropshipping dostawa jest skrócona i pomija Twój magazyn i towar jest wysyłany bezpośrednio do klienta od Twojego dostawcy, nie zwalnia Cię to jednak z obsługi Twojego klienta czy też wystawienia mu odpowiedniego rachunku czy faktury.

Pomimo, iż ten model zyskuje dopiero na popularności, Sky-Shop oferuje Ci integrację z ponad 40 hurtowniami dropshippingowymi.

Jaki model logistyczny powinieneś wybrać dla Twojego sklepu internetowego? Każde rozwiązanie wymienione powyżej ma swoje wady i zalety, dlatego najlepiej je zmiksuj i korzystaj z każdego po trochu tak aby Twój sklep internetowy działał w sposób jak najbardziej wydajny.

Przeanalizuj swój asortyment i zastanów się, które produkty najlepiej schodzą i powinieneś je mieć na magazynie, a jakie możesz zamawiać na bieżąco lub wysyłać w modelu dropshipping.

Najważniejsze, abyś dostosował proces logistyczny do Twoich indywidualnych potrzeb i unikał tzw. „długiego ogona” czyli zalegania produktów na magazynie.

Na co powinieneś jeszcze zwrócić szczególną uwagę?

4. Terminowa wysyłka towaru do klienta

Powinieneś zatroszczyć się o różne możliwości wysyłki produktów do Klientów, ponieważ Twoi odbiorcy mogą mieć inne preferencje w tym zakresie. Absolutnym minimum dla Twojego sklepu internetowego jest posiadanie integracji z Poczta Polską, Paczkomatami i jednym z kurierów, np. DHL czy DPD.

Jeżeli zależy Ci na dostawie asortymentu za pomocą różnych firm kurierskich, możesz skorzystać z usług operatora logistycznego.

W Sky-Shop masz wybór – możesz zdecydować się na którąś z dwóch korporacji – Apaczki lub Furgonetki.

Warto jest mieć także w swojej ofercie odbiór osobisty towaru, co z kolei wiąże się z posiadaniem stacjonarnego punktu.

Pamiętaj również, aby dotrzymywać umówionego czasu dostawy. Jeżeli na Twojej stronie internetowej widnieją 24 h na dotarcie przesyłki, to w tym terminie powinna ona trafić do Klienta. W innym przypadku odbiorca straci do Ciebie zaufanie oraz w przyszłości może nie dokonać kolejnego zakupu w Twoim sklepie. Bądź rzetelny!

5. Pakowanie paczek ma znaczenie

Pakowanie paczek powinno być dla Ciebie sztuką, a nie jednym z wielu elementów logistyki sklepu. Atrakcyjnie zapakowana przesyłka tworzy Twój pozytywny wizerunek. Uwierz nam, to naprawdę ważne!

Więc jakie powinno być opakowanie produktu? Przede wszystkim schludne i przyjemne dla oka, najlepiej firmowe i oklejone taśmą z logiem i nazwą Twojej marki. A co powinno być w środku? Obowiązkowo podziękowanie za zakup oraz formularze zwrotu i reklamacji. Możesz także dorzuć drobny gratis – koszt nieduży, a jaki pozytywny efekt!

 

2

Źródło: http://kamiszypi.blogspot.com/2016/06/witam-was-kochane-juz-jakis-czas-temu.html

Pamiętaj również, aby dobrze zabezpieczyć przesyłkę np: zapakować ją do pudełka lub owinąć folią bąbelkową i folią stretch i poinstruować kuriera w jej przewożeniu, tak by nic się z nią nie stało.

6. Zwroty i reklamacje

Obsługa zwrotów i reklamacji to też jest element logistyki sklepu. Dla Klientów cenne są jasne i czytelne warunki tych procesów. Ponadto sprawne rozpatrzenie zażaleń zwiększy Twoją wiarygodność i przyczyni się do pozytywnego odbioru marki. Dodatkowym bonusem dla konsumentów jest odbieranie od nich paczek na koszt sklepu internetowego, np. generowanie etykiet i wysłanie ich do klienta.

Logistyka sklepu internetowego nie jest skomplikowana pod warunkiem, że dobrze ją przemyślisz. Zaowocuje ona lepszym zarządzaniem magazynem, lepszą płynnością finansową, lepszym zadowoleniem klienta z czasu dostarczenia przesyłki oraz jej wyglądu.

Pamiętaj, dasz radę!


Spis treści Poradnika:

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes 5