Sky-Shop Blog Sklep internetowy Dostawy Logistyka w e-commerce. Jaki model logistyczny wybrać dla sklepu internetowego?

Logistyka w e-commerce. Jaki model logistyczny wybrać dla sklepu internetowego?

Sklep internetowy
10 min

Podstawą działania każdego sklepu internetowego jest logistyka. To od zastosowanych rozwiązań zależy dostępność towarów, czas dostawy produktów oraz koszty stałe prowadzonej sprzedaży.

Zastanawiasz się, jak dokładnie funkcjonuje logistyka w e-commerce? Jak zaplanować ten proces, by Twój biznes działał maksymalnie wydajnie? I z jakich usług logistycznych dla e-commerce warto skorzystać? O wszystkim piszemy poniżej.

Na czym właściwie polega logistyka dla e-commerce i czym różni się od standardowej?

Logistyka to dziedzina zajmująca się planowaniem, organizacją i kontrolą przepływu dóbr i informacji w łańcuchu dostaw. Ta definicja nie powinna jednak mieć dla Ciebie większego znaczenia. Logistyka w biznesie e-commerce rządzi się bowiem swoimi prawami.

Dlaczego?

  • Handel elektroniczny to przede wszystkim obsługa pojedynczych zleceń. Masz tu do czynienia z dużą liczbą pojedynczych zamówień o małej wartości. Realizowane zamówienia trafiają bezpośrednio do klienta końcowego, a dystrybucja przesyłek odbywa się z pomocą różnych przewoźników.
  • Kupujący online mają wysokie wymagania. Klienci oczekują m.in. szybkiej dostawy, najlepiej darmowej dostawy i długiego okresu na zwroty.
  • E-commerce to zautomatyzowana branża. Strategia omnichannel (sprzedaży wielokanałowej) wymaga stosowania wielu integracji i rozwiązań cyfrowych.
  • Logistyka w e-commerce nie kończy się w momencie realizacji zamówienia. To także kompleksowa obsługa zwortów i reklamacji, która następuje często długo po tym, gdy klient otrzyma swoją paczkę.

Najważniejsze operacje logistyczne w sklepach online

W skład procesu logistycznego w sprzedaży internetowej wchodzi przede wszystkim:

  • magazynowanie towarów,
  • monitorowanie stanów magazynowych,
  • przyjmowanie towarów od dostawców,
  • kompletacja zamówień,
  • pakowanie przesyłek,
  • koordynacja dostaw z firmami kurierskimi,
  • obsługa zwrotów i reklamacji,
  • udostępnianie informacji w czasie rzeczywistym (np. na temat statusu realizacji zamówienia).

A skąd w ogóle brać produkty do sklepu internetowego? Sprawdź 👇

Jak ułożyć logistykę w e-commerce?

Na co zwrócić szczególną uwagę, planując logistykę dla sklepu internetowego? Sprawdź nasze podpowiedzi:

Analiza XYZ w e-sklepie, czyli jaki asortyment magazynować?

Choć analiz logistycznych można w branży e-commerce prowadzić naprawdę wiele, podstawową jest analiza XYZ. To ona pozwoli zdecydować o liczbie i rodzaju magazynowanych towarów. Analiza XYZ dzieli artykuły ze względu na ich rotację:

  • X – towary szybko rotujące  to produkty, które stanowią podstawę działalności sklepu. Klienci kupują je w dużych ilościach niezależnie od pory roku. Z tego względu są artykułami, które zawsze powinny znajdować się w magazynie.
  • Y – towary średnio rotujące wybierane są nieco rzadziej, ale wciąż często. W związku z tym, że nie rozchodzą się na pniu, rekomenduje się utrzymywanie nieco niższych zapasów produktu w magazynie.
  • Z – towary słabo rotujące wybierane są niezwykle rzadko. Ich przechowywanie w magazynie generuje koszty, toteż warto zdecydować się na inny model dostarczania ich do klienta.

Warto pamiętać o tym, że sytuacja sprzedażowa może ulec zmianie w każdym momencie. Dlatego monitorowanie czasu od zatowarowania do sprzedaży konkretnego produktu jest kluczowe dla poprawnego zarządzania magazynem.

Co oznacza długi ogon w logistyce?

Logistyczny długi ogon to nic innego jak produkty dodatkowe obecne w asortymencie, które kupowane są przez klientów stosunkowo rzadko. W rezultacie ich główną cechą jest zaleganie w magazynie i generowanie kosztów związanych z wielotygodniowym, a niejednokrotnie wielomiesięcznym przechowywaniem. Jakie mogą być przyczyny powstawania długiego ogona?

  • Stawianie nie tylko na najpopularniejsze warianty produktów, ale także nieco mniej popularne konfiguracje oraz dodatki.
  • Dokonywanie zamówień indywidualnych wiążących się z koniecznością zakupu kilkunastu sztuk towaru, którymi pozostali konsumenci nie są zainteresowani przez długi czas.
  • Przeszacowanie liczby produktów, które zostaną sprzedane podczas sezonu np. ozdób choinkowych.

Mianem długiego ogona możemy określić artykuły, które w analizie XYZ zostały przyporządkowane do ostatniej grupy. Zdecydowana większość sklepów internetowych mogąca pochwalić się szerokim asortymentem będzie borykała się z problemem przechowywania towarów rzadko kupowanych. Koszty tego zjawiska można z powodzeniem obniżyć stosując dropshipping.

Zasada Pareta w sprzedaży online

Zasada Pareta mówi, że 20% klientów generuje 80% zysków firmy. Na gruncie sklepu internetowego często oznacza to, że kilka kluczowych produktów określanych bestsellerami odpowiada za zdecydowaną większość uzyskiwanego zysku.

Co ciekawe, zasada Pareta w sklepie internetowym może nie działać!

Doskonałym przykładem takiej sytuacji są sklepy internetowe, które oferują klientom bardzo konkurencyjne ceny. Te jednak nie biorą się znikąd.

Strategia niejednokrotnie obejmuje sprzedaż artykułów głównych w niskiej cenie, co pozwala przyciągnąć klientów. Ci z kolei generują zyski podczas kupowania asortymentu dodatkowego. Stworzenie sklepu internetowego, w którym filarem jest sprzedaż artykułów dodatkowych będzie możliwe jedynie wtedy, gdy konsumenci niemalże za każdym razem będą decydowali się na zakup czegoś więcej niż produkt w niskiej cenie – warto więc stosować artykuły komplementarne.

Najpopularniejsze modele logistyczne w branży e-commerce

E-commerce obejmuje wiele sposobów prowadzenia logistyki. Jakie opcje masz do wyboru?

Logistyka w dropshippingu

Dropshipping w praktyce eliminuje konieczność zajmowania się logistyką przez właściciela sklepu. Wszystkie związane z tym obowiązki przechodzą na hurtownie, będące partnerem logistycznym. Sprzedawca odpowiada wyłącznie za marketing, obsługę klienta i rozwój swojego biznesu.

Dropshipping dla wielu sprzedawców, nie tylko tych początkujących, stanowi jedyny model logistyczny. W rezultacie wszystkie towary, którymi handlują pochodzą z hurtowni dropshippingowych. Warto jednak wiedzieć, że zalety tego modelu z powodzeniem mogą wykorzystać także sprzedawcy posiadający swój własny magazyn.

Jak już wspomnieliśmy, doskonałym sposobem na zredukowanie długiego ogona w sklepie internetowym jest częściowa sprzedaż w dropshippingu, która pozwoli na zachowanie bardzo szerokiego asortymentu bez ponoszenia dodatkowych kosztów. W praktyce produkty główne będą wysyłane z Twojego magazynu, a asortyment dodatkowy zostanie wysłany przez hurtownię. 

I choć marża na produktach sprzedawanych w tym systemie będzie nieco niższa, unikniesz wszelkich kosztów związanych z magazynowaniem towarów, na które jest niewielki popyt.

Fulfillment, czyli outsourcing logistyki

Ciekawe rozwiązanie, które coraz chętniej wybierane jest przez małe i średnie sklepy stanowi fulfilment. Model ten polega na powierzeniu zewnętrznej firmie przechowywania Twoich towarów oraz wysyłki zamówień.

W praktyce oznacza to, że korzystasz z przestrzeni magazynowej obsługiwanej przez operatora, który przyjmuje zamówiony przez Ciebie towar, magazynuje go, pakuje zamówienia oraz wysyła paczki do klientów. Taki outsorcing pozwala znacznie ograniczyć obowiązki związane z codzienną obsługą sklepu internetowego.

Jakie korzyści przynosi korzystanie z usług fulfilmentowych?

  • Oszczędności wynikające z braku konieczności zatrudniania pracowników magazynowych.
  • Zmniejszenie obowiązków po stronie sprzedawcy.
  • Elastyczność powierzchni magazynowej. Fulfilment pozwala na skalowanie wynajmowanego obszaru i reagowanie na aktualną sytuację rynkową. W praktyce oznacza to, że powiększenie magazynu na czas świąteczny nie sprawi, że wzrosną Twoje koszty stałe. Po zakończeniu wysokiego sezonu sprzedażowego swobodnie powrócisz do mniejszego magazynu, z którego korzystasz przez większą część roku.

Określa się, że fulfilement jest optymalnym rozwiązaniem logistycznym dla sklepów obsługujących 100 – 1000 zamówień miesięcznie.

Rekomendacja wynika z prostej kalkulacji kosztów, bowiem cena outsorcingu w znacznym stopniu uzależniona jest od ilości zrealizowanych zamówień. Jeśli będzie ich dużo, może okazać się, że korzystanie z usług firmy zewnętrznej będzie droższe niż zatrudnienie pracowników.

👉 Dowiedz się więcej na temat fulfillmentu

Własny magazyn

Budowanie magazynu to długi i złożony proces. Znaczącym wydatkiem jest przede wszystkim zakup produktów na start. Trudność stanowi nie tylko wizja zamrożenia kapitału, ale przede wszystkim dobór poszczególnych artykułów i ich liczby – w końcu każdy z przedsiębiorców chciałby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby klientów.

Znowu – rozwiązaniem może okazać się dropshipping, dzięki któremu zaczniesz sprzedawać bez dużych inwestycji, a także zbadasz rynek i przekonasz się, które produkty warto kupić do własnego magazynu.

Osoby rozpoczynające sprzedaż online od posiadania własnego magazynu muszą opierać zakup asortymentu na obserwacji rynku. Popularność produktów warto sprawdzać zarówno poprzez sprawdzenie trendów w wyszukiwarce Google, jak i obserwację popularności aukcji i ilości zakupionych sztuk np. na Allegro.

Podczas wyboru lokalizacji magazynu warto rozważyć punkt, który umożliwi Ci prowadzenie sprzedaży w modelu click and collect. Wielu klientów rezygnuje z zakupu z powodu zbyt długiego czasu dostawy bądź obaw, że prezent nie zostanie dostarczony na czas. Możliwość odbioru w punkcie da im szansę korzystania zarówno z niższych cen charakterystycznych dla e-sklepów, jak i natychmiastowego odebrania wybranego artykułu. Stałe monitorowanie stanów magazynowych ułatwią Ci gotowe integracje z systemami księgowymi i ERP dostępne w Sky-Shop.

Cross-docking

Cross-docking to proces, w którym przychodzące towary są odbierane z jednego transportu i natychmiast przeładowane na kolejny, bez przechowywania ich w tradycyjnym magazynie e-commerce.

Jak działa to w praktyce? Towar trafia do magazynu na bardzo krótki czas. Przesyłka szybko dociera do strefy kompletacji (konsolidacji), skąd kieruje się go do dalszego transportu. Dlatego też cross-docking bywa zamiennie nazywany przeładunkiem kompletacyjnym

Może być odpowiedzią na rosnące wymagania klientów, którzy oczekują ekstremalnie krótkich czasów realizacji zamówień. Dzięki temu systemowi można znacznie przyspieszyć dostawy, oszczędzając jednocześnie pieniądze, powierzchnię magazynową i czas.

Może być to dobre rozwiązanie, jeżeli sprzedajesz artykuły spożywcze bądź farmaceutyczne.

Jaki model logistyczny wybrać?

Nie sposób ukryć, że zarówno dropshipping, jak i prowadzenie własnego magazynu mają swoje wady i zalety. Na szczęście nie musisz ograniczać się do jednego modelu. Zamiast tego warto postawić na różne, tak, by maksymalnie wykorzystać korzyści płynące ze stosowania każdego z nich i ograniczyć ewentualne wyzwania. 

Kierunkiem, w którym zmierza większość sklepów jest odnalezienie odpowiedniej proporcji pomiędzy towarami wysyłanymi z miejsca działalności oraz tymi, które wysyłane są bezpośrednio z hurtowni.

Oparcie logistyki sklepu o połączenie magazynu z dropshippingiem daje szereg możliwości, będących szansą na zapewnienie najwyższej jakości usług przy jednoczesnym minimalizowaniu kosztów posiadania szerokiego asortymentu.

Czy warto korzystać z kompleksowych usług logistycznych?

Wszystko sprowadza się tak naprawdę do matematyki. Kluczowe znaczenie będzie mieć liczba magazynowanych produktów i zamówień spływających do Twojego sklepu.

Musisz liczyć się z tym, że przy niskiej sprzedaży opłacanie zewnętrznych operatorów może okazać się zbyt dużym kosztem. W takiej sytuacji lepiej magazynować je na własną rękę – nawet w prowizorycznym magazynie lub rozważyć sprzedaż w dropshippingu.

Podobnie będzie w przypadku, gdy Twój biznes bardzo się rozrośnie. Przy wysokich zyskach i dużej sprzedaży własny magazyn może kazać się trafną inwestycją.

Twoim celem powinno być znalezienie złotego środka i rozwiązania idealnego dla Ciebie. Usługi logistyczne dla sklepów internetowych bez wątpienia stoją dziś na wysokim poziomie – tyle, że nie zawsze są opłacalne, gdy mowa stricte o finansach.

Logistyka sklepu internetowego o czym jeszcze pamiętać?

Podstawą zatowarowania sklepu jest dobra współpraca z hurtowniami. Wypracowanie dogodnych warunków finansowych opiera się na:

  • liczbie i wartości zamówień składanych w hurtowni,
  • długości współpracy,
  • terminowych spłatach zobowiązań finansowych.

Choć negocjacje z kontrahentem leżą po Twojej stronie, sprawność importowania towarów oraz aktualizacja danych jest uzależniona od wybranego oprogramowania. Sky-Shop daje Ci dostęp do integracji z przeszło 500 hurtowniami, z czego ponad 290 to hurtownie dropshippingowe.

Pamiętaj także, że nikt nie powiedział, że logistyką należy zajmować się tylko raz – gdy startujesz ze swoim sklepem. Prowadzenie biznesu to ciągły rozwój i dostosowywanie się do zmian. Dlatego stale analizuj wydajność Twojego e-commerce’u i wprowadzaj niezbędne optymalizacje i usprawnienia. 

5.00 avg. rating (99% score) - 10 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.