Co to jest dropshipping? Fakty i mity

Kinga Tobała
Dropshipping

Dropshipping to sposób na prowadzenie sklepu internetowego bez magazynu, inwestowania w towar i własnoręcznego pakowania paczek. Jak to możliwe? Wszystko za sprawą modelu logistycznego, który przenosi na hurtownię znaczącą część obowiązków związanych z zakupem od producenta, przechowywaniem i wysyłaniem poszczególnych produktów. Mierzymy się z mitami krążącymi w sieci, podajemy fakty dotyczące handlu bez magazynu i jasno określamy co to jest dropshipping!

Co to jest dropshipping?

Dropshipping różni się od tradycynej sprzedaży tym, że nie zmusza do posiadania własnego magazynu. Działanie w tym modelu wiąże się z wykorzystaniem powierzchni magazynowej i asortymentu udostępnianych przez hurtownika. Polega na ścisłej współpracy sklepu internetowego z hurtownią dropshippingową. Głównym zadaniem sprzedawcy jest odpwiedni dobór produktów (pochodzących z jednej lub większej ilości hurtowni) oraz jego skuteczna reklama, która doprowadzi do zebrania zamówień na poszczególne towary. Opłacone przez klientów sklepu internetowego zamówienia przekazywane są do hurtowni, a tam: kompletowane, pakowane i wysyłane na podany przy składaniu zamówienia adres. Podsumujmy więc, co to jest dropshipping:

  • model logistyczny wykorzystywany w sklepach internetowych;
  • forma współpracy pozwalająca na kupowanie pojedynczych sztuk produktów w hurtowni, dopiero wtedy, gdy klient zamówi je w sklepie internetowym;
  • sposób na prowadzenie sklepu internetowego bez magazynu;
  • pomysł na dodatkowy zarobek na etacie.

Nie ulega wątpliwości, że dropshipping to najprosztszy sposób na rozpoczęcie sprzedaży w Internecie. Minimalizuje koszty prowadzenia sklepu internetowego i znacząco ogranicza ryzyko związane z rozpoczęciem własnej działalności.

Dropshipping w praktyce

Wiesz już, co to jest dropshipping. Czas przejść do sprawdzenia, jak w praktyce wygląda sprzedaż bez magazynu. Omawiamy proces z punktu widzenia sprzedawcy dropshippingowego, hurtowni oferującej dropshipping oraz klienta sklepu internetowego. Jasno określamy prawa i obowiązki każdej ze stron transakcji.

czym-jest-dropshipping

1. Sprzedawca dropshippingowy

Na samym początku warto przypomnieć, że dropshipping to sprzedaż, jak każda inna. Właśnie dlatego względem kupujących masz takie same obowiązki, jak przy wysyłce prowadzonej z własnego magazynu. Wykorzystywanym przez Ciebie udogodnieniem jest całkowite przeniesienie czynności związanych z magazynowaniem, pakowaniem i wysyłaniem produktów na hurtownię świadczącą dropshipping, czyli Twojego kontrahenta. Za co odpowiadasz jako właściciel sklepu internetowego w dropshippingu?

  • Przyjęcie zamówienia złożonego w Twoim sklepie internetowym. Wybrane przez klienta przedmioty pojawią się w panelu administracyjnym sklepu wraz ze statusem płatności.
  • Przekazanie zamówienia do hurtowni (poprzez wiadomość e-mail, specjalnie przygotowany do tego celu formularz lub automatyczną wysyłkę zamówienia) i opłacenie go.
  • Wystawienie dokumentu sprzedaży. W dropshippingu jest to zazwyczaj imienna faktura wysyłana na adres mailowy po dostarczeniu paczki do klienta. Zapis informający o formie dostarczenia dokumentu sprzedaży powinna zostać zawarta w regulaminie sklepu.
  • Przyjęcie zwrotu towaru oraz reklamacji, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Umowa w dropshippingu zawierana jest pomiędzy właścicielem sklepu internetowego a klientem kupującym towar.

Hurtownie w większości przypadków obsłużą reklamacje zgłaszane przez Twoich klientów. Zwroty przyjmowane są do magazynu hurtowni przez mniejszą ilość firm, a warunki należy ustalać indywidualnie.

2. Hurtownia dropshippingowa

Zastanawiając się, co to dropshipping można uznać, że jest to usługa, jaką hurtownia świadczy na rzecz sklepu internetowego. Obowiązkiem hurtowni oferującej dropshipping jest:

  • Dostarczenie informacji o produktach, stanach magazynowych i ich aktualizowanie. Dane przekazywane są w formacie XML. Za automatyzację procesu wgrywania i aktualizowania produktów w Twoim sklepie odpowiada moduł integracji z hurtowniami.
  • Zapakowanie, zabezpieczenie oraz wysłanie przekazanego przez Ciebie zamówienia wprost na adres Twojego klienta.
  • Wystawienie faktury za zakupione przez sklep internetowy produkty i przesłanie jej np. pod koniec miesiąca lub po każdej transakcji.

Sprawdź, co cechuje dobrą hurtownię dropshippingową!

3. Klient sklepu działającego w dropshippingu

Sklep działający w droppshippingu nie ma obowiązku informować o tym, że zamówienie zostanie dostarczone prosto z hurtowni. Właśnie dlatego zdecydowana większość klientów nie jest w stanie odróżnić go od przesyłki pochodzącej z magazynu prowadzonego przez sklep internetowy. Jedyną zauważalną różnicą może okazać się brak artykułów reklamowych, które nie są stosowane przez każdą z firm zajmujących się handlem w Internecie. Brak ulotki nie powinien więc nikogo dziwić. Dropshipping z punktu widzenia klienta wygląda tak samo, jak każde inne zakupy:

  • Wybór produktów, złożenie i opłacenie zamówienia w sklepie internetowym.
  • Otrzymanie przesyłki w wybranej przez siebie formie.
  • Odebranie dokumentu zakupu przesłanego mailowo.
  • Ewentualny zwrot lub reklamacja przebiegające zgodnie z zasadami opisanymi w zakładce „zwroty i reklamacje”, która zazwyczaj znajduje się w stopce sklepu.

Jeśli sklep internetowy korzysta z oferty 2-3 hurtowni dropshippingowych może okazać się, że do klienta dostarczone zostanie kilka paczek. Jak to wyjaśnić? Wystarczy poinformować kupującego, że towar pochodzi z magazynów o różnej lokalizacji.

Mity o dropshippingu

Podczas poszukiwania odpowiedzi na pytanie, co to jest dropshipping, natkniesz się na mnóstwo wypowiedzi, które nie oddają realiów sprzedaży z wykorzystaniem tego modelu. Najczęściej dotyczą one rozliczania dropshippingu, realizacji zamówienia dropshippingowego oraz opłacalności sprzedaży. Czas obalić krążące w sieci mity o dropshippingu!

Dropshipping to usługa

Jednym z najczęściej powielających się mitów jest uznawanie dropshippingu za usługę. Mit ma swoje korzenie na rynku zachodnim, gdzie stosowanym modelem rozliczenia jest ustalony procent od sprzedaży reklamowanych artykułów – wtedy jest to usługa. Jednak dropshipping w polskich realiach wiąże się z takimi samymi obowiązkami, jakie ma sprzedawca posiadający własny magazyn.

czy_dropshipping_to_posrednictwo

Można uznać, że to sprzedawca zleca hurtowni przejęcie obowiązków wysyłkowych. W związku z tym pozostaje odpowiedzialny za sprzedany towar – dokładnie tak, jak zostało to opisane w poprzednich punktach. Dropshipping to nie jest pośrednictwo, ani usługa. To sprzedaż produktów, które wysyłane są wprost z hurtowni na zlecenie sklepu internetowego.

W dropshippingu sprzedaje się produkty, których nie ma w hurtowni

Korzystanie z magazynu hurtowni sprawia, że nie masz do niego bezpośredniego dostępu. Może więc dojść do tego, że klient zamówi towary, których hurtownia już nie posiada, ponieważ zostały zamówione przez innego sprzedawcę. Opisanej sytuacji zapobiega dobry system do dropshippingu, który dzięki integracji z hurtownią zapewnia aktualne dane o stanie magazynowym, cenach oraz innych parametrach sprzedawanych przez Ciebie produktów.

aktualizacja_stanow_magazynowych_allegro

Dodatkowo, zaawansowana integracja z hurtowniami opracowana przez Sky-Shop posiada szereg mechanizmów ułatwiających Ci pracę. Wśród nich znajdziesz funkcję pozwalającą na ustawienie przy jakiej ilości sztuk produkt ma być już niedostępny w sklepie internetowym bądź na Allegro.

Zaprzestanie sprzedaży wybranego artykułu, gdy została 1 bądź 2 sztuki w magazynie da Ci pewność, że klient nie kupi produktu, którego nie będziesz w stanie zamówić w hurtowni. Funkcja jest szczególnie przydatna w wysokim sezonie sprzedażowym oraz przy współpracy z hurtowniami, które rzadko aktualizują dane.

Co więcej, korzystając z oprogramowania Sky-Shop wybierasz, z jaką częstotliwością aktualizowane są dane. Mechanizm umożliwia pobieranie informacji aż do 8 razy na dobę!

W dropshippingu wszyscy sprzedają to samo

Moduł integracji z hurtowniami to podstawowe narzędzie pracy w dropshippingu. Umożliwia automatyczne pobieranie danych produktowych do sklepu, dzięki czemu nie musisz ręcznie wprowadzać m.in.: zdjęć, opisów, każdego z parametrów. Wykorzystanie narzędzia znacząco skraca czas potrzebny na przygotowanie sklepu do sprzedaży i uruchomienie go. Nieprawdą jest jednak, że wszyscy w dropshippingu sprzedają to samo!

dropshipping_produkty

To Ty decydujesz, które produkty pojawią się w Twoim sklepie. Integracja pozwala na wybór artykułów na podstawie kategorii, producentów, uwzględnienie cen i dostępności produktów. Dzięki temu, w zależności od Twoich potrzeb, pobierzesz z hurtowni całość dostępnego asortymentu lub jego część. Co więcej, jako sprzedawca dropshippingowy nie musisz ograniczać się do współpracy z jedną hurtownią!

Fakty o dropshippingu

W sieci oprócz mitów znajdziesz też mnóstwo cennych informacji dotyczących sprzedaży w dropshippingu. Praktycznych wskazówek szukaj w grupach na Facebooku poświęconych dropshippingowi, gdzie sprzedawcy dzielą się swoim doświadczeniem.

Większość hurtowni dropshippingowych wymaga posiadania firmy

Hurtownia z definicji jest podmiotem współpracującym z firmami, które zajmują się sprzedażą detaliczną. Właśnie dlatego zdecydowana większość kontrahentów udostępnia swoją ofertę wyłącznie osobom z działalnością gospodarczą. Ma to na celu ograniczenie nadużyć takich zamawianie w cenach hurtowych produktów do celów prywatnych.

dropshipping_bez_firmy

Dropshipping bez firmy jest jednak możliwy. Sprzedaż odbywa się wtedy na mocy działalności nierejestrowanej i rekomendowana jest dla produktów wyróżniających się niską ceną zakupu i wysoką marżą. Decydują się na taką formę sprzedaży musisz liczyć się z ograniczeniami np. ograniczoną ilością hurtowni współpracujących w osobami fizycznymi.

W dropshippingu można sprzedawać bez kasy fiskalnej

Wykorzystanie dropshippingu jako modelu logistycznego nie wpływa na obowiązek bądź brak obowiązku rejestrowania sprzedaży na kasie fiskalnej. Sprzedawców obowiązują przepisy ogólne, toteż sklep internetowy nie musi posiadać kasy (drukarki) fiskalnej, o ile nie handluje produktami wykluczonymi ze zwolnienia np. perfumami, biżuterią zawierającą metale szlachetne.

kasa_fiskalna_w_dropshippingu

Zacznij sprzedawać w dropshippingu już teraz! Poradnik „Dropshipping krok po kroku” jest dostępny w zakładce Pomoc → Poradniki dla klientów Sky-Shop.pl oraz posiadaczy bezpłatnego sklepu testowego.

4.75 avg. rating (94% score) - 8 votes 5
Kinga Tobała
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.