Podstawą działania każdego sklepu internetowego jest logistyka. To od zastosowanych rozwiązań zależy dostępność towarów, czas dostawy produktów oraz koszty stałe prowadzonej sprzedaży. Choć rozwiązań logistycznych wyróżnia się naprawdę wiele, na warsztat weźmiemy te najchętniej stosowane. Zobacz, jak łączyć dropshipping z własnym magazynem i przekonaj się, jakie znaczenie dla e-sklepu ma analiza XYZ!
Analiza XYZ w e-sklepie, czyli jaki towar magazynować?
Choć analiz logistycznych można w branży e-commerce prowadzić naprawdę wiele, podstawową dla e-sklepu jest analiza XYZ. To ona pozwoli zdecydować o ilości i rodzaju magazynowanych towarów. Analiza XYZ dzieli artykuły ze względu na ich rotację:
- X – towary szybko rotujące to produkty, które stanowią podstawę działalności sklepu internetowego. Klienci kupują je w dużych ilościach niezależnie od pory roku. Z tego względu są artykułami, które zawsze powinny znajdować się w magazynie.
- Y – towary średnio rotujące wybierane są nieco rzadziej, ale wciąż często. W związku z tym, że nie rozchodzą się na pniu, rekomenduje się utrzymywanie nieco niższych zapasów produktu w magazynie.
- Z – towary słabo rotujące wybierane są niezwykle rzadko. Ich przechowywanie w magazynie generuje koszty, toteż warto zdecydować się na inny model dostarczania ich do klienta.
Warto pamiętać o tym, że sytuacja sprzedażowa może ulec zmianie w każdym momencie, toteż monitorowanie czasu od zatowarowania do sprzedaży konkretnego produktu jest kluczowe dla poprawnego zarządzania magazynem.
Co oznacza długi ogon w logistyce?
Logistyczny długi ogon to nic innego jak produkty dodatkowe obecne w asortymencie, które kupowane są przez klientów stosunkowo rzadko. W rezultacie ich główną cechą jest zaleganie w magazynie i generowanie kosztów związanych z wielotygodniowym, a niejednokrotnie wielomiesięcznym przechowywaniem. Jakie mogą być przyczyny powstawania długiego ogona?
- Stawianie nie tylko na najpopularniejsze warianty produktów, ale także nieco mniej popularne konfiguracje oraz dodatki.
- Dokonywanie zamówień indywidualnych wiążących się z koniecznością zakupu kilkunastu sztuk towaru, którymi pozostali konsumenci nie są zainteresowani przez długi czas.
- Przeszacowanie ilości produktów, które zostaną sprzedane podczas sezonu np. ozdób choinkowych.
Mianem długiego ogona możemy określić artykuły, które w analizie XYZ zostały przyporządkowane do ostatniej grupy. Zdecydowana większość sklepów internetowych mogąca pochwalić się szerokim asortymentem będzie borykała się z problemem przechowywania towarów rzadko kupowanych. Co ciekawe, koszty działalności można z powodzeniem obniżyć stosując dropshipping.
Dropshipping – logistyka
Dropshipping znany jest jako wysyłka towarów z hurtowni do klienta detalicznego. Dla wielu sprzedawców, nie tylko tych początkujących, stanowi całościowy model logistyczny. W rezultacie wszystkie towary, którymi handlują pochodzą z hurtowni dropshippingowych. Jednak jego liczne zalety z powodzeniem mogą wykorzystać także sprzedawcy posiadający swój własny magazyn.
Doskonałym sposobem na zredukowanie długiego ogona w sklepie internetowym jest częściowa sprzedaż w dropshippingu, która pozwoli na zachowanie bardzo szerokiego asortymentu bez ponoszenia dodatkowych kosztów. W praktyce produkty główne będą wysyłane z Twojego magazynu, a asortyment dodatkowy zostanie wysłany z magazynu hurtowni.
I choć marża na produktach sprzedawanych w tym systemie będzie nieco niższa, unikniesz wszelkich kosztów związanych z magazynowaniem towarów, na które jest niewielki popyt.
Wynajem powierzchni magazynowej
Ciekawe rozwiązanie, które coraz chętniej wybierane jest przez małe i średnie sklepy stanowi fulfilment. System ten polega na powierzeniu zewnętrznej firmie przechowywania Twoich towarów oraz wysyłki zamówień. W praktyce oznacza to, że korzystasz z magazynu obsługiwanego przez kontrahenta, który przyjmuje zamówiony przez Ciebie towar, magazynuje go oraz wysyła paczki do klientów. Outsorcing pozwala znacznie ograniczyć obowiązki związane z codzienną obsługą sklepu internetowego. Jakie korzyści przynosi korzystanie z usług fulfilmentowych?
- Oszczędności wynikające z braku konieczności zatrudniania pracowników magazynowych.
- Zmniejszenie obowiązków po stronie sprzedawcy.
- Elastyczność powierzchni magazynowej. Fulfilment pozwala na skalowanie wynajmowanego obszaru i reagowanie na aktualną sytuację rynkową. W praktyce oznacza to, że powiększenie magazynu na czas świąteczny nie sprawi, że wzrosną Twoje koszty stałe. Po zakończeniu wysokiego sezonu sprzedażowego swobodnie powrócisz do mniejszego magazynu, z którego korzystasz przez większą część roku.
Określa się, że fulfilement jest optymalnym rozwiązaniem logistycznym dla sklepów obsługujących 100 – 1000 zamówień miesięcznie.
Rekomendacja wynika z prostej kalkulacji kosztów, bowiem cena outsorcingu w znacznym stopniu uzależniona jest od ilości zrealizowanych zamówień. Jeśli będzie ich dużo, może okazać się, że korzystanie z usług firmy zewnętrznej będzie droższe niż zatrudnienie pracowników.
Własny magazyn
Budowanie magazynu w sklepie internetowym jest stopniowym i złożonym procesem. Znaczącym wydatkiem jest przede wszystkim zakup produktów na start. Trudność stanowi nie tylko wizja zamrożenia kapitału, ale przede wszystkim dobór poszczególnych artykułów i ich ilości – w końcu każdy z przedsiębiorców chciałby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby klientów. Rozwiązaniem może okazać się dropshipping, dzięki któremu zaczniesz sprzedawać bez dużych inwestycji, a także zbadasz rynek i przekonasz się, które produkty warto kupić do własnego magazynu.
Osoby rozpoczynające sprzedaż w e-sklepie od posiadania własnego magazynu muszą opierać zakup asortymentu na obserwacji rynku. Popularność produktów warto sprawdzać zarówno poprzez sprawdzenie trendów w wyszukiwarce Google, jak i obserwację popularności aukcji i ilości zakupionych sztuk np. na Allegro.
Podczas wyboru lokalizacji magazynu warto rozważyć punkt, który umożliwi Ci prowadzenie sprzedaży w modelu click and collect. Wielu klientów rezygnuje z zakupu z powodu zbyt długiego czasu dostawy bądź obaw, że prezent nie zostanie dostarczony na czas. Możliwość odbioru w punkcie da im szansę korzystania zarówno z niższych cen charakterystycznych dla e-sklepów, jak i natychmiastowego odebrania wybranego artykułu. Stałe monitorowanie stanów magazynowych ułatwią Ci gotowe integracje z systemami księgowymi i ERP dostępne w Sky-Shop.
Jaki model logistyczny wybrać?
Nie sposób ukryć, że zarówno dropshipping, jak i prowadzenie własnego magazynu mają swoje wady i zalety. Kierunkiem, w którym zmierza większość sklepów jest odnalezienie odpowiedniej proporcji pomiędzy towarami wysyłanymi z miejsca działalności oraz tymi, które wysyłane są bezpośrednio z hurtowni. Oparcie logistyki sklepu o połączenie magazynu z dropshippingiem daje szereg możliwości, będących szansą na zapewnienie najwyższej jakości usług przy jednoczesnym minimalizowaniu kosztów posiadania szerokiego asortymentu.
Zasada Pareta w sklepie internetowym
Zasada Pareta mówi, że 20% klientów generuje 80% zysków firmy. Na gruncie sklepu internetowego często oznacza to, że kilka kluczowych produktów określanych bestsellerami odpowiada za zdecydowaną większość uzyskiwanego zysku. W myśl tej zasady, podstawą działalności sklepu meblowego będzie sprzedaż łóżek i komód, zaś materace i akcesoria w postaci dodatkowych uchwytów będą jedynie dodatkiem.
Co ciekawe, zasada Pareta w sklepie internetowym może nie działać!
Doskonałym przykładem takiej sytuacji są sklepy internetowe, które oferują klientom bardzo konkurencyjne ceny. Te jednak nie biorą się znikąd. Strategia niejednokrotnie obejmuje sprzedaż artykułów głównych w niskiej cenie, co pozwala przyciągnąć klientów. Ci z kolei generują zyski podczas kupowania asortymentu dodatkowego. Stworzenie sklepu internetowego, w którym filarem jest sprzedaż artykułów dodatkowych będzie możliwe jedynie wtedy, gdy konsumenci niemalże za każdym razem będą decydowali się na zakup czegoś więcej niż produkt w niskiej cenie – warto więc stosować artykuły komplementarne.
Logistyka sklepu internetowego
Podstawą zatowarowania sklepu jest dobra współpraca z hurtowniami. Wypracowanie dogodnych warunków finansowych opiera się na:
- ilości i wartości zamówień składanych w hurtowni,
- długości współpracy,
- terminowych spłatach zobowiązań finansowych.
Choć negocjacje z kontrahentem leżą po Twojej stronie, sprawność importowania towarów oraz aktualizacja danych jest uzależniona od wybranego oprogramowania. Sky-Shop daje Ci dostęp do integracji z przeszło 400 hurtowniami, z czego ponad 111 to hurtownie dropshippingowe.
Pozostałe części Alfabetu e-commerce czekają na Ciebie!