Czym jest cross-docking w e-commerce?


Sklep internetowy

Logistyka jest bardzo ważnym aspektem prowadzenia biznesu e-commerce. Z tego względu, gdy planujesz rozpoczęcie sprzedaży przez Internet, jedną z pierwszych decyzji, jaką musisz podjąć, jest ta dotycząca modelu logistycznego Twojego sklepu online. Możesz wybrać jedno z czterech sprawdzonych rozwiązań – własny magazyn, fulfillment, dropshipping oraz cross-docking, który bierzemy pod lupę w tym artykule. Sprawdź, czy cross docking to dobra strategia logistyczna dla Ciebie!

  • Dowiedz się co to jest cross-docking i jak działa magazyn cross-dock oraz poznaj przykłady firm, które go wykorzystują.;
  • Sprawdź wady i zalety corss-dockingu, alternatywne rozwiązania logistyczne i rekomendacje dla e-commerce.;
  • Oceń, czy skorzystasz na cross-dockingu i wybierz odpowiedni model logistyczny dla swojego biznesu online.

Spis treści artykułu

  1. Co to jest cross-docking?
  2. Rodzaje strategii cross-docking – przykłady
  3. Jak działa magazyn cross-dock?
  4. Kto może skorzystać na cross-dockingu?
  5. Wady i zalety cross-dockingu
  6. Cross-docking a inne modele logistyczne
  7. Podsumowanie

Co to jest cross-docking?

Cross-docking to podobnie jak dropshipping, model logistyczny umożliwiający sprzedaż bez konieczności wcześniejszego zatowarowania. Magazyn zastępuje w nim strefa przerzutowa (cross-dock), w której towar nie jest magazynowany, a jedynie przeładowywany z jednego środka transportu (z zamówieniem, np. od hurtowni) do drugiego (z wysyłką do odbiorcy np. klienta detalicznego), dzięki czemu nie trzeba poświęcać czasu, pieniędzy i przestrzeni na jego przechowywanie. Cross-docking nazywa się też przeładunkiem kompletacyjnym, ponieważ w magazynie cross-dock kompletuje się produkty i pakuje w zestawy wysyłane do klientów. To rozwiązanie ma różne wady i zalety, które przedstawiamy w dalszej części artykułu.

👉 Dowiedz się więcej o logistyce w sklepie online.

Rodzaje strategii cross-docking – przykłady

W literaturze logistycznej wyróżnia się różne rodzaje strategii cross-dockingowej. W praktyce, najlepiej sprawdzają się jednak następujące modele:

1. Cross-docking gotowych palet

Magazyn cross-dock otrzymuje towary od dostawców i przeładowuje je całymi paletami, które wysyła do odbiorców. Praktyka taka sprawdza się w przypadku produktów o dużej objętości. Z cross-dockingu gotowych palet korzystają np. firmy zaopatrujące sklepy i składy budowlane.

2. Cross-docking z konsolidacją w miejscu przeładunku

Magazyn cross-dockingowy odbiera towary, a następnie rozładowuje je, kontroluje ich jakość, kompletuje zamówienia, pakuje i wysyła do klientów. Z takiej strategii cross-dockingowej korzystają np. firmy z branży spożywczej i farmaceutycznej, które zaopatrują tak markety wielobranżowe, sklepy sieciowe, szpitale i apteki.

Jak działa magazyn cross-dock?

Magazyn cross-dock nie służy do przechowywania towarów – co do zasady, przebywają na jego obszarze nie dłużej niż dobę. Jest to więc bardziej strefa przeładunkowa, w której koordynowane są różne dostawy i wysyłki. W magazynie odpowiedzialnym za cross-docking, odbiera się produkty od dostawców (pakowni, producentów, hurtowni itp.), kontroluje ich jakość, kompletuje zamówienia oraz pakuje i nadaje przesyłki do odbiorców docelowych (klientów hurtowych i detalicznych). W miejscu tym magazynuje się również ewentualne nadwyżki zaspokajające niestabilny popyt na poszczególne produkty.

👉 Sprawdź, jak pakować produkty w sklepie internetowym.

Strefa przeładunkowa typu cross-dock powinna być doskonale zorganizowana. Na efektywność jej pracy wpływają m.in.:

  • przestrzeń – kształt budynku, układ obszaru przerzutowego, organizacja magazynu i zaplecza;
  • wyposażenie – dostępność wózków widłowych, skanerów produktów, stanowisk komputerowych;
  • procedury – efektywność, czasochłonność, zapotrzebowanie na personel i zaplecze IT (np. system ERP);
  • personel – kompetencje, doświadczenie, zaangażowanie, współpraca.

Sprawdź systemy ERP zintegrowane z oprogramowaniem Sky-Shop!

💡 Choć magazyny cross dock prowadzą głównie duże firmy (w Polsce jednymi z ciekawszych są innowacyjne centra przeładunkowe InPost), to cross-docking ma również zastosowanie w biznesach na mniejszą skalę, a za magazyn cross dock może służyć nawet przydomowy garaż.

Kto może skorzystać na cross-dockingu?

Cross-docking poleca się w dystrybucji produktów łatwo zbywalnych, o stałym zapotrzebowaniu czy też takich, które szybko się psują. Dlatego jest tak często spotykanym modelem logistycznym w branży spożywczej i farmaceutycznej. Cross-docking rekomendowany jest średnim i dużym firmom z rozbudowaną siecią sprzedaży. Dobrze sprawdza się też w e-commerce, np. handlu wyrobami trudnymi w magazynowaniu czy wykonywanymi na zamówienie.

1. Cross-docking produktów konfigurowalnych

Strategia cross-dock może być odpowiednia dla sklepu online zajmującego się sprzedażą produktów konfigurowalnych takich jak np. meble. Tego typu sklep przyjmuje głównie zamówienia zawierające indywidualne wytyczne dot. wymiarów, materiałów czy wzorów – może więc je zbierać, zamawiać zbiorczo u producentów, a następnie kompletować i wysyłać bezpośrednio do klientów, pomijając konieczność ich magazynowania. Długi czas realizacji zamówienia powinien być zaakceptowany z uwagi na konieczność dostosowania produktu do potrzeb klienta.

2. Cross-docking żywności z dostawą

Cross-docking będzie też efektywny w e-sklepie oferującym lokalne dostawy żywności, np. do biur i sal konferencyjnych. Taki sklep internetowy przyjmuje zamówienia codziennie o podobnej porze, dzięki czemu każdorazowo może kupować od dostawców dokładnie tyle produktów, ile potrzebuje (minimalizując straty), a następnie niemal bezzwłocznie przekazać je klientom. Prowadzenie sprzedaży online z cross-dockingiem tego typu wymaga ustabilizowania relacji z dostawcami, ukształtowania procedur i zazwyczaj – przygotowania drobnego, ale własnego zaplecza logistycznego.

Sky-Shop posiada funkcję konfiguracji dostaw lokalnych! Dowiedz się więcej na ten temat.

💡 Ciekawym przykładem cross-docking’u w e-commerce jest outlet Privalia oferujący m.in. odzież, artykuły elektroniczne oraz produkty z kategorii lifestyle. Obecna w branży presja dotycząca czasu realizacji zamówienia sprawiła, że firma musiała zoptymalizować procesy logistyczne. Cross-docking pozwolił jej szybciej dostarczać produkty do klientów i zmniejszyć koszty magazynowania zróżnicowanych towarów. Rozpoczęcie działania wg. tego modelu wymagało wdrożenia zewnętrznego systemu automatyzacji, synchronizacji działań dostawców i dystrybutorów oraz opracowania szczegółowych procedur logistycznych.

3. Cross-docking w e-commerce ze Sky-Shop

Zauważ, że cross-docking to kolejny model logistyczny po dropshippingu, w ramach którego możesz prowadzić sklep internetowy bez magazynu. Pomożemy Ci go otworzyć!

  • Oprogramowanie dla sklepów internetowych Sky-Shop zintegrujesz z systemem magazynowym dowolnego producenta czy hurtowni. Jeśli Twój dostawca nie znajduje się na liście hurtowni zintegrowanych ze Sky-Shop (np. ze względu na to, że oferuje produkty personalizowane czy szybko psujące się), połączymy jego system z naszym oprogramowaniem bezpłatnie! 🙂
  • W panelu administracyjnym platformy Sky-Shop, bez trudu ustawisz też czas realizacji zamówień zgodny z przewidywanym okresem ich przetwarzania.

Prowadząc sklep internetowy w cross-dockingu płacisz za produkty dopiero, gdy kupią je Twoi klienci. Zamawiasz wtedy towary bezpośrednio od producenta lub w hurtowni, a po ich otrzymaniu, przygotowujesz jedynie wysyłki do odbiorców. Kompletujesz zamówienia, uzupełniasz o gadżety brandowe i pakujesz, ale nie magazynujesz produktów, które mogą się nie sprzedać.

👉 Sprawdź co to jest branding i jak prowadzić skuteczny brand marketing sklepu internetowego

Wady i zalety cross-dockingu

Wybierając cross-docking na model logistyczny Twojego sklepu, musisz przygotować się nie tylko na czerpanie z zalet, ale i zaakceptowanie wad takiego rozwiązania. Przedstawiamy je poniżej.

Zalety:

  • nie prowadzisz magazynu, więc nie masz związanych z tym kosztów i kłopotów;
  • nie inwestujesz w towar przed sprzedażą i kupujesz tylko te produkty, które opłacili klienci;
  • działasz metodą przyjazną dla środowiska naturalnego;
  • oszczędzasz przestrzeń, czas i energię.

Wady:

  • nieustannie dopracowujesz procedury metodą prób i błędów;
  • akceptujesz ryzyka związane z dostępnością towaru, tymczasowe braki i nadwyżki produktów;
  • możesz mieć trudności ze znalezieniem kompetentnych i zaangażowanych pracowników;
  • w niektórych branżach – inwestujesz dużo środków na start.

Cross-docking a inne modele logistyczne

Cross-docking to nie jedyny model, wykorzystywany w e-commerce. Istnieją również inne sposoby na to, aby uniknąć prowadzenia magazynu. Oto one:

1. Dropshipping

Chcesz wystartować z handlem przez Internet nie inwestując w towary przed sprzedażą? Przy takim założeniu, masz do wyboru dwa modele logistyczne – dropshipping i właśnie cross-docking. Omawiany w tym artykule cross-docking sprawdzi się jednak tylko w niektórych przypadkach, podczas gdy sklep internetowy w dropshippingu otworzysz niezależnie od tego, jakie produkty zamierzasz oferować.

Otwierając sklep online w modelu logistycznym dropshipping nie musisz martwić się ani o magazynowanie produktów, ani o ich wysyłkę do klientów – wszystkim zajmują się hurtownie dropshippingowe, z którymi współpracujesz!

co to jest dropshipping i jak działa

Uruchom sklep internetowy w cross-dockingu lub dropshippingu!

Wybierz platformę e-commerce Sky-Shop, a wraz z nią:

  • responsywny sklep internetowy z intuicyjnym panelem administracyjnym i aplikacją mobilną do obsługi;
  • integracje z kurierami, bramkami płatności, portalami aukcyjnymi i zakupowymi, systemami ERP i hurtowniami dropshipping;
  • bezpłatne wsparcie techniczne, darmowe materiały edukacyjne i 14 dni okresu testowego!
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

👉 Przeczytaj artykuł o dropshippingu w Polsce.

2. Fulfillment 

Fulfillment to model logistyczny, który zakłada zlecenie kwestii związanych z magazynowaniem i wysyłką produktów firmie zewnętrznej. Nie musisz więc posiadać magazynu ani zatrudniać pracowników, zajmujących się jego obsługą. Oczywiście nie jest to usługa charytatywna – wiąże się ona z kosztami. 

Twoje produkty będą przechowywane u operatora logistycznego. Gdy przekażesz mu zamówienie, będzie on odpowiedzialny za jego skompletowanie i wysyłkę do klienta. Jeżeli ustalisz takie warunki współpracy, firma oferująca fulfillment może obsługiwać również zwroty i reklamacje. 

👉 Dowiedz się więcej na temat fulfillmentu.

3. Własny magazyn 

Prowadzenie sklepu internetowego w oparciu o własny magazyn to tradycyjna i najpopularniejsza opcja, której nie warto zawsze odrzucać. To oczywiste, że wiąże się ona z wydatkami związanymi z wynajmem czy utrzymaniem powierzchni magazynowej, materiałami do pakowania i w końcu – zatrudnianiem ludzi. 

Z doświadczenia wiemy jednak, że w wielu przypadkach jest to najbardziej opłacalna opcja. Mowa tu oczywiście o stosunkowo dużych sklepach internetowych, które generują wysokie wyniki sprzedażowe. Posiadanie i prowadzenie własnego magazynu daje bowiem niezależność i często pozwala wypracować najwyższą marżę.

Sam musisz jednak dokładnie policzyć, które rozwiązanie będzie najbardziej opłacalne w Twoim przypadku. Pamiętaj, że wraz z rozwojem Twojego sklepu możesz zmieniać jego model logistyczny lub np. magazynować tylko część produktów. 

Podsumowanie

Cross-docking to model logistyczny, który polega na zmniejszeniu nakładów na magazynowanie towarów poprzez ich przeładowywanie z jednego transportu (od dostawcy) do drugiego (do odbiorcy). W magazynie cross-dock produkty przebywają mniej niż 24h i są w tym czasie kompletowane w zamówienia, a następnie pakowane i przekazywane do wysyłki klientom. Najczęściej spotykanymi strategiami tego modelu są cross-docking pełnych palet i cross-docking z konsolidacją w miejscu przeładunku. Magazyny cross-dock o takim schemacie działania prowadzą m.in. średnie i duże firmy spożywcze, farmaceutyczne i budowlane oraz operatorzy logistyczni tacy jak InPost.

Nie oznacza to jednak, że cross-docking nie sprawdzi się w przypadku małego czy średniego biznesu e-commerce. Jest to bowiem świetny model logistyczny dla sklepu oferującego produkty na indywidualne zamówienie czy sklepu internetowego z żywnością i dostawą lokalną. Wartą rozważenia alternatywą dla cross-docking’u, która również pozwala na prowadzenie sklepu internetowego bez magazynu, jest dropshipping, czyli popularny we współczesnym e-commerce model polegający na wysyłce towarów bezpośrednio z hurtowni do klienta.

Nie chcesz inwestować w towary przed sprzedażą? Otwórz sklep internetowy oparty o cross-docking lub dropshipping! Oba modele logistyczne pozwolą Ci prowadzić sklep bez magazynu – w ramach swojej działalności e-commerce możesz je także połączyć. Chcesz wiedzieć więcej? Masz jakieś pytania? Skontaktuj się z nami lub skomentuj artykuł!

5.00 avg. rating (99% score) - 17 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.