Przesyłka pobraniowa – poradnik dla sprzedawców

Sylwia Łysak
Otwieram i prowadzę sklep internetowy

Jak wynika z danych z raportu Blue Media, w 2018 roku paczkę za pobraniem wybierało ponad 40% badanych e-konsumentów. Nie ulega więc wątpliwości, że przesyłka pobraniowa to forma zapłaty i dostawy, którą powinien oferować każdy sklep internetowy. Z treści tego artykułu dowiesz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o przesyłce za pobraniem oraz jej obsłudze z perspektywy e-sprzedawcy. Przeczytaj ten tekst i sprawdź:

  • Jak działa przesyłka za pobraniem, kto ponosi jej koszt oraz jak wyglądają procedury w przypadku, gdy paczka nie zostanie odebrana.
  • Czy nieodebrana przesyłka pobraniowa oznacza stratę dla e-sklepu, jak się przed nią zabezpieczyć i czy można odzyskać pieniądze?
  • Jak napisać wezwanie do zapłaty kosztów nadania i zwrotu nieodebranej przesyłki pobraniowej oraz co zrobić, gdy klient na nie nie reaguje.

Jak wygląda przesyłka za pobraniem?

Przesyłka za pobraniem jest opłacana u kuriera w momencie dostarczenia, najczęściej gotówką lub kartą. Klient, przyjmując paczkę za pobraniem, płaci jednocześnie za przesyłkę oraz towar zakupiony w sklepie internetowym.

Rozwiązanie to sprawdza się w dystrybucji produktów, które podlegają weryfikacji przy odbiorze, takich jak towary personalizowane czy przedmioty delikatne. Przesyłka za pobraniem jest też chętnie wybierana przez konsumentów z zachodu Europy.

📌 Musisz wiedzieć, że nie wszystkie towary można swobodnie wysyłać przy pomocy paczki za pobraniem. W większości firm kurierskich przesyłka pobraniowa może być nadana tylko, jeśli jej wartość nie przekracza określonego w regulaminie limitu.

Jak działa przesyłka za pobraniem?

  1. Sprzedawca nadaje paczkę z towarem na adres klienta.
  2. Klient opłaca koszt przesyłki wraz z zapłatą za towar dostawcy.
  3. Dostawca zwraca sprzedawcy środki po potrąceniu kosztów przesyłki.

przesyłka-pobraniowa

W przypadku odebranej przesyłki pobraniowej, zwrot zapłaty za towar, której dokonał klient, następuje po kilku lub kilkunastu dniach – w zależności od zapisów w umowie z firmą kurierską. 👇

Sky-Shop posiada wbudowane integracje z systemami kilku firm kurierskich. Oprogramowanie bogate jest w funkcje związane z nadawaniem paczek i obsługą przesyłek Poczty Polskiej, DHL, DPD, FedEx, InPost, GLS, UPS czy Paczka w Ruchu. Sprawdź szczegóły.

👉 Dowiedz się, jakich kurierów wybrać.

Nieodebranie paczki za pobraniem i co dalej?

Sytuacja wygląda inaczej, gdy przesyłka pobraniowa nie zostanie odebrana przez klienta. Co wtedy? Wiele zależy od firmy kurierskiej – w każdej obowiązują bowiem inne procedury. Zdarza się, że problem jest rozwiązywany przez dostawcę, a przesyłka przyjmowana jest przez klienta przy ponownej próbie doręczenia.

Czasem jednak, paczka jest odsyłana z powrotem do sprzedawcy. Najczęściej – gdy klienta nie można zastać pod wskazanym adresem lub nie można się z nim skontaktować. W takim wypadku, kosztem ponownej wysyłki obciążany jest sprzedawca. W ujęciu prawnym powinien go jednak ponieść klient, który nie wywiązał się z warunków zawartej na odległość poprzez zakup umowy, co wyjaśniamy w dalszej części artykułu.

📌 Jedyną sytuacją, w której to sprzedawca zobowiązany jest do poniesienia kosztów ponownej przesyłki jest zwrot towaru przez klienta. Można go uznać jednak dopiero po otrzymaniu oświadczenia o odstąpieniu od zawartej na odległość umowy. Od momentu jego otrzymania, sprzedawca ma 14 dni na zwrot środków – musi oddać klientowi koszt zakupu towaru oraz kwotę równą wartości najtańszej formy dostawy w swoim sklepie (nawet, jeśli klient wybrał droższą).

Wybierz system e-commerce Sky-Shop!

Nasze oprogramowanie do sprzedaży internetowej to:

  • gotowy do działania, prosty w obsłudze sklep internetowy z możliwością rejestracji kont klientów, newsletterem i blogiem;
  • wbudowane integracje z kurierami, bramkami płatności, producentami i hurtowniami dropshipping, narzędziami marketingowymi i magazynowymi;
  • darmowe materiały edukacyjne, bezpłatne wsparcie techniczne i niezobowiązujący okres testowy!
W Sky-Shop oferujemy Ci 14 dni niezobowiązującego okresu testowego!

👉 Poznaj aktualne zmiany prawne w e-commerce.

Nieodebrana przesyłka pobraniowa – jak się zabezpieczyć?

Jeśli prowadzisz lub planujesz otworzyć sklep internetowy, powinieneś zabezpieczyć się przed skutkami nieodebranej przesyłki pobraniowej.

Zabezpieczenie na wypadek nieodebrania przesyłki pobraniowej

Najlepiej, jeśli w obowiązujących w Twoim sklepie internetowym regulaminach zawrzesz:

  • Uwzględnienie prawa odstąpienia od umowy (wynikającego z art. 395 k.c.) w przypadku, gdy jedna ze stron nie wykona należycie jej warunków – np. nie dokona odbioru przesyłki pobraniowej w zaznaczonym terminie.
  • Zastrzeżenie co do momentu przeniesienia własności – że następuje ono dopiero, gdy klient dokona zapłaty za towar i koszt przesyłki. Dzięki niemu zachowasz prawo do dysponowania zawartością nieodebranej przesyłki pobraniowej.

👉 Sprawdź jak napisać regulamin sklepu internetowego.

Klient nie odebrał przesyłki pobraniowej – co robić?

Jeśli klient nie odebrał przesyłki pobraniowej, a uwzględniłeś ww. zapisy we wszystkich regulaminach i umowach w Twoim sklepie internetowym, możesz:

  • spróbować wyjaśnić sytuację z firmą kurierską i/lub klientem – być może brak odbioru paczki za pobraniem wynika z nieporozumień na linii klient-dostawca (jeżeli masz czas i ochotę na weryfikację tego typu sytuacji oraz jeżeli klient nie odebrał przesyłki z uwagi na uszkodzenie jej zawartości przy transporcie*);
  • żądać należytego spełnienia warunków umowy kupna-sprzedaży – tj. odbioru towaru przez klienta, zapłaty za niego oraz pokrycia kosztów wysyłki nieodebranej paczki (jeśli nie będziesz miał możliwości ponownej sprzedaży tego samego produktu innemu klientowi, np. z uwagi na jego personalizację);
  • wnieść o osobisty odbiór towaru, zapłatę oraz pokrycie kosztów wysyłki w zaznaczonym terminie, a w przypadku, gdy klient nie spełni postawionych warunków – odstąpić od umowy kupna-sprzedaży (jeżeli chcesz dać klientowi szansę na nabycie towaru zgodnie z warunkami umowy);
  • odstąpić od umowy-kupna sprzedaży od razu, wysyłając klientowi oświadczenie o odstąpieniu od umowy oraz wezwanie do zapłaty za poniesione koszty wysyłek paczki (jeśli chcesz jak najszybciej rozwiązać tą sprawę, odzyskać towar do sprzedaży i wnieść o zwrot poniesionych kosztów).

* we wspomnianej sytuacji musisz dogadać się zarówno z klientem (co do tego, czy chce zwrócić uszkodzony towar czy np. nabyć go w niższej cenie), jak i firmą kurierską (co do pokrycia strat finansowych wynikających z otrzymania niższej zapłaty za towar lub zwrotu klienta).

👉 Pobierz nasz e-book Poradnik prawny dla sklepu internetowego.

Nieodebranie przesyłki pobraniowej – czy można odzyskać pieniądze?

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, nieodebranie paczki za pobraniem nie zwalnia klienta z obowiązku zapłaty kosztów jej wysyłki – tak tej pierwszej (która nie została prze niego odebrana), jak i zwrotnej (odesłanej do sprzedawcy).

Niezależnie od tego czy żądasz spełnienia warunków umowy, czy od niej odstępujesz, możesz więc odzyskać pieniądze i wysłać klientowi wezwanie do zapłaty za nieodebraną przesyłkę pobraniową. Powinieneś je dostarczyć klientowi w formie pisemnej (pocztą, listem poleconym) lub elektronicznej (mailem, na adres mailowy podany przez klienta przy zakupie lub rejestracji).

W jego treści muszą się znaleźć:

  • data sporządzenia dokumentu;
  • data zawarcia umowy kupna-sprzedaży, czyli zakupu, którego dotyczy wezwanie;
  • inne informacje o zamówieniu, które nie zostało odebrane i opłacone;
  • identyfikator pierwszej przesyłki i informacje o próbach doręczenia i ich efektach;
  • identyfikator i koszt przesyłki zwrotnej;
  • wniosek o zwrot kosztów niezbędnych do pokrycia strat, które poniósł sprzedawca z winy klienta;
  • kwota, termin zapłaty oraz numer rachunku do wpłaty należności;
  • informacja o naliczaniu odsetek od momentu otrzymania wezwania;
  • wzmianka o możliwości skierowania sprawy do windykacji zewnętrznej i na drogę sądową
  • zastrzeżenie prawa do przesłania informacji na temat sprawy do biur informacji gospodarczej.

W systemie platformy e-commerce Sky-Shop możesz edytować szablony wiadomości systemowych przesłanych do klientów wraz ze schematami sytuacji, w których będą podlegały automatycznemu uzupełnianiu i wysyłce. Możesz np. przypominać klientom o nieopłaconych zamówieniach! Sprawdź szczegóły

W przypadku, gdy klient nie będzie reagował na przesyłane dokumenty, możesz przekazać sprawę firmie windykacyjnej lub samodzielnie poprowadzić windykację należności. Jeśli działania windykacyjne okażą się nieskuteczne, możesz zgłosić sprawę do rozwiązania na drodze sądowej. Możesz to zrobić całkowicie przez Internet, korzystając z elektronicznych usług e-sądu.

Podsumowanie

Nieodebrana przesyłka pobraniowa to nie problem! Jeśli w regulaminie sklepu internetowego zawarłeś wspomniane w artykule zapisy prawne, możesz odzyskać pieniądze, które musiałeś zapłacić za transport niedostarczonej do klienta paczki, a także zdecydować, co chcesz zrobić z nieodebranym przez klienta towarem. Jedyną sytuacją, w której nie możesz tego zrobić, jest zwrot towaru dokonany przez klienta, który wymaga odpowiedniego oświadczenia.

W pozostałych przypadkach, możesz dochodzić swoich roszczeń, wysyłając klientowi wezwania do zapłaty i poniesienia kosztów nieodebranej przesyłki pobraniowej, a w przypadku braku odzewu na nie – skierować sprawę do windykacji lub na drogę sądową. Masz jakieś pytanie dotyczące wysyłki wezwań do zapłaty z systemu e-commerce Sky-Shop? Skontaktuj się z nami lub skomentuj artykuł!

4.00 avg. rating (82% score) - 4 votes 5
Sylwia Łysak

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.