Sky-Shop Blog Kanały sprzedaży Inne marketplaces Jak skutecznie sprzedawać na Facebooku?

Jak skutecznie sprzedawać na Facebooku?

Sklep internetowy
9 min

Liczba użytkowników Facebooka cały czas rośnie. W grudniu 2019 roku wynosiła ona 2.5 miliarda. W Polsce jest ich 18 milionów, czyli znacznie więcej niż liczy populacja Belgii, Szwecji, Finlandii, Grecji czy Holandii.

Niedziwne więc, że o niebieskim portalu dawno przestało się mówić jedynie w kontekście dzielenia się zdjęciami z wakacji czy składania życzeń urodzinowych. Facebook stał się platformą marketingowo-sprzedażową, a relacje budują tam już nie tylko znajomi z pracy czy szkoły, ale także marki i ich klienci.

Poprzez umiejętne promowanie sklepu internetowego, przyciągniesz więcej osób na swoją stronę. Jak to zrobić, by sprzedawać jeszcze więcej? Sprawdź konkretne porady.

Jak możesz skutecznie sprzedawać na Facebooku?

Branża e-commerce to nie tylko e-sklepy i Allegro. To także wszystkie inne kanały, które umożliwiają Ci prowadzenie skutecznego marketingu i rozwój Twojego biznesu.

Facebook stwarza wiele możliwości w zakresie promowania produktów ze swojego sklepu internetowego. Oto najważniejsze z nich:

1. Sklep na Facebooku – tak, ale nie w Polsce

W tej chwili nie ma w Polsce możliwości przeprowadzania transakcji za pośrednictwem Facebooka. Jak to zatem działa?

Sklep na Facebooku jest tak naprawdę na katalogiem produktów. Po kliknięciu na jeden z nich, użytkownik zostanie przekierowany na stronę Twojego sklepu lub rozpocznie z Tobą rozmowę w Messengerze – wybór należy do Ciebie.

Jest to już jednak przeszłość. Od sierpnia 2023 roku nie ma możliwości założenia sklepu na Facebooku na terenie naszego kraju. To opcja dostępna w USA. 

👉 Dowiedz się więcej: Funkcja sklepu znika z Facebooka – jak się przygotować na zmiany?

2. Marketplace na Facebooku

Marketplace na Facebooku to zupełnie coś innego niż wspomniany wyżej sklep. Marketplace to osobna funkcja dostępna na dodatkowej podstronie serwisu oznaczonej ikoną targowiska.

Warto jednak liczyć się z tym, że jest to rozwiązanie przeznaczone dla osób prywatnych, a nie profili firmowych. Marketplace na FB można porównać z OlX czy Allegro Lokalnie. W przypadku użytkowników biznesowych znacznie lepszym rozwiązaniem będzie więc rozwój sprzedaży w innych kanałach.

👉 Dowiedz się więcej o Facebook Marketplace.

3. Grupy na Facebooku

Kiedyś były fora, dziś są grupy na Facebooku. To tam użytkownicy pytają o rady, proszą o polecenia produktów czy opinie. Jeśli zależy Ci więc na prowadzeniu sprzedaży na Facebooku, nie może Cię na nich zabraknąć.

Nie musisz wcale zakładać swojej grupy, by docierać do nowych odbiorców. Wykorzystaj je, by opowiadać o swoim sklepie i polecać produkty. Uważaj jednak, by Twoje wypowiedzi nie przybierały zbyt sprzedażowego tonu – mów o swojej ofercie w jak najmniej nachalny sposób i tylko i wyłącznie tam, gdzie może ona się okazać naprawdę istotna i komuś pomóc.

Szczególnym rodzajem grup na FB, są grupy kupna i sprzedaży. Są one stricte poświęcone kupowaniu, sprzedawaniu lub promowaniu produktów i podlegają zasadom handlowym. Nie możesz z nich korzystać, jeżeli nie masz 18 lat.

4. Transmisje live na Facebooku

Live commerce to aktualnie jeden z najgorętszych trendów w handlu internetowym. Pod tym pojęciem kryją się po prostu transmisje, pod czas której użytkownicy mogą wyrażać zainteresowanie konkretnymi produktami. Zamówienia są składane zazwyczaj za pośrednictwem czatu lub później za pomocą wiadomości prywatnych.

👉 Poznaj bliżej live commerce!

10 pomysłów, jak zwiększyć Twoją sprzedaż na Facebooku

Facebook to ogromny potencjał – drzemie on zarówno w sile użytkowników portalu, jak i funkcjach, które on oferuje. Wszystkie z nich mogą przyczynić się do wzrostu sprzedaży na samym Facebooku, ale także bezpośrednio w Twoim sklepie.

Oto 10 skutecznych sposobów na zwiększenie sprzedaży na Facebooku:

1. Dostosuj rodzaj treści do etapu lejka sprzedażowego

To, że ludzie nie wchodzą na Facebooka, by kupować, to jedno. Druga strona medalu to fakt, że nie wszyscy są w ogóle gotowi na zakup – nieważne na jakim portalu. Facebook to genialne miejsce, by wzbudzić w nich tę potrzebę.

Właśnie dlatego planując komunikację na Facebooku, warto uwzględnić przynajmniej podstawowe etapy lejka sprzedażowego. Projektuj treści tak, by zwrócić uwagę grupy odbiorców, którzy:

  • Są na etapie zauważenia/rozważania – zastanawiają się, jaki dokładnie produkt wybrać i w jakiej firmie go kupić.
  • Są o krok od konwersji.
  • Dokonali już zakupu.

To oczywiście bardzo uproszczony schemat, ale to też wystarczająca wiedza z psychologii sprzedaży, by móc zacząć skutecznie sprzedawać na Facebooku.

2. Włącz rekomendacje

Aż 93% konsumentów przyznaje, że recenzje mają istotny wpływ na ich decyzje zakupowe. Co więcej, większość osób (91%) twierdzi, że ufa im w takim samym stopniu, jak poleceniom znajomych. 

Prawdopodobnie sam sprawdzasz opinie, zanim kupisz jakiś produkt. Daj swoim klientom taką możliwość – i wykorzystaj do tego Facebooka.

Wiem, co może Cię hamować – to pojawienie się negatywnych rekomendacji. Nie powinno Cię to jednak powstrzymywać. Po pierwsze, negatywne głosy zazwyczaj budzą te pozytywne – to impuls, którego potrzebują orędownicy Twojej marki. A po drugie, poprzez odpowiadanie na złe recenzje, dasz się poznać jako profesjonalista, który potrafi przyznać się do błędu i zaproponować indywidualne rozwiązania – ludzie to docenią.

Nie zapominaj też o tym, by prosić klientów, którzy dokonali już zakupu o podzielenie się rekomendacją.

3. Wykorzystuj Facebook Ads

Facebook ciągle udoskonala swój algorytm, tak by w pierwszej kolejności wyświetlać użytkownikom treści tworzone przez ich znajomych czy publikowane w grupach. Content firmowy schodzi na dalszy plan – najważniejsze są społeczności i relacje.

Niektórzy twierdzą, że taka a nie inna polityka portalu ma na celu skłonienie przedsiębiorstw do inwestowania w reklamy. Prawdopodobnie mają rację, jednak niezależnie od podejścia Facebook Ads to jeden z najbardziej skutecznych sposobów na zwiększanie sprzedaży. I często stosunkowo tani.

Facebook umożliwia precyzyjne docieranie do nowych klientów i tych, którzy odwiedzili już Twój sklep. 

4.Skonfiguruj piksel Facebooka

Jeśli wcześniej nie spotkałeś się z tym terminem, to już wyjaśniam – tajemniczo brzmiący piksel to niewielki fragment kodu, dzięki któremu stworzysz dużo efektywniejsze reklamy i będziesz mógł je potem w rzetelny sposób analizować.

Piksel umożliwia między innymi:

  • Tworzenie niestandardowych grup odbiorców.
  • Docieranie z reklamami do osób, które odwiedziły już Twój sklep.
  • Precyzyjną analitykę prowadzonych kampanii reklamowych.

5. Używaj różnych formatów płatnych reklam na Facebooku

Przy reklamach na Facebooku liczy się dokładnie to samo, co w przypadku postów – kreatywność i zaangażowanie odbiorców.

Facebook daje Ci naprawdę wiele możliwości. Dla sklepów internetowych prawdopodobnie najciekawszy typ reklam to karuzela, pozwalający na umieszczenie nawet 10 zdjęć z osobnymi linkami.

Inny format, który umożliwia Ci wykazanie się kreatywnością, to pokaz slajdów. Pozwala Ci on na wyświetlanie od 3 do 10 grafik, prezentowanych w postaci 15-sekundowego filmu.

6. Wykorzystuj retargeting i remarketing

Przeglądałeś ostatnio koszule, a teraz widzisz je dosłownie wszędzie? Tak właśnie działa retargeting. Remarketing polega z kolei na wyświetlaniu reklam osobom, które dokonały już zakupu w danym e-sklepie.

Pamiętaj, że niewiele osób sfinalizuje transakcję podczas pierwszej wizyty w Twoim sklepie. Istnieje duża szansa, że opuszczą go bez wykonania żadnej akcji lub porzucą koszyk. Przypomnij im o swoich produktach przy użyciu opisanych wyżej kampanii – oba rodzaje przeprowadzisz z wykorzystaniem Facebook Ads.

Uwaga! Kampanii retargetingowych ani remarketingowych nie przeprowadzisz bez wklejonego piksela.

7. Promuj posty sprzedażowe

Obok każdego opublikowanego przez Ciebie posta, pojawia się opcja “Promuj post”. Może być ona kusząca, dlatego postanowiłam ją omówić w tym artykule. To bowiem bardzo łatwe w użyciu, ale jednocześnie mało skuteczne rozwiązanie stworzone przez Facebook’a.

To prawda, że od stworzenia reklamy dzieli Cię w tej sytuacji tylko jedno kliknięcie – pozbawiasz się jednak wszystkich opcji ustalania tego, komu ma się ona wyświetlać.

Nie oznacza to oczywiście, że promowanie postów z poziomu profilu jest zawsze nieefektywne. Dobre wyniki należą jednak do rzadkości. Uruchomienie Menadżera firmy i skonfigurowanie reklamy tam to po prostu znacznie lepiej zainwestowane pieniądze.

Otwórz sklep w Sky-Shop i zacznij sprzedawać – nie tylko na Facebooku 🙂

8. Wykorzystaj messenger jako kanał obsługi klienta

Obsługa klienta powinna odbywać się tam, gdzie… jest klient, a zapewniam Cię, że znajdziesz go w mediach społecznościowych. Nie każ mu wędrować na stronę Twojego sklepu w poszukiwaniu numeru infolinii, zamiast tego zapewnij mu wsparcie za pośrednictwem Messengera. Potencjalni klienci na pewno docenią możliwość łatwego i szybkiego kontaktu, a Ty zauważysz wzrost sprzedaży.

Choć nie zostało to jeszcze oficjalnie potwierdzone, mówi się o tym, że Facebook planuje rozwijać funkcje Messengera i być może nawet w przyszłości umożliwi sprzedaż za pośrednictwem komunikatora.

9. Proponuj specjalne oferty swoim fanom

Motywacją wielu osób do polubienia profilu na Facebooku, jest chęć dowiadywania się w pierwszej kolejności o przecenach, wyprzedażach i wszelkiego rodzaju promocjach. Twoją rolą jest spełnienie tych oczekiwań.

Dobrym pomysłem może okazać się oferowanie specjalnych promocji tylko fanom Twojego profilu. Zachęci to więcej osób do polubienia strony, a także wytworzy lojalną społeczność wokół Twojego sklepu, co w konsekwencji zwiększy sprzedaż.

10. Twórz angażujące treści w social media

Reklamy na Facebooku to nie jedyny sposób na to, by osiągnąć wysokie zasięgi. Pamiętasz te setki lajków pod zdjęciem ślubnym Twojej koleżanki z podstawówki? A może irytują Cię ciągle pojawiające się zdjęcia nowo narodzonych dzieci na Twojej tablicy? Cóż, najwyraźniej budzą one zaangażowanie wśród innych użytkowników portalu 🙂

Podobne emocje powinny wywoływać Twoje posty. Reakcje, udostępnienia – to wszystko pozwoli Ci zbudować cenne zasięgi i to bez użycia płatnych reklam. Pamiętaj też by dodawać przyciski CTA!

Chcesz na dobre rozkręcić sprzedaż? Pozwoli Ci na to założenie własnego sklepu internetowego

Jak widzisz, Facebook to przede wszystkim miejsce promocji i zwiększenia świadomości marki, a nie kanał sprzedaży. Dzięki niemu możesz pozyskiwać nowych klientów, którzy ostatecznie dokonają transakcji na stronie Twojego sklepu.

Na szczęście możesz go założyć równie łatwo, jak fanpage na FB. Umożliwi Ci to oprogramowanie e-commerce działające w modelu abonamentowym, jak Sky-Shop. Nie musisz mieć umiejętności technicznych czy tworzyć wyglądu sklepu od zera. Skorzystasz z gotowych modułów i integracji.

Sprawdź, jakie to proste! 👇

Czy sprzedawać na Facebooku?

Facebook to miejsce budowania relacji. Miejsce, w którym stworzysz społeczność, skupioną wokół Twojego sklepu. Pamiętaj zatem, że profil firmowy na tym portalu powinien służyć głównie do angażowania Twoich odbiorców poprzez dostarczanie im ciekawych treści – przyczyni się do oczywiście do zwiększenia sprzedaży, ale jest to tylko miły efekt uboczny.

Miejscem, w którym odbywa się realna sprzedaż, jest Twój sklep internetowy (lub Allegro czy OLX) – i to właśnie jemu powinieneś zawsze poświęcać najwięcej uwagi. Facebook to portal społecznościowy, dlatego warto postrzegać go raczej jako narzędzie marketingowe, a nie narzędzie sprzedaży.

Nie lekceważ jednak jego ogromnego potencjału – wierzymy, że powyższe wskazówki w tym pomogą.

4.56 avg. rating (91% score) - 25 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.