Działalność nierejestrowana i Twój pierwszy sklep internetowy

Kinga Tobała
Otwieram i prowadzę sklep internetowy

Wizja konieczności opłacania wysokich składek ZUS skutecznie zniechęca do rozpoczynania przygody z własnym biznesem. Naprzeciw oczekiwaniom młodych przedsiębiorców wychodzi działalność nierejestrowana. Nowe rozwiązanie prawne pozwala na założenie sklepu internetowego bez konieczności uiszczania dodatkowych opłat z tytułu ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego. To ono pozwoli Ci rozwinąć e-sklep bez generowania dodatkowych kosztów!

  • Wygodny start czyli sklep internetowy bez konieczności zakładania działalności gospodarczej.
  • Wygenerujesz do 1125 zł przychodu miesięcznie bez płacenia składek ZUS.
  • Poprowadzisz e-sklep pracując na etacie, bowiem przychód nie zostanie zsumowany.

Czym jest działalność nierejestrowana?

Dotychczas wcielenie pomysłu na biznes w życie wiązało się z początkowym generowaniem licznych strat. Niewielkie zarobki notowane na starcie szybko topniały w chwili wykonania obowiązkowej, nawet obniżonej opłaty, dla ZUS. Konstytucja Biznesu otworzyła furtkę dla osób marzących o byciu własnym szefem, które do tej pory bały się ryzyka finansowego. Wprowadzenie działalności nierejestrowanej zwanej też nierejestrową oraz nieewidencjonowaną pozwala nie tylko zmniejszyć koszty, ale i uniknąć zagmatwanej biurokracji.

Działalnością nierejestrowaną nazywamy sprzedaż bądź wykonywanie usług, które na co dzień nie wymagałyby uzyskania koncesji bądź licencji (nie obowiązuje więc np. przy sprzedaży alkoholu). Forma ta nie jest działalnością gospodarczą, toteż nie wymaga rejestracji firmy. Innowację stanowi fakt, że całkowicie legalnie masz szansę prowadzić firmę bez opłat. Możesz teraz całkowicie legalnie założyć sklep internetowy bez działalności gospodarczej.

Z warunków specjalnych możesz skorzystać tylko wtedy, gdy Twój przychód nie przekroczy 50% minimalnego wynagrodzenia brutto. W 2019 możesz więc zarobić 1125 zł brutto w każdym z miesięcy roku.

Jakie warunki musisz spełnić by móc skorzystać z ulgi?

Niestety, możliwość prowadzenia działalności nieewidencjonowanej wiąże się z kilkoma obostrzeniami. Na szczęście, nie są to zbyt wysokie wymagania i spełnia je zdecydowana większość osób, które planują otworzyć swój pierwszy sklep internetowy. By skorzystać z ulg wystarczy, że:

  • W ciągu ostatnich 5 lat nie prowadziłeś zarejestrowanej działalności gospodarczej ani spółki cywilnej (w warunek ten nie są wliczane spółki z o.o., akcyjne i jawne).
  • Chcesz wykonywać usługi nieobjęte koniecznością uzyskania licencji, koncesji, pozwoleń np. możesz prowadzić sklep internetowy.
  • Ową działalność prowadzisz samodzielnie i nie masz żadnych wspólników.
  • W ciągu każdego z miesięcy nie przekraczasz przychodu na poziomie 1125 zł brutto.

Działalność nieewidencjonowana i Twój pierwszy sklep internetowy

Wprowadzenie działalności nierejestrowej (nieewidencjonowanej) stanowi trampolinę dla nowych sklepów internetowych. Dobrą wiadomością jest fakt, że przychód uzyskany z tytułu wykonywanej przez platformę sprzedaży, nie będzie sumował się z Twoją pensją. Nie musisz się obawiać, że z powodu standardowych zarobków przekroczysz wyznaczony miesięczny limit pieniężny. Rozwiązanie umożliwia zarówno stopniowe przechodzenie z formy stałego zatrudnienia do własnej firmy, jak i prowadzenie sklepu z akcesoriami związanymi z Twoją pasją, jako zajęcie dodatkowe w wolnym czasie. Jeśli chcesz szybko i sprawnie przejść od planów do czynów i sprawić by własny e-sklep stał się prawdą, warto skorzystać z funkcjonalności oferowanych przez platformę sklepów internetowych Sky-Shop np.:

  • integracji z hurtowniami,
  • dropshippingu (wysyłki prosto z hurtowni, bez konieczności posiadania własnego magazynu).

Dzięki nim szybko przejdziesz od tworzenia sklepu do sprzedaży produktów bez konieczności poświęcania czasu na ręczne dodawanie produktów bądź poszukiwanie obszernego magazynu, co umożliwia dropshipping.

Dokument sprzedaży przy działalności nierejestrowanej

Każdy z kupujących w Twoim sklepie internetowym klientów będzie chciał uzyskać potwierdzenie swojego zakupu, na podstawie którego będzie mógł (tak jak w każdym innym przypadku) dochodzić swoich praw, w tym odstąpienia od zawartej umowy w terminie 14 dni. Choć w zasadzie jesteś zwolniony z wystawiania faktury, będziesz musiał wydać dokument zawsze wtedy, gdy klient o niego poprosi w terminie 3 miesięcy od zawarcia umowy sprzedaży. Faktury warto wysyłać także bez wyraźnej prośby ze strony kupującego. Wydana zostanie faktura imienna, do której dane zostaną pobrane przez panel administratora sklepu. Rachunek w działalności nieewidencjonowanej będzie zawierał:

  • numer faktury,
  • datę wystawienia dokumentu,
  • imię i nazwisko, adres sprzedającego,
  • imię i nazwisko, adres kupującego,
  • nazwę usługi bądź sprzedanego produktu,
  • cenę za jedną sztukę lub jednostkę towaru,
  • ilość zakupionych sztuk,
  • zsumowaną kwotę do zapłaty.

Jakie są koszty działalności nierejestrowej?

Koszt prowadzenia działalności nierejestrowanej można określić jako zerowy. Uproszczoną ewidencję sprzedaży można z powodzeniem prowadzić wykorzystując arkusze Excela. Nie jest konieczne zastosowanie dedykowanych dla księgowości systemów. Jedynym obciążeniem pieniężnym ponoszonym przez początkującego przedsiębiorcę jest podatek, który przyjdzie zapłacić od uzyskanych zarobków.

Jak rozliczyć działalność nierejestrowaną?

Pomimo zwolnienia ze składek ZUS, z uzyskanego przychodu będziesz musiał się rozliczyć. Skarb Państwa wymaga uwzględnienia dochodów uzyskanych z tytułu działalności nierejestrowanej w corocznym zeznaniu podatkowym. Należy je umieścić w formularzu PIT w rubryce „z innych źródeł”. Odprowadzony podatek będzie wynosił 18% lub 32% w zależności od Twojej oferty.

Kwota zostanie odliczona od zarobku brutto (pomniejszonego o koszty uzyskania przychodu) z każdego miesiąca. W przeciwieństwie do pracy na etacie, nie zostanie odprowadzona zaliczka dla Urzędu Skarbowego. Należność przyjdzie więc uiścić pod koniec roku w formie niedopłaty, toteż dobrą praktyką jest comiesięczne odkładanie sumy równej podatkom. W przeciwnym razie jednorazowy wydatek może znacznie obciążyć budżet.

Przekroczenie limitu przychodu dla działalności bez składek

Jeśli zdarzy się, że choć jeden z miesięcy wygeneruje większy przychód niż owe 1125 zł brutto, konieczne okaże się założenie firmy, o którym przeczytasz na naszym blogu. Na złożenie wniosku w CEIDG masz 7 dni od dnia, w którym przychód przekroczył określany w danym roku limit.

Preferencyjne warunki mają stanowić zachętę dla nowych przedsiębiorców. W związku z tym, jeśli przekroczysz 1125 zł przychodu, możesz skorzystać z ulgi na start. Dzięki niej nie zapłacisz pełnych składek ZUS. Okres, w którym zobowiązany jesteś jedynie do opłacania składki zdrowotnej w kwocie nie niższej niż 342,32 zł wynosi 6 miesięcy. W tym czasie nie tylko zorientujesz się, czy to z prowadzeniem sklepu internetowego chcesz wiązać przyszłość, ale i rozwiniesz projekt. W rzeczywistości pół roku pozwoli Ci na rozreklamowanie usług oraz przetestowanie najskuteczniejszych rozwiązań, z których będziesz korzystał. Jeszcze do niedawna czas ten generowałby koszty w postaci składek. Teraz możesz rozwijać się bez obaw o finanse.

Jeśli po pół roku próbnej działalności zechcesz kontynuować rozwój firmy, nie utracisz prawa do zmniejszonych składek ZUS! Osobom korzystającym z ulgi na start, przez dwa lata także przysługuje tzw. mały ZUS, który w 2019 roku wynosi 675 zł bez uwzględnienia dobrowolnej składki na ubezpieczenie chorobowe lub 691,54 zł po jej dołączeniu.

Wypróbuj swój pomysł na sklep internetowy zupełnie za darmo!

Założenie swojego pierwszego sklepu internetowego jeszcze nigdy nie było tak proste. Dzięki preferencyjnym warunkom dla składek ZUS możesz rozwijać sklep ze sprzętem rowerowym, DIY, a nawet elektroniczną formą plików bez obaw o generowanie kosztów, z których przyjdzie się rozliczyć nawet jeśli biznes nie wypali. To najlepszy moment by spróbować zamienić pasję na dochodowy biznes. W realizacji planów pomoże Ci 14 dni darmowego testowania platformy Sky-Shop!

4.69 avg. rating (93% score) - 13 votes 5
Kinga Tobała
Specjalistka ds. Copywritingu

Powiązane posty

  • Adam Mierzwa

    Mam proste pytanie: czy sprzedając e-booki w takim swoim sklepiku doliczam do ceny VAT? A jeśli tak, to co potem „dzieje się” z tym VAT-em?

  • Sky-Shop.pl

    Wątpliwości związane z rozliczeniem najlepiej rozwiać z pomocą biura księgowego.
    Każdy towar i usługa ulega opodatkowaniu, toteż należy do ceny netto doliczyć VAT.
    Celem odliczenia VATu jest uniknięcie wielokrotnego opodatkowania towaru, który przechodzi przez większą ilość dystrybutorów. Jeśli jest Pan twórcą e-booka, VAT stanowi podatek od jego sprzedaży i jest odprowadzany do Urzędu Skarbowego.

  • Krzysztowaluty

    Czy prowadzący sklep internetowy musi podawać swoje dane osobowe w regulaminie?

  • Sky-Shop.pl

    Tak. Informacje zazwyczaj zawierane są na samym początku regulaminu, w punkcie „Postanowienia ogólne”. W razie wątpliwości warto skorzystać z regulaminu sporządzonego przez prawnika: https://sky-shop.pl/cennik-regulamin-sklepu

  • Witam, Jeśli dobrze rozumiem, to jest osobny podatek, który co miesiąc muszę odprowadzać do US, no i w sumie jaki sposób? Dostaje kwotę brutto na rachunek sklepu i z tego odprowadzam ręcznie? Planuje sklep z produktami cyfrowymi, temat rozliczeń jest mi jednak kompletnie obcy.

  • Sky-Shop.pl

    Osiągnięte przychody należy wykazać w deklaracji PIT-36 w polu „Inne źródła”. W przypadku działalności nierejestrowanej nie odprowadza się zaliczek na podatek w ujęciu miesięcznym bądź kwartalnym, toteż będzie to kwota roczna obliczona dla właściwej skali podatkowej (18% lub 32%).

  • Mateusz Majewski

    Witam. Mam dwa pytania. A mianowicie:
    1.Limit miesięcznego przychodu dla działalności nierejestrowanej (1050 zl brutto) – w praktyce chodzi o to, ze w miesiacu nie moge sprzedac produktow za wiecej niz 1050 zl brutto tak ? nie ma mozliwosci odjecia od tej sumy kosztow (np. Koszta zakupu w hurtowni) ?
    2. Czy ktos mi moze opisać jakie sa faktyczne miesięczne koszta ? Chodzi mi o sprawy urzedowe ( podatki VAT, dochodowe itp. ) jak to jest naprawde ? Czy mozna korzystac tu ze zwolnienia z VAT?
    Zaznaczę, ze oba pytania dotyczą modelu dropshippingu w postaci dzialalnosci nierejestrowanej.
    Dziekuje i pozdrawiam.

  • Sky-Shop.pl

    Dzień dobry,
    na początku chciałam zaznaczyć, że działalność nierejestrowana podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, o czym warto pamiętać.
    1. Jako że wprowadzony limit dotyczy przychodu, może Pan sprzedać w ciągu miesiąca artykuły za łączną sumę 1050 zł.
    Równocześnie podstawę opodatkowania stanowi dochód, którego sumę wylicza się odejmując od przychodu koszty uzyskania przychodu. Tu ustawodawca nie wprowadził żadnych wyszczególnień, toteż zakup towaru niewątpliwie będzie można w nich ująć.
    2. Osoby prowadzące działalność nieewidencjonowaną są zwolnione z VAT. Wyjątkiem jest tu np. handel biżuterią oraz inne obszary działalności objęte podatkiem VAT niezależnie od skali sprzedaży bądź wykonywanych usług.
    Standardową formą rozliczenia jest ujęcie dochodów z działalności nierejestrowanej w rozliczeniu PIT-36.

    Ze względu na ograniczenia zarobkowe, działalność nieewidencjonowana polecana jest przede wszystkim osobom, które chcą w sposób bezpieczny rozpocząć działalność w e-commerce. Pozwala sprzedawać bez dodatkowych kosztów w czasie, gdy sklep oraz jego asortyment są dopracowywane, a właściciel skupia się na reklamie.
    Po więcej informacji na temat działalności nierejestrowanej zapraszam na stronę Ministerstwa: https://bit.ly/2RaYgCK
    Wszelkie wątpliwości dotyczące samego dropshippingu rozwieją nasi doradcy: https://sky-shop.pl/kontakt

  • Marta Kowalczyk

    Mam pytanie odnośnie współpracy z hurtowniami w przypadku działalności nierejestrowanej.
    W webinarze o dropshippingu była mowa o tym, że założenie działalności to punkt pierwszy, bo hurtownia chce współpracować z firmą a nie z osobą fizyczną.

  • Sky-Shop.pl

    Pani Marto,
    działalność nierejestrowana jest stosunkowo nową możliwością stworzoną z myślą o początkujących przedsiębiorcach, toteż mogła nie zostać zawarta we wspomnianym webinarze.
    Pomimo możliwości prawnych, większość hurtowni decyduje się na podjęcie współpracy wyłącznie z firmami. Ma to duży związek z ochroną polityki cenowej, która jest niedostępna dla klientów indywidualnych.
    O warunki współpracy na podstawie działalności nierejestrowanej należy pytać w każdej hurtowni z osobna. Przykładową hurtownią, która zadeklarowała chęć współpracy z osobami fizycznymi jest http://k2distribution.pl/

  • Marta Kowalczyk

    Rozumiem 😉 Dziękuję za odpowiedź.

  • Klaudia

    Dzień dobry.
    Jestem
    kierownikiem budowy i pracuje na etacie. Teraz chciałabym zacząć
    prowadzić działalność nierejestrowaną w ramach, której będę prowadzić
    nadzoru budowlane budynków mieszkalnych. Stąd też moje pytania:
    1. Czy dochody z etatu sumują się z tymi z działalności nierejestrowanej?
    Zarobki
    z etatu są rozliczane na PIT-37, a z działalności na PIT-36? Dochód z
    etatu wchodzi w drugi próg podatkowy i czy z działalności
    nierejestrowanej będę płacić podatek w wysokości 32%?
    2.
    W ramach działalności nierejestrowanej będę własnym samochodem
    dojeżdżać do klientów i na budowy gdzie będę prowadzić nadzory. Czy
    wartość paliwa mogę wrzucić w koszty całą kwotą z faktury czy 20% jak
    przy samochodzie osobowym w działalności gospodarczej??
    Proszę o pomoc

  • Sky-Shop.pl

    Pani Klaudio,
    wpis dotyczy prowadzenia sklepu internetowego bez firmy, a poruszone przez Panią zagadnienia są bardzo szczegółowe. Rekomendujemy kontakt z księgową, która z pewnością rozwieje wszelkie wątpliwości.

  • Kasikaj

    Dzień dobry 🙂 chciałabym zapytać jak to jest ze
    sprzedażą sztucznej biżuterii ( nie mówimy tutaj ani o złocie ani o
    srebrze tylko o błyskotkach dostępnych w sklepach odzieżowych w
    galeriach handlowych) czy w tym przypadku działalność nieewidencjonowana
    jest zwolniona z VATu? Ponad to chciałabym zapytać czy w tych
    miesięcznych kosztach uzyskania przychodu oprócz kosztów zakupu
    biżuterii od producenta można wliczać koszty wysyłki, koszty opakowań
    lub np koszty zakupu drukarki, papieru i tuszu aby móc prowadzić
    rozliczenia… Z góry dziękuję za informację

  • Sky-Shop.pl

    W przypadku biżuterii sztucznej nie ma obowiązku odprowadzania podatku VAT. Teoretycznie powinna istnieć możliwość odliczenia wspomnianych kosztów. O szczegóły warto zapytać księgową.