Sky-Shop Blog Sklep internetowy Marketing sklepu Headless e-commerce – co to jest i czy warto?

Headless e-commerce – co to jest i czy warto?

Sklep internetowy
6 min

Nowe sklepy internetowe powstają każdego dnia. Na rynku pojawiają się więc także nowe możliwości w zakresie ich zakładania. To już nie tylko wybór między oprogramowaniami SaaS i open source. Ostatnimi czasy na popularności zyskuje także technologia headless, którą wykorzystują niektóre platformy i twórcy dedykowanych rozwiązań.

Rozważasz uruchomienie sklepu internetowego za jej pomocą? Poznaj wady i zalety tego rozwiązania i przekonaj się, czy jest to optymalny wybór dla Ciebie!

Czym jest headless e-commerce?


Z technicznego punktu widzenia, sklepy internetowe składają się z 3 warstw:

  • front-end (widoczna część strony internetowej),
  • back-end (zaplecze techniczne, wszystkie elementy kodu, których nie widać gołym okiem),
  • baza danych (czyli informacje takie jak ceny produktów, zdjęcia czy opisy).

Headless e-commerce to technologia, która oddziela te poszczególne warstwy od siebie. Do przesyłania danych między nimi wykorzystuje się interfejsy API. 

Headless e-commerce vs. tradycyjne sklepy internetowe


Tradycyjne platformy e-commerce są zwykle zbudowane w sposób monolityczny. Front-end i back-end są silnie zintegrowane i zależne od siebie, a zmiany w jednym obszarze mogą wpływać na drugi.

Jak już wspomnieliśmy, headless to z kolei rodzaj architektury systemu, w której część front-endowa i back-endowa są od siebie oddzielone i mogą funkcjonować niezależnie.

Zastanawiasz się po co korzystać z takiej architektury? Przede wszystkim chodzi o możliwość edytowania warstwy wizualnej sklepu bez ingerencji w zaplecze techniczne. 

W teorii otwiera to wiele możliwości dostosowania i rozwoju systemów e-commerce. Przyjrzyjmy się dokładniej wadom i zaletom takiego rozwiązania.

Zalety headless e-commerce


Technologia headless w e-commerce staje się coraz popularniejsza. Wynika to przede wszystkim z następujących zalet:

  • Elastyczność.  Headless stwarza większą elastyczność w tworzeniu warstwy wizualnej sklepów internetowych. Ponieważ back-end i front-end są od siebie oddzielone, możesz dostosować interfejs do specyficznych potrzeb.
  • Niezależność. By wdrażać zmiany w wyglądzie swojego sklepu nie musisz czekać programistów, którzy zajmują się back-endem.
  • Skalowalność. Możesz rozwijać i rozszerzać system, dodając nowe moduły, które oczywiście uprzednio musisz opracować. Możesz również wykorzystać usługi chmurowe i skalować zasoby w zależności od swoich potrzeb.
  • Możliwość eksperymentowania. Za sprawą headless możesz łatwo zmieniać technologie front-endowe lub tworzyć osobne interfejsy dla różnych kanałów (witryna www, sklep). Umożliwia to także eksperymentowanie z różnymi technologiami i dostosowanie oprogramowania do specyficznych wymagań.

Wady headless e-commerce


Czy headless e-commerce jest rozwiązaniem idealnym dla każdego? Zdecydowanie nie. A oto, dlaczego:

  • Skomplikowana konfiguracja. Nie jest ona możliwa bez posiadania umiejętności technicznych. Do uruchomienia sprawnie funkcjonującego sklepu konieczne programowanie i zrozumienie architektury API. Warto zaznaczyć, że nie jest tak w przypadku wszystkich oprogramowań e-commerce – świetnym przykładem jest Sky-Shop.
  • Koszty i czasochłonność rozwoju. Rozwój headless commerce może być bardziej czasochłonny i kosztowny niż jakiegokolwiek innego oprogramowania. Zamiast korzystać z gotowych rozwiązań oferowanych przez tradycyjne platformy e-commerce, konieczne jest budowanie i utrzymywanie własnych rozwiązań front-endowych oraz integracji. Wymaga to utrzymywania zespołu deweloperów i wiąże się z dłuższym czasem wdrożenia. To wszystko przekłada się na wysokie koszty, sięgające co najmniej kilkudziesięciu, a nawet kilkuset tysięcy złotych.
  • Brak wsparcia technicznego. Oprogramowania działające w modelu SaaS (jak Sky-Shop) oferują Ci nielimitowane wsparcie techniczne i eliminowanie ewentualnych usterek w cenie abonamentu. W przypadku headless commerce, odpowiedzialność za rozwiązywanie problemów i utrzymanie systemu spoczywa głównie na właścicielu sklepu. Co oznacza to w praktyce? Jeżeli potrzebujesz zaawansowanego wsparcia, musisz za nie zapłacić.
  • Konieczność samodzielnego wykonywania i instalowania integracji. By uruchomić sklep internetowy w technologii headless, musisz dostosować i zintegrować szereg systemów i narzędzi – np. do zarządzania treścią (CMS), systemów płatności i wysyłki, integracji z hurtowniami, platformami marketplace itp. W oprogramowaniach typu SaaS jest to standard, który uruchamiasz za pomocą kilku kliknięć.
  • Skomplikowane zarządzanie sprzedażą i zawartością sklepu. Korzystanie z headless ecommerce oznacza w praktyce, że dodawanie nowych produktów, aktualizacja treści czy uruchamianie integracji musi odbywać się poprzez interfejsy API. To wyzwanie dla osób nie znających programowania lub takich, którym zależy na ograniczeniu liczby wykorzystywanych narzędzi.
Na skróty

Headless Cię nie przekonuje? Wypróbuj platformę SaaS!

  • Postaw na sklep internetowy z supportem w Sky-Shop.pl.
  • Zyskaj dostęp do setek integracji.
  • Poświęcaj uwagę rozwojowi biznesu, a nie technicznym zawiłościom.
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Headless e-commerce – dla kogo?


Headless to bez wątpienia ciekawe rozwiązanie, jednak nie jest ono uniwersalne. Warto je rozważyć, jeżeli:

  • Prowadzisz naprawdę spory e-commerce (kilkadziesiąt/kilkaset tysięcy produktów), sprzedajesz na wielu rynkach i potrzebujesz ultra elastycznych i skalowalnych rozwiązań.
  • Masz nietypową wizję prowadzenia swojego biznesu i potrzebujesz oprogramowania, które dostosujesz do swoich niestandardowych potrzeb.
  • Nie przeszkadzają Ci technologiczne zawiłości ani dłuższy czas uruchomienia samego sklepu czy wdrażania poszczególnych rozwiązań.
  • Dysponujesz naprawdę dużym budżetem, który pozwoli Ci uruchomić sklep w taki sposób, a później go utrzymać.

Jest to więc optymalne rozwiązanie w przypadku nielicznych sklepów internetowych. Dla zdecydowanej większości sprzedawców lepszą opcją będzie wybór standardowych technologii. 

Wypróbuj Sky-Shop – mniej skomplikowaną alternatywę dla headless e-commerce


Jeżeli masz wrażenie, że headless to dla Ciebie zbyt skomplikowana technologia – prawdopodobnie masz rację. Headless może być rozwiązaniem dla największych przedsiębiorstw z sektora e-commerce, ale z pewnością nie jest dobrą opcją dla tych, którzy dopiero zaczynają lub po prostu nie mają setek niestandardowych oczekiwań.

Istnieje jednak wiele alternatyw. A jedną z nich są platformy działające w modelu SaaS – jak Sky-Shop.

To gotowa platforma e-commerce – z szeregiem funkcji i integracji, od których uruchomienia dzieli Cię zaledwie kilka kliknięć. By otworzyć własny sklep za jej pośrednictwem, nie potrzebujesz umiejętności technicznych ani graficznych. Długie miesiące pracy również nie są potrzebne – wszystko załatwisz w kilka dni!

Nie musisz się też martwić o dostosowywanie swojego sklepu do bieżących trendów. Za jego rozwój odpowiada zespół Sky-Shop. Ty skupiasz się na sprzedaży. 

A finanse? Rozliczasz się w modelu abonamentowym. Wybierasz pakiet, który najbardziej odpowiada Twoim potrzebom i płacisz za te funkcje, z których rzeczywiście korzystasz. Już od 149 zł miesięcznie.

Oto, jak przebiega uruchomienie sklepu na Sky-Shop:

  1. Zakładasz konto – bez żadnych zobowiązań. Przez 14 dni możesz testować oprogramowanie bezpłatnie. 
  2. Otrzymujesz dostęp do gotowego oprogramowania, które musisz tylko dostosować do swoich potrzeb.
  3. Uzupełniasz niezbędne dane.
  4. Konfigurujesz wygląd sklepu, korzystając z wygodnego kreatora. Możesz też wgrać lub zamówić indywidualny projekt graficzny.
  5. Uruchamiasz potrzebne Ci funkcje i integracje (np. z Allegro, hurtowniami, kurierami, bramkami płatności) – dostępne na wyciągnięcie ręki.
  6. Sprzedajesz!
  7. Zespół Sky-Shop zajmuje się rozwojem oprogramowania, utrzymywaniem infrastruktury i eliminacją ewentualnych usterek.

To znacznie łatwiejsze i szybsze niż headless. A przede wszystkim – możesz zrobić to samodzielnie. 

Jak założyć sklep internetowy?

👉 Przeczytaj szczegółowy poradnik o tym, jak założyć sklep na Sky-Shop.

Pytania? Skontaktuj się z nami na info@sky-shop.pl.

5.00 avg. rating (98% score) - 5 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.