Sky-Shop Blog Sklep internetowy Marketing sklepu Technologia headless e-commerce – co to jest i czy warto?

Technologia headless e-commerce – co to jest i czy warto?

Technologia headless e-commerce – co to jest i czy warto?
Sklep internetowy
7 min

Nowe sklepy internetowe powstają każdego dnia. Na rynku pojawiają się więc także nowe możliwości w zakresie ich zakładania. To już nie tylko wybór między oprogramowaniami SaaS i open source. Ostatnimi czasy na popularności na rynku e-commerce zyskuje także technologia headless, którą wykorzystują niektóre platformy i twórcy dedykowanych rozwiązań.

Rozważasz uruchomienie sklepu online za jej pomocą? Poznaj wady i zalety tego rozwiązania i przekonaj się, czy jest to optymalny wybór dla Ciebie!

Czym jest headless e-commerce?

Z technicznego punktu widzenia, sklepy internetowe składają się z 3 warstw:

  • frontend (warstwa prezentacji, czyli widoczna część strony internetowej),
  • backend (zaplecze techniczne, wszystkie elementy kodu, których nie widać gołym okiem),
  • baza danych (czyli informacje takie jak ceny produktów, zdjęcia czy opisy).

Headless e-commerce to technologia, która oddziela te poszczególne warstwy od siebie. Do przesyłania danych między nimi wykorzystuje się interfejsy API.

Technologia headless e-commerce vs. tradycyjne CMS dla sklepów internetowych

Tradycyjne platformy e-commerce są zwykle zbudowane w sposób monolityczny. Front-end i back-end są silnie zintegrowane i zależne od siebie, a zmiany w jednym obszarze mogą wpływać na drugi.

Jak już wspomnieliśmy, headless to z kolei rodzaj architektury systemu, w której część front-endowa i back-endowa są od siebie oddzielone i mogą funkcjonować niezależnie.

Zastanawiasz się po co korzystać z takiej architektury? Przede wszystkim chodzi o możliwość edytowania warstwy wizualnej sklepu bez ingerencji w zaplecze techniczne.

W teorii otwiera to wiele możliwości dostosowania i rozwoju systemów e-commerce. Przyjrzyjmy się dokładniej wadom i zaletom takiego rozwiązania.

Zalety headless e-commerce

Technologia headless w e-commerce staje się coraz popularniejsza. Wynika to przede wszystkim z następujących zalet:

  • Elastyczność.  Headless ecommerce stwarza większą elastyczność w tworzeniu warstwy wizualnej sklepów internetowych. Ponieważ back-end i front-end są od siebie oddzielone, możesz dostosować interfejs do specyficznych potrzeb.
  • Niezależność. By wprowadzać zmiany w wyglądzie swojego sklepu nie musisz czekać programistów, którzy zajmują się back-endem. Headless pozwala Ci oddzielić te dwie warstwy od siebie i działać maksymalnie szybko.
  • Skalowalność. Dzięki headless możesz rozwijać i rozszerzać system, dodając nowe moduły, które oczywiście uprzednio musisz opracować. Bez problemu zintegrujesz też nowe kanały sprzedaży. Możesz również wykorzystać usługi chmurowe i skalować zasoby w zależności od swoich potrzeb.
  • Omnichannel. Rozwiązania headless umożliwiają dostarczanie spójnych doświadczeń klientom w różnych kanałach – jak strony internetowe, aplikacje mobilne, platformy sprzedażowe czy urządzenia IoT. Wszystkie z nich mogą korzystać z tych samych zasobów backendowych za pośrednictwem API.
  • Możliwość eksperymentowania. Za sprawą podejścia headless możesz łatwo zmieniać technologie front-endowe lub tworzyć osobne interfejsy dla różnych kanałów (witryna www, sklep). Umożliwia to także eksperymentowanie z różnymi technologiami i dostosowanie oprogramowania do specyficznych wymagań, co może napędzać rozwój Twojego biznesu e-commerce.

Wady architektury headless e-commerce

Czy architektura headless e-commerce jest rozwiązaniem idealnym dla każdego? Zdecydowanie nie. A oto, dlaczego:

  • Skomplikowana konfiguracja. Nie jest ona możliwa bez posiadania umiejętności technicznych. Do uruchomienia sprawnie funkcjonującego sklepu w systemie headless konieczne jest programowanie i zrozumienie architektury API. Warto zaznaczyć, że nie jest tak w przypadku wszystkich oprogramowań e-commerce – świetnym przykładem jest Sky-Shop.
  • Koszty i czasochłonność rozwoju. Rozwój headless commerce może być bardziej czasochłonny i kosztowny niż jakiegokolwiek innego oprogramowania. Zamiast korzystać z gotowych rozwiązań oferowanych przez tradycyjne platformy e-commerce, konieczne jest budowanie i utrzymywanie własnych rozwiązań front-endowych oraz integracji. Wymaga to utrzymywania zespołu deweloperów i wiąże się z dłuższym czasem wdrożenia. To wszystko przekłada się na wysokie koszty prowadzenia biznesów opartych o architekturę headless, sięgające co najmniej kilkudziesięciu, a nawet kilkuset tysięcy złotych.
  • Brak wsparcia technicznego. Oprogramowania działające w modelu SaaS (jak Sky-Shop) oferują Ci nielimitowane wsparcie techniczne i eliminowanie ewentualnych usterek w cenie abonamentu. W przypadku modelu headless commerce, odpowiedzialność za rozwiązywanie problemów i utrzymanie systemu spoczywa głównie na właścicielu sklepu. Co oznacza to w praktyce? Jeżeli potrzebujesz zaawansowanego wsparcia, musisz za nie zapłacić.
  • Konieczność samodzielnego wykonywania i instalowania integracji. By uruchomić sklep internetowy w technologii headless, musisz dostosować i zintegrować szereg systemów i narzędzi – np. do zarządzania treścią (CMS), systemów płatności i wysyłki, integracji z hurtowniami, platformami marketplace itp. W oprogramowaniach typu SaaS jest to standard, który uruchamiasz za pomocą kilku kliknięć.
  • Skomplikowane zarządzanie sprzedażą i zawartością sklepu. Korzystanie z headless CMS oznacza w praktyce, że dodawanie nowych produktów, aktualizacja treści czy uruchamianie integracji musi odbywać się poprzez API. To wyzwanie dla osób nie znających programowania lub takich, którym zależy na ograniczeniu liczby wykorzystywanych narzędzi.
Na skróty

Headless Cię nie przekonuje? Wypróbuj platformę SaaS!

  • Postaw na sklep internetowy z supportem w Sky-Shop.pl.
  • Zyskaj dostęp do setek integracji.
  • Poświęcaj uwagę rozwojowi biznesu, a nie technicznym zawiłościom.
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Headless commerce – dla jakich biznesów?

Branża e-commerce to jeden z najdynamiczniej rozwijających się sektorów rynku. Coraz więcej firm rozpoczyna sprzedaż w sieci, a oczekiwania klientów rosną. Technologia nie pozostaje na to obojętna.

Headless to bez wątpienia ciekawe rozwiązanie, jednak nie jest ono uniwersalne. Warto je rozważyć, jeżeli:

  • Prowadzisz naprawdę spory e-commerce (kilkadziesiąt/kilkaset tysięcy produktów), sprzedajesz na wielu rynkach i potrzebujesz ultra elastycznych i skalowalnych rozwiązań dla Twoich klientów.
  • Masz nietypową wizję prowadzenia swojego biznesu i potrzebujesz oprogramowania, które dostosujesz do swoich niestandardowych potrzeb.
  • Nie przeszkadzają Ci technologiczne zawiłości ani dłuższy czas uruchomienia samego sklepu czy wdrażania poszczególnych rozwiązań.
  • Dysponujesz naprawdę dużym budżetem, który pozwoli Ci uruchomić sklep w taki sposób, a później go utrzymać.

Jest to więc optymalne rozwiązanie w przypadku nielicznych sklepów internetowych. Dla zdecydowanej większości sprzedawców lepszą opcją będzie wybór standardowych technologii.

Wypróbuj platformę Sky-Shop – alternatywę dla headless e-commerce

Jeżeli masz wrażenie, że headless to dla Ciebie zbyt skomplikowana technologia – prawdopodobnie masz rację. Headless może być rozwiązaniem dla największych przedsiębiorstw z sektora e-commerce, ale z pewnością nie jest dobrą opcją dla tych, którzy dopiero zaczynają lub po prostu nie mają setek niestandardowych oczekiwań.

Istnieje jednak wiele alternatyw. A jedną z nich są platformy działające w modelu SaaS – jak Sky-Shop.

To gotowa platforma e-commerce – z szeregiem funkcji i integracji, od których uruchomienia dzieli Cię zaledwie kilka kliknięć. By otworzyć własny sklep za jej pośrednictwem, nie potrzebujesz umiejętności technicznych ani graficznych. Długie miesiące pracy również nie są potrzebne – wszystko załatwisz w kilka dni!

Nie musisz się też martwić o dostosowywanie swojego sklepu do bieżących trendów. Za jego rozwój odpowiada zespół Sky-Shop. Ty skupiasz się na sprzedaży.

A finanse? Rozliczasz się w modelu abonamentowym. Wybierasz pakiet, który najbardziej odpowiada Twoim potrzebom i płacisz za te funkcje, z których rzeczywiście korzystasz. Już od 89 zł miesięcznie.

Jak założyć sklep online na tradycyjnej platformie?

Oto, jak przebiega uruchomienie sklepu na Sky-Shop:

  1. Zakładasz konto – bez żadnych zobowiązań. Przez 14 dni możesz testować oprogramowanie bezpłatnie.
  2. Otrzymujesz dostęp do gotowego oprogramowania, które musisz tylko dostosować do swoich potrzeb.
  3. Uzupełniasz niezbędne dane.
  4. Konfigurujesz wygląd sklepu, korzystając z wygodnego kreatora. Możesz też wgrać lub zamówić indywidualny projekt graficzny.
  5. Uruchamiasz potrzebne Ci funkcje i integracje (np. z Allegro, hurtowniami, kurierami, bramkami płatności) – dostępne na wyciągnięcie ręki.
  6. Sprzedajesz!
  7. Zespół Sky-Shop zajmuje się rozwojem oprogramowania, utrzymywaniem infrastruktury i eliminacją ewentualnych usterek.

Jak założyć sklep internetowy?

To znacznie łatwiejsze i szybsze niż korzystanie z platformy headless. I w pełni wystarczające dla wielu tradycyjnych e-commerce. A przede wszystkim – możesz zrobić to samodzielnie. 

👉 Przeczytaj szczegółowy poradnik o tym, jak założyć sklep na Sky-Shop.

Pytania? Skontaktuj się z nami na info@sky-shop.pl.

5.00 avg. rating (98% score) - 5 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.