Sky-Shop Blog Sklep internetowy Marketing sklepu Jak przeprowadzić wdrożenie e-commerce?

Jak przeprowadzić wdrożenie e-commerce?

Sklep internetowy
9 min

Nowe sklepy internetowe powstają praktycznie każdego dnia. Nie wszystkie z nich generują choćby jedną sprzedaż, a wiele zostaje zamkniętych, zanim zdąży rozkręcić się na dobre. Czy wiesz, dlaczego tak się dzieje?

Bardzo często okazuje się, że sama chęć prowadzenia biznesu w e-commerce nie wystarczy. Potrzebny jest odpowiedni plan, a następnie skuteczne działania, które umożliwią jego realizację.

Jak wdrożyć e-commerce w 7 krokach? O tym przeczytasz poniżej.

1. Przeprowadź niezbędne analizy

Sam pomysł o uruchomieniu sklepu internetowego nie wystarczy, by odnieść sukces w e-commerce. Odpowiednie analizy pozwolą Ci go zweryfikować, a w razie potrzeby także skorygować.

Jakim aspektom warto poświęcić najwięcej uwagi?

Analiza rynku

To, czy Twój pomysł na sprzedaż ma szansę wypalić, pomoże Ci określić analiza rynku. W największej mierze skup się na swoim najbliższym otoczeniu – czyli nie całej branży e-commerce, a kwestiach związanych z asortymentem, który planujesz sprzedawać.

Zbadaj przede wszystkim:

  • popyt na produkty, które chcesz sprzedawać (lub podobny asortyment),
  • kto sprzedaje podobny asortyment i jak dużo jest takich firm (przeanalizuj nie tylko sklepy internetowe, ale też konta sprzedawców na marketplaceach),
  • ceny podobnych produktów,
  • koszt oprogramowania e-commerce i innych narzędzi, z których będziesz korzystać,
  • wysokość budżetu, która umożliwi Ci zaistnienie w danej branży i konkurowanie z jej liderami.

Analiza konkurencji

Czy tego chcesz czy nie, konkurencja zdeterminuje wiele Twoich działań w e-commerce. Twoim zadaniem jest to, by określić mocne i słabe strony Twoim konkurentów oraz to, na jakich polach możesz zbudować nad nimi przewagę.

Na jakie aspekty warto zwrócić szczególną uwagę podczas analizowania konkurencji? Sprawdź:

  • w jakich cenach sprzedają produkty konkurencyjne sklepy,
  • jakie działania marketingowe prowadzą i jakie przynoszą one efekty,
  • co sądzą o nich klienci (przeanalizuj opinie),
  • na jakim polu Twoi konkurenci nie są aktywni (np. nie prowadzą profili w social media, nie mają bloga bądź nie sprzedają produktów jakiejś kategorii czy producenta),
  • jaki budżet przeznaczają na działania marketingowe i rozwój swojego biznesu,
  • czym wyróżniają się na tle innych sklepów.

Analiza grupy docelowej

Zanim wdrożysz e-commerce, określ, kto będzie kupował sprzedawane przez Ciebie produkty. Ta wiedza pomoże Ci nadać sklepowi właściwy kształt, położyć nacisk na kluczowe kwestie w trakcie wdrożenia i umiejętnie dobrać kanały marketingowe.

Na co zwrócić uwagę podczas takiej analizy?

  • potrzeby przedstawicieli Twojej grupy docelowej,
  • problemy, które Twoje produkty mogą rozwiązać,
  • czynniki, które skłaniają ich do zakupu (cena, jakość, stosunek ceny do jakości, naturalne materiały, szybka dostawa itd.),
  • miejsca w sieci, gdzie szukają informacji,
  • preferencje dotyczące komunikacji,
  • wartości, które wyznają (np. ekologia),
  • budżet, jakim dysponują.

👉 Dowiedz się, jak stworzyć buyer personę dla sklepu internetowego.

2. Określ swoje USP

Dlaczego internauci mają kupować właśnie u Ciebie? Czego nie znajdą w innych sklepach?

To pytania, na które musisz znaleźć odpowiedź przed wdrożeniem e-commerce. Pozwoli Ci to określić tzw. USP (Unique Value Proposition/Unikalną Propozycję Wartości), czyli po prostu czynniki, które wyróżniają Cię na tle innych sprzedawców.

Oto kilka przykładów USP, które możesz zastosować w swoim sklepie:

  • darmowa dostawa (również od określonego progu, np. 200 zł),
  • wniesienie ciężkich mebli/sprzętu AGD gratis,
  • odbiór starych, używanych produktów,
  • darmowe zwroty,
  • wydłużenie czasu na zwrot do 30 dni,
  • raty 0%,
  • korzystny program lojalnościowy dla stałych klientów.

👉 Przeczytaj więcej na temat tego, jak znaleźć swoje USP.

3. Wybierz platformę e-commerce

Swojego e-sklepu nie musisz tworzyć od 0. Oczywiście możesz zdecydować się na opracowanie dedykowanego rozwiązania, ale jest to zarówno najdroższa, jak i najbardziej czasochłonna opcja.

Znacznie lepszym rozwiązaniem jest wybór jednej z platform e-commerce. Takie oprogramowania umożliwią Ci skorzystanie z gotowych funkcji i najszybsze wystartowanie z własnym biznesem.

Zwłaszcza, jeżeli postawisz na platformę działającą w modelu SaaS (abonamentowym). Zasady są proste w zamian za opłacanie wybranego abonamentu otrzymujesz dostęp do niemalże gotowego sklepu, który jedynie dostosowujesz do swoich potrzeb – edytując jego wygląd, uruchamiając potrzebne Ci funkcje i zapełniając swoimi produktami. 

Przykładem takiej platformy jest Sky-Shop. Co zyskujesz, wybierając to optogtamowanie?

  • Możliwość uruchomienia własnego sklepu internetowego bez programowania czy umiejętności graficznych. 
  • Setki gotowych integracji: z systemami płatności, kurierami, systemami księgowymi i ERP, narzędziami marketingowymi i wieloma innymi firmami, działającymi w branży e-commerce.
  • Dostęp do jednego z najbardziej zaawansowanych modułów integracji z hurtowniami na rynku. Dzięki temu w kilka minut zapełnisz swój sklep produktami i zautomatyzujesz swoją pracę na wielu polach – zwłaszcza, jeżeli decydujesz się na sprzedaż w dropshippingu.
  • Możliwość prowadzenia sprzedaży wielokanałowej (Allegro, Empik Place, Morele, OLX) i obsługi każdego z tych kanałów z poziomu jednego panelu administracyjnego.
  • Ułatwienia dla działalności nierejestrowanej – z bramką Sky-Pay możesz sprzedawać nawet, jeżeli nie prowadzisz firmy.
  • Dostęp do API, jeżeli zechcesz zintegrować się z narzędziem, z którym platforma nie jest jeszcze połączona.
  • Nielimitowane, darmowe wsparcie techniczne.

👉 Posłuchaj o zaletach i wadach oprogramowań SaaS:


Na skróty

Załóż własny sklep internetowy - szybko i wygodnie!

  • Postaw na sklep internetowy z supportem w Sky-Shop.pl.
  • Sprzedawaj na Allegro i w innych kanałach sprzedaży.
  • Obsługuj całą sprzedaż z jednego, wygodnego panelu administracyjnego!
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

4. Uruchom sklep

Zależy Ci na starcie w e-commerce w maksymalnie szybki i łatwy sposób? Sprawdź, jak dokładnie przebiega wdrożenie na Sky-Shop:

  1. Załóż konto testowe. Przez 14 dni możesz testować funkcje oprogramowania za darmo, by po dwóch tygodniach wybrać najbardziej odpowiedni pakiet dla Twojego biznesu.
  2. Wymyśl nazwę sklepu i wykup domenę, która zapadnie Twoim potencjalnym klientom w pamięć.
  3. W panelu podaj swoje dane kontaktowe i informacje dotyczące Twojej działalności. 
  4. Skonfiguruj wygląd swojego sklepu. Możesz skorzystać z intuicyjnego kreatora – działa on na zasadzie “przeciągnij i upuść”, dzięki czemu tworzenie sklepu internetowego przypomina układanie klocków. Możesz także wykupić jedną z gotowych skórek bądź zlecić wykonanie indywidualnego projektu graficznego.
  5. Dodaj produkty i uzupełnij ich opisy i zdjęcia. Jeżeli korzystasz z integracji z hurtowniami, możesz je po prostu pobrać, co sprawi, że pojawią się one w Twoim panelu w kilka minut.
  6. Dodaj do swojego sklepu bramkę płatności i sposoby dostawy. Musisz w tym celu ustalić warunki współpracy z dostawcami tych usług. Zachęcamy Cię do skorzystania z ofert specjalnych – Sky-Pay i Orlen Paczka.
  7. Dodaj do sklepu regulamin i politykę prywatności. Możemy stworzyć dokumenty prawne dla Ciebie – sprawdź usługę Sky-Shop Regulaminy.
  8. Promuj swój sklep i sprzedawaj!

Jak założyć sklep internetowy?

👉 Sprawdź szczegółową instrukcję zakładania sklepu internetowego na Sky-Shop.

5. Rozważ sprzedaż w dodatkowych kanałach

E-commerce to nie tylko sklepy internetowe. Możesz rozszerzać swoją sprzedaż o kolejne kanały, docierając do zupełnie nowych odbiorców.

Dzięki takiemu podejściu możesz wiele zyskać. Otrzymujesz bowiem dostęp potężnych baz klientów – do których docierasz bez szeroko zakrojonych działań marketingowych.

Oczywistym kandydatem jest oczywiście Allegro. Portal skutecznie zdominował konkurencję w naszym kraju i nie dał się wyprzedzić nawet zagranicznym gigantom.

👉 Dowiedz się, jak skutecznie sprzedawać na Allegro.

Nie jest to jednak jedyna opcja. Na polskim rynku prężnie działają także takie platformy, jak:

  • Empik Place,
  • Marketplaces grupy Morele,
  • OLX,
  • Ceneo z funkcją Kup Teraz.

Jeżeli wdrożysz e-commerce, na Sky-Shop, sprzedaż w wymienionych tych kanałach obsłużysz z jednego panelu administracyjnego. Nie oznacza to jednak, że od razu musisz sprzedawać w nich wszystkich. Wybierz te, gdzie podobny asortyment do Twojego cieszy się popularnością i masz szansę konkurować z tamtejszymi sprzedawcami.

6. Postaw na skuteczny marketing

Samo wdrożenie e-commerce to nie wszystko. Musisz upewnić się, że Twoi potencjalni klienci dowiedzą się o Twoim sklepie. Stanie się tak tylko, jeżeli podejmiesz skuteczne działania marketingowe.

Internet stwarza w tym zakresie bardzo wiele możliwości. W pierwszej kolejności skup się jednak przede wszystkim na następujących działaniach:

  • Promuj produkty, na których sprzedaży szczególnie Ci zależy, na stronie głównej Twojego sklepu. Wykorzystaj w tym celu sekcje Nowości, Bestsellery i takie funkcje Sky-Shop, jak licznik promocji z ramką.
  • Zadbaj o widoczność w wyszukiwarkach. Pomoże Ci w tym pozycjonowanie i kampanie Google Ads.
  • Zapełnij swój sklep skutecznymi treściami. Mowa tu przede wszystkim o opisach produktów, opisach kategorii i artykułach blogowych.
  • Przyciągaj klientów za pomocą płatnych reklam. System Google Ads pozwala na precyzyjne kierowanie reklam i docieranie do osób, które np. odwiedziły już Twój sklep.
  • Zachęcaj użytkowników, którzy już odwiedzili Twój sklep, do kolejnych zakupów. Wykorzystaj w tym celu newsletter, program lojalnościowy i remarketing.
  • Promuj swoje produkty za pomocą porównywarek. Potencjalni klienci znajdą tam informacje nie tylko o cenie towarów, ale także np. jego dostępności czy darmowej dostawie. Osiągają one także wysokie pozycje w wyszukiwarce.

👉 Dowiedz się więcej o marketingu w e-commerce.

7. Zadbaj o obsługę klienta

Obsługa jest tym, co pozwoli Ci zbudować przewagę konkurencyjną i zachęcić klientów do tego, by odwiedzali Twój sklep ponownie.

Jak zwiększyć efektywność obsługi klienta?

  • Daj klientom możliwość wygodnej komunikacji. Mowa tu przede wszystkim o mailu i telefonie, ale warto być także aktywnym w mediach społecznościowych. Możesz także rozważyć uruchomienie na stronie live chata.
  • Informuj, w jakich godzinach mogą oni korzystać z Twojego wsparcia. Unikniesz dzięki temu ewentualnych nieporozumień.
  • Zadbaj o wyczerpujące treści na swojej stronie. Szczególną uwagę zwróć na sekcję FAQ (najczęściej zadawane pytania) – rozwiej tam wszelkie wątpliwości Twoich potencjalnych klientów co do dostawy, zwrotów, płatności itd.
  • Nie rób klientom niepotrzebnych problemów. Wdróż przyjazną politykę zwrotów i reklamacji. Dzięki temu zwiększasz szansę na to, że zdecydują się oni na zakup i wrócą po kolejne.

Podsumowanie

Skuteczne wdrożenie e-commerce zaczyna się od analiz, które pozwolą Ci zweryfikować swój pomysł na biznes, a także określić najważniejsze kroki w jego realizacji. Następny krok to wybór platformy e-commerce i dostosowanie jej do swoich potrzeb. Wdrożenie jednak nie kończy się na uruchomieniu sklepu – musisz pamiętać o jego przemyślanej promocji i obsłudze klienta.

Pamiętaj, że nie musisz podejmować najważniejszych biznesowych decyzji na podstawie opinii innych czy artykułów w sieci. Najlepiej oprzeć je na własnym doświadczeniu.

Właśnie dlatego Sky-Shop możesz testować przez 14 dni bez żadnych opłat i zobowiązań. Zacznij już dziś!

5.00 avg. rating (98% score) - 4 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.