Zastanawiasz się, na czym polega stworzenie własnego sklepu internetowego? Wbrew pozorom nie wymaga to samodzielnego projektowania każdego szczegółu jego wyglądu, a następnie kodowania go linijka po linijce – a przynajmniej w większości przypadków.
Rozpoczęcie i prowadzenie sprzedaży internetowej jest znacznie łatwiejsze. Wszystko dzięki platformom e-commerce, które dają Ci dostęp do gotowych funkcji umożliwiających sprzedawanie online.
Dowiedz się, jak wybrać oprogramowanie e-commerce, które pozwoli Ci odnieść sukces w e-commerce.
Spis treści artykułu
Czym jest platforma e-commerce dla sklepu internetowego?
Platformy e-commerce to oprogramowania, które umożliwiają (i znacznie ułatwiają) założenie sklepu internetowego i prowadzenie sprzedaży online. Dzięki nim możesz łatwo zarządzać zamówieniami, płatnościami, dostawami i reklamacjami.
Platformy tego typu dają przy tym wiele możliwości personalizacji swojego sklepu internetowego, co pozwala na dopasowanie go do indywidualnych potrzeb i wymagań biznesu. Nie musisz obawiać się więc, że Twój sklep będzie wyglądał tak, jak tysiące innych.
Platformy, z których możesz skorzystać, różnią się między sobą w wielu aspektach. Przede wszystkim chodzi o dostępność konkretnych funkcji i specyfikę ich działania.
Typy najpopularniejszych platform e-commerce w Polsce
Branża e-commerce rozwija się ostatnimi laty bardzo dynamicznie. Setki e-sklepów powstaje każdego dnia – a zdecydowana większość z nich jest zakładana na różnego rodzaju platformach e-commerce.
Do wyboru masz co najmniej kilkanaście popularnych oprogramowań. Jeżeli poszukasz bardzo dokładnie, znajdziesz prawdopodobnie nawet więcej.
Musisz wiedzieć, że rozwiązania dostępne na rynku dzielą się na dwa główne rodzaje – SaaS i Open Source. Możesz także stworzyć własną platformę od zera – wtedy mówimy o rozwiązaniach dedykowanych.
Przyjrzyjmy się tym opcjom bliżej.
Platformy e-commerce typu Open Source
Same zasady działania platform typu Open Source są proste: zakładasz konto i otrzymujesz dostęp do oprogramowania z otwartym kodem źródłowym. Oznacza to, że możesz swobodnie dostosowywać takie oprogramowanie do swoich potrzeb i dodawać różne funkcje.
Brzmi jak rozwiązanie idealne? Niestety, nie dla każdego. Duża wolność stwarza w tym wypadku także konieczność samodzielnego troszczenia się o wiele kwestii. Począwszy od serwera, przez skomplikowane wdrożenie i integracje, po rozwój i aktualizacje poszczególnych funkcji.
Zalety platform Open Source:
- Dostęp do kodu źródłowego. Dzięki temu możesz bez ograniczeń edytować kod oprogramowania i tworzyć potrzebne Ci funkcje – oczywiście, jeżeli umiesz programować.
- Bezpłatny dostęp. Platformy działające w modelu Open Source są w teorii darmowe. Zapłacisz jednak za serwer, instalację oprogramowania, konfigurację platformy, projekt graficzny czy przeróżne integracje (z hurtowniami, bramkami płatności, kurierami itd.). Bezpłatny jest więc sam dostęp do oprogramowania.
Wady Open Source:
- Konieczność posiadania umiejętności programistycznych i graficznych, by uruchomić i skonfigurować sklep.
- Konieczność samodzielnego znalezienia i wykupienia hostingu, a następnie instalacji sklepu na serwerze.
- Duże koszty wdrożenia. Być może nie są tak wysokie, jak w przypadku platform dedykowanych, ale zdecydowanie przewyższają platformy SaaS.
- Brak wsparcia technicznego. Istnieją fora, na których możesz poprosić o pomoc innych użytkowników tego typu platform. Za każde inne wsparcie zapłacisz.
- Konieczność samodzielnego rozwoju oprogramowania i usuwania usterek.
Przykłady takich rozwiązań to między innymi WooCommerce (wtyczka do WordPress dodająca funkcjonalność e-sklepu), PrestaShop czy platforma Magento.
Platformy e-commerce typu SaaS
SaaS to kolejny popularny wśród przedsiębiorców model biznesowy, w którym działają platformy e-commerce, a także wiele innych narzędzi dostępnych online.
Na czym polega?
Opłacasz miesięczny abonament i otrzymujesz dostęp do oprogramowania działającego w chmurze. Platformy SaaS dają Ci dostęp do prawie gotowych, przykładowych i zainstalowanych na serwerze sklepów, które musisz jedynie dostosować do swoich potrzeb. Przykładem takiej platformy jest Sky-Shop. To dobre rozwiązanie zarówno dla małych sklepów, jak i prężnie rozwijających się biznesów ecommerce.
Platformy abonamentowe są więc poniekąd przeciwieństwem oprogramowań Open Source, będących zaledwie szkieletami sklepów. Musisz w końcu praktycznie od zera budować ich wygląd i na własną rękę instalować i wyszukiwać integracje z niezbędnymi narzędziami.
Zalety platform SaaS to m.in.:
- Szybki czas uruchomienia sklepu – nawet w kilka dni.
- Brak konieczności posiadania umiejętności programistycznych i graficznych, a więc łatwa i dostępna konfiguracja nawet dla laików konfiguracja sklepu.
- Dostęp do gotowych, darmowych szablonów sklepu (skórek) – w przypadku Sky-Shop.
- Serwer w cenie abonamentu.
- Dostęp do licznych integracji (z hurtowniami, platformami sprzedażowymi, systemami płatności czy kurierami) i brak konieczności ich instalowania we własnym zakresie.
- Możliwość prowadzenia sprzedaży wielokanałowej.
- Nielimitowane wsparcie konsultantów w ramach abonamentu.
Wady platform e-commerce SaaS:
- Brak dostępu do kodu źródłowego. Nie możesz więc rozwijać platformy we własnym zakresie. Możesz jednak uzyskać dostęp do API, co przyda się, jeżeli chcesz zintegrować jakieś narzędzie, którego dane oprogramowanie nie oferuje.
- Konieczność opłacania abonamentu. Jednak nawet, jeżeli podliczysz kilka lat jego opłacania, będzie to niższy koszt, niż wdrożenie i utrzymanie platformy Open SaaS czy dedykowanej.
Dowiedz się więcej 👇
👉 Przeczytaj także: Open Source czy SaaS – co wybrać?
Dedykowane platformy e-commerce
Jeżeli żadna z platform dostępnych na rynku nie spełnia Twoich oczekiwań, możesz zdecydować się na stworzenie dedykowanego oprogramowania. Musisz jednak liczyć się z tym, że jest to najbardziej czasochłonna i najdroższa opcja.
Wprowadzenie wszystkich kolejnych zmian również będzie się wiązało z kolejnymi kosztami. Będzie to wymagać w końcu pracy programistów i często grafików.
Zalety takiego rozwiązania są oczywiste. Masz pełną elastyczność w zakresie każdej funkcji oprogramowania i wyglądu Twojego sklepu. Nie musisz dostosowywać się do niczyjej wizji czy korzystać z cudzych pomysłów – możesz zaplanować wszystko od A do Z.
Nie da się jednak ukryć, że dedykowane, rozbudowane platformy e-commerce to opcja dla garstki największych biznesów. Dzieje się tak przede wszystkim ze względu na koszty wdrożenia i utrzymania takiego oprogramowania, a także liczbę osób o różnych umiejętnościach potrzebnych do wykonywania takiej pracy.
Najważniejsze funkcje dobrej platformy e-commerce
Platformy e-commerce dostępne na rynku stwarzają dostęp do zbliżonych funkcji – ale tylko, jeżeli spojrzysz na to powierzchownie. Istotne różnice leżą w zaawansowaniu poszczególnych funkcji i sposobie ich uruchomienia.
Na jakie funkcje warto zwrócić zatem szczególną uwagę?
- Integracje z firmami, systemami i narzędziami niezbędnymi w e-commerce. Mowa tu przede wszystkim o systemach płatności, firmach kurierskich, systemach księgowych i ERP czy narzędziach marketingowych.
- Intuicyjny kreator wyglądu, który umożliwia Ci wygodne stworzenie sklepu z gotowych modułów. Działa na zasadzie „przeciągnij i upuść”, co sprawia, że jest dostępny dla każdego.
- Łatwość obsługi. Wygodny panel administracyjny, który pozwoli Ci łatwo zarządzać sprzedażą, to podstawa.
- Integracje z hurtowniami. To dzięki nim możesz łatwo pobierać produkty do swojego sklepu, a jeżeli sprzedajesz w dropshippingu – stany magazynowe będą aktualizować się automatycznie.
- Możliwości w zakresie sprzedaży wielokanałowej. Platformy e-commerce nie służą jedynie do prowadzenia sklepu internetowego. To kompleksowe narzędzia, które mają umożliwić i ułatwić handel online – w wielu aspektach.
- Dostępność dodatkowych usług: jak tworzenie regulaminów i dokumentów prawnych, projektów graficznych czy prowadzenie kampanii Google Ads.
- Optymalizacja pod kątem SEO. Widoczność w wynikach wyszukiwania to absolutnie kluczowy aspekt w e-commerce. Dobrze zoptymalizowana platforma może w ogromnym stopniu ułatwić proces pozycjonowania.
- Wsparcie techniczne. W toku uruchamiania czy prowadzenia sprzedaży może się pojawić wiele pytań związanych z działaniem platformy. Dobrze, jeżeli po drugiej stronie jest ktoś, kto może rozwiać Twoje wątpliwości – i to bez żadnych dodatkowych opłat.
- Rozwój oprogramowania. Planujesz korzystać z gotowej platformy e-commerce? W takim razie upewnij się, że jest ona na bieżąco aktualizowana i dostosowywana do obowiązujących trendów. W innym wypadku może się okazać, że będzie to spoczywać na Twoich barkach.
👉 Przeczytaj także: Jakie funkcje powinien mieć każdy sklep internetowy?
Na co zwrócić uwagę przy wyborze platformy e-commerce?
Znasz już typy platform e-commerce i ich najważniejsze funkcje. Wciąż nie masz jednak pewności, jak wybrać właściwe oprogramowanie dla siebie?
Musisz liczyć się z tym, że wybór odpowiedniej platformy e-commerce może w ogromnym stopniu zaważyć na wydajności Twojego biznesu.
Dlatego określ swoje potrzeby w następujących zakresach:
Czas uruchomienia sklepu/sprzedaży
Chcesz uruchomić sprzedaż za kilka tygodni, a może nawet dni? Czy może nie spieszy Ci się i możesz na ten proces poświęcić klika miesięcy?
Wybór w tej sytuacji jest prosty:
- Sklep internetowy na oprogramowaniu SaaS uruchomisz nawet w kilka dni.
- Oprogramowania Open Source to co najmniej kilka miesięcy pracy.
- Na platformach dedykowanych zajmuje to najwięcej czasu.
Kanały sprzedaży
Sklep internetowy czy Allegro? Empik bądź OLX? A może wszystkie te miejsca? Jeżeli chcesz sprzedawać w wielu miejscach, wybierz platformę, która Ci to ułatwi.
W końcu łatwiej zarządzać sprzedażą, gdy wszystkie zamówienia spływają do jednego miejsca. Jest to rozwiązanie na wagę złota także wtedy, gdy sprzedajesz w dropshippingu – masz wtedy pewność, że stany magazynowe aktualizują się automatycznie.
Twój budżet
Koszty są ważne – zwłaszcza, jeżeli dopiero zakładasz firmę. Ze wszystkich platform dostępnych na rynku, oprogramowania SaaS są w całościowym rozrachunku zdecydowanie najtańszą opcją.
Ustalając budżet, pamiętaj, że nie tylko platforma e-commerce pochłonie środki. Musisz liczyć się także z koniecznością wydatków związanych z marketingiem czy prowadzeniem działalności gospodarczej.
Podsumowanie ich wszystkich pomoże Ci ustalić budżet, który możesz przeznaczyć na system e-commerce.
Twoje umiejętności
Chcesz uruchomić sklep sam czy skorzystać z pomocy programisty? Jeżeli postawisz na platformę SaaS, bez problemu zrobisz to samodzielnie. Nie potrzebujesz pisać ani jednej linijki kodu.
Jeśli wybierzesz jednak inne rodzaje oprogramowań, umiejętności techniczne okażą się niezbędne. Konieczna będzie też wiedza na temat e-commerce i tego, jakich funkcji potrzebujesz i w jakim kierunku rozwijać platformę.
Opinie innych
Możemy pisać dużo o platformach e-commerce. Prawdopodobnie i tak nic nie przekona Cię do wyboru konkretnego rozwiązania tak, jak opinie osób, które z niego korzystają.
Opinii szukaj przede wszystkim na stronach internetowych danych oprogramowań. Wpisz też w wyszukiwarkę hasło “Nazwa platformy + opinie”. Warto ich zasięgnąć również na różnego rodzaju grupach na Facebooku.
👉 Sprawdź opinie o Sky-Shop!
Podsumowanie
Platformy e-commerce to nowoczesne oprogramowania dla sklepów internetowych, bez których prowadzenie sprzedaży online byłoby w wielu przypadkach po prostu niemożliwe. Wybór odpowiedniego rozwiązania to jedna z najważniejszych decyzji, które musisz podjąć na drodze e-sprzedawcy.
Chcesz zacząć swoją przygodę z e-commerce, ale nie wiesz, jaką platformę e-commerce wybrać? Najlepiej po prostu przetestować dostępne rozwiązania.
Polską platformę sklepową Sky-Shop możesz testować bezpłatnie przez 14 dni. Bez żadnych zobowiązań. Dzięki temu możesz podjąć decyzję co do wyboru tej platformy na podstawie własnych doświadczeń. Zacznij je zbierać już teraz i załóż darmowe konto.