Chwytliwa i łatwa do zapamiętania domena strony internetowej ma nie tylko ogromną wartość pod względem marketingowym, ale również potrafi pozytywnie wpłynąć na wyniki sprzedaży. Przed wyborem idealnej nazwy dla sklepu staje właściwie każdy początkujący e-przedsiębiorca. Od czego zacząć? Co zrobić, jeśli ktoś wpadł na ten sam pomysł jako pierwszy? Co dokładnie zawrzeć w adresie www? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury!
Spis treści artykułu
Czym jest domena internetowa?
Domena jest jednym z najistotniejszych elementów budujących tożsamość Twojej firmy i marki w sieci. To ona kieruje użytkowników na określoną stronę. Technicznie domena sklepu składa się z głównej nazwy oraz końcówki, czyli rozszerzenia, które możesz wybrać spośród odgórnie ustalonych. Zaliczamy do nich np.:
- globalne: .com, .net,
- narodowe: .pl, .de, .fr,
- funkcjonalne: .gov.pl, edu.pl, .biz,
- regionalne: krakow.pl, wroclaw.pl.
W domenie możesz używać liter, cyfr oraz znaku „-„. Warto pamiętać, że wielkie i małe litery nie są rozróżniane.
Pamiętaj, że rozszerzenia również mają swoje znaczenia! Końcówka .com pochodzi od słowa commercial i oznacza handlowy, .info sugeruje stronę informacyjną, .edu – edukacyjną, natomiast .org wykorzystywana jest często przez organizacje non profit. Wybierając domenę zwróć uwagę czy odpowiada ona charakterowi prowadzonego przez Ciebie biznesu.
Rejestracja domeny krok po kroku
Kiedy wybierzesz już potencjalną domenę sklepu należy ją zarejestrować. Nie zapominaj, że w tym przypadku działa zasada kto pierwszy, ten lepszy, dlatego nie warto zwlekać z jej kupnem. Możesz zdecydować się na zakup nowej, wolnej domeny lub takiej, którą już ktoś kiedyś zarejestrował, np. poprzez giełdę domen. W tym drugim przypadku adres może okazać się droższy. Musisz też pamiętać, aby sprawdzić historię takiej domeny – jej wiek, treści publikowane na stronie czy linki przychodzące. Będzie to miało duże znaczenie pod względem późniejszej optymalizacji.
Pierwszym krokiem do kupna własnej domeny jest znalezienie odpowiedniego dostawcy, u którego dokonasz rejestracji. Na rynku działa wiele firm, z usług których możesz korzystać (np. ovh.pl). Zazwyczaj firmy oferują specjalną niską cenę za pierwszy rok użytkowania domeny. W kolejnych latach należy pamiętać o jej terminowym przedłużaniu. Na stronie dostawcy znajdziesz wyszukiwarkę, dzięki której możesz sprawdzić czy domena, którą chcesz kupić jest wolna. Jeśli tak – możesz przejść do kolejnych kroków, natomiast w odwrotnym przypadku najczęściej zobaczysz listę z innymi dostępnymi możliwościami (np. alternatywnymi rozszerzeniami), spośród których możesz swobodnie wybierać. Oczywiście ostateczna decyzja należy do Ciebie i możesz sprawdzić kolejne potencjalne adresy. W kolejnych etapach wybierasz ewentualne dodatkowe usługi i czas na jaki decydujesz się zamówić domenę. Teraz pozostaje tylko dokonać płatności. Brawo! Twoja domena została zarejestrowana!
Zakupioną domenę bez problemu podepniesz do swojego sklepu internetowego na sky-shop.pl. Dokładną instrukcję, jak to zrobić znajdziesz w naszym poradniku.
Wybór domeny dla sklepu internetowego. Tips & tricks!
- Nazwa domeny
Wybór idealnej nazwy dla sklepu internetowego spędza (lub spędzał) sen z powiek niejednemu sprzedawcy. Jak wybrać domenę sklepu internetowego, żeby była zarazem łatwa do zapamiętania, krótka, związana z branżą i jeszcze do tego miała „to coś”, co przyciągnie klienta? Zadanie z pewnością nie jest łatwe, ale przy odrobinie wysiłku można wybrać taką nazwę, która idealnie będzie współgrać z charakterem sklepu oraz dziedziną, w której działamy. Najczęściej domeny są tożsame z nazwą sklepu i takie też rozwiązanie rekomendujemy. Klienci najczęściej szukają strony internetowej danej firmy, wpisując w pasek adresu jej nazwę i dodając popularne rozszerzenie, np.: .pl lub .com.
Pamiętaj, aby wyeliminować wszelkie czynniki, które mogą spowodować pomyłki podczas wpisywania, np. cyfry, nietypową pisownię słów czy łamanie zasad ortografii. Zwróć również uwagę na długość nazwy. Warto, aby składała się z kilku do około 20 znaków. Dłuższe nazwy mogą być trudne do zapamiętania. Zwróć uwagę na możliwe sposoby zapisu adresu strony przez klienta, który usłyszał nazwę np. przez telefon. Nie powinien on mieć problemu z prawidłowym wprowadzeniem domeny w do wyszukiwarki.
- Rozszerzenie domeny
Nazwa wybrana? Czas na dopasowanie odpowiedniego rozszerzenia. Również ono powinno być przemyślane. Jednym z najpopularniejszych rozszerzeń dla firm, które prowadzą swoją działalność w Polsce jest .pl. Budzi największe zaufanie i często używane jest jako domyślne. W przypadku, kiedy prowadzisz działalność międzynarodową lub w przyszłości zamierzasz rozszerzyć sprzedaż również na inne rynki zdecyduj się na zakup domeny z końcówką .com.
- Domena a pozycjonowanie
Od kilku lat umieszczanie słów kluczowych w nazwie domeny (tzw. Exact Match Domain) przestało być dla Google czynnikiem rankingowym. To znaczy, że bez wpływu na pozycję w wyszukiwarce możemy umieścić w adresie www nazwę naszej marki, która niekoniecznie będzie stanowić frazę, na którą pozycjonujemy sklep. Oczywiście w Internecie znajdziemy wiele e-sklepów, które używają słów kluczowych w domenie. O ile jest to zaplanowana i spójna z innymi działaniami strategia, takie rozwiązanie może być jak najbardziej korzystne.
Pamiętaj, że domena sklepu internetowego jest jednym z najważniejszych elementów wizerunku w sieci. Na koniec podsumujmy najistotniejsze wytyczne dotyczące tworzenia domeny:
- w domenie sklepu zawrzyj nazwę swojej marki (chyba, że decydujesz się na inną, przemyślaną strategię),
- dobierz nazwę, która będzie spójna z zawartością witryny,
- unikaj trudnych do zapamiętania, długich nazw,
- używaj wyrazów, które nie generują błędów przy wpisywaniu,
- dopasuj odpowiednie rozszerzenie,
- wyróżnij się wśród konkurencji.