99,99 czy jednak 100 zล? To tylko jedno z wielu pytaล, ktรณre zadaje sobie kaลผdy przedsiฤbiorca w trakcie ustalania strategii cenowej.
A jest to proces bardzo odpowiedzialny i wymagajฤ cy. Jeลli cena bฤdzie zbyt wysoka, moลผe Ciฤ ominฤ ฤ wiele wartoลciowych transakcji. Z kolei jeลผeli bฤdzie za niska โ stracisz cenny przychรณd.
Nie musisz jednak bลฤ dziฤ po omacku โ istnieje wiele skutecznych metod ustalania cen. W poniลผszym artykule znajdziesz omรณwienie wiฤkszoลci znanych strategii cenowych, a takลผe praktyczne wskazรณwki i przykลady, ktรณre pomogฤ ustaliฤ Ci poziom cen w Twoim sklepie internetowym.
Spis treลci artykuลu
Czym jest polityka cenowa?
Polityka czy teลผ strategia cenowa to metoda ustalania najlepszej ceny dla danego produktu lub usลugi. Kluczem do sukcesu jest wypracowanie takiego modelu, aby ceny byลy moลผliwie najwyลผsze przy jednoczesnym uwzglฤdnieniu moลผliwoลci konsumentรณw i wymagaล rynkowych.
Brzmi dosyฤ ลatwo, prawda? Niestety w praktyce nie zawsze jest tak kolorowo. Wybรณr polityki cenowej to jedna z najwaลผniejszych biznesowych decyzji โ to od niej bฤdzie zaleลผeฤ sukces, a w wielu przypadkach nawet przetrwanie firmy. Dlatego skลada siฤ na niฤ szereg elementรณw, takich jak:
- ponoszone koszty,
- elastycznoลฤ popytu,
- poziom stabilnoลci finansowej,
- wizerunek firmy,
- warunki rynkowe,
- oferty konkurencji,
- charakterystyka grupy docelowej,
- ewentualne opinie klientรณw o dotychczasowych produktach/usลugach przedsiฤbiorstwa.
๐ Dowiedz siฤ takลผe: Jak obliczyฤ marลผฤ?
Jakie sฤ cele polityki cenowej?
Tworzy siฤ jฤ m.in. z myลlฤ o:
- Maksymalizacji zysku. Odpowiedni poziom cen pozwala utrzymaฤ rentownoลฤ i zwiฤkszyฤ swoje zyski.
- Zwiฤkszeniu udziaลu w rynku. Atrakcyjne ceny przyciฤ gajฤ maksymalnฤ liczbฤ klientรณw i zwiฤkszฤ sprzedaลผ.
- Wizerunku. Ceny sฤ jednym z czynnikรณw, ktรณry przyczynia siฤ do stworzenia wizerunku taniej, drogiej, ekskluzywnej czy innowacyjnej marki.
- Konkurencyjnoลci. Ceny w niektรณrych przypadkach pozwalajฤ zdobyฤ przewagฤ konkurencyjnฤ , a takลผe ksztaลtowaฤ wizerunek w odniesieniu do konkurencji.
Jak ustaliฤ politykฤ cenowฤ ? Co musisz wziฤ ฤ pod uwagฤ?
Strategia niskich cen? A moลผe wrฤcz przeciwnie – strategia cen wysokich? Niestety, ustalenie cen nie jest tak proste. Nie moลผe ono rรณwnieลผ sprowadzaฤ siฤ do tego, ลผe wybierasz plan, ktรณry po prostu wydaje Ci siฤ atrakcyjny.
Jakie aspekty musisz wziฤ ฤ pod uwagฤ, by opracowaฤ skutecznฤ politykฤ firmy w zakresie cen?
- Koszty produkcji, dystrybucji i magazynowania produktu.
- Popyt na dany asortyment czy ofertฤ.
- Konkurencjฤ na rynku.
- Poziom dochodรณw, czyli moลผliwoลci finansowe przedstawicieli Twojej grupy docelowej.
- Percepcja wartoลci produktรณw czy usลug danej marki – jeลผeli sฤ one postrzegane jako bardziej wartoลciowe niลผ inne, klienci sฤ w stanie zapลaciฤ wiฤcej.
- Cele biznesowe, czyli np. oczekiwany zysk, udziaล w rynku, lojalnoลฤ klientรณw i wyrรณลผnienie siฤ na tle konkurencji.
Pamiฤtaj, ลผe nie ma jednej, uniwersalnej polityki cen, ktรณra pasowaลaby do kaลผdej firmy i kaลผdego produktu.
Skuteczna strategia jest dostosowana do specyfiki rynku, produktu i branลผy. Aby jฤ ustaliฤ, przeprowadลบ dokลadnฤ analizฤ rynku, konkurencji, klientรณw i wลasnej oferty. Pamiฤtaj rรณwnieลผ o tym, by testowaฤ rรณลผne ceny i obserwowaฤ ich wpลyw na sprzedaลผ i satysfakcjฤ klientรณw.
Rodzaje polityki cenowej
Ile firm, tyle rodzajรณw strategii.ย Poznaj najpopularniejsze metody ustalania cen wypracowane przez ekspertรณw:
Strategia zbierania ลmietanki (ang. skimming)
Otwierasz sklep internetowy z oryginalnym asortymentem? A moลผe wprowadzasz na rynek nowy, unikatowy produkt? Ta strategia z pewnoลciฤ Ciฤ zainteresuje.
Polega ona na na zawyลผaniu cen w krรณtkim okresie. Wysokie ceny potฤgujฤ wraลผenie ekskluzywnoลci. Moลผesz sobie na nie pozwoliฤ, jeลli na Twoje towary/usลugi istnieje popyt i sฤ one bezkonkurencyjne.
Dlaczego ta polityka cen ma racjฤ bytu tylko w krรณtkoterminowej perspektywie? Poniewaลผ z duลผym prawdopodobieลstwem moลผna stwierdziฤ, ลผe niedลugo na rynku pojawiฤ siฤ firmy oferujฤ ce podobne produkty. A wtedy wygrajฤ one z Tobฤ na polu cenowym.
Strategia cenowa polegajฤ ca na penetracji rynku
To z kolei propozycja dla nowych firm, ktรณre na starcie muszฤ liczyฤ siฤ z duลผฤ konkurencjฤ . Jak ลatwo siฤ domyลliฤ, polega ona na zaniลผaniu cen w poczฤ tkowym lub dowolnym innym okresie dziaลalnoลci.
Ma ona sens tylko, gdy na oferowane produkty jest naprawdฤ duลผy popyt. Wtedy masz szansฤ doprowadziฤ do sprzedaลผy na duลผฤ skalฤ, co zrekompensuje obniลผki cen i pozwoli na dobre zaistnieฤ w ลwiadomoลci klientรณw.
Musisz jednak liczyฤ siฤ z pewnym ryzykiem. Po pierwsze, niska cena moลผe kojarzyฤ siฤ klientom ze zลฤ jakoลciฤ . A po drugie strategia ta moลผe doprowadziฤ do โwojny cenowejโ, w efekcie na staลe przyczyniajฤ c siฤ do zaniลผenia stawek na rynku.
Strategia barierowa (eliminacji konkurentรณw)
To znowu propozycja dla produktรณw jedynych w swoim rodzaju i nowych na rynku. Polega na ustaleniu tak niskich cen, ลผe konkurencja bฤdzie miaลa zablokowane wejลcie.
Zyski wystarczฤ w takiej sytuacji na pokrycie kosztรณw produkcji i marketingu. Czasem nawet trzeba liczyฤ siฤ ze stratami.
Oczywistym jest, ลผe po zgromadzeniu wokรณล marki grona lojalnych klientรณw ceny naleลผy zaczฤ ฤ stopniowo podnosiฤ.
Strategia naลladownictwa
To po prostu okreลlanie cen na podstawie polityki konkurentรณw. Jest to taktyka czฤsto stosowana przez maลe firmy, ktรณre nie poลwiฤcajฤ duลผo czasu analizom rynku czy popytu. Wtedy punktem odniesienia sฤ po prostu ceny dyktowane przez liderรณw branลผy.
Te ustalone przez Ciebie mogฤ byฤ odpowiednio niลผsze lub wyลผsze. Pamiฤtaj, ลผe jeลli decydujesz siฤ na niemal identyczne ceny, Twรณj produkt musi siฤ czymล wyrรณลผniaฤ โ inaczej klienci skierujฤ siฤ ku bardziej rozpoznawalnym markom.
Miej takลผe na uwadze, ลผe strategia ta ma sens tylko, jeลli ceny w Twojej firmie bฤdฤ zmieniaฤ siฤ wraz z cenami konkurencji.
Strategia prewencyjnego ksztaลtowania cen
To strategia dla liderรณw rynku. Polega ona na stosowaniu doลฤ niskich cen, co ma przeciwdziaลaฤ wejลciu konkurentรณw na rynek. Nie sฤ one jednak tak niskie jak w przypadku wspomnianej wyลผej strategii barierowej.
Mimo wszystko w niektรณrych przypadkach pozwala ona na dominacjฤ rynku, a w konsekwencji zwiฤkszenie sprzedaลผy produktu.
Strategia cen neutralnych
Polega na ustalaniu cen na poziomie zbliลผonym do ลredniej rynkowej. Dziฤki temu cena nie jest wyznacznikiem, ktรณry sprawia, ลผe klient siฤga po dany produkt. Konkurujesz jakoลciฤ , innowacyjnoลciฤ czy wizerunkiem.
Moลผesz jฤ stosowaฤ, jeลผeli chcesz wyrรณลผniฤ siฤ na rynku nie cenฤ , ale innymi wartoลciami dodanymi, ktรณre przyciฤ gnฤ i zadowolฤ klientรณw.
Polityka i strategia cenowa wย e-commerceย โ wskazรณwki
Koniec suchej teorii. Poniลผej znajdziesz praktyczne porady, ktรณre pomogฤ Ci ustaliฤ skutecznฤ strategiฤ cenowฤ w e-commerce.
Wizualizacja i ustalanie cen produktรณw
Wrรณฤmy do pytania postawionego juลผ we wstฤpie tego tekstu โ lepiej postawiฤ na ceny w stylu 99.99 czy po prostu 100 zล?
Prawdopodobnie wiesz, ลผe pierwszy wariant jest lepszy. Nie bez powodu takie ceny widujemy praktycznie wszฤdzie. Czy wiesz jednak, dlaczego tak siฤ dzieje?
Okazuje siฤ, ลผe w takich cenach wcale nie chodzi o dziewiฤ tkฤ na koลcu.ย Najwaลผniejsza jest pierwsza cyfra od lewej.ย Sam zdecyduj, ktรณra z poniลผszych propozycji do Ciebie przemawia:
- 680 na 650 czy 310 na 290?
No wลaลnie.
Gdy mowa o wizualnej warstwie ceny, warto wspomnieฤ jeszcze o wynikach badaล przeprowadzonych naย Uniwersytecie Florydy. Dowiedziono w nich, ลผe duลผo lepiej sprawdzajฤ siฤ konkretne ceny, jak np. 25.55 zล niลผ 25 zล. Ma to oczywiลcie zastosowanie tylko w przypadku sklepรณw โ tradycyjnych i internetowych, niekoniecznie w sprzedaลผy usลug.
ลฤ czone promocje cenowe
Promocje w stylu 2+1 gratis zna kaลผdy โ pakiety dobrze siฤ sprzedajฤ . Wszystko za sprawฤ tego, ลผe postrzegamy dodatkowy produkt jako darmowy.
Klienci zapลacฤ wiฤcej, za wiฤksze moลผliwoลci, pod warunkiem, ลผe bฤdziesz racjonalnie zwiฤkszaฤ cenฤ.
Postaw naย cenyย ลatwiejszeโฆ do wymรณwienia
Choฤ moลผe zabrzmieฤ to niepowaลผnie, klienci chฤtniej wybierajฤ ceny, ktรณre jest im ลatwiej przeczytaฤ.
Porรณwnaj:ย 24.76 zล i 25.15 zล โ ktรณra z nich wydaje Ci siฤ bardziej atrakcyjna?
Zauwaลผ, ลผe choฤ 24.76 zล jest cenฤ niลผszฤ , prawdopodobnie mimo to wybraลbyล tฤ wyลผszฤ โ 25.15 zล.
Jaka z tego pลynie lekcja? Tam, gdzie to moลผliwe, staraj siฤ zaokrฤ glaฤ ceny.
Stosowanie strategii โlider stratโ (ang. loss leader)
Na pewno spotkaลeล siฤ w swoim ลผyciu z kilkoma promocjami, ktรณre wydawaลy siฤ byฤ zupeลnie nieopลacalne. I nie, nie byลy to wyprzedaลผe zwiฤ zane z likwidacjฤ sklepu.
Ale jaki sens moลผe mieฤ sprzedawanie grilla za 5 zล? Juลผ spieszฤ z wyjaลnieniem โ taki, ลผe zakup grilla skลania do dalszych wydatkรณw. Bo sam grill jest bezuลผyteczny. Trzeba kupiฤ wฤgiel, rozpaลkฤ i oczywiลcie jedzenie โ miฤso, warzywa, pieczywo i tak dalej, i tak dalej.
Ustalajฤ c politykฤ cenowฤ , pamiฤtaj o kolorach i kontrastach
Stara cena przekreลlona i w ciemnym kolorze, a nowa โ najlepiej na czerwono! To znana i skuteczna strategia cenowa, jednak wciฤ ลผ nie wszystkie sklepy internetowe siฤ do niej stosujฤ .
I nie chodzi tu stricte o wspomniany czerwony kolor, a o kontrast miฤdzy dwoma cenami. Moลผesz uzyskaฤ go na rรณลผne sposoby โ wykorzystaj rozmiar, ksztaลt i kolor.
Pamiฤtaj, ลผe nie wszystko musi idealnie do siebie pasowaฤ. Czasem cena po prostu powinna rzucaฤ siฤ w oczy.
Droลผsze rzeczy na lewo
Ta taktyka ma zastosowanie zwลaszcza w przypadku sklepรณw internetowych i ukลadu produktรณw w kategoriach.
Dlaczego droลผsze produkty warto umieszczaฤ z lewej strony? Bo to wลaลnie od lewej czytamy i to caลkowicie naturalne, ลผe nasz wzrok w pierwszej kolejnoลci wฤdruje na tamtฤ stronฤ.
Gdy klient w pierwszej kolejnoลci zobaczy droลผszy produkt, kaลผdy nastฤpny bฤdzie wydawaล mu siฤ tani.
Inny produkt, inna cena
Na pewno choฤ raz zdarzyลo Ci siฤ byฤ w sklepie i wybraฤ dany produkt tylko ze wzglฤdu na jedno kryterium โ cenฤ.
Gdy klienci widzฤ kilka produktรณw, ktรณre z grubsza niczym siฤ nie rรณลผniฤ , kupiฤ ten, ktรณrego cena wydaje im siฤ najatrakcyjniejsza.
Staraj siฤ, aby w Twoim sklepie nie byลo produktรณw o takich samych cenach โ mogฤ siฤ one nawet rรณลผniฤ 10 groszami. Uลatwisz w ten sposรณb swoim klientom podejmowanie decyzji zakupowych โ i bฤdziesz mieฤ pewnoลฤ, ลผe je w ogรณle podejmฤ .
Wykorzystuj narzฤdzia do monitorowania cen
Wyลผej pisaliลmy o tym, ลผe strategia konkurencji to waลผny wyznacznik, gdy mowa o ustalaniu cen. Nie musisz jednak ลledziฤ ich wartoลci rฤcznie, odwiedzajฤ c strony konkurentรณw kaลผdego dnia.
Istniejฤ narzฤdzia, ktรณre zrobiฤ to za Ciebie. Jednym z nich jest LivePrice โ narzฤdzie do monitoringu cen w porรณwnywarkach cenowych.
Przeprowadzaj testy A/B
Wyลผej opisaliลmy kilkanaลcie strategii. Niektรณre z nich pewnie odrzuciลeล od razu, a nad pozostaลymi musisz siฤ zastanowiฤ.
Jednak pewnoลฤ co do wyboru wลaลciwej strategii da Ci tylko jedna rzecz โ metoda prรณb i bลฤdรณw, bardziej profesjonalnie zwana testami A/B.ย
Jakich bลฤdรณw unikaฤ podczas tworzenia strategii cen?
Ludzka natura jest przewrotna. Byฤ moลผe w stworzeniu najlepszej strategii cenowej pomogฤ Ci informacje, jak tego nie robiฤ.
Nie okreลlaj cen produktรณw w oparciu o ponoszone koszty, a o wartoลฤ, jakฤ ze sobฤ niosฤ
Oczywiลcie, ลผe koszty zwiฤ zane z wytworzeniem produktรณw powinny siฤ zwracaฤ. Nie powinny byฤ one jednak jedynym kryterium, do ktรณrego dostosujesz ceny.
ย Jaka jest prawdziwa wartoลฤ danego produktu? Na ile wyceniliby go potencjalni klienci? Ile sฤ oni w stanie wydaฤ?
To pytania, ktรณre nie mogฤ byฤ pozostawione bez odpowiedzi.
Statyczne ceny โ im mรณwimy wyraลบne โnieโ
ลwiat wokรณล siฤ zmienia. Zmienia siฤ wartoลฤ zลotรณwki, wzrasta inflacja, zwiฤkszajฤ siฤ moลผliwoลci klientรณw. To tylko niektรณre z powodรณw do tego, by obniลผaฤ/podnosiฤ ceny.
Polityka dotyczฤ ca cen nie jest ustalana raz na zawsze โ pamiฤtaj o tym i zawsze analizuj sytuacjฤ na rynku i posuniฤcia konkurencji.
Najlepszฤ strategiฤ cenowฤ NIE sฤ obniลผki
Owszem, promocje prowadzฤ do krรณtkotrwaลego wzrostu sprzedaลผy. W dลuลผszej perspektywie mogฤ one prowadziฤ jednak do strat marลผy.
Co wiฤcej, gdy obniลผki sฤ staลym elementem strategii cenowej, mogฤ rodziฤ wฤ tpliwoลci klientรณw co do jakoลci oferowanych usลug czy produktรณw.
Oczywiลcie moลผesz je stosowaฤ, ale rozsฤ dnie. Bฤdzie to najbardziej korzystne dla nowych produktรณw, ktรณre dopiero wprowadzasz na rynek, czy tych, ktรณre po prostu siฤ nie sprzedajฤ .
Strach przed podnoszeniem cen โ nie daj mu siฤ!
Czy jest coล gorszego od biznesu generujฤ cego straty? Tak โ biznes generujฤ cy straty z powodu sprzedawania towarรณw w za niskich cenach.
Nie bรณj siฤ podnosiฤ cen wtedy, gdy zachodzi taka potrzeba. Nigdy nie rรณb tego jednak pochopnie โ zawsze po dogลฤbnych analizach.
Klienci zrozumiejฤ .
Zbyt duลผo trikรณw, taktyk iโฆ strategii
Najlepsza strategia cenowa to taka, ktรณra opiera siฤ na danych i rzeczywistej wartoลci oferowanych dรณbr.
I choฤ w tym artykule zamieลciliลmy sporo wskazรณwek co do ksztaลtowania cen, pamiฤtaj, by stosowaฤ je z rozwagฤ i umiarem i byฤ w tym wszystkim uczciwym. Jeลli klienci bฤdฤ zwodzeni, na pewno to wyczujฤ .
Podsumowanie
Nie ma jednego, cudownego przepisu na politykฤ cenowฤ . Kaลผda branลผa, kaลผdy biznes rzฤ dzi siฤ swoimi prawami. Mamy jednak nadziejฤ, ลผe powyลผsze wskazรณwki choฤ trochฤ Ci pomogฤ .
Zachฤcamy rรณwnieลผ do konsultowania swoich pomysลรณw z innymi pasjonatami branลผy e-commerce na facebookowych grupach: