
Szydełkujesz, malujesz, odnawiasz meble? Zajmujesz się rękodziełem i tworzysz przedmioty z duszą? Chciałbyś zmienić pasję w dochodowy biznes? To możliwe!
Z tego artykułu dowiesz się, jak i gdzie sprzedawać rękodzieło i autorskie wytwory handmade oraz dlaczego warto postawić na handel online.
Spis treści artykułu
Gdzie sprzedawać rękodzieło online? 5 sprawdzonych miejsc
Ręcznie robione przedmioty bardzo dobrze sprzedają się w Internecie. Do Twojej dyspozycji pozostają następujące kanały sprzedaży:
- własny sklep internetowy z rękodziełem;
- showroom’y, butiki i galerie internetowe z wyrobami handmade;
- Instagram i inne media społecznościowe;
- serwisy aukcyjne i marketplace’y (Allegro, Empik marketplace, Facebook marketplace)
- portale ogłoszeniowe i aplikacje zakupowe (OLX, Vinted).
Dowiedz się więcej 👇
Najlepiej zrobisz, gdy wykorzystasz więcej niż jeden z sugerowanych kanałów sprzedaży, realizując tym samym strategię omnichannel. 😉 W dalszej części artykułu dowiesz się, gdzie sprzedawać rękodzieło online oraz jakie są wady i zalety poszczególnych kanałów sprzedaży.
✅ Dowiedz się więcej na temat omnichannel w e-commerce.
1. Własny sklep internetowy z rękodziełem
Jeśli konieczność dostosowania się do odgórnych wymagań, brak możliwości wprowadzania zmian estetycznych i funkcjonalnych oraz wysokie opłaty i prowizje, skutecznie zniechęcają Cię do sprzedaży unikatowych wyrobów handmade za pośrednictwem wyżej opisanych showroom’ów czy galerii internetowych, otwórz e-sklep z rękodziełem.
Do zalet posiadania własnego sklepu online należą:
- brak konieczności wnoszenia opłat za pośrednictwo sprzedaży;
- możliwość samodzielnego dyktowania cen;
- całkowita dowolność i autonomia w działaniu;
- łatwiejsze promowanie własnej marki i budowanie lojalności klientów.
Nie przejmuj się technikaliami. Sklep internetowy utworzysz dziś bardzo łatwo – bez kodowania. Wybierając Sky-Shop, otrzymujesz dostęp do prawie gotowego sklepu, który musisz jedynie dostosować do swoich potrzeb wizualnych i zapełnić swoim rękodziełem.
Dowiedz się, jak założyć sklep internetowy.
👉 Wielu klientów Sky-Shop sprzedaje rękodzieło za pośrednictwem naszej platformy. Zainspiruj się ich sukcesami:
Postaw na oprogramowanie Sky-Shop wspierające sprzedaż!
- ✔ Dostosuj wygląd sklepu w prostym kreatorze
- ✔ Aktywuj potrzebne funkcje i integracje
- ✔ Korzystaj z nieograniczonej pomocy
- Joanna Muzyka – za pośrednictwem sklepu online sprzedaje szklaną biżuterię,
- Kraina Tuptusia – to sklep, w którym znajdziesz m.in. ręcznie robione akcesoria dla najmniejszych zwierząt,
- Świece Woski Po Prostu – to przykład prężnie rozwijającego się biznesu, którego podstawą jest sprzedaż świec sojowych handmade.
2. Showroom’y, butiki i galerie internetowe
Jeśli kiedykolwiek interesowałeś się tym, jak i gdzie sprzedawać rękodzieło w Internecie, z pewnością znalazłeś portale z wyrobami DIY, showroomy produktów handmade i internetowe galerie sztuki takie jak:
- Unikalni
- DecoBazaar
- Pakamera
- Etsy
- TrendyMania
- Artillo
- Art-Madam
- Damitu
- Artyferia
Za możliwość prezentacji własnych wyrobów w showroom’ie online będziesz musiał zapłacić. Opłaty oraz ich rodzaje i wysokości, różnią się w zależności od serwisu. Niektóre portale z wyrobami handmade pobierają jedynie prowizje od zrealizowanych zamówień (od ok. 5 do nawet 30%), inne naliczają opłaty za każde opublikowane ogłoszenie.
Warto też wspomnieć o tym, że każda galeria internetowa stawia potencjalnym wystawcom wymagania. Mogą one dotyczyć liczby i charakteru produktów, obecności i aktywności w mediach społecznościowych, czy też ilości i jakości zdjęć. Zanim więc wyślesz zgłoszenie do showroom’u internetowego z przedmiotami DIY, zapoznaj się z regulaminem wybranego serwisu i oceń, czy jesteś gotowy do podjęcia z nim współpracy.
Rękodzielnicy sprzedający wyroby handmade za pośrednictwem galerii internetowych, podkreślają, że do niektórych z nich ciężko się dostać. Pamiętając o tym, nie zniechęcaj się ewentualnymi odmowami ze strony ww. portali. Nie musisz być profesjonalistą, by mieć gdzie sprzedawać rękodzieło w Internecie! Wybierz samodzielną sprzedaż swoich produktów online i pokaż je w sklepie internetowym i pozostałych dostępnych kanałach sprzedaży. 🙂 Do dzieła!
3. Instagram
Nie jest tajemnicą, że sprzedaż produktów handmade dotyczy przede wszystkim branż związanych z modą, urodą czy wystrojem wnętrz, czyli takich, gdzie kwestie wizualne mają nadrzędne znaczenie. Właśnie dlatego media społecznościowe, a w szczególności Instagram, to świetne miejsca, by je promować i sprzedawać.
Liczy się tu przede wszystkim oryginalność (z czym w przypadku rękodzieła nie powinno być problemu) i jakościowe treści. To wszystko pozwoli Ci zbudować zaangażowaną społeczność.
W Polsce nie możesz sprzedawać bezpośrednio z poziomu Instagrama. Możesz jednak umieszczać linki do swojego sklepu, prowadzić sprzedaż za pośrednictwem wiadomości prywatnych czy transmisji live.
Dowiedz się więcej na temat sprzedaży na Instagramie.
Poza Instagramem świetnie sprawdzi się też Facebook i Pinterest.
Ww. social media nadają się idealnie do promowania i sprzedaży rękodzieła przez Internet. Załóż konta we wspomnianych serwisach i promuj swoją markę DIY wraz z produktami. Udostępniaj atrakcyjne, estetyczne zdjęcia swoich wyrobów i krótkie, ale angażujące lub wzbudzające emocje treści. Nie zapomnij o odnośnikach do Twojego sklepu. 😉
Przeczytaj też, jak sprzedawać przez media społecznościowe.
4. Serwisy ogłoszeniowe
Gdzie sprzedawać rękodzieło w Internecie? Kolejną odpowiedzią na to pytanie jest – na OLX, Sprzedajemy czy Gumtree! Te znane portale ogłoszeniowe odwiedzają dziennie tysiące Internautów – w tym osoby, które aktywnie poszukują rękodzieła. 🙂
Na portalach ogłoszeniowych możesz sprzedawać rękodzieło bezpłatnie. Pamiętaj jednak, że Twoje oferty będą nieustannie spychane w dół listy, a ich odświeżanie i promowanie wiąże się z opłatami rzędu od kilku do kilkunastu złotych.
5. Portale aukcyjne i zakupowe
Wyroby DIY i rękodzieło, świetnie sprzedają się na portalach aukcyjnych i zakupowych (marketplace). Należą do nich między innymi:
- Allegro – najpopularniejszy portal aukcyjny w Polsce (18mln unikalnych użytkowników miesięcznie);
- Amazon – światowy gigant e-commerce (97mln uu) z 4 centrami logistycznymi w Polsce;
- Empik Place – platforma sprzedażowa, z której korzysta aż 2,5mln użytkowników w Polsce;
- Morele – rodzima grupa zakupowa z kilkoma tematycznymi serwisami sprzedażowymi.
Portale aukcyjne i marketplace’y pobierają prowizje od sfinalizowanych transakcji (kilka lub kilkanaście procent), opłaty za wyróżnianie ogłoszeń oraz opłaty za usługi specjalne. To, ile będzie Cię kosztowała sprzedaż rękodzieła w Internecie na portalu aukcyjnym, zależy więc głównie od tego, jak ją poprowadzisz.
Sprawdź nasze porównanie Amazon vs. Allegro – gdzie bardziej opłaca się sprzedawać?
Sprzedawaj na własnej stronie, Allegro i innych marketplace’ach jednocześnie! Sky-Shop posiada wbudowane integracje z najpopularniejszymi portalami aukcyjnymi i serwisami zakupowymi. Dowiedz się więcej.
✅ Poznaj 35 pomysłów na to, co zrobić samodzielnie i sprzedać online!
Marketing w sprzedaży rękodzieła
Bez względu na to, jakie kanały sprzedaży wybierzesz, musisz promować swój biznes handmade, by przyciągnąć klientów do Twojego rękodzieła.
Jak zaplanować skuteczny marketing w tej branży?
- Zdefiniuj swoją grupę docelową. Kim są Twoi potencjalni klienci i jakie są ich potrzeby? Odpowiedź na tego typu pytania pozwoli Ci dopracować treść i styl komunikacji. Dowiedz się więcej o tworzeniu buyer persony.
- Zadbaj o spójny branding. Logo, kolorystyka – to wszystko ma ogromne znaczenie – zarówno, gdy mowa o Twoich produktach, jak i stronie internetowej czy kanałach sprzedaży.
- Dbaj o atrakcyjne zdjęcia, a może nawet wideo. W branży handmade to podstawa – wykorzystasz je we wszystkich działaniach marketingowych.
- Bądź tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci. Grupy na Facebooku? A może lokalne targi? Wykorzystuj kanały online i offline, by budować swoją rozpoznawalność.
- Buduj relacje. Twoje produkty są absolutnie wyjątkowe. Nie bój ich się tak przedstawiać – właśnie to kupujący docenią w nich najbardziej. Opowiadaj o procesie ich tworzenia i swoich inspiracjach. Wykorzystaj do tego media społecznościowe, bloga i newsletter.
- Korzystaj także z innych kanałów marketingu internetowego. Jeżeli masz stronę internetową, zadbaj o jej pozycjonowanie, a także twórz płatne reklamy, które precyzyjnie dotrą do Twoich odbiorców. Mowa przede wszystkim o Meta Ads, które pozwolą Ci zwiększyć widoczność na Facebooku i Instagramie, a także Google Ads.
👉 Jeżeli potrzebujesz więcej informacji, sprawdź artykuł o marketingu w sklepie internetowym.
Jak legalnie sprzedawać rękodzieło? Działalność gospodarcza a handmade
Jeśli tworzysz rękodzieło i chcesz zacząć na nim zarabiać, musisz to robić zgodnie z prawem. Dowiedz się, kiedy możesz sprzedawać rękodzieło bez działalności gospodarczej i jak legalnie prowadzić biznes rękodzielniczy.
Działalność bez rejestracji
Pamiętaj, że nie musisz zakładać firmy, by zarabiać na autorskich wyrobach. 🙂 W ramach działalności nierejestrowanej, możesz zarobić maksymalnie 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia. To rozwiązanie sprawdzi się zatem doskonale w przypadku chęci dorobienia do pensji lub przetestowania pomysłu na biznes. Ponadto, aby skorzystać z tej formy, powinieneś spełniać warunek nieprowadzenia firmy w okresie ostatnich 5 lat.
Korzystając z działalności nierejestrowanej przy sprzedaży rękodzieła, nie musisz:
- rejestrować się w CEIDG, ZUS czy US,
- płacić składek ZUS,
- prowadzić skomplikowanej księgowości.
W tym przypadku wystarczy, że odprowadzisz podatek od dokonanej sprzedaży. Dochody z działalności nierejestrowanej rozliczysz w przeznaczonej do tego sekcji zeznania rocznego PIT. Pamiętaj również, że jako przedsiębiorca masz obowiązek wystawienia dowodu zakupu (np. faktury) na życzenie klienta. Jeżeli zaś w którymś momencie przekroczysz próg przychodów, musisz zarejestrować firmę.
✅ Sprawdź nasz poradnik – Sprzedaż internetowa a podatki.
Prowadzenie działalności
Sprzedaż rękodzieła bez działalności możliwa jest tylko do określonej granicy. Jeżeli Twój przychód przekroczy maksymalną kwotę lub myślisz o zyskach na wyższym poziomie, załóż własną firmę. W ten sposób Twoje rękodzieło ma szansę stać się głównym źródłem dochodu.
Dzisiaj wystartowanie z własną działalnością jest bardzo proste i nie wymaga wielu formalności. To także naturalny krok w budowaniu swojej marki handmade. Najlepiej sprawdzi się tutaj jednoosobowa działalność gospodarcza, którą możesz prowadzić samodzielnie z dowolnego miejsca.
👉 Sprawdź, jak szybko i łatwo założyć firmę.
Jaki numer PKD wybrać przy biznesie rękodzielniczym?
Jeśli zdecydujesz się na działalność rejestrowaną, musisz pamiętać, aby przypisać swojej ofercie odpowiedni numer PKD. Powinieneś to zrobić już podczas zakładania firmy – we wniosku CEIDG-1. Pełna lista kodów PKD znajduje się na portalu rządowym dla przedsiębiorców.
Podstawowym kodem dla sklepów internetowych jest 47.91.Z. Oprócz tego wybierz kody uzupełniające, które pozwolą jak najlepiej określić rodzaj prowadzonej przez Ciebie działalności.
W przypadku rękodzieła możesz skorzystać z poniższych numerów PKD:
- 13.92.Z – dla produkcji gotowych wyrobów tekstylnych;
- 16.29.Z – dla produkcji pozostałych wyrobów z drewna, z korka, słomy i materiałów do wyplatania;
- 17.29.Z – dla produkcji pozostałych wyrobów z papieru i tektury;
- 23.41.Z – dla produkcji ceramicznych wyrobów stołowych i ozdobnych,
- 31.09.Z – dla produkcji pozostałych mebli;
- 32.12.Z – dla produkcji wyrobów jubilerskich i podobnych;
- 32.13.Z – dla produkcji sztucznej biżuterii i wyrobów podobnych;
- 47.77.Z – dla sprzedaży detalicznej zegarków, zegarów i biżuterii prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach;
- 47.78.Z – dla sprzedaży detalicznej pozostałych nowych wyrobów prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach.
Jak założyć własny sklep internetowy z rękodziełem i ile to kosztuje?
Nie musisz mieć doświadczenia w e-commerce czy znać się na programowaniu, by założyć sklep internetowy. 🙂 Zobacz, jak łatwo uruchomić e-sklep z rękodziełem i sprawdź, ile to Cię będzie kosztowało.
1. Znajdź dobrą nazwę i wolną domenę
Zastanów się, jaką nazwę ma mieć Twój sklep, a następnie sprawdź, czy uda Ci się kupić odpowiadającą jej domenę. Dzięki dobrej domenie wykreujesz tożsamość marki, wyróżnisz ją na tle konkurencji i łatwo wypozycjonujesz witrynę sklepu, więc nie wybieraj jej w pośpiechu. 😉
Adres internetowy z rozszerzeniem .pl/.com lub regionalnym, będzie Cię kosztował od kilku do kilkudziesięciu złotych rocznie.
2. Wybierz oprogramowanie e-sklepu
Dokonaj wyboru oprogramowania dla swojego sklepu. Możesz skorzystać z jednego z darmowych systemów e-commerce lub postawić na gotową platformę sklepową w abonamencie. Zdecydowanie polecamy Ci tą drugą opcję.
Sprawdź, dlaczego lepiej postawić na gotowy sklep internetowy – sklep internetowy open source czy SaaS?
Do sprzedaży rękodzieła w Internecie, wystarczy Ci najtańszy z dostępnych w Sky-Shop pakietów. Za plan StartUp zapłacisz jedynie 89 zł miesięcznie przy opłacie na rok z góry! Sprawdź nasz cennik i otrzymaj jeden abonament miesięczny gratis przy wyborze umowie na rok.
3. Zacznij sprzedawać swoje rękodzieło
Masz już domenę i oprogramowanie e-commerce? Skonfiguruj sklep, zmodyfikuj grafikę witryny i podepnij stronę pod wykupioną wcześniej domenę. Po wstępnej konfiguracji sklepu, możesz umieścić w nim pierwsze produkty. Dodaj zdjęcia i opisy oraz unikalne nazwy swoich wyrobów handmade i ustaw satysfakcjonujące Cię ceny. Pamiętaj również, aby umieścić na stronie regulamin sklepu i poltykę prywatności.
Udało się? Zatem zacznij sprzedawać i zarabiać na rękodziele! Dotrzyj do pierwszych klientów, promując Twoją markę w mediach społecznośiowych, wyszukiwarce czy za pomocą płatnych reklam.
Otwierając sklep internetowy ze Sky-Shop, nie musisz wydawać pieniędzy na programistę czy grafika. Dzięki prostemu w obsłudze interfejsowi i intuicyjnemu kreatorowi szablonów graficznych, samodzielnie skonfigurujesz witrynę sklepu, a w przypadku jakichkolwiek kłopotów, skorzystasz z pomocy naszych doradców – sprawdź, jakie wsparcie techniczne oferujemy.
Masz jakieś pytania dotyczące sprzedaży rękodzieła w Internecie? Zostaw komentarz pod tym artykułem!