Sky-Shop Blog Rynek E-commerce Gdzie sprzedawać rękodzieło?

Gdzie sprzedawać rękodzieło?

Rynek E-commerce
15 min

Szydełkujesz, malujesz, odnawiasz meble? Zajmujesz się rękodziełem i tworzysz przedmioty z duszą? Chciałbyś zmienić pasję w dochodowy biznes? To możliwe! Z tego artykułu dowiesz się, jak i gdzie sprzedawać rękodzieło i autorskie wytwory handmade oraz dlaczego warto postawić na handel online. Wybierz sprzedaż rękodzieła w Internecie!

  • Rozpocznij handel rękodziełem bez doświadczenia i z minimum inwestycji;
  • Wybierz najlepsze rozwiązanie e-commerce dla siebie;
  • Uruchom dodatkowe kanały sprzedaży online i offline.

Jeśli dotychczas zajmowałeś się rękodziełem czysto hobbystycznie, pomyśl o zmianie kierunku. Spróbuj spojrzeć na swoją pasję jak na fundament pod dochodowy biznes! Zauważ, że współcześni konsumenci są znudzeni powtarzalnością wyrobów masowych
i bardzo chętnie nabywają produkty personalizowane, przedmioty handmade / DIY i rękodzieło. Wykorzystaj popyt i postaw na sprzedaż rękodzieła w Internecie!

✅ Poznaj 35 pomysłów na to, co zrobić samodzielnie i sprzedać online!

Spis treści artykułu

  1. Gdzie możesz sprzedawać swoje rękodzieło?
  2. Pozostałe kanały sprzedaży wyrobów DIY
  3. Jak sprzedawać rękodzieło? Nie musisz zakładać firmy
  4. Jaki numer PKD wybrać przy sprzedaży rękodzieła?
  5. Jak założyć sklep internetowy z rękodziełem i ile to kosztuje?

Gdzie sprzedawać rękodzieło? 5 sprawdzonych miejsc

Ręcznie robione przedmioty bardzo dobrze sprzedają się w internecie. Gdzie sprzedawać rękodzieło w internecie? Do Twojej dyspozycji pozostają następujące kanały sprzedaży:

  • showroom’y, butiki i galerie internetowe z wyrobami handmade;
  • własny sklep internetowy z rękodziełem;
  • media społecznościowe (Facebook, Instagram, Pinterest);
  • serwisy aukcyjne i marketplace’y (Allegro, Empik marketplace, Facebook marketplace)
  • portale ogłoszeniowe i aplikacje zakupowe (OLX, Vinted).

Najlepiej zrobisz, gdy wykorzystasz więcej niż jeden z sugerowanych kanałów sprzedaży, realizując tym samym strategię omnichannel. 😉 W dalszej części artykułu dowiesz się, gdzie sprzedawać rękodzieło online oraz jakie są wady i zalety poszczególnych kanałów sprzedaży.

✅ Dowiedz się więcej na temat omnichannel w e-commerce.

1. Showroom’y, butiki i galerie internetowe

Jeśli kiedykolwiek interesowałeś się tym, jak i gdzie sprzedawać rękodzieło w Internecie, z pewnością znalazłeś portale z wyrobami DIY, showroomy produktów handmade i internetowe galerie sztuki takie jak:

  • Unikalni 
  • DecoBazaar 
  • Pakamera
  • Etsy
  • TrendyMania
  • Artillo
  • Art-Madam
  • Damitu
  • Artyferia

Za możliwość prezentacji własnych wyrobów w showroom’ie online będziesz musiał zapłacić. Opłaty oraz ich rodzaje i wysokości, różnią się w zależności od serwisu. Niektóre portale z wyrobami handmade pobierają jedynie prowizje od zrealizowanych zamówień (od ok. 5 do nawet 30%), inne naliczają opłaty za każde opublikowane ogłoszenie.

Warto też wspomnieć o tym, że każda galeria internetowa stawia potencjalnym wystawcom wymagania. Mogą one dotyczyć liczby i charakteru produktów, obecności i aktywności w mediach społecznościowych, czy też ilości i jakości zdjęć. Zanim więc wyślesz zgłoszenie do showroom’u internetowego z przedmiotami DIY, zapoznaj się z regulaminem wybranego serwisu i oceń, czy jesteś gotowy do podjęcia z nim współpracy.

Rękodzielnicy sprzedający wyroby handmade za pośrednictwem galerii internetowych, podkreślają, że do niektórych z nich ciężko się dostać. Pamiętając o tym, nie zniechęcaj się ewentualnymi odmowami ze strony ww. portali. Nie musisz być profesjonalistą, by mieć gdzie sprzedawać rękodzieło w Internecie! Wybierz samodzielną sprzedaż swoich produktów online i pokaż je we własnym sklepie internetowym i pozostałych dostępnych kanałach sprzedaży. 🙂 Do dzieła!

2. Własny sklep internetowy z rękodziełem

Jeśli konieczność dostosowania się do odgórnych wymagań, brak możliwości wprowadzania zmian estetycznych i funkcjonalnych oraz wysokie opłaty i prowizje, skutecznie zniechęcają Cię do sprzedaży unikatowych wyrobów handmade za pośrednictwem wyżej opisanych showroom’ów czy galerii internetowych, otwórz e-sklep z rękodziełem. Do zalet posiadania własnego sklepu online należą:

  • brak konieczności wnoszenia opłat za pośrednictwo sprzedaży;
  • możliwość samodzielnego dyktowania cen;
  • całkowita dowolność i autonomia w działaniu;
  • łatwiejsze promowanie własnej marki i budowanie lojalności klientów.

3. Media społecznościowe

Własnymi produktami handmade powinieneś pochwalić się przynajmniej w mediach społecznościowych. Możesz to robić z pomocą takich platform jak:

  • Facebook;
  • Instagram;
  • Pinterest.

Ww. social media nadają się idealnie do promowania i sprzedaży rękodzieła przez Internet. Załóż konta we wspomnianych serwisach i promuj swoją markę DIY wraz z produktami. Udostępniaj atrakcyjne, estetyczne zdjęcia swoich wyrobów i krótkie, ale angażujące lub wzbudzające emocje treści. Nie zapomnij o odnośnikach do Twojego sklepu. 😉

Przeczytaj, jak sprzedawać przez media społecznościowe.

4. Serwisy ogłoszeniowe

Gdzie sprzedawać rękodzieło w Internecie? Kolejną odpowiedzią na to pytanie jest – na OLX, Sprzedajemy czy Gumtree! Te znane portale ogłoszeniowe odwiedzają dziennie tysiące Internautów – w tym osoby, które aktywnie poszukują rękodzieła. 🙂

Na portalach ogłoszeniowych możesz sprzedawać rękodzieło bezpłatnie. Pamiętaj jednak, że Twoje oferty będą nieustannie spychane w dół listy, a ich odświeżanie i promowanie wiąże się z opłatami rzędu od kilku do kilkunastu złotych. 

5. Portale aukcyjne i zakupowe

Wyroby DIY i rękodzieło, świetnie sprzedają się na portalach aukcyjnych i zakupowych (marketplace). Należą do nich między innymi:

  • Allegro – najpopularniejszy portal aukcyjny w Polsce (18mln unikalnych użytkowników miesięcznie);
  • Amazon – światowy gigant e-commerce (97mln uu) z 4 centrami logistycznymi w Polsce;
  • Empik marketplace – platforma sprzedażowa, z której korzysta aż 2,5mln użytkowników w Polsce;
  • Morele – rodzima grupa zakupowa z kilkoma tematycznymi serwisami sprzedażowymi.

Portale aukcyjne i marketplace’y pobierają prowizje od sfinalizowanych transakcji (kilka lub kilkanaście procent), opłaty za wyróżnianie ogłoszeń oraz opłaty za usługi specjalne. To, ile będzie Cię kosztowała sprzedaż rękodzieła w Internecie na portalu aukcyjnym, zależy więc głównie od tego, jak ją poprowadzisz.

Sprawdź nasze porównanie Amazon vs. Allegro – gdzie bardziej opłaca się sprzedawać?

Sprzedawaj na własnej stronie, Allegro i innych marketplace’ach jednocześnie! Sky-Shop posiada wbudowane integracje z najpopularniejszymi portalami aukcyjnymi i serwisami zakupowymi. Dowiedz się więcej

Pozostałe kanały sprzedaży rękodzieła

Sprzedaż rękodzieła w Internecie możesz z powodzeniem rozszerzyć o sprzedaż tradycyjnymi metodami. Produkty DIY i wyroby handmade możesz oferować dodatkowo:

  • we własnym sklepie stacjonarnym;
  • w antykwariatach, komisach i galeriach;
  • na targach, kiermaszach i jarmarkach.

1. Własny sklep stacjonarny

We własnym sklepie stacjonarnym sam jesteś sobie sterem i okrętem. 🙂 Własny butik daje Ci niezależność i niczym nieskrępowaną możliwość wprowadzania w życie autorskich pomysłów. Możesz w nim wystawiać dzieła własne i innych artystów, możesz uruchomić  działalność gastronomiczną (np. kawiarnię / bistro), sprzedaż innego typu towarów (np. ekologicznych środków czystości / odzieży używanej / mebli z odzysku) lub placówkę pocztową (np. punkt odbioru paczek).

Własny sklep stacjonarny może Cię sporo kosztować. Wysokie opłaty stałe będziesz ponosić niezależnie od tego, jak będzie szła Ci sprzedaż. Ktoś musi obsługiwać też klientów – jeśli nie będziesz to Ty, musisz pomyśleć o zatrudnieniu pracownika, który będzie pilnował butiku pod Twoją nieobecność. 

2. Komisy, antykwariaty i galerie sztuki

Autorskie wyroby handmade możesz też wstawić do komisu, antykwariatu lub prywatnej galerii sztuki. Jeśli mieszkasz w dużym mieście, nie powinieneś mieć problemu ze znalezieniem tego typu miejsc. Może Ci to natomiast sprawić kłopot, jeżeli mieszkasz na wsi lub w małym miasteczku.

Niewątpliwą zaletą sprzedaży rękodzieła w komisie, antykwariacie czy galerii, jest możliwość dotarcia do szerokiego grona potencjalnych nabywców. Taka sprzedaż jest też mało wymagająca – wystarczy, że przekażesz do antykwariatu, galerii czy komisu przykładowe dzieła, a sprzedaż “zrobi się sama”. Gdy oddajesz autorskie wyroby handmade do tego typu placówek, nie masz jednak pewności co do tego:

  • jak będą traktowane (czy będą chronione przed zniszczeniem, odkurzane itp.);
  • w którym miejscu będą prezentowane (czy znajdą się w witrynie antykwariatu, czy w niewidocznym miejscu za ladą);
  • jak będą opisywane i promowane przez sprzedawców (i czy w ogóle);
  • czy nie zostaną postawione obok przedmiotów bardzo podobnych, bezpośredniej konkurencji.

Galerie, komisy i antykwariaty, pobierają wysokie prowizje od sprzedaży produktów artystów, z którymi współpracują. Z tego względu, dość mocno zawyżają sugerowane ceny, co z kolei może zniechęcać klientów do zakupów. 

3. Sprzedaż na jarmarkach, targach i kiermaszach

Rękodzieło sprzedaje się świetnie podczas wszelkiego typu jarmarków i targów. Najwięcej wydarzeń tego typu organizuje się w okolicach świąt Bożego Narodzenia i w okresie od majówki do końca września. 🙂 Na eventach na małą i dużą skalę, możesz zaprezentować autorskie wyroby szerokiemu gronu odbiorców, ustalić wysokie ceny bez obaw o to, że klienci ich nie zaakceptują i wypromować swój sklep internetowy! Musisz się jednak odpowiednio przygotować. Przydadzą Ci się:

  • stoisko – na kiermaszach i jarmarkach możesz ograniczyć się do stolika turystycznego i krzesła, w przypadku targów tematycznych może to być za mało;
  • zabudowa, która ochroni Cię przed słońcem, deszczem czy śniegiem – najlepiej namiot (WSKAZÓWKI: organizatorzy eventów często wymagają od wystawców namiotów kremowych lub białych; namiot będzie stał stabilnie, jak uzupełnisz go obciążnikami);
  • oświetlenie (jeśli event, na którym zamierzasz się pojawić, będzie odbywał się w całości lub części po zmierzchu);
  • ulotki lub wizytówki z zaproszeniem do Twojego sklepu online;
  • samochód, którym przetransportujesz wszystko na miejsce.

Za udział w targach rękodzieła i wynajem miejsca pod stoisko na imprezie plenerowej trzeba zapłacić – a to, ile, zależy wyłącznie od organizatora wydarzenia. Udział w takim evencie może Cię kosztować od 50 do nawet 1000 złotych!

Sprzedaż rękodzieła w Internecie możesz rozpocząć nawet jeśli pracujesz na etacie, nie chcesz zakładać firmy i nie masz dużych środków na inwestycję. 😉 Załóż sklep internetowy na Sky-Shop i sprzedawaj rękodzieło zarówno na własnej stronie, jak i w innych lokalizacjach.

Gdzie sprzedawać rękodzieło i produkty handmade poza własnym sklepem? Wykorzystaj potencjał mediów społecznościowych, portali sprzedażowych, serwisów aukcyjnych i marketplace’ów, dzięki którym zaprezentujesz się szerokiemu gronu odbiorców. Chcesz rozwijać swój biznes handmade? Połącz działania online ze sprzedażą stacjonarną!

Jak legalnie sprzedawać rękodzieło? Działalność gospodarcza a handmade


Jeśli tworzysz rękodzieło i chesz zacząć na nim zarabiać, musisz to robić zgodnie z prawem. Dowiedz się, kiedy możesz sprzedawać rękodzieło bez działalności gospodarczej i jak legalnie prowadzić biznes rękodzielniczy.

Działalność bez rejestracji

Pamiętaj, że nie musisz zakładać firmy, by zarabiać na autorskich wyrobach. 🙂 W ramach działalności nierejestrowanej, możesz zarobić maksymalnie 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia. To rozwiązanie sprawdzi się zatem doskonale w przypadku chęci dorobienia do pensji lub przetestowania pomysłu na biznes. Podnadto, aby skorzystać z tej formy, powinieneś spełniać warunek nieprowadzenia firmy w okresie ostatnich 5 lat.

Korzystając z działalności nierejestrowanej przy sprzedaży rękodzieła, nie musisz:

  • rejestrować się  w CEIDG, ZUS czy US,
  • płacić składek ZUS,
  • prowadzić skomplikowanej księgowości.

W tym przypadku wystarczy, że odprowadzisz podatek od dokonanej sprzedaży. Dochody z działalności nierejestrowanej rozliczysz w przeznaczonej do tego sekcji zeznania rocznego PIT. Pamiętaj również, że jako przedsiębiorca masz obowiązek wystawienia dowodu zakupu (np. faktury) na życzenie klienta. Jeżeli zaś w którymś momencie przekroczysz próg przychodów, musisz zarejestrować firmę.

✅ Sprawdź nasz poradnik – Sprzedaż internetowa a podatki.

Prowadzenie działalności

Sprzedaż rękodzieła bez działalności możliwa jest tylko do określonej granicy. Jeżeli Twój przychód przekroczy maksymalną kwotę lub myslisz o zyskach na wyższym poziomie, założ własną firmę. W ten sposób Twoj rękodzieło ma szansę stać się głównym źródłem dochodu.

Dzisiaj wystartowanie z własną dziłalnością jest bardzo proste i nie wymaga wielu formalności. To także naturalny krok w budowaniu swojej marki handmade. Najlepiej sprawdzi się tutaj jednoosobowa działalność gospodarcza, którą możesz prowadzić samodzielnie z dowolnego miejsca.

👉 Sprawdź, jak szybko i łatwo założyć firmę.

Jaki numer PKD wybrać przy biznesie rękodzielniczym?

Jeśli zdecydujesz się na działalność rejestrowaną, musisz pamiętać, aby przypisać swojej ofercie odpowiedni numer PKD. Powinieneś to zrobić już podczas zakładania firmy – we wniosku CEIDG-1. Pełna lista kodów PKD znajduje się na portalu rządowym dla przedsiębiorców.

Podstawowym kodem dla sklepów internetowych jest 47.91.Z. Oprócz tego wybierz kody uzupełniające, które pozwolą jak najlepiej określić rodzaj prowadzonej przez Ciebie działalności.

W przypadku rękodzieła możesz skorzystać z poniższych numerów PKD:

  • 13.92.Z – dla produkcji gotowych wyrobów tekstylnych;
  • 16.29.Z – dla produkcji pozostałych wyrobów z drewna, z korka, słomy i materiałów do wyplatania;
  • 17.29.Z – dla produkcji pozostałych wyrobów z papieru i tektury;
  • 23.41.Z – dla produkcji ceramicznych wyrobów stołowych i ozdobnych,
  • 31.09.Z – dla produkcji pozostałych mebli;
  • 32.12.Z – dla produkcji wyrobów jubilerskich i podobnych;
  • 32.13.Z – dla produkcji sztucznej biżuterii i wyrobów podobnych;
  • 47.77.Z – dla sprzedaży detalicznej zegarków, zegarów i biżuterii prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach;
  • 47.78.Z – dla sprzedaży detalicznej pozostałych nowych wyrobów prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach.

Jak założyć własny sklep internetowy z rękodziełem i ile to kosztuje?


Nie musisz mieć doświadczenia w e-commerce czy znać się na programowaniu, by założyć własny sklep internetowy. 🙂 Zobacz, jak łatwo uruchomić e-sklep z rękodziełem i sprawdź, ile to Cię będzie kosztowało.

1. Znajdź dobrą nazwę i wolną domenę

Zastanów się, jaką nazwę ma mieć Twój sklep, a następnie sprawdź, czy uda Ci się kupić odpowiadającą jej domenę. Dzięki dobrej domenie wykreujesz tożsamość marki, wyróżnisz ją na tle konkurencji i łatwo wypozycjonujesz witrynę sklepu, więc nie wybieraj jej w pośpiechu. 😉

Adres internetowy z rozszerzeniem .pl/.com lub regionalnym, będzie Cię kosztował od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rocznie. Możesz też kupić domenę za złotówkę, jednak po roku korzystania z adresu zarejestrowanego w ramach tej popularnej  promocji, cena za jego dalsze użytkowanie może być nieadekwatnie zawyżona. 

2. Wybierz oprogramowanie e-sklepu

Dokonaj wyboru oprogramowania dla swojego sklepu. Możesz skorzystać z jednego z darmowych systemów e-commerce lub postawić na gotową platformę sklepową w abonamencie. Zdecydowanie polecamy Ci tą drugą opcję.

Sprawdź, dlaczego lepiej postawić na gotowy sklep internetowy – sklep internetowy open source czy SaaS?

Wybierz Sky-Shop

Otwórz własny e-sklep z rękodziełem na Sky-Shop i zyskaj:

  • Gotowy do działania, w pełni responsywny sklep, którym możesz zarządzać za pośrednictwem aplikacji mobilnej w smartfonie
  • Integracje z kurierami, bramkami płatności, narzędziami marketingowymi, systemami księgowymi i Allegro
  • Bezpłatną pomoc techniczną i dwa tygodnie darmowego testu
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Do sprzedaży rękodzieła w Internecie, wystarczy Ci najtańszy z dostępnych w Sky-Shop pakietów. Za plan BASIC zapłacisz jedynie 149 zł miesięcznie przy opłacie na rok z góry! Sprawdź nasz cennik i otrzymaj jeden abonament miesięczny gratis przy wyborze umowie na rok.

3. Zacznij sprzedawać swoje rękodzieło

Masz już domenę i oprogramowanie e-commerce? Skonfiguruj sklep, zmodyfikuj grafikę witryny i podepnij stronę pod wykupioną wcześniej domenę. Po wstępnej konfiguracji sklepu, możesz umieścić w nim pierwsze produkty. Dodaj zdjęcia i opisy oraz unikalne nazwy swoich wyrobów handmade i ustaw satysfakcjonujące Cię ceny. Pamiętaj również, aby umieścić na stronie regulamin sklepu i poltykę prywatności.

Udało się? Zatem zacznij sprzedawać i zarabiać na rękodziele! Dotrzyj do pierwszych klientów, promując Twoją markę w mediach społecznośiowych, wyszukiwarce czy za pomocą płatnych reklam.

Sprawdź, jak osiągnąć pierwszą sprzedaż w 48h od uruchomienia sklepu!

Otwierając sklep internetowy ze Sky-Shop, nie musisz wydawać pieniędzy na programistę czy grafika. Dzięki prostemu w obsłudze interfejsowi i intuicyjnemu kreatorowi szablonów graficznych, samodzielnie skonfigurujesz witrynę sklepu, a w przypadku jakichkolwiek kłopotów, skorzystasz z pomocy naszych doradców – sprawdź, jakie wsparcie techniczne oferujemy. 

Masz jakieś pytania dotyczące sprzedaży rękodzieła w Internecie? Zostaw komentarz pod tym artykułem!

4.39 avg. rating (87% score) - 31 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.