Prowadzisz sklep internetowy i dotychczas nie interesowałeś się kampaniami Google Shopping? Zmień to i wykorzystaj Zakupy Google w marketingu swojego sklepu internetowego. Od listopada 2020 roku możesz wyświetlać automatyczne reklamy produktowe w zakładce Google Zakupy całkowicie za darmo! Wystarczy, że połączysz swój sklep z kontem Google Merchant Center i prześlesz do Google plik z informacjami o oferowanym przez Ciebie asortymencie. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jak to zrobić!
- Poznaj reklamy Google Shopping i zalety kampanii produktowych Google Ads.
- Dowiedz się, co łączy Zakupy Google i Google Merchant Center.
- Sprawdź, jak wykorzystać możliwości zakładki Google Zakupy za darmo.
Spis treści artykułu
Jak działa Google Shopping (Product Listing Ads)?
Google Shopping to dedykowane e-commerce’owi rozwiązanie marketingowe, które pozwala na reklamowanie pojedynczych produktów, nie zaś całej oferty firmy czy sklepu internetowego. Funkcja ta jest dostępna w Polsce od 2013 roku. Chętnie wykorzystują ją m.in. właściciele sklepów internetowych oraz agencje zajmujące się ich promocją.
Kampanie produktowe opierają się na reklamach określanych skrótem PLA (product listing ads), które przenoszą użytkowników bezpośrednio do kart odpowiednich produktów w sklepach. Reklamy Google Shopping prezentują ich nazwy, zdjęcia, ceny oraz koszty dostawy. Umieszczane są w nich również linki do miejsc, gdzie można je kupić.
👉 Dowiedz się więcej o reklamie w Google Ads.
Gdzie wyświetlają się reklamy produktów Google Shopping?
W ramach kampanii marketingowych Google Zakupy reklamy są generowane i wyświetlane automatycznie na podstawie tzw. feedu produktowego (o którym piszemy w dalszej części artykułu) i w oparciu o algorytmy, które dopasowują produkty do określonych fraz kluczowych. Reklamy produktowe mogą wyświetlać się:
- Na każdej stronie wyników wyszukiwania Google, w karuzeli mieszczącej się nad reklamami tekstowymi – to pierwsze, co widzi użytkownik, który wpisał w wyszukiwarkę zapytanie o charakterze zakupowym (np. rower miejski trzybiegowy);
- W sieci wyszukiwania Google, czyli np. na YouTube, w zakładce Grafika czy w Mapach – jeśli wyszukiwanie może być powiązane z produktem do kupienia (np. bramy i ogrodzenia);
- W sieci reklamowej Google, czyli na portalach i w serwisach partnerskich, na których wyświetlane są różnego typu reklamy Google Ads (np. na podstronach z publikacjami dotyczącymi jakichś produktów);
- W zakładce Zakupy w wyszukiwarce Google, o której piszemy nieco więcej w dalszej części artykułu.
Zakładka Zakupy Google
Jedną z lokalizacji, w których mogą pojawiać się reklamy Google Shopping, jest zakładka Zakupy w wyszukiwarce Google. Z punktu widzenia użytkownika zakładka Zakupy Google przypomina porównywarkę cen:
- Prezentuje produkty wraz ze zdjęciami, cenami, kosztami dostawy i informacjami o sprzedawcach.
- Pozwala na filtrowanie towarów na podstawie pożądanych parametrów, cen czy warunków zakupów.
- Wyświetla oferty z bezpośrednimi linkami do zakupów w sklepach internetowych.
👉 Poznaj popularne porównywarki cen.
Reklamuj się za darmo w Google Shopping!
Co ciekawe, od listopada 2020 roku możesz promować swoje produkty w zakładce Zakupy Google całkowicie bezpłatnie – nawet jeśli nie prowadzisz płatnych kampanii w Google Shopping lub nie posiadasz konta reklamowego Google Ads. Musisz utworzyć w tym celu konto na stronie Google Merchant Center (Centrum Sprzedawców Google).
⚠️ Google umożliwia skorzystanie z bezpłatnej reklamy TYLKO w zakładce Zakupy Google. Oznacza to, że za wyświetlanie reklam produktowych bezpośrednio na stronie wyników wyszukiwania (w karuzeli), na YouTube i w innych miejscach wciąż należy zapłacić. Płatne reklamy Google Shopping można skonfigurować jedynie w Google Ads (wcześniej Google Adwords).
Tworzenie kampanii produktowych a Google Merchant Center
Jeśli chcesz wykorzystać reklamy Google Shopping – czy to te płatne (w sieci wyszukiwania i sieci reklamowej), czy bezpłatne (w karcie Zakupy Google) – musisz założyć konto Merchant Center. Sprawdź jednak najpierw, czy spełniasz wymagania stawiane sprzedawcom:
- Twoje produkty muszą być dostępne do zakupu na stronie internetowej sklepu online (a nie np. na Allegro czy w innym marketplace).
- Musisz posiadać aktywne konto Google (konto reklamowe Google Ads nie jest konieczne, jeśli chcesz promować się jedynie w zakładce Zakupy).
- Twój sklep internetowy musi być zabezpieczony protokołem HTTPS, czyli posiadać certyfikat szyfrowania danych SSL.
- Powinieneś udostępniać klientom przynajmniej jedną klasyczną formę płatności (np. kartą kredytową).
- Na stronie internetowej Twojego sklepu powinny znajdować się aktualne dane kontaktowe i czytelne informacje na temat warunków płatności i zwrotów.
Na platformie e-commerce Sky-Shop możesz samodzielnie edytować najważniejsze elementy strony internetowej swojego sklepu, dostosowując witrynę do wymagań Google Merchant Center.
Sprawdź szczegóły dotyczące możliwości modyfikacji sklepu.
Jak założyć konto Google Merchant Center?
Aby założyć konto w Google Merchant Center, wejdź do centrum sprzedawców, a następnie:
- Zaloguj się przy pomocy konta Google.
- Podaj kraj, nazwę sklepu i jego adres url.
- Zweryfikuj stronę i prawa do serwisu (dalej dowiesz się, jak to zrobić).
Prawo własności strony internetowej sklepu możesz potwierdzić kilkoma sposobami. Zrobisz to przy pomocy Google Analytics, Google Ads lub oprogramowania dla e-sklepu, z którego korzystasz do zarządzania sprzedażą.
👉 Sprawdź, jaki sklep internetowy wybrać – open source czy Saas?
Jeśli posiadasz sklep internetowy na oprogramowaniu Sky-Shop, możesz zweryfikować konto w Google Merchant Center w kilku prostych krokach. Zobacz, jak to zrobić.
Google Zakupy – jak dodać informacje o produktach?
Ustawienie kampanii reklamowej na platformie Google Shopping (a także bezpłatne wyświetlanie produktów w zakładce Zakupy Google) wymaga przesłania do Google Merchant Center tzw. feedu produktowego. Jest to specjalny plik, w którym umieszczone są wszystkie dane dotyczące asortymentu sklepu internetowego – w tym np. nazwy, zdjęcia czy ceny produktów oraz informacje o ich dostępności.
Od tego, co znajduje się w feedzie produktowym, zależy między innymi ostateczny wygląd reklam Google Shopping czy też to, przy jakich słowach kluczowych będą się one wyświetlały (ma na to wpływ m.in. nazewnictwo produktów w Twoim sklepie).
👉 Dowiedz się więcej o prezentacji produktów w sklepie internetowym.
W oprogramowaniu Sky-Shop plik produktowy generowany jest automatycznie na podstawie zapisanych w systemie informacji.
Integracja Sky-Shop z Google Shopping
Wbudowana integracja oprogramowania Sky-Shop z Google Shopping umożliwia:
- szybką weryfikację konta Google Merchant Center i prawa własności do witryny sklepu internetowego;
- przesłanie gotowego pliku danych ze sklepu internetowego do centrum sprzedawców Google;
- automatyczne aktualizowanie danych dotyczących cen czy dostępności produktów w Twoim sklepie.
Kiedy konfigurujesz feed produktowy w Google Merchant Center, możesz ustawić, z jaką częstotliwością będą pobierane aktualizacje zawartych w nim danych.
⚠️ W przypadku, gdy informacje w Google Shopping nie będą zgadzały się z tymi na stronie internetowej Twojego sklepu, Google dokona tymczasowej blokady możliwości wyświetlania ofert w zakładce Zakupy. Jeżeli więc często dokonujesz zmian cen i innych parametrów produktów, a dostępność towarów w Twoim sklepie zmienia się jak w kalejdoskopie, wybierz równie częstą aktualizację danych – co godzinę lub kilka godzin.
Zalety kampanii Google Shopping
Posiadanie zweryfikowanego i odpowiednio skonfigurowanego konta w Google Merchant Center ma z punktu widzenia osoby prowadzącej własny sklep internetowy wiele zalet. Google Shopping to między innymi:
- bezpłatna prezentacja w Google Zakupy – opcja umożliwiająca wyświetlanie informacji o produktach kupującym, którzy są już zdecydowani na konkretne artykuły;
- wysoki współczynnik konwersji – płatne reklamy Google Shopping odpowiadają za 60% transakcji ze wszystkich reklam w systemie Google Ads;
- lepsza widoczność sklepu w wyszukiwarce – reklamy Google Shopping podnoszą wartość witryny w oczach robotów Google.
Sprawdź korzyści płynące z Google Shopping i postaw na skuteczną reklamę!
Kampanie Google Shopping obejmują dedykowane e-commerce’owi reklamy produktowe, które wyświetlają się m.in. w wyszukiwarce, wbudowanej zakładce zakupowej czy też na YouTube i w Mapach. Aby wykorzystać możliwości Google Zakupy, należy spełnić wymienione w tekście wymagania oraz założyć i skonfigurować konto w Google Merchant Center.
Zweryfikowane konto sprzedawcy Google umożliwia bezpłatne promowanie produktów ze sklepu internetowego w zakładce Zakupy Google, która może stać się dla firmy dodatkowym kanałem sprzedaży. Połączenie go z kontem reklamowym Google Ads pozwala natomiast na ustawianie płatnych typów kampanii produktowych w sieci wyszukiwania i sieci reklamowej.
Masz jakieś pytania dotyczące wdrożenia prezentacji produktów w Google Shopping z wykorzystaniem platformy Sky-Shop? Skontaktuj się z nami lub skomentuj artykuł!