Co to jest e-commerce?

Katarzyna Kwartnik
Rynek E-commerce

O e-commerce z roku na rok mówi się coraz więcej.

Zgodnie z raportem Zakupy online w Polsce 2020 przygotowanego przez firmę ExpertSender, 59% badanych kupuje w Internecie co najmniej raz w miesiącu, a 33% z nich robi to raz w tygodniu. Co ważne, nie są to zakupy na drobne kwoty. 31% respondentów wydaje w ciągu miesiąca w sieci około 101-300 zł, 28% – około 301-500 zł, a ponad 22% – 500 zł lub więcej.

Z kolei według raportu E-commerce w Polsce 2020, online kupuje już 73% internautów, z czego 72% – w polskich e-sklepach, a 30% – zagranicznych.

Z popularnością zakupów online nie można więc się spierać. Czym jednak dokładnie jest e-commerce i jak zacząć sprzedawać w sieci?

Spis treści artykułu

  1. Co to jest e-commerce?
  2. Historia e-commerce
  3. Zalety e-commerce
  4. Wyzwania w e-commerce
  5. E-commerce – jak zacząć?
  6. Jak założyć własny sklep internetowy?
  7. Podsumowanie

Co to jest e-commerce?


Zastanawiasz się, co to jest e-commerce? E-commerce (electronic commerce) to po prostu handel elektroniczny. Pojęcie odnosi się więc do procesu kupna i sprzedaży produktów, a także usług w Internecie.

Warto mieć na uwadze, że e-commerce to nie tylko sklepy internetowe. Pełnoprawnymi przedstawicielami branży są platformy typu marketplace, jak chociażby Allegro czy Empik Marketplace, oraz portale aukcyjne (Allegro, eBay). E-commerce to także firmy, świadczące usługi B2B – hurtownie, oprogramowania sklepów internetowych i wiele innych narzędzi przeznaczonych do zarządzania sprzedażą w sieci.

Historia e-commerce


Handel internetowy przeszedł bardzo długą drogę, zanim dotarł do miejsca w którym jest dziś. Warto znać kilka najważniejszych momentów, które kształtowały i nadal kształtują rynek e-commerce, który znamy współcześnie.

  • W roku 1979 Michael Aldrich zaprezentował pierwszy system do zakupów online.
  • W roku 1992 powstał pierwszy marketplace – www.books.com.
  • W 1995 Jeff Bezos uruchamił Amazon.
  • W tym samym roku powstał eBay.
  • W 1998 założono PayPal – jako system płatności dla e-commerce.
  • W 1999 roku Polacy, zainspirowani sukcesem eBay, tworzą Allegro.
  • W roku 2017 wartość sprzedaży w e-commerce na całym świecie sięgnęła 2.304 biliona $.
  • Rok 2020 przyniósł rekordowe wzrosty w e-commerce spowodowane pandemią COVID-19.

Rok 2020 był pod kątem wyników najlepszym rokiem dla branży e-commerce w historii. Wartość zamówień w sklepach prowadzonych na Sky-Shop wzrosła nawet o 70%. Wszystko wskazuje jednak na to, że rok 2021 przyniesie jeszcze lepsze rezultaty.

wartosc sprzedazy sky shop

👉 Przeczytaj także o trendach w e-commerce w 2021 roku.

Zalety e-commerce


Popularność sprzedaży i zakupów online nie wzięła się znikąd. Wirtualny handel ma do zaoferowania wiele korzyści – zarówno dla sprzedawców, jak i kupujących. Oto kilka z nich:

1. Możliwość robienia zakupów przez 24 godziny na dobę – z dowolnego miejsca

To prawdopodobnie największa zaleta zakupów online. Dziś coraz większą wagę przykładamy do zarządzania swoim czasem, a dzięki e-commerce nie musimy dostosowywać rozkładu dnia do godzin otwarcia sklepów.

2. Większy wybór produktów

Na wirtualnych półkach jest znacznie więcej miejsca niż w tradycyjnych sklepach. Kupujący mogą również w tym samym czasie robić zakupy w kilku miejscach, nie ruszając się z wygodnego fotela.

3. Możliwość dotarcia do ogromnej liczby klientów – nawet z całego świata

Prowadząc sklep stacjonarny, możesz liczyć tylko na klientów przebywających w okolicy. W e-commerce po prostu nie ma tego typu ograniczeń.

4. Niższe koszty operacyjne

Nie musisz przecież prowadzić fizycznego sklepu – odpadają więc koszty związane z wynajmem lokalu i jego utrzymaniem. Co więcej, sprzedawać w sieci możesz również bez magazynu i konieczności zajmowania się wysyłką produktów. Jak? Dowiedz się więcej o dropshippingu.

5. Niższa bariera wejścia na rynek dla nowych sprzedawców

W związku z niższymi kosztami, z oczywistych względów, założyć sklep internetowy jest znacznie łatwiej niż stacjonarny.

A jakie korzyści zakupów online są najważniejsze dla samych kupujących? Oto wyniki badań przeprowadzonych przez Gemius i Izbę Gospodarki Elektronicznej:

czynniki motywujace do zakupów online

(źródło: Raport E-commerce w Polsce 2020)

Wyzwania w e-commerce


Sprzedając w sieci, musisz się liczyć z pewnymi ograniczeniami e-handlu. Przy odpowiedniej strategii możesz jednak wyeliminować ich ewentualne negatywne skutki.

1. Brak możliwości obejrzenia towaru na żywo czy jego przymierzenia

Właśnie dlatego warto stosować przyjazną politykę zwrotów, dbać o szczegółowe opisy produktów, tworzyć wideo i zamieszczać profesjonalne zdjęcia.

2. Brak bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą

Nie da się jednak ukryć, że niektórzy mogą traktować ten fakt jako zaletę 🙂 By jednak wyeliminować ewentualne niedogodności, warto wdrożyć efektywną obsługę klienta, oferującą pomoc za pośrednictwem różnych kanałów.

Rodzaje e-commerce

E-commerce to bardzo szerokie pojęcie. W branży działa wiele sklepów, a także firm, które oferują usługi dla różnych podmiotów. Gdy mowa więc o rodzajach e-commerce, możemy wyróżnić:

  • B2C (Business to Consumer), czyli klasyczne sklepy internetowe, prowadzące sprzedaż dla osób prywatnych.
  • B2B (Business to Business), czyli transakcje między dwoma firmami. Do biznesów B2B w e-commerce możemy zaliczyć nie tylko szczególne rodzaje sklepów, ale także oprogramowania, narzędzia czy hurtownie.
  • C2C (Consumer to Consumer), co oznacza handel między prywatnymi osobami. Przykładami rozwiązań umożliwiających taką sprzedaż jest np. OLX czy Facebook Marketplace.

Warto jednak w tym miejscu wspomnieć o tym, że stopniowo odchodzi się od podziału biznesów na B2B czy B2C. Coraz większą uwagę poświęca się pojęciu H2H – Human to Human. W końcu niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności, transakcje zawierają de facto zawsze ludzie, a nie firmy.

Rodzaje platform e-commerce

E-sprzedawcy mogą korzystać z wielu różnych platform e-commerce umożliwiających założenie własnego sklepu internetowego i rozpoczęcie sprzedaży w sieci. Wybór tej właściwej może wzbudzać wiele pytań i wątpliwości.

Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze rodzaje platform e-commerce wraz z krótkim omówieniem ich wad i zalet:

Open source

Oprogramowania open source są darmowe. Dają użytkownikom dostęp do kodu, co oznacza, że ci mogą je modyfikować.

Jest to jednak rozwiązanie polecane głównie dla największych sklepów, które dysponują naprawdę sporym budżetem. Open source to bowiem tylko szkielet sklepu internetowego. Za wszystkie dodatkowe funkcje (jak np. integracje z hurtowniami i portalami aukcyjnymi) trzeba zapłacić. Kosztowna będzie również już sama instalacja oprogramowania – ta wymaga bowiem umiejętności technicznych, czyli w praktyce zatrudnienia programisty. Każda kolejna aktualizacja takiego oprogramowania to w praktyce kolejny wydatek.

Rozwiązania tego typu nie oferują również pomocy technicznej.

Abonamentowe (SaaS)

Platformy abonamentowe, jak Sky-Shop, dają Ci dostęp do praktycznie gotowego sklepu internetowego wraz z setkami integracji z innymi firmami e-commerce.

W przeciwieństwie do rozwiązań typu open source, w ich przypadku nie musisz martwić się instalacją sklepu na serwerze czy wykonywaniem każdej kolejnej integracji. Za to wszystko odpowiada dostawca oprogramowania. Oferuje on także darmową pomoc techniczną oraz regularne aktualizacje platformy.

👉 Dowiedz się więcej: Sklep internetowy Open Source czy SaaS?

Dedykowane

To zdecydowanie najdroższa ze wszystkich zaprezentowanych opcji. Platformy dedykowane to rozwiązania indywidualne, tworzone na zlecenie konkretnych osób. Wiąże się to nie tylko z większymi wydatkami, ale także opóźnieniem startu w e-commerce. Nie da się jednak ukryć, że jest to rozwiązanie pozwalające na największą dowolność.

E-commerce – jak zacząć?


Nie ma jednej słusznej drogi, by rozpocząć sprzedaż w Internecie. Dziś coraz więcej sprzedawców stosuje strategię omnichannel – sprzedaje za pośrednictwem wielu kanałów, by dotrzeć do jak największej liczby klientów.

Na początku najlepiej oczywiście wybrać platformę, która ma szansę przynieść największe zyski. Właśnie dlatego zdecydowana większość e-sprzedawców zaczyna przygodę z e-commerce od założenia własnego sklepu internetowego lub Allegro. 

Z naszych danych wynika, że:

  • 76% klientów Sky-Shop sprzedaje na Allegro.
  • 9% – na eBay.
  • 28% korzysta z najpopularniejszej porównywarki – Ceneo.

👉 Dowiedz się więcej o zaletach i wadach sprzedaży w poszczególnych kanałach: Jak i gdzie sprzedawać w Internecie?

Jak założyć własny sklep internetowy?


Dynamika rozwoju e-commerce na świecie sprawia, że współcześni sprzedawcy potrzebują rozwiązań, dzięki którym nadążą za tempem narzucanym przez branżę. Własny sklep internetowy możesz dziś uruchomić w zaledwie kilka chwil.

Sky-Shop, oprogramowanie działające w modelu abonamentowym, daje Ci dostęp do praktycznie gotowego sklepu internetowego. Wystarczy, że uzupełnisz niezbędne dane, dodasz produkty, dostosujesz jego wygląd do swoich preferencji – i możesz rozpocząć sprzedaż! Nie musisz mieć żadnych technicznych ani graficznych umiejętności. W razie potrzeby możesz także korzystać z bezpłatnego wsparcia.

Na skróty

Klienci są po prostu niezadowoleni z Twojego produktu

  • Sklep internetowy z blogiem
  • Integracje z hurtowniami (+310)
  • Pełną funkcjonalność platformy: Allegro, eBay, Facebook i inne
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Przed otworzeniem własnego sklepu musisz oczywiście zadbać o kilka kwestii:

Obejrzyj webinar, by przekonać się, jak proste jest założenie własnego e-sklepu:

Przeczytaj także artykuł: Jak założyć sklep internetowy krok po kroku?

Korzystanie z platformy SaaS to dobry wybór nie tylko wtedy, gdy chcesz założyć sklep internetowy. Oprogramowanie tego typu sprawdzi się także, jeśli planujesz sprzedawać w sieci za pośrednictwem wielu kanałów. Dzięki licznym integracjom (np. z Allegro, eBay czy porównywarkami cen) możesz obsługiwać całą sprzedaż z poziomu jednego panelu administracyjnego.

👉 Poznaj funkcje integracji Sky-Shop z Allegro.

Rynek e-commerce w Polsce

Według raportu E-commerce w Polsce 2020 Izby Gospodarki Elektronicznej i Gemius w Polsce zakupy online robi 73% internautów. Liczba ta oczywiście z roku na rok się powiększa.

Sporo ciekawych danych na temat e-commerce w Polsce znajdujemy również w raporcie Senuto (E-commerce w Polsce 2021). Zgodnie z nim:

  • W polskim Google istnieje obecnie 87 489 sklepów internetowych.
  • Tylko w 2020 roku powstało co najmniej 6370 nowych e-sklepów.
  • Najbardziej popularne kategorie tematyczne polskich sklepów internetowych to Dom i ogród (16,7%) oraz Styl i moda (13,1%).
  • 43% sklepów w Polsce to sklepy młode, liczące maksymalnie 5 lat, a 31% serwisów liczy ponad 10 lat.

Czym się charakteryzuje rynek e-commerce?

To, co charakteryzuje rynek e-commerce, to przede wszystkim bardzo dynamiczny rozwój. Ze względu na pandemię branża rozwija się jeszcze szybciej, niż przewidywano, otwierając się zarówno na nowych kupujących, jak i sprzedawców.

Dokonywanie zakupów przez internet jest dziś łatwe, proste i przyjemne. Użytkownicy cenią sobie przede wszystkim możliwość dokonywania zakupów z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Stopniowo wzrasta zaufanie do elektronicznych metod płatności, pojawia się także coraz więcej możliwości w zakresie dostawy.

Co to jest e-commerce? Podsumowanie


Branża e-commerce to dziś jeden z najszybciej rozwijających się sektorów rynku. Każdego dnia powstają nowe sklepy internetowe. Codziennie również nowe osoby przekonują się do zakupów w sieci.

A co przyniesie przyszłość? Możemy tylko się domyślać, że popularność zakupów w sieci będzie rosła. Szacuje się, że w 2040 roku nawet 95% wszystkich transakcji może się odbywać online.

Zacznij sprzedawać w Internecie już dziś! Skontaktuj się z nami lub od razu załóż konto!

4.43 avg. rating (88% score) - 30 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.