Prowadząc sklep internetowy czy sprzedając na Allegro, musisz liczyć się z koniecznością opłacania podatków. Mowa nie tylko o podatku dochodowym, ale także VAT.
W niektórych przypadkach można jednak skorzystać ze zwolnienia i uniknąć płacenia VAT-u. Kiedy? I czy zawsze jest to opłacalne?
Poniżej znajdziesz wszystkie informacje na temat podatku VAT w sklepie internetowym i innych kanałach sprzedaży online?
Spis treści artykułu
Sprzedaż internetowa a rejestracja VAT
Skutki rejestracji VAT są następujące: Musisz doliczać do wartości transakcji kwotę VAT obliczaną według obowiązującej stawki. Stawki VAT różną się w zależności od towarów. W większości przypadków jest to jednak 23%. Wyjątkiem są np. książki opodatkowane VAT-em wynoszącym 5%.
Miej na uwadze, że VAT płacą kupujący. Twoim obowiązkiem jest przekazanie należnej kwoty do Urzędu Skarbowego. Nie jest więc to dla Ciebie żadne obciążenie – jednak może być Ci trudniej zdobywać klientów.
Bycie płatnikiem VAT wiąże się w końcu z oferowaniem produktów w cenach wyższych niż przypadku sklepów internetowych czy sprzedawców, którzy korzystają ze zwolnienia.
Jak dokonać rejestracji VAT?
Podatek dochodowy musi opłacać każda osoba, generująca dochody. Z VAT-em jest inaczej – dlatego wymagana jest rejestracja.
By stać się podatnikiem VAT, musisz wypełnić i złożyć formularz VAT-R. Aktualnie możesz to zrobić przez Internet, bezpośrednio w Urzędzie Skarbowym, a także listownie. Najłatwiej załatwić wszystkie formalności równocześnie z zakładaniem działalności gospodarczej.
Sprzedaż internetowa a zwolnienie z VAT
Dla większości małych i średnich sprzedawców internetowych rejestracja VAT to kwestia wyboru.
Zwolnienie z VAT przysługuje na podstawie limitu sprzedaży oraz rodzaju prowadzonej działalności. W przypadku sklepów i sprzedawców internetowych zastosowanie ma jednak tylko pierwszy wariant.
Aktualnie ze zwolnienia z VAT mogą korzystać firmy, których przychody nie przekraczają 200 tysięcy złotych w danym roku podatkowym.
Od tej reguły istnieją oczywiście wyjątki.
Ze zwolnienia z VAT nie mogą skorzystać sprzedawcy internetowi oferujący:
- preparaty kosmetyczne i toaletowe,
- komputery, wyroby elektroniczne i optyczne,
- urządzenia elektryczne i nieelektryczny sprzęt gospodarstwa domowego,
- maszyny i urządzenia, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 28),
- wyroby z metali szlachetnych,
- towary objęte akcyzą (np. alkohol, papierosy),
- a także Ci, którzy posiadają siedzibę firmy poza terenem kraju.
Uwaga! Limit sprzedaży oblicza się proporcjonalnie do czasu istnienia firmy.
Oznacza to, że jeśli zakładasz działalność i rozpoczynasz sprzedaż we wrześniu, nie możesz w ciągu 4 miesięcy do końca roku korzystać z limitu wynoszącego 200 tysięcy złotych. Przysługuje Ci wtedy proporcjonalnie limit w wysokości ok. 66 tysięcy zł.
Jeśli korzystasz ze zwolnienia, a przekroczysz limit sprzedaży, musisz niezwłocznie dokonać rejestracji jako podatnik VAT.
Czy warto skorzystać ze zwolnienia z VAT?
Zdecydowanie nie zawsze, jednak w większości przypadków – tak.
Zwolnienie z VAT jest opłacalne przede wszystkim z tego względu, że możesz oferować klientom produkty w niższych cenach. Stwarza to ogromną przewagę nad konkurentami, którzy osiągają większe dochody.
Rozważmy to na przykładzie:
Załóżmy, że sprzedajesz skarpetki. Twój konkurent sprzedaje identyczne towary i jest płatnikiem VAT. Cena za parę skarpetek w jego sklepie to 20 zł. Ty, nie będąc płatnikiem VAT, możesz sprzedawać je za 15,40 – z taką samą marżą!
Musisz jednak zdawać sobie sprawę, że opłacanie VAT ma również korzyści. VAT, który wydajesz na zakupy, możesz odliczać od VAT-u należnego z tytułu sprzedaży.
Przykład:
Załóżmy, że w danym miesiącu kupujesz od hurtowni produkty za 10 000 zł brutto (VAT 23%). Następnie sprzedajesz je za 12 000 zł brutto (VAT 23%). VAT od zakupów wynosi więc 2300 zł, a od sprzedaży – 2760 zł.
Ile VAT-u będziesz musiał odprowadzić do fiskusa w takiej sytuacji?
2760 zł – 2300 zł = 460 zł. Ponieważ odejmujesz wartość VAT, którą opłaciłeś, kupując towar, od wartości VAT ze sprzedaży.
W ten sposób możesz rozliczać wydatki związane nie tylko z zakupem towarów, ale także marketingiem, wyposażeniem biura, wynajmem magazynu itd.
Podsumowując:
Skorzystaj ze zwolnienia z VAT, jeśli:
- generujesz niskie lub zerowe koszty,
- sprzedajesz własne produkty, na przykład rękodzieło lub produkty cyfrowe,
- Twoja oferta jest przede wszystkim skierowana do osób prywatnych, które nie mogą odliczyć VAT-u od zakupu,
- sprzedajesz produkty innym instytucjom, ale są to podmioty zwolnione z VAT (urzędy, organizacje społeczne).
Rozważ bycie podatnikiem VAT, gdy:
- generujesz wysokie koszty (magazynowanie, wynajem biura, marketing, transport),
- sprzedajesz towar kupowany od zewnętrznych dostawców,
- Twoja oferta jest w dużej mierze kierowana do innych firm, będących płatnikami VAT.
O czym jeszcze warto pamiętać?
Pamiętaj, że jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości związane z obowiązkiem płacenia VAT, warto skonsultować je z prawnikiem lub biurem rachunkowym. Nieprawidłowa interpretacja przepisów może okazać bardzo kosztowna.
Przeczytaj także: Wszystko, co musisz wiedzieć o podatkach w sklepie internetowym