Autor:Kinga Tobała
Specjalistka ds. Copywritingu
gratisy dla klientów a podatek

Jak rozliczać gratisy w sklepie internetowym?

Jako kupujący kochamy nie tylko obniżki cen, ale i wszelkiego rodzaju upominki oraz gratisy. W sklepie internetowym mogą pełnić zarówno rolę niespodziewanego podarunku w przesyłce, jak i aspektu decydującego o sfinalizowaniu transakcji. I choć przedsiębiorcy w akcjach marketingowych chętnie wykorzystują wszelkiego rodzaju bonusy, konieczność odprowadzenia podatku może zmniejszyć opłacalność prowadzonej kampanii. Zobacz, jak rozliczać gratisy w sklepie internetowym. Dowiedz się, w jaki sposób przygotować darmowe prezenty by nie zapłacić VAT!

  • Gratisy o wartości nieprzekraczającej 10 zł netto sklep internetowy może wysyłać bez płacenia podatku VAT i ewidencji osób, które otrzymały produkt.
  • VATem nieobjęte są także prezenty, których zsumowana wartość nie przekroczyła 100 zł w ciągu roku kalendarzowego dla jednego klienta.
  • W przypadku bezpłatnego przekazania produktu o jednorazowej wartości powyżej 200 zł, zmusisz klienta do uwzględnienia go w rozliczeniu i odprowadzenia podatku dochodowego.

Gratisy w sklepie internetowym

Od wyboru rodzaju gratisów zależy nie tylko zadowolenie kupującego, ale i kwota, o którą zmniejszy się Twój budżet. Warto mieć na uwadze fakt, że w koszty wykonania upominków należy wliczyć nie tylko samą cenę ich zakupu, ale także ewentualny podatek. Dla wielu przykrą niespodzianką okaże się to, że nawet jeśli dołączasz dany produkt w formie gratisu i na nim nie zarabiasz, może zajść konieczność zaksięgowania go i zapłacenia właściwego dla niego VATu. Co gorsze, wartościowe gratisy przekazywane kupującym mogą generować koszty także po ich stronie. Każdy wysłany przez sklep internetowy gratis o wartości powyżej 200 zł będzie wiązał się z koniecznością odprowadzenia podatku dochodowego do fiskusa. W rezultacie będziesz zobowiązany do wystawienia PIT-8C, który dotrze do Urzędu Skarbowego oraz samego kupującego.

Planując akcje promocyjne warto wziąć pod uwagę wartość podarunków i kierować się w stronę tych o wartości mniejszej niż 200 zł. Co ciekawe, kwota 200 zł dotyczy jednorazowej wartości bonusu. Jeśli zostanie przekroczona, klient będzie zobowiązany do rozliczenia się ze wszystkich podarunków otrzymanych od firmy w ciągu roku.

Każdy ze sprzedawców zdaje sobie sprawę z tego, że gratisem może stać się niemalże wszystko. Poznaj rodzaje gratisów w sklepie internetowym i związane z nimi obowiązki podatkowe, by jak najlepiej zoptymalizować koszty marketingowe w swojej firmie!

Gratisy dla klientów a podatek VAT

Bez wątpienia można stwierdzić, że przesłanie klientom rozmaitych gratisów jest nieodpłatnym przekazaniem towaru, które zostało uwzględnione w ustawie o VAT z dnia 11 marca 2004 roku. I choć prawo jest nieco łagodniejsze dla osób obdarowanych, większość sklepów internetowych będzie musiała zapłacić VAT za dołączane towary. Sposobem na przekazanie klientom gratisów bez płacenia VAT jest:

  • wysyłka próbek,
  • stosowanie  jednorazowych gratisów o wartości mniejszej lub równej 10 zł,
  • podarowanie jednemu kupującemu kilku produktów w ciągu roku, których łączna wartość nie przekracza 100 zł – tu będzie konieczne prowadzenie ewidencji gratisów.

 

Jeśli przygotowane przez Ciebie upominki nie spełniają powyższych warunków, jesteś zobowiązany do zapłacenia podatku VAT od gratisów. Podstawą jego naliczenia będzie cena kupna wybranych produktów bądź ich wyprodukowania. Co więcej, konieczne okaże się także wystawienie faktury wewnętrznej i uwzględnienie pozycji w ewidencji sprzedaży.

Reasumując – jeśli wyślesz klientowi kilka podarunków po mniej niż 10 zł – nie musisz płacić VATu, ani prowadzić ewidencji gratisów. W momencie gdy wartość gratisu przekroczy 10 zł – zobowiązany jesteś do prowadzenia owej ewidencji i kontrolowania zsumowanej wartości upominków w ciągu roku. Jeśli całościowa suma przekroczy 100 zł (np. przez wysyłkę gratisu o wartości 30 zł, 50 zł i 30 zł), musisz odprowadzić podatek VAT.

Ewidencja gratisów – kiedy musisz ją prowadzić?

Obowiązek prowadzenia ewidencji gratisów wydawanych klientom pozostaje nieco niejasny. Podstawową informacją jest to, że dokument musi umożliwiać zidentyfikowanie osób, którym przekazane zostały artykuły o wartości powyżej 100 zł netto w ciągu roku kalendarzowego. Każdorazowo, gdy wartość rozdawanych upominków przekracza 10 zł netto, warto sporządzić ich ewidencję – chociażby w Excelu. Plik powinien zawierać:

  • imię i nazwisko odbiorcy,
  • datę,
  • wartość netto przekazanego towaru.

 

Znacznym udogodnieniem jest fakt, że żaden z kupujących nie musi potwierdzać otrzymania takiego gratisu. Wiążące staje się więc oświadczenie sprzedawcy, w którym zadeklarowane zostało wręczenie kupującemu jakiegoś bonusu.

Jak gratisy zwiększą Twoją sprzedaż?

Niektóre ze sklepów internetowych dołączają drobne gratisy w ramach niespodzianki, która spotka kupującego tuż po otwarciu paczki. Jest to zabieg, który pomoże zdobyć Ci stałego klienta. Równocześnie warto mieć na uwadze to, że gratisy zwiększą sprzedaż dopiero wtedy, gdy klient przed zakupem zostanie o nich poinformowany. W branży e-commerce chętnie stosowanym zabiegiem zwiększającym wartość jednorazowego zamówienia jest zaoferowanie:

  • pasty do zakupionych butów w określonym przedziale czasowym,
  • możliwości nabycia akcesoriów do walizek za 1 zł pod warunkiem wydania określonej sumy,
  • niespodzianka do zamówienia powyżej 90 zł.

 

Powyższe przykłady powinny uświadomić Ci, że każda bonusowa propozycja dla klienta może zostać zakomunikowana w sposób, który zachęci go do zakupu. Doskonale widoczny jest zarówno cross-selling, jak i zachęcenie do wydania większej kwoty przez pojęcie niespodzianki. W końcu, kto z nas nie lubi otrzymywać niespodziewanych upominków? Kwotę, od której dostępny będzie przygotowany bonus warto określić na podstawie analizy koszyków kupujących. Suma ta powinna być nieco wyższa niż zakupy, które robione są najczęściej – tak by zachęcić do dodatkowego wydania kilkunastu złotych więcej.

 

Sprzedaż produktu za 1 zł a podatek

Nie ulega wątpliwości, że sprzedanie towaru za złotówkę nie jest nieodpłatnym przekazaniem produktu, a sprzedażą po obniżonej cenie. Prawo nie zabrania prowadzenia takiej działalności, jednak dla organów skarbowych powinno być jasne, że zabieg ma na celu poprawić sprzedaż sklepu i stanowi fragment kampanii marketingowej. W rezultacie jest ukierunkowany na rozwój firmy. Sprzedając produkt za złotówkę odprowadzasz podatek na zasadach ogólnych. W rezultacie podstawę rozliczenia stanowi właśnie 1 zł, który otrzymasz od klienta.

 

Sprzedaż premiowa

Zastanawiając się, co to jest sprzedaż premiowa, warto przywołać wcześniej wymienione przykłady. Jak sama nazwa wskazuje, jest to specyficzny rodzaj promocji, w której klient otrzyma gratis po spełnieniu określonych warunków. Będzie to swego rodzaju premia do już kupionych towarów. Sprzedaż premiowa ponosi za sobą konsekwencje podatkowe.

Za sprzedaż premiową uznaje się gdy:

  • Gratisem nie jest taki sam produkt, jak zakupiony.
  • Nagrodą nie są pieniądze.
  • Prezent zostaje przekazany klientowi, który kupił określony produkt lub usługę i spełnił warunki promocji.
  • Na stronie sklepu internetowego dostępny jest ogólnodostępny regulamin akcji.

Jeśli przy zakupie gratisów dla klientów odliczyłeś VAT, po ich wysłaniu konieczne będzie zapłacenie podatku od towarów i usług. Jego podstawę będzie stanowiła wartość wysłanych gratisów bądź koszt ich produkcji. Dobrą wiadomością jest fakt, że odprowadzony od gratisów VAT można wliczyć w koszty uzyskania przychodu.

Klient korzystający ze sprzedaży premiowej nie musi płacić podatku, chyba że wartość gratisów otrzymanych jednorazowo przekroczy 760 zł netto. W takim przypadku kupujący uwzględnia je w rozliczeniu PIT, a sprzedawca wystawia dokument zarówno dla niego, jak i dla Urzędu Skarbowego. Wysokość podatku wynosi tutaj 10% wartości gratisu.

 

Próbki i katalogi

Przesyłanie próbek i katalogów nie wymaga płacenia podatku VAT, ani ewidencjonowania poszczególnych przedmiotów. Jednocześnie wątpliwości budzi zarówno definicja materiałów drukowanych, jak i samych próbek. Z uwagi na wiele niejasności, warto skupić się na zachowaniu dwóch warunków, które pozwolą Ci zniwelować koszty przekazywania gratisów klientom.

  • Przesyłane materiały nie mogą mieć wartości użytkowej dla klienta. W rezultacie mają służyć do przedstawienia Twojej oferty.
  • Za próbkę uznaje się egzemplarz okazowy pozwalający ocenić właściwości i cechy produktu. Jednocześnie powinien zostać przekazany w ilości pozwalającej zapoznać się z ofertą, ale nie stanowić pełnowartościowego towaru.

 

Rozliczanie gratisów w sklepie internetowym ułatwisz sobie poprzez pogrupowanie produktów zgodnie z ich wartością. Jak nietrudno się domyślić, najmniej pracochłonnym rozwiązaniem będzie przygotowanie podarunków za nie więcej niż 10 zł. Jednocześnie należy zdawać sobie sprawę z tego, choć nawet niewielkie gratisy ucieszą klienta, dopiero te o większej wartości będą stanowiły prawdziwą gratkę i zachęcą kupujących do skorzystania z prezentowanej oferty.

 

sklep internetowy sky shop

5.00 avg. rating (99% score) - 5 votes 5

Kinga Tobała

Specjalistka ds. Copywritingu