Marketing w sklepie internetowym – skuteczne sposoby i porady

Katarzyna Kwartnik
Marketing sklepu

Uruchomiłeś sklep internetowy, ale klientów nie widać? Dziwisz się, bo sprzedajesz świetne produkty, a strona działa bez zarzutu? Cóż, prawdopodobnie nikt o tym nie wie – no bo skąd? Nawet genialny sklep bez przemyślanych działań marketingowych nie będzie dochodowy. 

Pierwsze, co musisz zrobić po otworzeniu sklepu, to poinformować potencjalnych klientów o jego istnieniu. Jak to zrobić? Na które kanały postawić? Sprawdź nasz poradnik!

Strategia marketingu w sklepie internetowym. Co się na nią składa?

Bez obaw – nie musisz tworzyć 100-stronicowego dokumentu. Chodzi po prostu o to, by trafnie zidentyfikować potrzeby Twojego biznesu i na tej podstawie dobrać właściwe kanały marketingowe. 

Cel oczywiście jest jasny: pozyskać jak największą liczbę klientów. Ale kim są owi klienci? Jakie metody mogą okazać się skuteczne w ich przypadku? Właśnie tu pojawia się konieczność stworzenia buyer persony, która jest nieodłącznym elementem każdej strategii marketingowej. Jest to po prostu profil Twojego potencjalnego klienta – może być ich oczywiście kilka.

Zastanów się:

  • Z jakimi problemami boryka się Twoja persona i jak możesz je rozwiązać?
  • Jakie są potrzeby Twojej persony i jak możesz je zaspokoić?
  • Co motywuje personę do zakupu?
  • Jakim budżetem dysponuje?
  • Jakie miejsca w sieci odwiedza?
  • Gdzie szuka informacji?

Kolejnym bardzo ważnym elementem strategii jest analiza konkurencji.

Jeżeli nie wiesz, od czego zacząć, użyj bezpłatnego narzędzia SimilarWeb, by dowiedzieć się, z kim konkurujesz w sieci. Uważnie przyjrzyj się sklepom, oferującym podobny asortyment i zastanów się, jak możesz się na ich tle wyróżnić.

Co możesz zaoferować potencjalnym klientom, a czego nikt inny nie oferuje? Innymi słowy, musisz odnaleźć USP, a następnie wykorzystać to w komunikacji marketingowej.

Sprawdź też:

  • w jakich kanałach marketingowych działania prowadzą konkurenci,
  • jaki budżet na to przeznacza (oczywiście nie poznasz dokładnych liczb, ale można to oszacować),
  • jakie kanały są przez nią zaniedbane,
  • opinie klientów konkurencji.

Zanim rozpoczniesz marketing sklepu internetowego…

upewnij się, że nie będą to zmarnowane pieniądze.

Co to znaczy?

Sklep musi działać bez zarzutu i być w 100% przygotowany na odwiedziny klientów. Jeżeli napotkają oni jakiekolwiek problemy – techniczne czy związane z obsługą, prawdopodobnie opuszczą Twoją stronę, a o zwrocie z inwestycji w marketing będziesz mógł zapomnieć.

Upewnij się więc, że:

  • strona wczytuje się szybko,
  • wszystkie integracje działają,
  • droga do zakupu jest maksymalnie skrócona,
  • wykupiłeś certyfikat SSL,
  • przygotowałeś regulamin i politykę prywatności,
  • wszystkie produkty zawierają zdjęcia i opisy.
Na skróty

Załóż wydajny sklep internetowy - szybko i wygodnie!

  • Postaw na sklep internetowy zaprojektowany z myślą o użytkownikach.
  • Sprzedawaj na Allegro, Facebooku i w innych kanałach sprzedaży.
  • Korzystaj z integracji z najlepszymi narzędziami marketingowymi!
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Marketing sklepu internetowego – w co inwestować?

Marketing w sklepie internetowym warto prowadzić dziś przede wszystkim w sieci. Tradycyjne formy reklamy się w tym przypadku zdecydowanie mniej skuteczne. Jednak mimo tego, że będziesz ograniczać działania do Internetu, czeka tu na Ciebie sporo dylematów.

Poniżej opisaliśmy najpopularniejsze sposoby na marketing w e-commerce. Pamiętaj, by na początku nie wdrażać ich wszystkich. Wybierz kilka i stopniowo rozszerzaj swój zestaw o kolejne opcje.

1. Social media

Media społecznościowe dawno przestały być miejscem, do którego użytkownicy zaglądają tylko po to, by dodać zdjęcia z wakacji i porozmawiać ze znajomymi. Dziś jest to miejsce, w którym budujemy relacje już nie tylko z innymi ludźmi, ale także z markami.

W marketingu sklepu internetowego warto wykorzystać przede wszystkim:

  • Facebooka. Stwarza on ogromne możliwości budowania społeczności, a także wspierania sprzedaży poprzez sklep na Facebooku oraz reklamy Facebook Ads.

👉 Więcej dowiesz się z artykułu: 10 skutecznych sposobów, jak promować sklep internetowy na Facebooku.

  • Instagram. Warty rozważenia zwłaszcza, jeśli działasz w branży, w której przede wszystkim liczy się design produktów.
  • YouTube. Trendy takie jak unboxing z każdym rokiem zyskują na znaczeniu. YouTube to także świetne miejsce do umieszczania recenzji i rankingów produktów.
  • TikTok. To zdecydowanie najmłodsze medium w zestawieniu, ale możesz rozważyć jego wykorzystanie, jeśli Twoją grupą docelową są najmłodsi konsumenci.

2. Pozycjonowanie

Zakupy online w większości przypadków rozpoczynają się w wyszukiwarce. Organiczne (darmowe) wyniki wyszukiwania są odpowiedzialne za ponad 59% całego ruchu w Internecie!

Twój sklep nie znajdzie się jednak na wysokich pozycjach tylko dlatego, że oferuje konkretne produkty. Może go tam zaprowadzić jedynie pozycjonowanie (lub wyjątkowe szczęście).

Co ma najważniejsze znaczenie dla SEO sklepu internetowego?

  • Kwestie techniczne (przekierowania, meta tagi, szybkość wczytywania strony, dostosowanie do urządzeń mobilnych, certyfikat SSL).
  • Umiejętnie dobrane słowa kluczowe.
  • Unikalne i wartościowe treści (opisy produktów, kategorii, artykuły blogowe).
  • Wysokiej jakości linki.

Niezwykle ważny jest także wybór zoptymalizowanej pod SEO platformy sklepowej. Zaoszczędzisz dzięki temu sobie lub agencji zajmującej się pozycjonowaniem Twojego sklepu sporo pracy. Szybciej również zauważysz efekty działań SEO.

👉 Poznaj funkcje SEO w Sky-Shop.

Dowiedz się więcej o pozycjonowaniu sklepu internetowego:

3. Porównywarki

Gdy mowa o wyszukiwarkach internetowych, warto powiedzieć także kilka słów o porównywarkach cen, jak Ceneo, Nokaut, Domodi czy Allani. Zauważ, że na większość zapytań związanych z konkretnymi produktami to właśnie one, a nie sklepy, wyświetlają się na najwyższych pozycjach.

ceneo-screen

Pamiętaj, że odnośniki do Twojego sklepu pojawią się tam tylko wtedy, jeśli wyślesz swoją ofertę. Czy jest to opłacalne? Tak, większość porównywarek działa bowiem w modelu CPC (Cost Per Click). Oznacza to, że płacisz tylko wtedy, gdy ktoś zdecyduje się przejść do Twojego sklepu.

Użytkownicy porównywarek mogą znaleźć tam wiele istotnych informacji – nie tylko o cenie produktu. Znajdziesz tam również szczegóły dotyczące:

  • darmowej dostawy,
  • dostępności produktu w magazynie wraz z szacowanym czasem jego wysyłki,
  • możliwych form płatności np. BLIK czy raty,
  • dostępności przesyłek Smart w przypadku ofert z Allegro.

Na pierwszych miejscach w porównywarkach wyświetlają się oferty z najniższą ceną. Nie powinno Cię to oczywiście zachęcić do tego, żeby ustalać najniższe ceny dla wszystkich produktów. Skup się tylko na tych, na których sprzedaży najbardziej Ci zależy lub z jakichś powodów jest to opłacalne.

W zarządzaniu polityką cenową pomoże Ci narzędzie do monitoringu i automatyzacji cen LivePrice, zintegrowane ze Sky-Shop.

Poznaj również tajniki dotyczące tworzenia strategii cenowej.

4. Google Ads

Jeżeli dopiero rozpoczynasz marketing swojego sklepu, reklamy Google Ads powinny być jego podstawą. Pozwolą Ci na osiągnięcie bardzo szybkich efektów – klienci mogą pojawiać się w Twoim sklepie już w dniu ich uruchomienia!

Oznacza to, że nawet jeśli Twój sklep nie zdążył jeszcze osiągnąć wysokich pozycji w wyszukiwarce, internauci i tak będą mogli Cię odnaleźć. A to zaledwie namiastka możliwości Google Ads.

Na jakie rodzaje reklam Google Ads warto postawić?

Reklamy w sieci wyszukiwania

Najbardziej podstawowa forma reklam Google Ads. To po prostu sponsorowane wyniki wyszukiwania, które wyświetlają się w wyszukiwarkach nad organicznymi.

reklama-tekstowa-sklepu-odziezowego

Reklamy produktowe

Dostępne tylko dla sklepów internetowych po integracji z Google Merchandise Center. Wyświetlają się bezpośrednio w wyszukiwarce – zawierają zdjęcie produktu, jego cenę oraz adres sklepu.

reklama-produktowa-sklepu-z-ubraniami

Remarketing

Za pomocą kampanii remarketingowych możesz dotrzeć do użytkowników, którzy odwiedzili już Twój sklep. Wyświetlają się one w sieci reklamowej Google, czyli na większości stron, które przeglądasz na co dzień. Kojarzysz reklamy produktów, które śledzą Cię przez kilka dni po tym jak je przeglądałeś? To właśnie remarketing.

remarketing-google-ads

Reklamy na YouTube

Już od kilku lat mówi się o tym, że na znaczeniu zyskuje format wideo. Z tego powodu sklepy internetowe inwestują coraz więcej w reklamy na YouTube.

reklama-youtube

Reklamy w większości przypadków są rozliczane w modelu PPC – płacisz dopiero, gdy ktoś kliknie w reklamę. Stawka różni się w zależności od branży i konkurencyjności frazy, na którą chcesz uruchomić reklamę.

👉 Aby poznać więcej szczegółów dotyczących płatności, rodzajów, a także konfiguracji reklam, sprawdź nasz poradnik Google Ads.

5. Facebook Ads

Powiedzieliśmy sobie już kilka słów o mediach społecznościowych. Rozwiązania reklamowe Facebooka zasługują jednak na osobny akapit – przede wszystkim ze względu na możliwość precyzyjnego kierowania reklam na podstawie zainteresowań użytkowników.  

Istotny jest również fakt, że dzięki nim dotrzesz do osób korzystających z AdBlocka i innego oprogramowania blokującego reklamy.

Poza standardowymi reklamami, system Facebook Ads ma do zaoferowania kilka ciekawych formatów, jak np. karuzela czy reklamy wideo.

reklama-sklepu-odziezowego-fb

Pamiętaj, że funkcje reklam na FB wykorzystasz w pełni, gdy zainstalujesz Piksel Facebooka na swojej stronie. Bez niego nie jest możliwe chociażby tworzenie kampanii remarketingowych.

6. Content marketing

O content marketingu mówi się dziś przede wszystkim w kontekście SEO. Owszem, treści tworzone po to, by odpowiadać na zapytania internautów, są niezwykle istotne. Warto jednak mieć na uwadze, że na tym potencjał contentu się nie kończy.

Na jakie formaty treści warto zatem postawić?

  • Artykuły.
  • Opisy produktów.
  • Poradniki.
  • E-booki.
  • Podcasty.
  • Wideo.
  • Infografiki.

A jakie powinny być skuteczne treści?

  • Unikalne.
  • Dotyczące realnych problemów potencjalnych klientów.
  • W pełni odpowiadające na pytania użytkowników.
  • Urozmaicone materiałami graficznymi.
  • Tworzone zgodnie z zasadami webwritingu (w przypadku treści pisanych).
  • Atrakcyjne wizualnie (jeśli to możliwe).

7. Email marketing

Maile z potwierdzeniem złożenia zamówienia czy informacją o wysyłce zdecydowanie nie wyczerpują możliwości email marketingu.  Jego wartość leży przede wszystkim w tym, że pozwala Ci budować bazę odbiorców, którzy zainteresowali się już Twoim sklepem.

W efekcie możesz regularnie wysyłać takim osobom komunikaty marketingowe, nawiązując z nimi długotrwałe relacje. Nie możesz oczywiście przesadzić z ich częstotliwością. Postaw na merytorykę, a nie ciągłe “krzyczenie promocjami”.

Pamiętaj o tym, by budować bazę mailingową oraz zbierać zgody marketingowe już od pierwszych dni działania sklepu!

8. Powiadomienia web push

Jeżeli szukasz alternatywy lub uzupełnienia dla newsletterów, dobrym pomysłem mogą być powiadomienia web push. Nie wymagają one podawania żadnych danych osobowych, a do zapisu wystarczy jedno kliknięcie.

web-push-marketing-sklepu

Notyfikacje web push prawdopodobnie nigdy nie staną się głównym kanałem marketingowym Twojego biznesu, jednak możesz poszerzać dzięki nim swoją bazę odbiorców.

9. Sprzedaż wielokanałowa

Marketplace’y z roku na rok zyskują coraz większą popularność. Niewielu e-sprzedawców ogranicza się dziś do sprzedaży tylko za pośrednictwem sklepu internetowego. I bardzo słusznie, bo sprzedaż w wielu kanałach stwarza szanse na dotarcie do jak największej liczby klientów. Jest to więc integralna część strategii marketingowo-sprzedażowej.

sprzedaż w marketplace

Na polskim rynku działa wiele platform typu marketplace, udostępniających oferty od wielu sprzedawców. Możesz rozważyć rozpoczęcie sprzedaży na:

  • Allegro,
  • Empik Marketplace,
  • eBay,
  • Morele.

👉 Odkryj funkcje dwukierunkowej integracji Sky-Shop z Allegro.

Dobrym pomysłem na rozszerzenie sprzedaży są również wszelkie agregatory ofert oraz porównywarki, o których już pisaliśmy. Przeczytaj więcej na temat sprzedaży wielokanałowej.

10. Marketing automation

Systemy do marketing automation pozwalają na śledzenie zachowania użytkowników na stronie, a w konsekwencji – precyzyjną segmentację odbiorców i personalizację komunikatów marketingowych. Te komunikaty to przede wszystkim maile, powiadomienia web push, a także wiadomości wysyłane przez chatbota.

Narzędzia marketing automation mogą być bardzo skuteczne, jednak radzimy je wdrażać dopiero, gdy stronę Twojego sklepu odwiedza już znacząca liczba użytkowników. 

11. Opinie

Polecenia innych to najlepsza, a w dodatku całkowicie darmowa, forma marketingu. Dawaj więc użytkownikom możliwość dzielenia się opiniami zarówno w Twoim sklepie, jak i na Facebooku.

Oczywiście, że nie da się wykluczyć, że pojawią się negatywne komentarze. Da Ci to jednak motywację do rozwijania Twojego sklepu. A jeśli pozytywne pozytywne będą dominować, nie powinno odbić się to źle na Twojej renomie. Pamiętaj tylko, by odpowiadać na wszystkie opinie.

Możesz także połączyć swój sklep z porównywarką opinii, jak Opineo.

12. Afiliacja i influencer marketing

Opinie, zwłaszcza na początkowym etapie działalności sklepu, trudno jest zdobyć. Dlatego warto pozyskiwać polecenia również w nieorganiczny sposób.

Najlepszym sposobem jest odnalezienie blogów/stron powiązanych z Twoją branżą i prośba o recenzje produktów czy po prostu polecanie sklepu, przez umieszczanie prowadzących do niego linków.

Inne rozwiązanie to klasyczny influencer marketing, który niestety wśród niektórych osób cieszy się złą sławą. Wynika to jednak z jego błędnego postrzegania – to bardzo skuteczny kanał marketingowy w przypadku sklepów internetowych.

Radzimy postawić przede wszystkim na mikroinfluencerów. Są to osoby znane i cenione w danej branży, dostarczające wartościowych treści. Nie mają zazwyczaj tysięcy obserwujących, ale skupiają wokół siebie grono lojalnych odbiorców. Nie, influencer marketing nie musi oznaczać współpracy z celebrytami 🙂

Warto go rozważyć szczególnie w przypadku sklepów sprzedających specjalistyczny asortyment. Komu mają zaufać potencjalni klienci, jeśli nie ekspertom/pasjonatom danej dziedziny?

13. Program lojalnościowy

Najbardziej skuteczny marketing to taki, dzięki któremu zdobędziesz powracających klientów. Świetnym sposobem, by to osiągnąć, jest uruchomienie programu lojalnościowego.

Im prostsze zasady jego działania, tym lepiej.  Najłatwiej po prostu przyznawać zarejestrowanym klientom punkty za każde zakupy, które będą mogli wydać podczas następnej wizyty w Twoim sklepie.

program-lojalnosciowy-cx

14. Analityka

Zbieranie i analiza danych pozwoli Ci ocenić, które z kanałów marketingowych przynoszą najlepsze efekty. Będziesz wiedzieć, w które warto dalej inwestować, a z których zrezygnować.

Absolutna podstawa w analityce marketingu sklepu internetowego, to konfiguracja Google Analytics – darmowego narzędzia, które jest skarbnicą wiedzy na temat ruchu na stronie, użytkowników, a także skuteczności kanałów ich pozyskiwania.

Oto główne raporty w Google Analytics:

  • Odbiorcy. Znajdziesz tam wiele cennych informacji dotyczących osób odwiedzających Twój sklep. Dowiesz się z jakich urządzeń korzystają, ale też czym się interesują i skąd pochodzą.
  • Pozyskiwanie. Z tego raportu dowiesz się, który kanał pozyskiwania klientów jest najbardziej skuteczny. 
  • Zachowanie. Chcesz wiedzieć, jakie podstrony najczęściej odwiedzają użytkownicy Twojego sklepu? Ile czasu na nich spędzają? Zajrzyj tutaj.
  • Konwersje. Które podstrony najlepiej konwertują? Jakie strony biorą udział w konwersjach wspomaganych? Między innymi takie informacje znajdziesz w tej sekcji.

Jaki budżet przeznaczyć na marketing w sklepie internetowym?

1000 zł czy 10000 zł? Uniwersalna odpowiedź na to pytanie oczywiście nie istnieje. Zależy ona przede wszystkim od specyfiki Twojej branży i aktywności konkurencji.

Pamiętaj jednak, że nadmierne oszczędności, czyli zbyt mały budżet, może okazać się stratą pieniędzy. Nie tylko nie przyczyni się on do pozyskania klientów, ale nie pozwoli nawet miarodajnie przetestować skuteczności danego kanału.

Na początkowym etapie budżet możesz ograniczyć, skupiając się na działaniach w niewielu kanałach marketingowych – np. SEO i mediach społecznościowych. Ich wybór musi oczywiście poprzedzać skrupulatna analiza, chodzi o to, by wybrać kanały, które mogą dać najlepszy efekt – najniższym kosztem.

W miarę zwiększania sprzedaży w sklepie, warto rozszerzać działania marketingowe o kolejne opcje, systematycznie zwiększając budżet.

Podsumowanie

Każdemu z opisanych powyżej kanałów marketingowych można by poświęcić osobny artykuł. Potraktuj go zatem raczej jako prezentację możliwości i zgłębiaj wiedzę w zakresie każdego punktu. Pomogą Ci w tym nasze artykuły z kategorii marketing i promocja.

Powodzenia!

4.41 avg. rating (88% score) - 17 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.