
Wpadลeล na genialny pomysล. Stworzyลeล prototyp, a byฤ moลผe juลผ nawet gotowy produkt. No wลaลnieโฆ i co dalej?
Niestety, klienci nie pojawiฤ siฤ sami. Sama idea nie sprawi, ลผe podbijesz rynek, a przed Twoimi oczami pojawiฤ siฤ symbole dolara. Kluczowa jest przemyลlana strategia, ktรณra przyciฤ gnie do Twojego produktu grono lojalnych klientรณw – i sprawi ลผe bฤdฤ do niego wracaฤ!
Spis treลci artykuลu
Przeanalizuj produkt pod kฤ tem potencjalnych nabywcรณw
Pierwszy etap ktรณry musisz przejลฤ przy wprowadzaniu nowego produktu na rynek na ktรณrym chcesz go sprzedawaฤ, to analiza, ktรณrej celem jest upewnienie siฤ, ลผe Twรณj produkt lub usลuga znajdzie nabywcรณw. Jej rzetelne przeprowadzenie umoลผliwi rรณwnieลผ dobรณr skutecznych metod sprzedaลผy oraz kanaลรณw marketingowych.
-
Poznaj swojฤ grupฤ docelowฤ
Moลผesz byฤ przekonany, ลผe Twรณj produkt jest doskonaลy i potrzebujฤ go wszyscy. To bardzo zลe podejลcie. Takie produkty bowiem nie istniejฤ . Weลบmy na przykลad wodฤ, ktรณrฤ piฤ musi kaลผdy z nas. Zauwaลผ, ลผe moลผemy wymieniฤ kilka jej rodzajรณw:
- woda nisko i wysoko mineralizowana,
- woda gazowana,
- woda niegazowana,
- woda w plastikowych butelkach,
- woda w szklanych butelkach,
- woda z kranu.
W skrajnych przypadkach kaลผdy z tych produktรณw moลผe znaleลบฤ innego odbiorcฤ. Wลaลnie dlatego tak waลผne jest stworzenie persony zakupowej – by wiedzieฤ, kto potrzebuje Twojego produktu i kto moลผe go nabyฤ. Persona to po prostu model idealnego klienta danej firmy. Oczywiลcie moลผe byฤ ich kilka.
Wiฤkszoลฤ poradnikรณw traktujฤ cych o buyer personie podpowie Ci, ลผeby okreลliฤ jej wiek, wyksztaลcenie i region, z ktรณrego pochodzi. Jest to oczywiลcie waลผne – jednak to tylko wstฤp do poznania swojej grupy docelowej. Ogromnie waลผne bฤdzie takลผe uzyskanie odpowiedzi na takie pytania, jak:
- Jaki problem persony moลผesz rozwiฤ zaฤ?
- Z jakimi trudnoลciami siฤ boryka?
- Jakie miejsca w sieci odwiedza?
- Gdzie szuka informacji?
- Jakim budลผetem dysponuje?
- Jakฤ formฤ zakupรณw preferuje?
- Co moลผe jฤ powstrzymywaฤ od zakupu Twojego produktu?
Dowiedz siฤ wiฤcej o tworzeniu buyer persony.
-
Zrozum cykl zakupowy
Sprzedaลผ, czy z odwrotnej perspektywy – zakup, to nie jednorazowa czynnoลฤ, a proces. By skutecznie wprowadziฤ nowy produkt na rynek, nie wystarczy wiedzieฤ, kto jest Twoim potencjalnym klientem. Trzeba teลผ okreลliฤ, kiedy dokonuje on zakupu i rozumieฤ, jak porusza siฤ po zawiลej ลcieลผce zakupowej. Pomoลผe w tym lejek zakupowy, czyli wizualizacja cyklu sprzedaลผy/zakupu. Oto bardzo uproszczony schemat:
- ลwiadomoลฤ. Potencjalny klient zaczyna zdawaฤ sobie sprawฤ z potrzeby zakupowej. Zaลรณลผmy, ลผe jego stary laptop zaczyna dziaลaฤ coraz wolniej i kieลkuje w nim myลl, by rozejrzeฤ siฤ za nowym.
- Zainteresowanie. Klient wie juลผ, ลผe potrzebuje nowego sprzฤtu, ale nie wie jeszcze, jaki dokลadnie model bฤdzie odpowiedni. Szuka wiฤc w Internecie informacji โ czyta artykuลy poradnikowe, rankingi, a takลผe oglฤ da recenzje poszczegรณlnych laptopรณw na YouTube.
- Rozwaลผanie. Klient juลผ doskonale wie, jakiego komputera potrzebuje. Teraz zastanawia siฤ, w ktรณrym sklepie go kupiฤ. Stacjonarnie, a moลผe przez Internet?
- Zakup. Hura! Klient finalizuje transakcjฤ.
- Lojalnoลฤ. Do nowego laptopa potrzebna jest nowa myszka. Jako ลผe klient jest zadowolony z poprzedniego zakupu, wraca w to samo miejsce po kolejny produkt.
Przeanalizuj swojฤ konkurencjฤ
Analiza konkurencji to jeden z najwaลผniejszych elementรณw tego zestawienia poprzedzajฤ
cy faktyczne wprowadzenie nowego produktu na rynek na ktรณrym dziaลasz. Jeลli przeprowadzisz jฤ
rzetelnie, juลผ na tym etapie zarysuje siฤ przed Tobฤ
wizja strategii marketingowej oraz sprzedaลผowej.
Zacznij jฤ po prostu od zdefiniowania, kto moลผe byฤ Twoim potencjalnym konkurentem. Odnajdลบ firmy i sklepy internetowe, oferujฤ ce podobne produkty.
Nastฤpnie przeanalizuj ich dziaลania i odpowiedz na poniลผsze pytania:
- Co sprawia, ลผe odbiorcy wybierajฤ wลaลnie ten produkt?
- Jakie gลรณwne ลบrรณdลa zadowolenia odbiorcรณw z danego produktu?
- Co sprawia, ลผe klienci powracajฤ do danej marki?
- Co klienci zmieniliby w owym produkcie? Czego im brakuje?
To przykลady pytaล sam o produkt. Teraz pora pochyliฤ siฤ nad tym, czy Twoje rozwiฤ zanie rzeczywiลcie ma szansฤ wygraฤ z proponowanymi przez konkurencjฤ. Zastanรณw siฤ:
- Czym Twoja propozycja wyrรณลผnia siฤ na tle konkurencji?
- Czy jesteล w stanie zaoferowaฤ potencjalnym klientom produkt tak samo dobry, a moลผe nawet lepszy niลผ konkurencja?
- Czy wzbogacasz swรณj produkt o cechy, ktรณrych konsumentom brakuje u konkurencji?
- Czy masz wystarczajฤ ce zasoby, by podjฤ ฤ konkurencjฤ na polu marketingu i sprzedaลผy?
Przeczytaj takลผe: Rozpoznanie rynku i analiza konkurencji w sklepie internetowym
Stwรณrz USP czyli unikalnฤ propozycjฤ wartoลci
Skoro zdecydowaลeล siฤ na wprowadzenie nowego produktu na rynek, prawdopodobnie jest to rozwiฤ
zanie oryginalne lub lepsze od tych aktualnie dostฤpnych.
USP (ang. unique selling proposition) to unikalna cecha oferty, ktรณrej zadaniem jest wyrรณลผnienie Twojego produktu na tle konkurencji oraz przyciฤ gniฤcie klientรณw do Twojej marki. Co moลผe niฤ byฤ?
- Innowacyjnoลฤ, unikalnoลฤ produktu.
- Moลผliwoลฤ personalizacji produktu.
- Obsลuga klienta dostฤpna 24 godziny na dobฤ.
- Niebanalny marketing.
- Ekspresowa wysyลka, darmowa dostawa czy zwroty.
- Wykonanie produktu z ekologicznych materiaลรณw, bez testowania na zwierzฤtach.
Zniลผki i rabaty to nie USP!
Pamiฤtaj, ลผe Zalando nie byลo pierwszym sklepem internetowym z odzieลผฤ , a Netflix pierwszym serwisem streamingowym. To, co zadecydowaลo o sukcesie tego pierwszego, to bezpลatna wysyลka i zwroty, a tego drugiego – moลผliwoลฤ wspรณลdzielenia konta, udostฤpnianie caลych sezonรณw seriali na raz, brak reklam oraz genialny marketing.
USP naleลผy komunikowaฤ praktycznie wszฤdzie. Ma byฤ to pierwsza rzecz, jakiej uลผytkownicy dowiadujฤ siฤ o Twoim produkcie.
Dowiedz siฤ wiฤcej: USP – unikalna propozycja sprzedaลผy wyrรณลผni Ciฤ na tle konkurencjiย
Sprawdลบ czy moลผesz zaczฤ ฤ sprzedawaฤ swรณj produkt
Wprowadzenie nowego produktu do sprzedaลผy niekiedy oznacza rรณwnieลผ koniecznoลฤ uzyskania pewnych pozwoleล. Ma to zastosowanie zwลaszcza w przypadku produktรณw spoลผywczych oraz farmaceutycznych.
Szczegรณลowe informacje znajdziesz na stronie rzฤ dowej: Chcฤ wprowadziฤ produkt/usลugฤ na rynek
W wiฤkszoลci sytuacji moลผesz jednak bez obaw pominฤ ฤ ten punkt.
-
Czy potrzebujesz zaลoลผyฤ dziaลalnoลฤ gospodarczฤ ?
Zagadnienie dziaลalnoลci gospodarczej nie wiฤ ลผe siฤ bezpoลrednio z wprowadzaniem produktu na rynek, jednak w wielu przypadkach jej prowadzenie okaลผe siฤ niezbฤdne, jeลli chce siฤ sprzedawaฤ swoje produkty.
Moลผesz co prawda sprzedawaฤ je w ramach dziaลalnoลci nierejstrowanej. Pod warunkiem, ลผe Twoje miesiฤczne przychody nie przekraczajฤ poลowy wartoลci pensji minimalnej brutto. To dobre rozwiฤ zanie szczegรณlnie, jeลli sprzedajesz artykuลy handmade czy produkty cyfrowe.
Miej na uwadze, ลผe posiadanie dziaลalnoลci uลatwi Ci wspรณลpracฤ z wieloma firmami, a od jej zaลoลผenia dzieli Ciฤ zลoลผenie 2-3 wnioskรณw, co moลผesz zrobiฤ przez Internet lub listownie. W poczฤ tkowym okresie moลผesz takลผe korzystaฤ z ulg na ZUS, ktรณre znacznie obniลผajฤ koszty prowadzenia firmy.
Dowiedz siฤ, jak krok po kroku zaลoลผyฤ dziaลalnoลฤ gospodarczฤ .ย
A jeลli masz juลผ dziaลalnoลฤ i prowadzisz sklep internetowy sprawdลบ, jakie PKD musisz dopisaฤ, by sprzedawaฤ swรณj nowy produkt:ย Jakie PKD wybraฤ?
Jak wypromowaฤ swรณj produkt?
Decyzje, ktรณre podejmiesz na tym etapie, bฤdฤ
uwieลczeniem wszystkich podjฤtych wczeลniej analiz. W kaลผdej chwili moลผesz je jednak dostosowywaฤ i modyfikowaฤ.
-
Zwiฤksz ลwiadomoลฤ swojej grupy docelowej
Jeลli w sposรณb dokลadny stworzyลeล persony marketingowe, na pewno wiesz juลผ, jakie miejsca w sieci odwiedzajฤ i czy bardziej przemawia do nich reklama internetowa, czy tradycyjna. Na tym etapie powinieneล juลผ takลผe doskonale znaฤ metody pozyskania klientรณw, stosowane przez Twojฤ konkurencjฤ.
Moลผliwoลci docierania z nowym produktem do odbiorcรณw jest wiele. Dziล prym wiedzie jednak przede wszystkim marketing internetowy. Oto kilka naszych propozycji na dziaลania promocyjne:
- Zacznij od pozycjonowania. Warto rozpoczฤ ฤ je jak najwczeลniej, bo na efekty SEO trzeba zazwyczaj czekaฤ minimum kilka miesiฤcy. A jak wiadomo, uลผytkownicy bardzo czฤsto zaczynajฤ poszukiwanie produktรณw od wpisania zwiฤ zanych z nimi zapytaล w wyszukiwarkฤ.
- Postaw na jakoลciowy content. W poczฤ tkowym etapie edukuj odbiorcรณw na temat swoich produktรณw. Opowiadaj o ich zastosowaniach oraz o problemach, ktรณre rozwiฤ zujฤ .
- Promocjฤ organicznฤ wesprzyj reklamami. Wykorzystaj systemy Google Ads i Facebook Ads, by docieraฤ do uลผytkownikรณw, ktรณrzy mogฤ byฤ zainteresowani Twoim produktem.
- Zaลรณลผ profile w mediach spoลecznoลciowych. Inspiruj swoich odbiorcรณw – dziel siฤ treลciami, ktรณre tworzysz. Bฤ dลบ rรณwnieลผ aktywny w grupach na Facebooku, w ktรณrych moลผesz znaleลบฤ potencjalnych klientรณw.
Wiฤcej pomysลรณw na zwiฤkszanie ลwiadomoลci odbiorcรณw znajdziesz w naszych artykuลach z kategorii marketing i promocja.
-
Wybierz kanaลy sprzedaลผy
Podobnie jak w przypadku marketingu, w ลwiecie sprzedaลผy krรณluje dziล Internet.
Najbardziej oczywistym sposobem sprzedaลผy nowych produktรณw w sieci wydaje siฤ byฤ sklep internetowy. I jak najbardziej jest to skuteczny sposรณb!
Zwลaszcza, ลผe dziฤki oprogramowaniom takim jak Sky-Shop, zaลoลผenie wลasnego sklepu jest dziecinnie proste i nie wymaga wiedzy programistycznej ani umiejฤtnoลci graficznych.
? Dowiedz siฤ: Jak zaลoลผyฤ wลasny sklep internetowy?
Sklep internetowy daje Ci niepowtarzalnฤ moลผliwoลฤ budowania wลasnej marki. Przynajmniej na poczฤ tku warto jednak postawiฤ na sprzedaลผ w co najmniej dwรณch kanaลach. Zyskasz dziฤki temu pewnoลฤ, ลผe docierasz do jak najwiฤkszej liczby potencjalnych klientรณw.
Oprรณcz e-sklepu moลผesz zainteresowaฤ siฤ wiฤc handlem na jednej z popularnych platform zakupowych – Allegro, eBay czy Empik Marketplace. Wszystkie z nich majฤ grono powracajฤ cych uลผytkownikรณw, ktรณrzy regularnie dokonujฤ na nich zakupรณw.
? Dowiedz siฤ wiฤcej o zaletach sprzedaลผy wielokanaลowej.
-
Ustal strategiฤ cenowa
Na odwiecznym dylemacie: โ1 zล czy 99 grโ ustalanie polityki cenowej siฤ nie koลczy. A to wลaลnie od niej w duลผej mierze bฤdzie zaleลผeฤ sukces Twojego produktu.
Z dwรณch powodรณw: Cena jest czynnikiem decydujฤ cym dla wielu klientรณw. Odpowiednia polityka cenowa to wiฤc kolejny sposรณb na przyciฤ gniฤcie klientรณw do swojej marki. Drugim powodem sฤ oczywiลcie Twoje zyski. Tylko strategia poparta szeregiem analiz i testรณw pozwoli Ci wykorzystaฤ potencjaล produktu w stu procentach.
- Zachฤcamy do lektury szczegรณลowego artykuลu: Polityka cenowa. 15 sposobรณw ustalania skutecznej strategii
- Przetestuj takลผe nasz kalkulator marลผy i narzutu.
Podsumowanie
Przemyลlana i starannie opracowana strategia wprowadzenia caลkowicie nowego produktu na rynek z caลฤ
pewnoลciฤ
przybliลผa Ciฤ do biznesowego sukcesu. Pamiฤtaj jednak, pod wpลywem nieprzewidzianych czynnikรณw moลผesz, a czฤsto nawet powinieneล jฤ
modyfikowaฤ. Pierwsze tygodnie czy miesiฤ
ce obecnoลci produktu w sprzedaลผy to swojego rodzaju test – wyciฤ
gaj z niego wnioski i wdraลผaj potrzebne usprawnienia. Powodzenia!