Sky-Shop Blog Dropshipping Start w dropshippingu Zwrot towaru w dropshippingu – wszystko, co musisz wiedzieć

Zwrot towaru w dropshippingu – wszystko, co musisz wiedzieć

Dropshipping
7 min

Do rozpoczęcia sprzedaży internetowej zachęca nie tylko rosnąca popularność zakupów online, ale także coraz większa dostępność hurtowni i producentów oferujących współpracę w oparciu o wygodny model biznesowy, jakim jest dropshipping. Zwrot towaru w jego przypadku budzi jednak wiele wątpliwości potencjalnych sprzedawców. Przeczytaj ten artykuł i sprawdź:

  • Czy hurtownie dropshippingowe przyjmują zwroty, czy nie i jeśli tak, to na jakich warunkach?
  • Co zrobić, gdy nastąpi zwrot towaru w dropshippingu, a hurtownia lub producent nie przyjmuje zwrotów?
  • O jakie aspekty związane ze zwrotami należy pytać kontrahentów oferujących współpracę w dropshippingu?

Dropshipping a zwroty produktów

Dropshipping to model logistyczny, w którym magazynowaniem i wysyłkami produktów zajmują się hurtownie i producenci, od których sprzedawcy pozyskują towary. Osoby handlujące w tym modelu, oszczędzają tym sposobem na kosztach magazynowych i nie muszą martwić się logistyką.

Sprzedaż w oparciu o dropshipping w sklepie internetowym i innych kanałach, umożliwia oprogramowanie e-commerce posiadające integracje z systemami hurtowni i producentów oferujących ten model współpracy. Przykładem takiego oprogramowania jest platforma Sky-Shop.

Rozpocznij sprzedaż w dropshippingu!

Platforma e-commerce Sky-Shop to:

  • Kompletny system do handlu w dropshippingu we własnym sklepie internetowym, na Allegro i w innych kanałach
  • Gotowe integracje z ponad 180 hurtowniami dropshipping + możliwość integracji z dowolnym kontrahentem spoza listy w ramach wykupionego modułu
  • Wbudowana bramka płatności i miniksięgowość oraz integracje z firmami kurierskimi, marketplace'ami, porównywarkami cen, narzędziami marketingowymi i systemami ERP.
Oferujemy Ci 14 dni darmowego okresu testowego!

Mówi się, że w dropshippingu najlepiej sprzedawać towary rzadko podlegające zwrotom. Wybór takich produktów nie gwarantuje jednak, że żaden klient zwrotu nie dokona. 😉 To jego fundamentalne konsumenckie prawo, z którego może skorzystać:

  • w ciągu 14 dni od dnia otrzymania przesyłki z towarem, którego zakupu dokonał; 
  • bez konieczności podawania przyczyny zwrotu (klient może się po prostu rozmyślić);
  • za oświadczeniem zwrotu, które może złożyć Sprzedawcy przed upływem ww. okresu.

Kto jest odpowiedzialny za zwroty towarów w dropshippingu? 

Współpraca sprzedawcy i hurtowni dropshipping zachodzi na linii firma-firma (B2B), zaś zakup produktu w sklepie internetowym na linii firma-osoba fizyczna (B2C), dlatego: 

Za obsługę zwrotów w dropshippingu odpowiedzialny jest sprzedawca, a producent czy hurtownia dropshippingowa nie ma obowiązku przyjmowania zwrotów!

W praktyce, wszystko zależy od konkretnego przypadku i warunków, jakie proponuje kontrahent dropshipping w umowie czy regulaminie współpracy.

Producenci i hurtownie dropshippingowe często przyjmują zwroty na indywidualnie ustalanych przez siebie warunkach.

Jeśli myślisz o rozpoczęciu sprzedaży w dropshippingu, postaraj się więc znaleźć taką hurtownię lub producenta, który zgodzi się na przyjmowanie zwrotów towarów od Twoich klientów.

Możesz spotkać się z kontrahentami, którzy będą przyjmowali zwroty bezpośrednio od Twoich klientów lub takimi, którzy będą przyjmowali zwroty od Ciebie – w takim wypadku, będą one trafiały najpierw na Twój adres

⚠️ Pamiętaj o podaniu właściwego adresu do zwrotów w regulaminie sklepu internetowego i zakładce z informacjami na temat zwrotów w swoim e-sklepie. 

W bazie hurtowni i producentów dropshipping znajdziesz ponad 290 firm oferujących współpracę w tym modelu  Sky-Shop posiada gotowe integracje z systemami wszystkich kontrahentów z listy – w ramach modułu integracji, wykonuje też bezpłatne integracje z hurtowniami spoza niej.

Jakie są obowiązki sprzedawcy przy zwrocie towaru?

Jeśli hurtownia lub producent dropshipping nie przyjmuje zwrotów, sprzedawca zobowiązany jest do:

  • przyjęcia zwróconego produktu – co może okazać się trudne w przypadku towarów wielkogabarytowych, dlatego w dropshippingu najlepiej sprzedawać produkty o małych rozmiarach (np. gadżety do domu i kuchni). 
  • zwrotu pieniędzy za oddany towar i wysyłkęzwrot środków musi nastąpić przed upływem 14 dni od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Sprzedawca powinien uwzględnić w nim cenę, jaką zapłacił klient za produkt oraz równowartość najtańszej dostawy w Twoim sklepie internetowym.*

* PrzykładKlient kupił produkt za 50 zł. Wybrał wysyłkę kurierem, za którą zapłacił 12 zł. Po zwrocie towaru sprzedawca musi odesłać mu 58 zł, ponieważ 8 zł to koszt najtańszej dostawy, jaką mógł wybrać klient w jego sklepie internetowym.  

Sprzedawca może wykorzystać zwrócony towar, np. do przygotowania lepszych fotografii produktowych czy dokładniejszego opisu w sklepie internetowym. Może także zdecydować się na ponowną sprzedaż produktu w standardowej lub obniżonej (np. z uwagi na ślady użytkowania) cenie bądź dodać go jako gratis do innego towaru. 

Warunki przyjmowania zwrotów w hurtowniach

Hurtownie i producenci, którzy przyjmują zwroty w dropshippingu, stosują przeważnie jedną z 3 strategii ich obsługi

  • Korekta faktury 
  • Blokada środków na poczet przyszłych transakcji 
  • Przechowywanie towaru do sprzedaży innemu klientowi 

Obsługa zwrotu w dropshippingu może być dodatkowo płatna – sprzedawca może zostać obciążony przez hurtownię lub producenta prowizją w wysokości ok. kilku złotych za każdy zwrot. 

Korekta faktury 

Każdy sprzedawca, który nabywa produkty w hurtowni lub u producenta, otrzymuje od niego faktury za zakupione towary. Korzystnym sposobem obsługi zwrotów w dropshippingu jest korygowanie wystawianych faktur. 

  1. Producent lub hurtownia dropshippingowa przyjmuje zwrot, odsyłając pieniądze za towar sprzedawcy (w wyszczególnionym w regulaminie lub umowie współpracy terminie).  
  2. Sprzedawca zwraca środki za produkt klientowi. 
  3. Hurtownia lub producent dropshipping koryguje wystawianą sprzedawcy fakturę za bieżący okres, pomniejszając ją o wartość towaru i powiększając o koszt obsługi zwrotu. 

Jest to rozwiązaniem, na którym zyskuje zarówno sprzedawca, jak i hurtownia. Sprzedawca nie musi martwić się koniecznością magazynowania zwróconego produktu (oraz związanym z tym zamrożeniem środków), a hurtownia może oddać towar innemu klientowi. 

Blokada środków na poczet przyszłych transakcji 

Kolejnym rozwiązaniem, które proponują hurtownie dropshippingowe przyjmujące zwroty, jest blokada wpłaconych przez sprzedawcę środków na poczet przyszłych zakupów

  1. Producent lub hurtownia przyjmuje zwrot towaru i przechowuje produkt we własnym magazynie do czasu ponownej sprzedaży (może zaoferować go innemu sprzedawcy). 
  2. Sprzedawca zwraca zapłatę za produkt klientowi. 
  3. Hurtownia rozlicza wartość zwróconego produktu przy kolejnych zakupach sprzedawcy – pomniejszając kwotę do zapłaty o wartość wcześniej zwróconego towaru.

Choć sposób ten powoduje tymczasowe zamrożenie pieniędzy po stronie sprzedawcy (który musi odesłać środki klientowi, który dokonał zwrotu), jest korzystny z punktu widzenia obu stron i warto go rozważyć podczas negocjacji z producentem czy hurtownią dropshippingową.

Przechowywanie towaru do sprzedaży innemu klientowi

Ostatnim rozwiązaniem w przypadku zwrotu towaru w dropshippingu jest przechowywanie produktu do sprzedaży innemu klientowi.

  1. Producent lub hurtownia dropshippingowa przyjmująca zwroty, przechowuje oddany przez klienta towar w magazynie.
  2. Produkt rezerwowany jest przez producenta lub hurtownię dla sprzedawcy, którego klient dokonał zwrotu.
  3. Sprzedawca dokonuje ponownej sprzedaży tego samego produktu innemu klientowi.

Rozwiązanie to nie jest korzystne ani z punktu widzenia sprzedawcy, ani hurtowni czy producenta. Sprzedawca ma bowiem zamrożone pieniądze, a kontrahent dropshipping – zajęte miejsce w magazynie. Jest to najrzadziej spotykane rozwiązanie w hurtowniach dropshippingowych.

Zwrot towaru w dropshippingu w przypadku uszkodzenia

Jeszcze inaczej wygląda obsługa zwrotów spowodowanych np. uszkodzeniami i wadami produktów, na którą wpływa wiele aspektów.

Warunki tego typu zwrotów regulują ogólne przepisy Ustawy o prawach konsumenta oraz szczegółowe ustalenia dotyczące gwarancji i rękojmi producenta czy hurtowni dropshippingowej.

Dropshipping a zwrot towaru – podsumowanie

W celu usystematyzowania wiedzy z treści tego artykułu obejrzyj przygotowany przez Sky-Shop film

Masz dodatkowe pytania dotyczące sprzedaży internetowej w oparciu o dropshipping? Skontaktuj się z nami lub skomentuj artykuł!

3.65 avg. rating (73% score) - 23 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.