Sky-Shop Blog Prawo i podatki Prawo w e-commerce Zwrot towaru bez paragonu – na jakich warunkach jest możliwy?

Zwrot towaru bez paragonu – na jakich warunkach jest możliwy?

Prawo w e-commerce
6 min

Każdy sprzedawca wolałby uniknąć zwrotów. Nie ulega jednak wątpliwościom, że zdarzają się one dość często, a konsumenci mają do nich pełne prawo. Warto zadbać o to, by przebiegały one na jak najkorzystniejszych warunkach – dla obu stron.

Jako sprzedawca musisz znać obowiązujące prawo, aby świadczyć swoim klientom najwyższy poziom obsługi. Kwestia zwrotów bez paragonu budzi Twoje wątpliwości? Rozwiewamy je poniżej.

Z artykułu dowiesz się:

  • czy wydawanie paragonu jest zawsze obowiązkowe,
  • czy zwrot towaru bez paragonu jest możliwy,
  • czy musisz przyjmować zwroty bez dowodu zakupu w postaci paragonu,
  • jakie dowody na zakup mogą przedstawiać Twoi klienci.

Czy wydanie paragonu jest obowiązkowe?

Zgodnie z prawem każdy sprzedawca, prowadzący sprzedaż na rzecz osób fizycznych, ma obowiązek prowadzenia ewidencji na kasie fiskalnej, a co za tym idzie – wydawania paragonu.

Od tej zasady istnieją jednak wyjątki.

Nie musisz wydawać paragonu, jeżeli jesteś zwolniony z posiadania kasy fiskalnej. W niektórych przypadkach możesz z takiego zwolnienia skorzystać. Zależy to przede wszystkim od sprzedawanego asortymentu oraz Twoich obrotów.

W takiej sytuacji zwroty bez paragonu będą oczywiście jedyną dostępną opcją.

👉 Dowiedz się, czy sklep internetowy musi posiadać kasę fiskalną.

Czy musisz przyjąć zwrot towaru bez paragonu fiskalnego?

Tak. Zgodnie z prawem nie możesz odmówić przyjęcia zwrotu towaru lub usługi, jeżeli konsument posiada inny dowód zakupu. Wiązałoby się to naruszeniem jego praw.

Miej także na uwadze, aby nie umieszczać w regulaminie swojego sklepu zapisów, które uzależniają przyjęcie zwrotu od przedstawienia paragonu. To jeden z podręcznikowych wręcz przykładów klauzuli niedozwolonej.

👉 Dowiedz się więcej o regulaminie sklepu internetowego.

Pamiętaj jednak, że to na kliencie spoczywa obowiązek udowodnienia, że rzeczywiście zakupił u Ciebie dany produkt. Paragon jest tylko jednym z dowodów, które może przedstawić.

Jakie inne dowody mogą potwierdzać zawarcie umowy?

Ministerstwo Finansów podkreśla konieczność okazania dokumentu potwierdzającego sprzedaż, aby możliwe było dokonanie zwrotu. Reguluje to Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r w sprawie kas rejestrujących. Nie musi to być jednak paragon fiskalny. 

Może to być także:

  • faktura,
  • wyciąg z terminala,
  • potwierdzenie transakcji z konta bankowego,
  • wiadomość z potwierdzeniem złożenia i opłacenia zamówienia,
  • dane z systemu (np. Allegro),
  • oświadczenie o zagubieniu paragonu fiskalnego wraz z oświadczeniem dokonania zakupu,
  • zeznania świadków,
  • dokument gwarancji podbity przez sprzedawcę.

W praktyce więc zgodnie z przepisami trudno odmówić możliwości zwrotu towarów i usług w przypadku sprzedaży internetowej. W końcu transakcje zawierane online zawsze zostawiają jakieś ślady. 

Otwórz sklep internetowy na Sky-Shop!

Nasza platforma e-commerce to:

  • Kompletny system do sprzedaży internetowej wyposażony w ponad 1200 funkcji ułatwiających handel online;
  • Gotowe integracje z hurtowniami i producentami, kurierami, systemami płatności, narzędziami marketingowymi i księgowymi;
  • Intuicyjna obsługa, bezpłatne materiały edukacyjne, nieograniczone wsparcie techniczne i niezobowiązujący okres testowy!

Jak przebiega zwrot towaru?

Oto, co musisz wiedzieć o tym procesie:

  1. Klient ma prawo zwrócić towar do 14 dni od jego otrzymania. Okres ten może być dłuższy, jeżeli tak zadecydowałeś i poinformowałeś o tym kupujących. Wiele sklepów internetowych daje możliwość odstąpienia od umowy przez 30 dni.
  2. Zwracany towar nie musi mieć żadnych wad – to, że nie przypadł klientowi do gustu jest wystarczającą przyczyną.
  3. Klient sam decyduje o sposobie zwrotu. Możesz sugerować mu kurierów i oferować dogodne warunki, jednak ostatecznie decyzja i tak należy do niego.
  4. Klient wysyła towar na Twój adres. Koszty przesyłki możesz wziąć na siebie, może także pokryć je klient.
  5. Weryfikujesz obecność niezbędnych dokumentów i stan towaru, a następnie zwracasz należność na konto klienta.
  6. Jeżeli wszystko jest w porządku, Twoim obowiązkiem jest zrealizować zwrot pieniędzy. Masz na to 14 dni od momentu odstąpienia od umowy. 

Pamiętaj, że brak paragonu to nie powód, by nie uznać zwrotu. W przypadku odmowy taki klient może się zgłosić do UOKiK, co przysporzy Ci zbędnych problemów. 

Ewidencja zwrotów towarów – jak ją prowadzić?

W razie kontroli ciąży na Tobie obowiązek udowodnienia, że przyjąłeś zwrot towaru. Nie zarejestrujesz ich jednak w kasie fiskalnej – dlatego musisz założyć dodatkową ewidencję, określaną również “zeszytem zwrotów”.

Powinny się w nim znaleźć informacje o zwrotach, a także uznanych reklamacjach towarów, które sprawiły, że zwróciłeś klientowi całość lub część należności. Zawrzyj w zeszycie następujące dane:

  • datę sprzedaży,
  • nazwę towaru umożliwiającą jego identyfikację (ewentualnie opis towaru lub usługi),
  • termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji,
  • wartość brutto zwracanego towaru oraz wartość podatku należnego,
  • zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności,
  • dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;
  • protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Protokół zwrotu towaru – jak powinien wyglądać?

Bardzo ważnym elementem ewidencji zwrotów jest protokół zwrotu towaru. Przepisy nie określają dokładnie, co powinno się w nim znaleźć, jednak praktyki stosowane przez sprzedawców wskazują na następujące informacje:

  • numer protokołu,
  • oznaczenie stron transakcji,
  • nazwa towaru,
  • numer paragonu, do którego jest zwrot, a jeśli towar zwracany jest bez paragonu – dokument, na podstawie którego dokonywany jest zwrot,
  • przyczyna zwrotu,
  • informacja czy sprzedawca przyjął towar.

Czy jako sprzedawca masz prawo odmówić zwrotu towaru?

Przepisy gwarantują kupującym prawo do zwrotu towaru w terminie 14 dni od zakupu bez podania przyczyny. Przeszkodą nie jest nawet uszkodzenie towaru – w takim wypadku pomniejszasz wartość towaru i zwracasz konsumentowi niepełną kwotę.

Istnieją jednak sytuacje, w których możesz odmówić zwrotu. Masz takie prawo, jeśli:

  • Klient chce zwrócić towar po upływie 14 dni lub większej liczbie dni, jeżeli określiłeś ją w regulaminie swojego sklepu.
  • Sprzedajesz asortyment, który nie podlega zwrotom i sprecyzowałeś to w regulaminie swojego sklepu. Mowa tu np. o produktach mających krótki termin przydatności do spożycia, treściach cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym czy przedmiotów, których cena zależy od wahań na rynku finansowym.
  • Zakup był bezpośrednio związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.
  • Jesteś osobą prywatną – nie prowadzisz działalności gospodarczej.

Podsumowanie

Powtórzymy jeszcze raz – zwrot bez paragonu jak najbardziej jest dopuszczalny, jeżeli kupujący dysponuje innym dowodem zakupu. W razie potrzeby możesz mu taki przesłać, korzystając z panelu administracyjnego Sky-Shop. Znajdziesz tam między innymi historię zakupów dokonywanych w Twoim sklepie.

W razie dodatkowych pytań, zostaw komentarz.

5.00 avg. rating (97% score) - 3 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.