Zmiany, jakie Dyrektywa Omnibus wprowadzi w sklepach internetowych dotyczฤ m.in. prezentacji cen promocyjnych i publikacji opinii, ktรณre pochodzฤ od osรณb korzystajฤ cych z produktu. Majฤ one na celu zwiฤkszenie ochrony konsumentรณw. Sprawdลบ, co konkretnie Omnibus zmieni w e-commerce!
Spis treลci artykuลu
Czym jest dyrektywa Omnibus?
Dyrektywa to taki rodzaj aktu prawnego Unii Europejskiej, ktรณry zobowiฤ zuje paลstwa czลonkowskie do implementacji, tj. wprowadzenia regulacji prawnych zgodnych z treลciฤ dyrektywy. Omnibus reguluje miฤdzy innymi kwestie informowania o obniลผkach cen, opinii konsumenckich oraz ujawniania parametrรณw decydujฤ cych o plasowaniu produktรณw.
Wdroลผenie Dyrektywy Omnibus to tak naprawdฤ wdroลผenie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniajฤ cej dyrektywฤ Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowoczeลnienia unijnych przepisรณw dotyczฤ cych ochrony konsumenta.
Kiedy Omnibus wchodzi w ลผycie?
Dyrektywa Omnibus wchodzi w w ลผycie 1 stycznia 2023 r. Od tego czasu bฤdziesz musiaล stosowaฤ siฤ do regulacji, ktรณre szczegรณลowo opisujemy poniลผej.
Jakie zmiany dla sklepu internetowego wprowadza Omnibus?
Implementacja dyrektywy โ polska ustawa nowelizujฤ ca zawiera szereg zmian, ktรณre bฤdฤ wprowadzone w takich ustawach, jak:
- ustawa o prawach konsumenta,
- ustawa o ochronie konkurencji i konsumentรณw,
- ustawa o przeciwdziaลaniu nieuczciwym praktykom rynkowym,
- ustawa o informowaniu o cechach towarรณw i usลug oraz kodeks wykroczeล.
W ramach powyลผszych ustaw dokonano szeregu istotnych zmian, z ktรณrych majฤ ce najwiฤksze znaczenie dla e-sprzedawcรณw zostaลy wyszczegรณlnione poniลผej.
Informacja o cenach sprzed promocji
Zgodnie z Omnibusem, w kaลผdym przypadku promocji na towar lub usลugi, obok informacji o obniลผonej cenie powinno siฤ zamieลciฤ rรณwnieลผ informacjฤ o najniลผszej cenie tego towaru lub usลugi, jaka obowiฤ
zywaลa w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniลผki.
Wymรณg ma za zadanie ukrรณciฤ praktykฤ wprowadzania wyลผszych cen zaraz przed ich obniลผkฤ
.
Widocznoลฤ najniลผszej ceny w ostatnich 30 dniach wลฤ czysz a panelu administracyjnym sklepu, w zakลadce konfiguracja > ustawienia sklepu > ustawienia ogรณlne > ceny.
Co jeลli towar sprzedawany jest krรณcej niลผ 30 dni?
Jeลli dany towar lub usลuga oferowane bฤdฤ do sprzedaลผy w okresie krรณtszym niลผ 30 dni, zgodnie z projektem polskiej ustawy – obok informacji o obniลผonej cenie naleลผy zamieลciฤ informacjฤ o najniลผszej cenie obowiฤ zujฤ cej w okresie od dnia zamieszczenia oferty do dnia wprowadzenia promocji.
Prezentacja obniลผonej ceny dla towarรณw szybko psujฤ cych siฤ
W przypadku towarรณw, ktรณre ulegajฤ
szybkiemu zepsuciu lub majฤ
krรณtki termin przydatnoลci โ obok informacji o obniลผonej cenie trzeba bฤdzie zamieลciฤ informacjฤ o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniลผki. W takim przypadku powyลผsze dwa akapity nie majฤ
zastosowania.
Przepisy dotyczฤ
ce produktรณw szybko psujฤ
cych siฤ sฤ
doลฤ niejasne pod wzglฤdem jฤzykowym. Dopiero praktyka oraz interpretacje organรณw pozwolฤ
nam na uzyskanie dokลadniejszych danych co do zastosowania przepisu.
Obowiฤ zkowy telefon
Zgodnie z nowelizowanymi przepisami ustawy o prawach konsumenta, prowadzฤ cy sklep bฤdzie musiaล poinformowaฤ nie tylko o adresie przedsiฤbiorstwa i poczty elektronicznej, ale rรณwnieลผ o numerze telefonu, pod ktรณrym konsument moลผe szybko i efektywnie kontaktowaฤ siฤ z przedsiฤbiorcฤ .
Dotychczas numer telefonu byล jedynie opcjonalny โ teraz ustawodawca zadecydowaล, ลผe bฤdzie on obowiฤ zkowy.
Zmiany w regulaminach โ sprzedaลผ treลci cyfrowych
Sklepy internetowe sprzedajฤ ce treลci cyfrowe dostarczane drogฤ elektronicznฤ (czyli nie na noลniku materialnym takim jak np. CD) powinny zaktualizowaฤ swoje regulaminy. Ma to zwiฤ zek ze zmianami w przepisach dotyczฤ cych odstฤ pienia od umowy tego rodzaju.
Zgodnie z nowymi przepisami prawo odstฤ pienia od umowy przy zakupie produktu cyfrowego w sklepie internetowym nie przysลuguje konsumentowi wyลฤ cznie gdy:
- Sprzedawca rozpoczฤ ล ลwiadczenie za wyraลบnฤ i uprzedniฤ zgodฤ kupujฤ cego
- Kupujฤ cy zostaล poinformowany, ลผe po rozpoczฤciu ลwiadczenia (np. przesลaniu dostฤpu do kursu online) utraci prawo do odstฤ pienia od umowy i przyjฤ ล to do wiadomoลci.
- Sprzedawca przekazaล kupujฤ cemu potwierdzenie otrzymania zgody najpรณลบniej przed rozpoczฤciem ลwiadczenia.
Naleลผy zwrรณciฤ uwagฤ na tฤ zmianฤ zwลaszcza w kontekลcie checkboxรณw umieszczonych na stronie sklepu oferujฤ cego treลci cyfrowe.
Pamiฤtaj, ลผe w Sky-Shop ustawisz checkboxy zgodnie ze swoimi potrzebami.
W tym miejscu warto wspomnieฤ, ลผe w tym roku ma wejลฤ w ลผycie rรณwnieลผ inna nowelizacja zmieniajฤ ca ustawฤ o prawach konsumenta. Tam znajdziemy znacznie wiฤcej regulacji dotyczฤ cych treลci i usลug cyfrowych, nowego rodzaju produktu โ towaru z elementami cyfrowymi,โฏa takลผe waลผnych zmian w zakresie reklamacji wszystkich produktรณw.
Skorzystaj z 10% rabatu na regulamin sklepu internetowego i inne dokumenty od Legal Geek!
Zakaz nieuczciwej odsprzedaลผy biletรณw
Jako nieuczciwa praktyka rynkowa bฤdzie uznana rรณwnieลผ odsprzedaลผ konsumentom biletรณw na wszelkiego rodzaju imprezy kulturalne lub sportowe, jeลผeli przedsiฤbiorca nabyล je zโฏwykorzystaniem oprogramowania pozwalajฤ
cego mu obejลฤ ลrodki techniczne lub przekroczyฤ limity naลoลผone przez pierwotnego sprzedawcฤ.
Mowa tu na przykลad o zakupie wiฤkszej niลผ przewidziana na jednego konsumenta liczbie biletรณw i ich pรณลบniejszej odsprzedaลผy w wyลผszej cenie.
Rzetelna informacja o opiniach
Omnibus ma teลผ ukrรณciฤ zamieszczanie nieprawdziwych opinii, ktรณre niejednokrotnie wprowadzajฤ klientรณw w bลฤ d.
Od teraz sklep internetowy powinien poinformowaฤ o tym czy i, w jaki sposรณb zapewnia, ลผe opinie zostaลy wystawione przez konsumentรณw, ktรณrzy rzeczywiลcie uลผywali produktu lub go nabyli.
Za nieuczciwฤ praktykฤ dotyczฤ cฤ opinii o produktach zostanฤ uznane:
- Zamieszczanie lub zlecanie innej osobie zamieszczenia nieprawdziwych opinii lub rekomendacji w celu promowania produktรณw.
- Twierdzenie, ลผe opinie o produkcie zostaลy zamieszczone przez konsumentรณw, ktรณrzy uลผywali lub nabyli dany produkt pomimo, ลผe sprzedawca nie podjฤ ล uzasadnionych i proporcjonalnych krokรณw w celu sprawdzenia, czy jest to prawda.
- Niezamieszczenie informacji o sposobie, w jaki sklep zapewnia o pochodzeniu opinii od konsumetnรณw bฤdzie traktowane jako pominiฤcie istotnej informacji, a tym samym zaniechanie wprowadzajฤ ce w bลฤ d.
W Sky-Shop to Ty decydujesz kto moลผe wystawiaฤ opinie! Wejdลบ do panelu sklepu i wybierz: konfiguracja > wyglฤ d sklepu > kreator szablonu > karta produktu > ustawienia wyglฤ du (na karcie produktu) > opinie i oceny i wybierz „dla tych, co kupili produkt”.
Kary za nieprzestrzeganie Omnibusa
Za niewdroลผenie do swojego sklepu nowych (ale i juลผ obowiฤ zujฤ cych) wymogรณw przewidziane sฤ zrรณลผnicowane kary. Przykลadowo:
- Kary pieniฤลผne nakลadane przez Prezesa UOKiK (na podstawie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentรณw).
- Postฤpowania karne (z tytuลu stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych).
- Kary za naruszenie nakลadane przez wojewรณdzkiego inspektora Inspekcji Handlowej (na podstawie ustawy o informowaniu o cenach towarรณw i usลug).
Pamiฤtaj, ลผe wszystkie sklepy internetowe korzystajฤ ce z oprogramowania Sky-Shop sฤ w peลni przygotowane na wdroลผenie Omnibusa! Wystarczy, ลผe skorzystasz z dostฤpnych funkcji i wprowadzisz zmiany w swojej ofercie.
Artykuล powstaล we wspรณลpracy z naszym partnerem โ prawnikami z Legal Geek.