Do rozpoczęcia sprzedaży internetowej zachęca nie tylko rosnąca popularność zakupów online, ale także coraz większa dostępność hurtowni i producentów oferujących współpracę w oparciu o wygodny model biznesowy, jakim jest dropshipping. Zwrot towaru w jego przypadku budzi jednak wiele wątpliwości potencjalnych sprzedawców. Przeczytaj ten artykuł i sprawdź:
- Czy hurtownie dropshippingowe przyjmują zwroty, czy nie i jeśli tak, to na jakich warunkach?
- Co zrobić, gdy nastąpi zwrot towaru w dropshippingu, a hurtownia lub producent nie przyjmuje zwrotów?
- O jakie aspekty związane ze zwrotami należy pytać kontrahentów oferujących współpracę w dropshippingu?
Spis treści artykułu
Dropshipping a zwroty produktów
Dropshipping to model logistyczny, w którym magazynowaniem i wysyłkami produktów zajmują się hurtownie i producenci, od których sprzedawcy pozyskują towary. Osoby handlujące w tym modelu, oszczędzają tym sposobem na kosztach magazynowych i nie muszą martwić się logistyką.
Sprzedaż w oparciu o dropshipping w sklepie internetowym i innych kanałach, umożliwia oprogramowanie e-commerce posiadające integracje z systemami hurtowni i producentów oferujących ten model współpracy. Przykładem takiego oprogramowania jest platforma Sky-Shop.
Mówi się, że w dropshippingu najlepiej sprzedawać towary rzadko podlegające zwrotom. Wybór takich produktów nie gwarantuje jednak, że żaden klient zwrotu nie dokona. 😉 To jego fundamentalne konsumenckie prawo, z którego może skorzystać:
- w ciągu 14 dni od dnia otrzymania przesyłki z towarem, którego zakupu dokonał;
- bez konieczności podawania przyczyny zwrotu (klient może się po prostu rozmyślić);
- za oświadczeniem zwrotu, które może złożyć Sprzedawcy przed upływem ww. okresu.
Kto jest odpowiedzialny za zwroty towarów w dropshippingu?
Postaw na oprogramowanie Sky-Shop wspierające sprzedaż!
- ✔ Wybieraj spośród milionów gotowych produktów
- ✔ Sprzedawaj we własnym sklepie, na Allegro i w innych kanałach
- ✔ Korzystaj z nielimitowanego wsparcia ekspertów od pierwszych dni
Współpraca sprzedawcy i hurtowni dropshipping zachodzi na linii firma-firma (B2B), zaś zakup produktu w sklepie internetowym na linii firma-osoba fizyczna (B2C), dlatego:
Za obsługę zwrotów w dropshippingu odpowiedzialny jest sprzedawca, a producent czy hurtownia dropshippingowa nie ma obowiązku przyjmowania zwrotów!
W praktyce, wszystko zależy od konkretnego przypadku i warunków, jakie proponuje kontrahent dropshipping w umowie czy regulaminie współpracy.
Producenci i hurtownie dropshippingowe często przyjmują zwroty na indywidualnie ustalanych przez siebie warunkach.
Jeśli myślisz o rozpoczęciu sprzedaży w dropshippingu, postaraj się więc znaleźć taką hurtownię lub producenta, który zgodzi się na przyjmowanie zwrotów towarów od Twoich klientów.
Możesz spotkać się z kontrahentami, którzy będą przyjmowali zwroty bezpośrednio od Twoich klientów lub takimi, którzy będą przyjmowali zwroty od Ciebie – w takim wypadku, będą one trafiały najpierw na Twój adres
⚠️ Pamiętaj o podaniu właściwego adresu do zwrotów w regulaminie sklepu internetowego i zakładce z informacjami na temat zwrotów w swoim e-sklepie.
W bazie hurtowni i producentów dropshipping znajdziesz ponad 290 firm oferujących współpracę w tym modelu Sky-Shop posiada gotowe integracje z systemami wszystkich kontrahentów z listy – w ramach modułu integracji, wykonuje też bezpłatne integracje z hurtowniami spoza niej.
Jakie są obowiązki sprzedawcy przy zwrocie towaru?
Jeśli hurtownia lub producent dropshipping nie przyjmuje zwrotów, sprzedawca zobowiązany jest do:
- przyjęcia zwróconego produktu – co może okazać się trudne w przypadku towarów wielkogabarytowych, dlatego w dropshippingu najlepiej sprzedawać produkty o małych rozmiarach (np. gadżety do domu i kuchni).
- zwrotu pieniędzy za oddany towar i wysyłkę – zwrot środków musi nastąpić przed upływem 14 dni od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Sprzedawca powinien uwzględnić w nim cenę, jaką zapłacił klient za produkt oraz równowartość najtańszej dostawy w Twoim sklepie internetowym.*
* Przykład: Klient kupił produkt za 50 zł. Wybrał wysyłkę kurierem, za którą zapłacił 12 zł. Po zwrocie towaru sprzedawca musi odesłać mu 58 zł, ponieważ 8 zł to koszt najtańszej dostawy, jaką mógł wybrać klient w jego sklepie internetowym.
Sprzedawca może wykorzystać zwrócony towar, np. do przygotowania lepszych fotografii produktowych czy dokładniejszego opisu w sklepie internetowym. Może także zdecydować się na ponowną sprzedaż produktu w standardowej lub obniżonej (np. z uwagi na ślady użytkowania) cenie bądź dodać go jako gratis do innego towaru.
Warunki przyjmowania zwrotów w hurtowniach
Hurtownie i producenci, którzy przyjmują zwroty w dropshippingu, stosują przeważnie jedną z 3 strategii ich obsługi:
- Korekta faktury
- Blokada środków na poczet przyszłych transakcji
- Przechowywanie towaru do sprzedaży innemu klientowi
Obsługa zwrotu w dropshippingu może być dodatkowo płatna – sprzedawca może zostać obciążony przez hurtownię lub producenta prowizją w wysokości ok. kilku złotych za każdy zwrot.
Korekta faktury
Każdy sprzedawca, który nabywa produkty w hurtowni lub u producenta, otrzymuje od niego faktury za zakupione towary. Korzystnym sposobem obsługi zwrotów w dropshippingu jest korygowanie wystawianych faktur.
- Producent lub hurtownia dropshippingowa przyjmuje zwrot, odsyłając pieniądze za towar sprzedawcy (w wyszczególnionym w regulaminie lub umowie współpracy terminie).
- Sprzedawca zwraca środki za produkt klientowi.
- Hurtownia lub producent dropshipping koryguje wystawianą sprzedawcy fakturę za bieżący okres, pomniejszając ją o wartość towaru i powiększając o koszt obsługi zwrotu.
Jest to rozwiązaniem, na którym zyskuje zarówno sprzedawca, jak i hurtownia. Sprzedawca nie musi martwić się koniecznością magazynowania zwróconego produktu (oraz związanym z tym zamrożeniem środków), a hurtownia może oddać towar innemu klientowi.
Blokada środków na poczet przyszłych transakcji
Kolejnym rozwiązaniem, które proponują hurtownie dropshippingowe przyjmujące zwroty, jest blokada wpłaconych przez sprzedawcę środków na poczet przyszłych zakupów.
- Producent lub hurtownia przyjmuje zwrot towaru i przechowuje produkt we własnym magazynie do czasu ponownej sprzedaży (może zaoferować go innemu sprzedawcy).
- Sprzedawca zwraca zapłatę za produkt klientowi.
- Hurtownia rozlicza wartość zwróconego produktu przy kolejnych zakupach sprzedawcy – pomniejszając kwotę do zapłaty o wartość wcześniej zwróconego towaru.
Choć sposób ten powoduje tymczasowe zamrożenie pieniędzy po stronie sprzedawcy (który musi odesłać środki klientowi, który dokonał zwrotu), jest korzystny z punktu widzenia obu stron i warto go rozważyć podczas negocjacji z producentem czy hurtownią dropshippingową.
Przechowywanie towaru do sprzedaży innemu klientowi
Ostatnim rozwiązaniem w przypadku zwrotu towaru w dropshippingu jest przechowywanie produktu do sprzedaży innemu klientowi.
- Producent lub hurtownia dropshippingowa przyjmująca zwroty, przechowuje oddany przez klienta towar w magazynie.
- Produkt rezerwowany jest przez producenta lub hurtownię dla sprzedawcy, którego klient dokonał zwrotu.
- Sprzedawca dokonuje ponownej sprzedaży tego samego produktu innemu klientowi.
Rozwiązanie to nie jest korzystne ani z punktu widzenia sprzedawcy, ani hurtowni czy producenta. Sprzedawca ma bowiem zamrożone pieniądze, a kontrahent dropshipping – zajęte miejsce w magazynie. Jest to najrzadziej spotykane rozwiązanie w hurtowniach dropshippingowych.
Zwrot towaru w dropshippingu w przypadku uszkodzenia
Jeszcze inaczej wygląda obsługa zwrotów spowodowanych np. uszkodzeniami i wadami produktów, na którą wpływa wiele aspektów.
Warunki tego typu zwrotów regulują ogólne przepisy Ustawy o prawach konsumenta oraz szczegółowe ustalenia dotyczące gwarancji i rękojmi producenta czy hurtowni dropshippingowej.
Dropshipping a zwrot towaru – podsumowanie
W celu usystematyzowania wiedzy z treści tego artykułu obejrzyj przygotowany przez Sky-Shop film
Masz dodatkowe pytania dotyczące sprzedaży internetowej w oparciu o dropshipping? Skontaktuj się z nami lub skomentuj artykuł!