Drzewo kategorii jest istotnym z punktu widzenia klienta elementem sklepu internetowego. Ma ogromny wpływ na to, czy wizyta w sklepie zakończy się znalezieniem poszukiwanego artykułu, czy irytacją i opuszczeniem strony. Budowaniem struktury kategorii powinieneś zająć się na samym początku konfiguracji oferty. Pokazujemy, jak stworzyć drzewo kategorii w sklepie internetowym!
Spis treści artykułu
Kategorie produktowe w sklepie internetowym
Menu kategorii w sklepie internetowym stanowi jego szkielet, który znacząco wpłynie na wygodę poruszania się po stronie. I choć sprzedawcy niejednokrotnie bywają kupującymi i zdają sobie sprawę z trudności, jakie napotykają klienci podczas zakupów, wciąż traktują opracowanie struktury kategorii po macoszemu. Tymczasem praca, jaką włożysz w swój sklep na samym początku będzie owocowała przez długie lata – także podczas rozszerzania działalności.
Nawigacja w sklepie internetowym
Podstawową funkcją drzewa kategorii w e-sklepie jest nawigacja po ofercie. Powinno zostać przygotowane tak, by każda z osób szukających towaru była go w stanie znaleźć. Inspiracji na uszeregowanie produktów należy szukać zarówno w rozwiązaniach konkurencji, jak i propozycjach potencjalnych klientów.
Drzewo kategorii wspomaga pozycjonowanie sklepu
Strukturę kategorii można porównać do drogowskazu wskazującego kierunek zarówno kupującym, jak i robotom wyszukiwarki. Właśnie dlatego odgrywa istotną rolę w pozycjonowaniu sklepu internetowego. Zgodnie z intuicją – kategorie będą traktowane jako bardziej istotne, a podkategorie nieco mniej. Rozbudowywanie kategorii na kolejne podpunkty działa w sposób zbliżony do tworzenia treści na blogu. Każdy kolejny podpunkt uszczegóławia informację znajdującą się powyżej.
Jak możesz wykorzystać tę wiedzę w praktyce?
Początkowo skup się na opisaniu podkategorii. Zazwyczaj stanowią one mniej konkurencyjne frazy, dzięki czemu szybciej zdobędziesz pozycję na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.
W związku z tym, że drzewo kategorii wspomaga pozycjonowanie sklepu, zamieszczone w nim nazwy mają ogromne znaczenie. Świadome tworzenie nowej struktury pomoże Ci uniknąć podstawowego błędu popełnianego nawet przez doświadczonych sprzedawców. Zasada jest prosta:
Tworząc nazwy kategorii kieruj się tym, jak towar wyszukiwany jest przez klientów. Przykładowo, poprawną podkategorią dla butów są „buty trekkingowe”, a nie „trekkingowe”.
Nieprecyzyjnie nazwane podkategorie sprawiają, że Twoją ofertę zobaczy mniej osób niż to możliwe. Zobacz przykłady dobrze nazwanych podkategorii:
- „zegarki wodoodporne” zamiast „wodoodporne”,
- „buty czarne” zamiast „czarne”,
- „spodnie narciarskie” zamiast „narciarskie”.
Jak powinno wyglądać drzewo kategorii?
Mechanizm integracji sklepu z hurtowniami umożliwia automatyczny import szeregu danych od Twojego kontrahenta – w tym struktury kategorii. Jej dopasowanie do własnych potrzeb powinno być dla Ciebie jednym z priorytetów.
Strukturą drzewa kategorii warto zająć się na samym początku budowania sklepu internetowego. Odpowiednim czasem na jej opracowanie jest moment po wyborze asortymentu, ale jeszcze przed dodaniem produktów do sklepu.
Do najczęściej wykonywanych modyfikacji należy:
- usunięcie kategorii produktów, które nie znajdą się w Twojej ofercie,
- zawężenie grup produktowych i stworzenie podkategorii,
- skrócenie nazw kategorii,
- poprawa struktury kategorii – tak, by stała się zgodna z intuicją osób szukających wybranych artykułów.
Każde dobrze stworzone drzewo kategorii jest intuicyjnym systemem, w którym odnajdzie się klient poruszający się po sklepie po raz pierwszy. Z tego względu jeszcze przed zaakceptowaniem projektu warto poprosić kilka osób o odnalezienie konkretnego artykułu i zlokalizować ewentualne trudności w dotarciu do niego.
Zapoznaj się z przykładem poprawnego uszeregowania produktów:
Opracowane przez Ciebie drzewo powinno być zgodne z zasadą „od ogółu do szczegółu”. Co więcej, w strukturze powinieneś uwzględnić wszystkie produkty, które zamierzasz sprzedawać. Jeśli jeszcze nie są dostępne – ukrywasz kategorie, a sklep jest przygotowany na dalszy rozwój.
Zwróć uwagę na fakt, że intuicyjne drzewo kategorii ułatwi poruszanie się po stronie nie tylko klientom, ale także robotom wyszukiwarki. Stawiasz na jeszcze większą wygodę użytkowników? Skorzystaj z wyszukiwarki z podpowiedziami!
Kiedy warto tworzyć nową kategorię?
Kategorie muszą precyzyjnie opisywać oferowane przez Ciebie artykuły. Podkategorie powinny być tworzone zawsze wtedy, gdy da się je wyodrębnić z dotychczasowego podziału. Równocześnie nie możesz dopuścić do sytuacji, w której sklep oferujący 500 artykułów dzieli je na 50 różnych grup.
Jeśli w planowanej kategorii ma się znaleźć tylko kilka artykułów, a Ty nie planujesz zwiększenia ich ilości – korzystniej będzie pozostawić je w dotychczasowej kategorii ogólnej.
Zbyt szczegółowe rozdzielenie niewielkiej liczby produktów będzie sprawiało wrażenie niewielkiego wyboru w Twoim sklepie.
Przykładowo, podział na:
> myszki optyczne
> myszki laserowe
> myszki BlueTrack
będzie odpowiedni dla specjalistycznego sklepu z akcesoriami dla graczy, a rozróżnienie na:
> myszki przewodowe
> myszki bezprzewodowe
sprawdzi się w e-sklepach, dla których myszki stanowią jeden z wielu dodatkowych artykułów.
Breadcrumbs – okruszki w nawigacji
Gubisz się podczas przeglądania kolejnych towarów? Miewasz trudności z powróceniem do interesującej Cię grupy klientów? Zastosowanie okruszków w nawigacji sklepu internetowego jest sposobem na to, by problem nigdy nie spotkał Twoich klientów! Nim dowiesz się, co to breadcrumbs, po prostu je zobacz!
Breadcrumbs znane jako okruszki to element nawigacyjny wpływający na pozycjonowanie, który pozwala szybko i sprawnie powrócić do wcześniejszych kroków. Sprawdza się zarówno w przypadku ogromnych stron internetowych, jak i nieco mniejszych sklepów. Wizualizacja dotarcia do karty produktu obejmuje każde kolejne kliknięcie klienta. Dzięki rozwiązaniu kupujący w każdej chwili może cofnąć się do dowolnej spośród wcześniej wybranych kategorii lub podkategorii.
Oprogramowanie sklepów internetowych Sky-Shop umożliwia automatyczne generowanie okruszków w sklepie internetowym, toteż nie musisz się o nie martwić!
Wystarczy, że w Kreatorze Szablonu, w edycji karty produktu wybierzesz element „nawigacja podstron” – i gotowe! Rekomendujemy umiejscowienie okruszków w górnej części karty produktu, bowiem to właśnie tam intuicyjnie szukają ich klienci.