Jeszcze nie tak dawno sprzedaż obrazów była domeną wyrafinowanych galerii sztuki, domów aukcyjnych czy eleganckich sklepów stacjonarnych. Świat jednak cały czas się zmienia. Dziś sprzedaż dzieł sztuki online nie jest niczym dziwnym. Coraz więcej artystów wykorzystuje potencjał Internetu, by prezentować obrazy i dzielić się swoją twórczością.
Dowiedz się, jak i gdzie skutecznie sprzedawać sztukę przez Internet i na co zwrócić uwagę przy otwieraniu tego typu biznesu.
Spis treści artykułu
Gdzie sprzedawać obrazy online?
Najpopularniejsze kanały sprzedaży obrazów to:
- sklep internetowy,
- marketplaces, takie jak Allegro, Empik Place, Etsy, Artfinder czy Saatchi Art,
- portale ogłoszeniowe (np. OLX, Gratka.pl, Sprzedajemy.pl),
- media społecznościowe (Facebook, Instagram, Pinterest),
- platformy do sprzedaży plików cyfrowych (Gumroad, Creative Market),
- aukcje i galerie internetowe (np. OneBid, Artinfo.pl),
- crowdfunding i patronat (Patronite, Kickstarter).
Poniżej omawiam je szerzej.
1. Własny sklep internetowy
Własna strona internetowa daje Ci wolność i nieograniczone możliwości w rozwoju Twojej marki i biznesu. Nie musisz stosować się do niczyich, z góry narzucanych zasad. Sam decydujesz o wyglądzie swojej strony www, doborze obrazów czy sposobach marketingu. Co ważne, nie płacisz też żadnej prowizji od sprzedaży, o czym niestety nie może być mowy w przypadku różnego rodzaju platform.
Uruchomienie takiego sklepu nie jest dziś w ogóle skomplikowane. Nie musisz znać się na programowaniu – korzystasz z gotowych rozwiązań, dostępnych z poziomu przeglądarki.
Dowiedz się, jakie to proste:
👉 Przeczytaj też artykuł: Jak założyć własny sklep internetowy?
2. Platformy marketplace
Marketplace to dobre miejsce na start i testowanie popytu. Umożliwiają szybkie wystawienie prac bez inwestycji w stronę internetową, choć pobierają prowizje.
Najpopularniejsze w Polsce to:
- Allegro – czyli duży ruch i rozpoznawalność; lepiej sprawdza się przy obrazach dekoracyjnych, plakatach i różnego rodzaju wydrukach niż przy sztuce kolekcjonerskiej.
- Empik Place – to 3. najpopularniejsza platforma sprzedażowa w Polsce. Serwis każdego miesiąca pozyskuje ponad 22 miliony wyświetleń, a aż 1,2 miliona użytkowników korzysta z udostępnianej przez Empik aplikacji mobilnej. Możesz tam prowadzić sprzedaż w 17 kategoriach, które dzielą się na liczne podkategorie. Jedną z nich są właśnie “Obrazy”.
- Etsy – światowy lider w sprzedaży rękodzieła i sztuki, idealny dla artystów kierujących chcących kierować swoją ofertę do klientów zagranicznych.
- Artfinder i Saatchi Art – to portale międzynarodowe specjalizujące się w sztuce; pomagają budować reputację wśród kolekcjonerów.
3. Portale ogłoszeniowe
Jeśli zależy Ci na prostych, lokalnych transakcjach lub chcesz sprzedawać prace bez pośredników, rozważ:
- OLX – najpopularniejszy portal ogłoszeniowy w Polsce. Ostatnimi czasy zyskał też funkcje, które zbliżają go do marketplace.
- Gratka.pl i Sprzedajemy.pl – alternatywne serwisy z kategoriami „Dom i ogród”, „Dekoracje”, „Sztuka”.
- OneBid – platforma aukcyjna wyspecjalizowana w sprzedaży sztuki i antyków; sprawdzi się w szczególności w przypadku dzieł o wyższej wartości.
4. Media społecznościowe
Social media dają Ci ogromne możliwości w zakresie budowania relacji z odbiorcami, a co za tym idzie – pokazywania swojej sztuki szerokiemu gronu odbiorców. Mowa tu oczywiście przede wszystkim o Facebooku i Instagramie.
Bezpośrednio możesz sprzedawać swoje obrazy za pomocą Marketplace na Facebooku, jednak miej na uwadze, że jest to platforma przeznaczona przede wszystkim dla użytkowników prywatnych.
Nie ograniczaj się jednak tylko do najpopularniejszych kanałów społecznościowych. Świetne możliwości w zakresie sprzedaży swoich obrazów daje także Pinterest. A może znajdsziesz sposób, by docierać do najmłodszych odbiorców sztuki na TikToku?
5. Platformy do sprzedaży plików cyfrowych
Jeśli tworzysz grafiki, ilustracje lub printy do pobrania, możesz sprzedawać je w formacie cyfrowym.
Najpopularniejsze platformy:
- Gumroad – umożliwia automatyczne wysyłanie pliku po zakupie.
- Creative Market – skierowany do grafików i twórców digital art,
- Etsy – kategoria „Digital downloads”.
- Własny sklep internetowy np. na Sky-Shop.
👉 Dowiedz się więcej o sprzedaży plików cyfrowych.
6. Aukcje i galerie internetowe
Jeśli tworzysz unikalną sztukę, o wysokiej wartości, możesz wystawiać swoje prace na portalach aukcyjnych i w galeriach online, takich jak:
- OneBid,
- Artinfo.pl,
- Galeria Xanadu,
- Desa Unicum (aukcje online).
Wymagają one często weryfikacji artysty i akceptacji kuratora, ale zapewniają profesjonalną ekspozycję i dają szansę na dotarcie do kolekcjonerów.
7. Crowdfunding i patronat
Coraz więcej artystów łączy sprzedaż z finansowaniem społeczności. Platformy takie jak Patronite czy Kickstarter pozwalają pozyskać środki na konkretne projekty (np. cykl obrazów, wystawę) w zamian za nagrody, wydruki czy oryginalne prace.
O czym pamiętać, sprzedając obrazy w Internecie?
Obrazy to zdecydowanie nieprzeciętny asortyment. Proponując go klientom warto pamiętać o kilku kwestiach:
1. Przemyślany marketing
Jeżeli chcesz sprzedać obraz, potencjalni klienci muszą dowiedzieć się o tym, że go posiadasz. Skuteczny marketing pozwoli Ci dotrzeć do większej liczby potencjalnych nabywców.
Jasne, że rynek sztuki jest specyficzny. Dlatego dobrze przeanalizuj swoją grupę docelową i dobierz najskuteczniejsze działania.
Pamiętaj, że inne formy komunikacji sprawdzą się w przypadku „najwyższej” sztuki, a inne przyciągną klientów na witryny sprzedające zwykłe obrazy dekoracyjne czy plakaty. Możesz promować swój sklep np. za pomocą pozycjonowania, płatnych reklam czy przede wszystkim – social media.
👉 Dowiedz się więcej o możliwych kanałach marketingu w sklepie internetowym.
2.Ubezpieczenie przesyłek
Dzieła sztuki to wyjątkowe przedmioty – i tak trzeba je też traktować. Zwłaszcza, jeśli posiadają one dużą wartość materialną.
👉 Pamiętaj także, żeby odpowiednio zabezpieczać przesyłki. Przeczytaj więcej o bezpiecznym pakowaniu paczek.
3. Możliwość pakowania obrazów na prezent
Obrazy to popularne prezenty. Wyjdź oczekiwaniom swoich klientów naprzeciw i umożliwiaj zakup w estetycznych opakowaniach – i oczywiście bez paragonu!
Pamiętaj, aby zawsze informować o takiej możliwości na karcie danego produktu.
4. Showroom
Obrazy to przedmioty, które warto obejrzeć na żywo. Jeżeli prowadzisz lub zamierzasz prowadzić sprzedaż na dużą skalę, możesz rozważyć otwarcie stacjonarnego showroomu, który możesz postrzegać jako minigalerię.
Dzięki temu klienci będą mogli zobaczyć dany obraz osobiście i przekonać się, czy rzeczywiście chcą, by stał się on częścią ich kolekcji. Ma to duże znaczenie zwłaszcza w przypadku bardzo drogich dzieł sztuki, których wystawianie wyłącznie online może się nie sprawdzić.
Sprzedaż obrazów w sieci a kwestie prawne
Jeżeli zajmujesz się sprzedażą sztuki, musisz zadbać o to, aby wszystko odbywało się zgodnie z prawem.
Zwróć uwagę przede wszystkim na następujące kwestie:
1. Działalność gospodarcza
Czy aby sprzedawać obrazy online, musisz mieć firmę? Tak naprawdę wszystko zależy od Twoich przychodów. Możesz sprzedawać w ramach działalności nierejestrowanej, jeżeli nie przekraczasz miesięcznego limitu przychodów, który jest równy 75% pensji minimalnej brutto, czyli 3499,5 zł od stycznia 2025 roku.
Po przekroczeniu tego progu, musisz zarejestrować działalność. Sprawdź, jak najłatwiej założyć firmę.
2. Regulamin sklepu internetowego
Jeżeli sprzedajesz przez Internet – potrzebujesz regulaminu. Chroni on zarówno Ciebie, jak i kupujących. Przedstawisz w nim zasady dotyczące składania zamówień w Twoim sklepie i poinformujesz klientów o przysługujących im prawach.
👉 Skorzystaj z oferty specjalnej na profesjonalne dokumenty prawne!
Sprzedaż sztuki online – podsumowanie
Trudno dziś wymyślić produkty, których nie warto sprzedawać za pomocą Internetu. Obrazy jak najbardziej możesz sprzedawać online – w dodatku zarówno w formie tradycyjnej (jako fizyczne przedmioty), jak i cyfrowej.
Sky-Shop umożliwi Ci łatwe i szybkie założenie e-sklepu z obrazami, a także prowadzenie sprzedaży na różnych marketplaces i w mediach społecznościowych. Możesz się o tym przekonać podczas bezpłatnego, 14-dniowego okresu testowego.
👉 Jeżeli masz jakieś pytania związane z naszą platformą, skontaktuj się na info@sky-shop.pl.
Czy muszę mieć firmę, żeby sprzedawać obrazy online?
Nie zawsze. Jeśli sprzedajesz okazjonalnie – np. własne obrazy w niewielkich ilościach – możesz działać jako osoba prywatna w ramach działalności nierejestrowanej. Jeśli jednak planujesz regularną sprzedaż i większe zyski, warto założyć działalność gospodarczą.
Najlepsze efekty daje strategia wielokanałowa. Twórcy najczęściej łączą własny sklep internetowy z platformami typu Allegro, Empik Place czy Etsy oraz sprzedażą w mediach społecznościowych (Instagram, Facebook, Pinterest). W przypadku dzieł kolekcjonerskich warto rozważyć również aukcje artystyczne, np. na OneBid.
Tak. Sprzedaż plików cyfrowych to popularny i skalowalny model. Możesz sprzedawać np. grafiki gotowe do wydruku przez Gumroad, Etsy lub własny sklep internetowy. Pamiętaj o dodaniu informacji o licencji (np. do użytku osobistego) i zabezpieczeniach podglądów.
Uwzględnij koszt materiałów, czas pracy, wartość artystyczną, ewentualną oprawę oraz koszty wysyłki i podatków. Dobrym rozwiązaniem jest też testowanie różnych progów cenowych – np. oferowanie zarówno tańszych printów, jak i droższych oryginałów.
Aby bezpiecznie wysłać obraz: owiń go papierem i folią bąbelkową, zabezpiecz narożniki, włóż do dopasowanego kartonu i wypełnij wolne miejsca. Dla większych prac użyj podwójnego opakowania, owiń folią stretch i oznacz paczkę jako delikatną. W przypadku cennych dzieł warto wykupić ubezpieczenie.
Tak, o ile zadbasz o kwestie logistyczne i podatkowe. Platformy takie jak Etsy czy Saatchi Art ułatwiają obsługę międzynarodowej sprzedaży. W przypadku własnego sklepu ważne będzie dodanie odpowiednich opcji dostawy i przemyślane koszty wysyłki.