E-mail marketing stanowi dziś jeden z podstawowych kanałów reklamowych dla firm. Pozwala budować lojalność klientów i zachęcać ich do regularnych powrotów. Nic więc dziwnego, że chętnie wykorzystywany jest m.in. przez sklepy internetowe. Zastanawiasz się, jak zaprojektować atrakcyjny newsletter dla swojego e-commerce’u? Zapoznaj się z naszymi praktycznymi poradami!
Spis treści artykułu
Czym jest newsletter?
Newsletter to nic innego jak regularne wiadomości e-mail rozsyłane przez firmę do określonej grupy subskrybentów. Przedsiębiorstwa mogą w ten sposób informować swoich odbiorców o aktualnościach z życia marki, premierach nowych produktów czy promocjach i przecenach. Komunikaty tego typu pozwalają podtrzymywać kontakt z klientami, poprawiać wizerunek organizacji i zwiększać sprzedaż. Sposób ich działania zależy zresztą wyłącznie od celów ustalonych przez firmę.
Pisząc o tym, jak działa newsletter, należy go też odróżnić od mailingu. Choć dla wielu osób pojęcia te są tożsame, to odnoszą się jednak do nieco innych komunikatów. Mailing ma bowiem charakter jednorazowy, a jego celem nie jest budowanie relacji z odbiorcami, tylko zareklamowanie konkretnego produktu czy usługi i zachęcenie potencjalnych klientów do podjęcia określonej akcji.
Jak stworzyć dobry newsletter? 7 sprawdzonych sposobów na wysoki wskaźnik otwarć
Tworząc swój newsletter, postaraj się zastosować do dobrych praktyk, które zachęcą odbiorców do otwarcia wiadomości i wykonania wskazanej przez Ciebie akcji. Pamiętaj, że na skrzynkę każdego użytkownika codziennie trafiają różne maile, a większość z nich prawdopodobnie nigdy nie zostanie odczytana lub trafi do spamu. Aby wyróżnić się na ich tle, zadbaj o następujące aspekty newslettera:
- Angażujący tytuł – już kiedy mail pojawi się w skrzynce odbiorcy, powinien przykuć jego uwagę i zachęcić go do odczytania wiadomości.
- Regularność – warto przyzwyczaić swoich czytelników do określonej pory dostarczania newsletterów, aby ich czytanie weszło im w nawyk.
- Wartościowa treść – newsletter musi mieć merytoryczny charakter, aby odbiorcy chcieli poświęcać czas na zapoznawanie się z jego zawartością.
- Wyraźne CTA – każda wiadomość powinna zachęcać czytelnika do podjęcia konkretnego działania (np. dzięki przyciskom „Dowiedz się więcej!” czy „Odbierz rabat!”).
- Responsywność – newsletter musi wyświetlać się prawidłowo zarówno na ekranie komputera, jak i smartfonu.
- Przejrzysty układ graficzny – layout maila powinien pozwalać odbiorcom na jego szybkie przeskanowanie i podjęcie decyzji, czy chcą dokładniej zapoznać się z jego treścią.
- Zwięzłość – co do zasady newsletter jest krótkim komunikatem, więc nie może odstraszać odbiorców swoją objętością.
W jakim narzędziu stworzyć skuteczny newsletter?
Na rynku znajdziesz całe mnóstwo narzędzi do tworzenia newsletterów. Działają one zazwyczaj na prostych zasadach, pozwalając na wygodne zarządzanie listą mailingową i konfigurację szablonu wiadomości. Takie funkcje dostępne są między innymi w oprogramowaniu Sky-Shop, którego kreator oparty został o popularne edytory newsletterów. Z łatwością wykorzystasz go do zaimportowania listy adresów e-mail i stworzenia komunikatu zawierającego nie tylko tekst, ale i multimedia.
Jeśli Twoje potrzeby w zakresie projektowania własnego newslettera są jeszcze większe, możesz skorzystać z innych systemów do wysyłki wiadomości. Bez względu na to, który wybierzesz, pamiętaj o połączeniu go ze swoim oprogramowaniem sklepowym. W Sky-Shop znajdziesz na przykład gotową integrację z programem FreshMail.
Jak wybrać temat wiadomości?
Pierwszym elementem newslettera, który zauważa odbiorca, jest oczywiście jego tytuł. Już na tym etapie wiadomość powinna przykuć uwagę adresata. Nie istnieje jednak niestety żadna uniwersalna strategia pozwalająca na wybór odpowiedniego tematu. Dla jednych będzie to intrygująca gra słów, dla drugich trafnie zadane pytanie, a dla jeszcze innych obietnica konkretnych korzyści. Aby dowiedzieć się, które rozwiązanie daje najlepsze rezultaty, spróbuj przetestować różne warianty. Zrób też dobry użytek z danych analitycznych na temat swoich klientów.
Jak przykuć uwagę użytkowników za sprawą nagłówków newslettera?
Kiedy odbiorca zdecyduje się już otworzyć wiadomość, przeskanuje wzrokiem jej zawartość. Na podstawie tego, co zobaczy, zdecyduje, czy chce zagłębiać się w detale. Intuicyjnie zwróci uwagę na nagłówki oraz elementy graficzne. Zadbaj więc o to, aby zainteresował się nimi i zrozumiał, jakie korzyści może mu zapewnić lektura newslettera. Nie zapominaj również o roli, jaką odgrywa e-mail nadawcy. Żeby wiadomość wyglądała profesjonalnie i wiarygodnie, powinna zostać nadana z oficjalnego firmowego adresu.
Jak napisać newsletter, który przyniesie dobre wskaźniki konwersji?
Pracując nad samą treścią newslettera, pamiętaj, że powinna ona mieć wymierną wartość dla czytelnika. Jeśli nie chcesz przekazać klientom nic nowego, po prostu zrezygnuj z wysyłki. Warto ich natomiast informować o takich wydarzeniach jak:
- aktualności z życia firmy – jeśli klienci zdecydowali się na subskrypcję, to znaczy, że interesują się Twoją marką i jej rozwojem,
- nowości w asortymencie – niektórzy konsumenci chcą otrzymywać newsletter, aby na bieżąco dowiadywać się o premierach nowych produktów,
- promocje i wyprzedaże – wielu użytkowników zapisuje się do newsletterów, aby otrzymywać właśnie powiadomienia o akcjach promocyjnych i kodach rabatowych,
- nowe wpisy blogowe – merytoryczne informacje zawarte w artykułach na blogu to bez wątpienia wartość, którą warto zainteresować klientów.
Jak napisać newsletter na urządzenia mobilne?
Jak już wiesz, responsywność stanowi jeden z podstawowych warunków dobrego newslettera. Większość użytkowników odbiera wiadomości na urządzeniach mobilnych, więc ich zawartość powinna automatycznie dostosowywać się do rozdzielczości ekranów w smartfonach czy tabletach. Na szczęście nie musisz samodzielnie edytować newsletterów z myślą o poszczególnych modelach telefonów – Twoje oprogramowanie zrobi to za Ciebie. Wiele narzędzi oferuje bowiem elastyczne szablony dopasowujące się do wyświetlaczy różnych urządzeń.
Jak stworzyć call to action (CTA), czyli wezwanie do działania?
Każda wysyłka newslettera powinna mieć jasno określony cel. Zazwyczaj jest to przekierowanie czytelnika do wybranego miejsca na stronie – czy to do karty promowanego produktu, czy do nowego wpisu blogowego. Takie działanie pozwala zwiększyć sprzedaż i ruch w witrynie. W przypadku innych firm newslettery mogą też zachęcać odbiorców do wykonania rezerwacji, wypełnienia formularza zgłoszeniowego itd. Jakikolwiek cel wybierzesz, pamiętaj o zamieszczeniu wyraźnego wezwania do działania (CTA) w dolnej części wiadomości. Powinno ono przyjąć postać przycisku z krótkim hasłem (np. „Sprawdź promocję!” czy „Czytaj dalej!”).
Jak korzystać z narzędzi do personalizacji newslettera?
Statystyki wskazują, że newslettery ze spersonalizowanym tematem są otwierane znacznie częściej niż standardowe wiadomości. Przekładają się też na zauważalnie wyższe przychody. Zrób więc dobry użytek z gromadzonych danych osobowych, które dostarczą Ci szczegółowych informacji na temat Twojej grupy docelowej. Na tej podstawie będziesz mógł zamieścić w newsletterach specjalne snippety odnoszące się do konkretnych klientów. Narzędzia do personalizacji pozwalają bowiem na automatyczne podmienianie w wiadomości takich danych jak imię odbiorcy, data ostatnich zakupów czy preferowane produkty.
Co powinno znaleźć się w stopce wiadomości?
Wielu czytelników newslettera nie zwróci uwagi na znajdującą się na samym dole stopkę. Nie jest to też miejsce, które powinno Cię interesować z punktu widzenia eksponowania ważnych informacji. Z uwagi na przepisy prawne, w mailu do klientów nie może jednak zabraknąć tego elementu. Co więcej, musi on zawierać:
- dane kontaktowe nadawcy (imię i nazwisko, nazwę firmy, adres siedziby, NIP, REGON, kontakt, stronę www),
- informację o tym, kto jest administratorem danych osobowych,
- informację o przetwarzaniu danych osobowych i jego podstawie prawnej,
- link umożliwiający wypisanie się z newslettera,
- ewentualne odnośniki do profili w social media.
Kiedy wysyłać wiadomości marketingowe do klientów?
Zarówno częstotliwość wysyłki, jak i jej pora wpływają na współczynnik otwarć newslettera. Aby zapewnić sobie jak najlepsze rezultaty, musisz więc poznać zachowania i przyzwyczajenia swoich klientów, a następnie dostosować komunikat do oczekiwań odbiorców. Zazwyczaj odpowiednim terminem okażą się godziny poranne (kiedy wiele osób sprawdza pocztę elektroniczną przy kawie) lub wczesne popołudnie (gdy kończy się dzień pracy). Będzie to jednak zależało przede wszystkim od tego, kim są Twoi klienci i jaki cel chcesz osiągnąć za pomocą newslettera.
Zadbaj o e-mail marketing swojego sklepu internetowego!
Dzięki powyższym poradom wiesz już, jak zrobić newsletter i dotrzeć dzięki niemu do określonej grupy odbiorców. Pamiętaj, że współcześnie taka forma komunikacji powinna opierać się na wiarygodnych danych analitycznych. Znając podstawowe informacje na temat swoich klientów, z łatwością stworzysz wiadomość, która pomoże Ci osiągnąć założone cele. Aby je pozyskać, zadbaj o działania zachęcające użytkowników do tego, by zapisali się na listę mailingową. Tylko w ten sposób zdobędziesz ich adresy i umożliwisz sobie podtrzymywanie z nimi relacji.
Dobrze zaprojektowane newslettery pozwolą Ci skutecznie budować rozpoznawalność marki, a zarazem zwiększać sprzedaż. Sięgnij więc po kreator wiadomości dostępny z poziomu platformy Sky-Shop lub zintegruj swoje oprogramowanie sklepowe z innym systemem do e-mail marketingu! Dzięki temu poprawisz współczynniki konwersji i przyspieszysz rozwój swojego e-commerce’u!