Sky-Shop Blog Sklep internetowy Zwiększanie sprzedaży Jak wykorzystać sztuczną inteligencję (AI) w e-commerce?

Jak wykorzystać sztuczną inteligencję (AI) w e-commerce?

Jak wykorzystać sztuczną inteligencję (AI) w e-commerce?
Sklep internetowy
10 min

Sztuczna inteligencja nie jest już odległą wizją, której możesz doświadczać wyłącznie oglądając filmy science fiction. Od kilku lat zmienia ona sposób, w jaki pracujemy i załatwiamy codzienne sprawy. 

Ta rewolucja nie omija także branży e-commerce. Tak naprawdę to sektor, który przoduje w jej wykorzystaniu. AI pomaga oszczędzać czas, zwiększyć sprzedaż i poprawić doświadczenia klienta w e-commerce.

Jak konkretnie możesz wykorzystać AI w swoim sklepie internetowym? I dlaczego warto to robić? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.

Dlaczego warto wykorzystać AI w e-commerce?

Popularność i zasadność inwestycji w sztuczną inteligencję to już nie tylko kwestia przypuszczeń czy śledzenia najnowszych trendów. To rzeczywistość współczesnych firm, co potwierdzają dane:

Co sprawia, że te liczby są aż tak wysokie? Główne zalety wdrożenia sztucznej inteligencji w e-commerce to:

  • Personalizacja doświadczeń użytkownika. Dzięki temu możesz tworzyć spersonalizowane komunikaty i rekomendacje, co przekłada się na wzrost satysfakcji klientów i sprzedaży.
  • Oszczędność czasu. Dzięki sztucznej inteligencji procesy przebiegają szybciej, a Ty masz czas, by skupić się na rozwoju swojego biznesu.
  • Ograniczenie błędów. Ludzie popełniają błędy. To nie zarzut, a obszar do poprawy. Ryzyko pomyłek możesz znacznie ograniczyć, automatyzując powtarzalne zadania – a w tym pomoże Ci sztuczna inteligencja.
  • Redukcja kosztów. To, że unikasz błędów i oszczędzasz czas, pozwala również zaoszczędzić sporo środków, które możesz przeznaczyć na inwestycje.
  • Większa skuteczność działań marketingowych. AI to ogromne możliwości w zakresie analizy – również w czasie rzeczywistym. W praktyce umożliwia to skupianie się na rzeczywiście efektywnych działaniach i lepsze zarządzanie budżetem reklamowym.
  • Łatwiejsze podejmowanie decyzji biznesowych. Sztuczna inteligencja znacznie szybciej i efektywniej przerabia nawet ogromne ilości danych. Tworzone w ten sposób raporty pozwalają Ci podejmować trafne decyzje i lepiej zarządzać swoim biznesem.

Jak możesz wykorzystać sztuczną inteligencję w e-commerce?

Sztuczna inteligencja to motor napędowy rozwoju e-commerce. Możesz ją wykorzystać na wiele sposobów – kreatywność jest tu jak najbardziej wskazana. Przeróżne narzędzia, a przede wszystkim algorytmy dają Ci sporą elastyczność i liczne możliwości.

Sztuczna inteligencja w e-commerce przyda Ci się przede wszystkim do:

  • kampanii retargetingowych i remarketingowych,
  • tworzenia rekomendacji produktowych,
  • obsługi klienta,
  • ulepszania wyszukiwania w Twoim sklepie,
  • ustalania polityki cenowej, 
  • usprawniania logistyki,
  • tworzenia prognoz,
  • tworzenia różnego rodzaju treści.

Poniżej bardziej szczegółowo omawiam wymienione aspekty.

1. Retargeting i remarketing

To dość podstawowe zastosowanie sztucznej inteligencji, które już dziś wykorzystuje większość sklepów internetowych. I zdecydowanie warto to robić!

Dzięki kampaniom retargetingowym i remarketingowym możesz docierać do osób, które odwiedziły już Twój sklep i kupiły lub przeglądały konkretne produkty.

Tego typu kampanie możesz tworzyć za pomocą popularnych systemów reklamowych – Google Ads i Facebook Ads, ale w tym celu sprawdzi się również e-mail marketing.

Rozpocznij skuteczne działania Google Ads! Sprawdź ofertę Sky-Shop Kampanie Ads!

2. Rekomendacje produktów i skuteczne zwiększanie sprzedaży

O skutecznych rekomendacjach możemy mówić wtedy, gdy użytkownikowi wyświetli się jakiś produkt, a ten doda go do koszyka i kupi. To dokładnie tak, jak w przypadku Netflixa. Wystarczy, że przejrzysz stronę główną, by pokazały Ci się propozycje filmów czy seriali opracowane na podstawie Twojego gustu, czyli pozycji, które oglądałeś wcześniej.

Na identycznej zasadzie może to działać w sklepach internetowych. AI zbiera dane dotyczące przeglądanych produktów, wszystkich kliknięć czy wyszukiwań, by wyświetlać użytkownikom propozycje towarów, które mogą ich zainteresować.

rekomendacje produktowe

Podobne systemy rekomendacji wykorzystują największe platformy zakupowe – jak Amazon czy Allegro.

👉 Dowiedz się więcej o marketingu rekomendacyjnym w sklepie internetowym.

3. Obsługa i poprawa doświadczeń klienta

Znany już cytat Sama Waltona mówi, że: Jest tylko jeden szef. Klient. On może zwolnić każdego w firmie, od prezesa w dół – po prostu wydając swoje pieniądze gdzie indziej.

Zgodnie z raportem E-commerce w Polsce 2024 online kupuje dziś 78% polskich internautów. I nie da się ukryć, że są oni coraz bardziej wymagający. 

W sytuacji, gdy nie otrzymają odpowiedzi na swoje pytanie tak szybko, jak tego oczekują, mogą po prostu pójść do konkurencji. A oczywiście najlepsze odpowiedzi to te, które są natychmiastowe i wyczerpujące.

Taki efekt osiągniesz dzięki sztucznej inteligencji, a dokładnie – chatbotom. Będą one automatycznie odpowiadać na pytania użytkowników – bez względu na porę.

👉 Poznaj skuteczne sposoby na poprawę customer experience w sklepie internetowym.

4. Jeszcze lepsza wyszukiwarka

AI może znacznie usprawnić wyszukiwanie produktów w sklepie internetowym, poprawiając doświadczenie użytkownika, zwiększając konwersje i przyspieszając proces zakupowy.

Jest to możliwe dzięki temu, że sztuczna inteligencja potrafi rozumieć intencje użytkownika, analizując kontekst i znaczenie zapytań, a nie tylko dopasowując słowa kluczowe.

Dzięki temu podczas wyszukiwania może sugerować konkretne modele produktów. Przykład? Jeśli klient wpisze „smartfon z dobrym aparatem”, AI zaproponuje telefony z wysoką rozdzielczością aparatu i pozytywnymi opiniami dotyczącymi zdjęć.

Funkcje sklepu wyszukiwarka

To nie koniec możliwości. AI może tworzyć dynamiczne podpowiedzi podczas wpisywania do wyszukiwarki zapytania, co skraca czas potrzebny na znalezienie produktu. Jak to działa w praktyce? Po wpisaniu „laptop” AI sugeruje „laptop gamingowy”, „laptop ultrabook” lub „laptop Dell”.

5. Ustalanie polityki cenowej

Dzięki zaawansowanej analizie danych i algorytmom uczenia maszynowego narzędzia AI mogą dynamicznie dostosowywać ceny w Twoim sklepie. Pozwala to maksymalizować zyski, zwiększać konkurencyjność i odpowiadać na zmieniające się warunki rynkowe.

AI analizuje w czasie rzeczywistym czynniki takie jak:

  • popyt na produkty,
  • ceny konkurencji,
  • sezonowość i trendy rynkowe,
  • zachowania zakupowe klientów.

Jak może działać to w praktyce? Jeśli popyt na dany produkt rośnie (np. w okresie świątecznym), AI może podnieść cenę, aby zwiększyć marżę, a gdy popyt spada, obniżyć ją, aby zachęcić do zakupu.

Oczywiście wdrożenie takich rozwiązań jest wymagające technologicznie i finansowo. Być może zainteresuje Cię więc artykuł: Jak ustalić politykę cenową w sklepie internetowym?

6. Logistyka

AI może znacząco usprawnić logistykę, optymalizując procesy zarządzania magazynem, przewozem towarów, prognozowania popytu i obsługi zwrotów. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych algorytmów firmy e-commerce mogą obniżyć koszty i poprawić efektywność poszczególnych procesów.

Sztuczna inteligencja przyda się np. w prognozowaniu popytu. AI może analizować dane historyczne, trendy sezonowe, zachowania klientów i aktualne wydarzenia, aby przewidzieć zapotrzebowanie na konkretne produkty. W ten sposób unikasz więc nadmiaru zapasów czy ich niedoboru i możesz optymalnie zarządzać magazynem.

Sztuczna inteligencja może umożliwić także automatyzację procesów magazynowych, np. za sprawą takich rozwiązań, jak:

  • szybsze lokalizowanie produktów dzięki inteligentnemu rozmieszczeniu zapasów,
  • minimalizacja błędów w kompletacji zamówień.

Będzie ona także nieocenioną pomocą w optymalizacji tras dostaw. AI może analizować dane geograficzne, ruch drogowy, warunki pogodowe i czas dostawy, aby wyznaczać najbardziej efektywne trasy. To wszystko skutkuje skróceniem czasu dostawy, redukcją kosztów i emisji CO₂.

👉 Dowiedz się więcej o logistyce w e-commerce.

7. Prognozy

AI może dostarczać Ci precyzyjne przewidywania na podstawie analizy dużych zbiorów danych. Pozwala to efektywniej planować działania marketingowe, zarządzanie zapasami i strategię sprzedaży.

Jakie dokładnie prognozy może zaoferować Ci sztuczna inteligencja?

  • Zapotrzebowanie na produkty – na podstawie danych historycznych, sezonowości, wydarzeń na świecie i zmiennych rynkowych.
  • Wyniki finansowe na poziomie całego sklepu, konkretnej kategorii czy produktów wybranego producenta.
  • Sezonowość – AI identyfikuje wzorce sezonowe i długoterminowe trendy w sprzedaży, pomagając dostosować ofertę do zmieniających się potrzeb klientów.
  • Zachowania zakupowe klientów – na podstawie ich historii zakupów, zachowań na stronie czy danych demograficznych.
  • Zwroty – AI analizuje dane dotyczące zwrotów, aby przewidywać, które produkty są bardziej narażone na zwroty. Dzięki temu możesz poprawić ich jakość, a jeżeli to niemożliwe to chociaż opisy i ograniczyć koszty zwrotów i ich obsługi.

8. Tworzenie treści

Nie da się ukryć, że sektor, w którym szczególnie widać wpływ sztucznej inteligencji, to tworzenie treści. Te możliwości możesz wykorzystać również w e-commerce.

Sztuczna inteligencja ułatwi Ci tworzenie artykułów blogowych, a także opisów produktów czy kategorii.

Pamiętaj tylko, by podawać AI jak najwięcej danych i sprawdzać generowane w ten sposób treści. Sztuczna inteligencja nie jest (jeszcze) nieomylna.

Jak możesz wykorzystać chat GPT w branży e-commerce?

Sztuczna inteligencja pojawiła się na ustach wszystkich, gdy do głosu doszedł chat GPT. Zastanawiasz się, czy to narzędzie przyda się w sprzedaży internetowej? Jasne, że tak. Oto, jak konkretnie możesz go wykorzystać:

Pomoc w tworzeniu treści

ChatGPT może być Twoim osobistym asystentem w pisaniu tekstów, oszczędzając Ci czas i wysiłek.

Z pomocą AI możesz tworzyć m.in.:

  • Opisy produktów. Zamiast tworzyć sztampowe opisy lub, co gorsza, kopiować je z hurtowni, możesz poprosić ChatGPT o przygotowanie angażujących i kreatywnych tekstów, które wyróżnią Twój produkt na tle konkurencji.
  • Wpisy na bloga. Chodzi o generowanie wartościowych treści, które przyciągną klientów, np. poradniki zakupowe, zestawienia trendów czy artykuły edukacyjne. Dowiedz się więcej o prowadzeniu bloga w sklepie internetowym.
  • Materiały marketingowe. AI dla e-commerce to także pomoc w pisaniu treści do newsletterów, postów w social media czy kampanii reklamowych.
  • Metaopisy i nagłówki. Możesz powierzyć chatowi atrakcyjnych tytułów i opisów stron, które zachęcają do kliknięcia.

Burza mózgów i generowanie pomysłów

Sztuczna inteligencja może być świetnym narzędziem do wymyślania tematów i strategii. Możesz liczyć na jej wsparcie w zakresie wymyślania:

  • tematów wpisów blogowych czy innych treści,
  • sloganów reklamowych i innych haseł do reklam, 
  • strategii promocyjnych.

Wsparcie w prowadzeniu korespondencji z klientami

Sztuczna inteligencja może Ci pomóc w obsłudze klienta na wiele sposobów – i to nie tylko poprzez chatboty.

Na chat GPT możesz liczyć w następujących aspektach:

  • Odpowiedzi na pytania klientów. Chodzi o automatyczne generowanie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, np. dotyczące dostawy, zwrotów czy dostępności produktów. To oczywiście funkcja chatbota opartego na modelu GPT.
  • Obsługa korespondencji. Chat GPT może przygotowywać za Ciebie profesjonalne i uprzejme wiadomości do klientów. Przykład: „Dziękujemy za kontakt. Z przyjemnością informujemy, że Państwa zamówienie zostało wysłane i dotrze do Państwa w ciągu 2 dni roboczych.”
  • Tworzenie szablonów. Z chatem łatwiej stworzyć gotowe schematy wiadomości, które można dostosować do konkretnej sytuacji. Mogą to być np. maile transakcyjne czy te informujące o statusie zamówienia.

Twórz opisy AI ze Sky-Shop

Jeżeli korzystasz z oprogramowania Sky-Shop, możesz w banalny wręcz sposób tworzyć opisy produktów i nie musisz korzystać z żadnych zewnętrznych narzędzi AI dla e-commerce.

To opcja, którą znajdziesz w panelu administracyjnym Twojego sklepu. Jedyne, co musisz zrobić, to podać najważniejsze informacje na temat danego towaru i sprecyzować swoje oczekiwania, a następnie zaczekać, aż sztuczna inteligencja wygeneruje opis za Ciebie.

opis ai sky-shop

By uzyskać jak najlepszy opis, możesz określić:

  • jego długość,
  • styl,
  • stopień kreatywności,
  • obecność nagłówków i specyfikacji.

Na pewno nie zaszkodzą też poniższe wskazówki:

Podsumowanie

Sztuczna inteligencja w branży e-commerce to tak naprawdę same korzyści. Dzięki AI możesz pracować sprawniej i efektywniej niż kiedykolwiek wcześniej.

Nie bój się więc zmian na lepsze i sprawdź, jak poszczególne narzędzia czy funkcje mogą usprawnić funkcjonowanie Twojego biznesu. Zacznij jednak od wyboru niezawodnej platformy e-commerce. Załóż darmowe konto i rozpocznij testowanie Sky-Shop już teraz!

5.00 avg. rating (95% score) - 1 vote 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.