Sky-Shop Blog Sklep internetowy Marketing sklepu Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym – jak go wykorzystać?

Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym – jak go wykorzystać?

Sklep internetowy
8 min

Marketing rekomendacyjny jest strategią, która pozwala sklepom internetowym na skuteczną promocję za pośrednictwem swoich zadowolonych klientów. Pomaga zdobyć nowych odbiorców i zwiększyć lojalność już istniejących. Sprawdź, na czym polega ta metoda promocji i jak wykorzystać ją w Twoim sklepie internetowym.

Co to jest marketing rekomendacyjny?

Marketing rekomendacyjny to działania polegające na motywowaniu klientów do dzielenia się dobrymi opiniami na temat marki i polecania jej w swoim otoczeniu. Składają się na nie budowanie zaufania i pozytywnego doświadczenia zakupowego oraz angażowanie odbiorców w działania promocyjne (np. poprzez aktywne zachęcanie do pozostawienia oceny na stronie).

Marketing rekomendacji pomaga zamienić klientów w ambasadorów marki, którzy wspierają działania reklamowe. Dzięki tej strategii możesz poszerzyć zasięg swojego biznesu i zwiększyć sprzedaż.

Na czym polega marketing rekomendacyjny?

Marketing rekomendacyjny polega na podejmowaniu działań, dzięki którym klienci chętnie promują Twoją markę i przyczyniają się zwiększenia jej widoczności. Ze względu na to, że konsumenci bardziej ufają opiniom swoich znajomych lub innych kupujących, takie działania są bardziej skuteczne niż tradycyjna reklama. Rekomendacje od klientów można podzielić na rekomendacje spontaniczne i pozyskane. 

Rekomendacje spontaniczne – zadowoleni klienci często sami z siebie dzielą się wrażeniami zakupowymi z najbliższym otoczeniem lub na stronie marki. Kluczem do uzyskania takich poleceń jest odpowiednia obsługa kupujących i spełnienie ich oczekiwań. Aby upewnić się, że opinie klientów będą pozytywne, zadbaj o:

  • jakościowe produkty,
  • wygodny kontakt z odbiorcami,
  • szybką wysyłkę,
  • opiekę posprzedażową,
  • element wyróżniający, np. gratisy do zamówienia lub personalizowane wiadomości. 

👉 Przeczytaj więcej na temat obsługi klienta w sklepie internetowym

Rekomendacje pozyskane – wielu klientów nie ma w zwyczaju oceniać każdego dokonanego zakupu. Można jednak zachęcić ich do takiego działania. Ważne jednak, aby bazować na opiniach od rzeczywistych użytkowników. Jak zmotywować odbiorców do dzielenia się swoimi wrażeniami z zakupów?

  • Stosuj przypomnienia mailowe.
  • Zbieraj oceny za pomocą formularza lub narzędzi marketing automation. 
  • Oferuj kody rabatowe albo punkty lojalnościowe za zostawienie opinii. 
  • Angażuj użytkowników w mediach społecznościowych, inicjując dyskusję, zadając pytania w postach lub organizując konkursy. 
  • Stwórz program afiliacyjny
Wybierz system e-commerce Sky-Shop!

Nasze oprogramowanie do sprzedaży internetowej to:

  • gotowy do działania, prosty w obsłudze sklep internetowy z możliwością rejestracji kont klientów, newsletterem i blogiem;
  • wbudowane integracje z kurierami, bramkami płatności, producentami i hurtowniami dropshipping, narzędziami marketingowymi i magazynowymi;
  • darmowe materiały edukacyjne, bezpłatne wsparcie techniczne i niezobowiązujący okres testowy!
W Sky-Shop oferujemy Ci 14 dni niezobowiązującego okresu testowego!

Dlaczego warto stosować marketing rekomendacji w sklepie internetowym?

Marketing rekomendacyjny bazuje na społecznym dowodzie słuszności. Według tej zasady ludzie są bardziej skłonni do podejmowania takich samych decyzji jak większość grupy. Widząc, że wiele osób poleca jakiś produkt lub usługę, klient przekonuje się do wyboru rekomendowanej opcji. 

👉 Dowiedz się więcej na temat social proof marketingu w sprzedaży.

Marketing rekomendacji to jeden z najskuteczniejszych kanałów pozyskiwania ruchu. Co ważne, przekłada się on realnie na wybory klientów, którzy mają pierwszy raz styczność z danym sklepem lub marką. Według raportu „E-commerce w Polsce 2022” aż 43% internautów twierdzi, że najważniejszym dla nich czynnikiem wpływającym na wiarygodność sprzedawcy przy pierwszych zakupach są opinie.

marketing rekomendacji opinie

Raport „E-commerce w Polsce 2022”

Najważniejsze zalety stosowania marketingu rekomendacyjnego to:

  • zwiększenie bazy klientów – pozytywne opinie pomagają w naturalny sposób zdobyć nowych odbiorców, którzy najprawdopodobniej należą do Twojej grupy docelowej; 
  • większe zaufanie do marki – rekomendacje od użytkowników są dla klientów bardziej wiarygodne niż przekazy reklamowe, dlatego przyczyniają się do zwiększenia zaufania do marki;
  • pozytywny wizerunek – marketing rekomendacyjny opiera się na prawdziwych opiniach, dlatego pozwala budować pozytywny wizerunek firmy; 
  • większa widoczność marki – opinie pojawiające się poza witryną sklepu sprawiają, że coraz więcej osób mówi o marki, a to z kolei przekłada się na jej większą świadomość; 
  • niższe koszty pozyskania klienta – pozyskanie nowych klientów za pośrednictwem innych działań marketingowych zazwyczaj wiąże się ze znacznymi wydatkami. Warto zatem oprzeć się na już pozyskanych kupujących, którzy są zadowoleni z Twojego sklepu;
  • lojalizacja klientów – użytkownicy, którzy dzielą się opiniami, to klienci zaangażowani i chętnie powracający do sklepu;
  • większa sprzedaż – konsumenci częściej wybierają produkty, które mają dodane recenzje na karcie produktowej, co wpływa na zwiększenie konwersji. Dodatkowo wszystkie wyżej wymienione czynniki przekładają się na większą sprzedaż w sklepie internetowym.

Jak wykorzystać marketing rekomendacyjny?

Prowadząc sklep online, z pewnością wykorzystujesz wiele możliwości reklamy w Internecie. To tutaj większość kupujących szuka informacji na temat produktów i marek. Do jednych z najbardziej skutecznych form przekonania klientów do zakupów należą pozytywne opinie innych użytkowników oraz polecenia influencerów. 

marketing rekomendacyjny raport

Raport „E-commerce w Polsce 2022”

Marketing rekomendacyjny powinien obejmować zarówno działania w obrębie witryny sklepu, jak i poza nią. Sprawdź, za pomocą jakich narzędzi wykorzystać jego możliwości. 

Opinie w sklepie

Jeżeli chcesz zbierać rekomendacje od użytkowników Twojego sklepu, musisz dać im możliwość pozostawienia opinii w witrynie sklepu. Pozytywne komentarze od zadowolonych klientów na stronie głównej oraz na karcie produktu zachęcą kolejnych kupujących do dokonania transakcji.

Świetnie sprawdzi się w tym przypadku system gwiazdkowy, który jest nie tylko czytelny dla odbiorców, ale umożliwia także szybkie wystawienie oceny. Dodatkowo gwiazdki przy produkcie wyświetlają się w wyszukiwarce Google, dzięki czemu przykuwają wzrok i zachęcają do kliknięcia.

social proof marketing

Sklep ss24.pl działający na oprogramowaniu Sky-Shop

Opinie w Google

W marketingu rekomendacyjnym należy uwzględnić opinie pojawiające się poza witryną sklepu – także w wyszukiwarce. W ten sposób zachęcisz do zakupów klientów, którzy mają pierwszy kontakt z Twoją marką. Ważnym elementem kreowania wizerunku jest wizytówka firmy w Google. Dzięki niej użytkownicy mogą zamieszczać swoje komentarze i oceny, które są widoczne w wynikach wyszukiwania.

Kolejnym sposobem zbierania rekomendacji od klientów są Opinie Konsumenckie Google. To bezpłatna usługa pozwalająca na gromadzenie opinii użytkowników, którzy dokonali zakupów w Twoim sklepie. Kupujący mogą ocenić swoje wrażenia w specjalnej ankiecie wyświetlanej na stronie płatności. W ten sposób masz pewność, że wszystkie zbierane opinie pochodzą od rzeczywistych klientów.

Zintegruj Twój sklep z Opiniami Konsumenckimi Google!

Porównywarki cen i opinii

Rekomendacje klientów warto również gromadzić za pomocą porównywarek cen i opinii. Dla konsumentów są one istotnym źródłem informacji i często pierwszym punktem styku z marką. Dzięki tym serwisom nie tylko dotrzesz do nowych odbiorców, ale także zbudujesz ich zaufanie i zachęcisz do dokonania transakcji.

Zintegruj Twój sklep z porównywarkami cen i opinii!

Media społecznościowe

Media społecznościowe stały się dziś nierozłącznym elementem naszej codzienności – także tej zakupowej. Konsumenci chętnie dzielą się swoimi opiniami na temat produktów w social mediach, dlatego warto uwzględnić ten kanał w swoich działaniach marketingowych. Klienci mogą polecać Twoją firmę zarówno na własnych profilach, jak i w sekcji komentarzy pod Twoimi postami.

Warto także włączyć możliwość dodawania recenzji na stronie firmowej na Facebooku. Takie rekomendacje nie tylko mają pozytywny wpływ na decyzje zakupowe użytkowników, ale ułatwiają też odnajdowanie strony w wyszukiwarce na Facebooku. Dzięki temu stajesz się lepiej widoczny dla odbiorców.

👉 Dowiedz się więcej na temat social commerce

Influencer marketing 

Współpraca z influencerami również może stać się jednym z narzędzi marketingu rekomendacyjnego w sklepie. Nie chodzi tutaj jednak o płatne działania i zatrudnianie znanych osób do reklam. Zdarza się, że influencerzy sami polecają produkty, z których korzystają i w ten sposób docierają do szerokiego grona odbiorców. W ten sposób stają się dla nich jednymi z głównych informacji wiedzy o marce.

Dobrym pomysłem może okazać się organizowanie paczek PR dla influencerów odpowiadających Twojej grupie docelowej. W ten sposób zwiększysz szansę, że ktoś zrecenzuje Twoje produkty lub pokaże je w swoich materiałach.

Marketing rekomendacyjny a marketing szeptany

Działania marketingu rekomendacyjnego opierają się szczerych i dobrowolnych opiniach konsumentów. Zadowoleni klienci, którzy mieli styczność z daną marką lub produktem, dzielą się pozytywnymi doświadczeniami w swoim otoczeniu lub za pośrednictwem Internetu. W tym przypadku ważna jest autentyczność recenzji.

Z kolei marketing szeptany nastawiony jest na wzbudzenie dyskusji wokół produktu lub usługi. Ma na celu dotarcie do odbiorców za pomocą przekazu wyglądającego na spontaniczny. Zwykle jednak jest on kreowany przez zatrudnionych w tym celu pracowników. Marketing rekomendacyjny opiera się na opiniach realnych użytkowników, dlatego przynosi lepsze rezultaty.

👉 Sprawdź również, czym jest marketing relacji i jak budować skuteczną relację z klientem

Podsumowanie

Twoi zadowoleni klienci to najlepsi ambasadorzy marki. Wykorzystaj ich potencjał, stosując marketing rekomendacji w biznesie online. Za pomocą skutecznej strategii oraz profesjonalnej obsługi zachęcisz swoich użytkowników do polecania Twojego sklepu. Pamiętaj, aby bazować przy tym na rzeczywistych opiniach kupujących. 

W Sky-Shop możesz skorzystać z wielu skutecznych narzędzi do pozyskiwania rekomendacji klientów. Dodatkowo dostęp do zaawansowanych funkcji i integracji pomoże Ci w sprawnej obsłudze zamówień. Wszystkie możliwości oprogramowania możesz przetestować za darmo w ciągu 14-dniowego okresu próbnego. Załóż bezpłatne konto na Sky-Shop już teraz!

5.00 avg. rating (99% score) - 8 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.